Author |
Topic  |
freann
Member

863 Posts |
|
iroise
Member

1753 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 21:49:32
|
Usch ja en våt dröm att köpa alla, tyvärr stannar det vid en dröm. :-( |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 00:23:46
|
quote: en våt dröm att köpa alla, tyvärr stannar det vid en dröm.
Jag fick ont i hjärttrakten när jag fick se detta, aldrig någonsin får du göra så här igen freann finns ingen chans i värlen att man kan köpa en av dem.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
freann
Member

863 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 13:08:39
|
16 tusen för 50 plattor (plus frakt)? Äsch - det är bara pengar. Det kommer nya nästa månad.
Allvarligt. Det är ett helt fantastiskt initiativ. Rätt personer får göra rätt saker - på rätt sätt. För en gångs skull... Jag äger två AP/45rpm. Det är värda varenda öre är jag rädd... |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2007/11/20 : 12:32:31
|
Ljudet är säkert super, men frågan är om dessa plattorna är ändå värda så mycket pengar?
Fast det är ju klart, om man är en die hard vinyl freak som har nånting att spela med samt är en hängiven jazzdiggare med tjock plånbok. Varför inte.
Själv skulle jag inte betala så mycket för ett enda album, oavsett musik. Men det vore kul att äga alla fall en riktig höjdarskiva, fast då måste priset vara lite lägre.
Nämnas kan att nyligen såldes det på ebay en japansk cd av Pink Floyd för 350 pund! Gentemot den är de här skivorna direkt billiga! 
Pink Floyd, Wish You Were Here, CD 35DP-4, Japan 2 Track. Winning bid: £350.00 = cirka 4 530 riksdaler.
|
Edited by - pick-me-up on 2007/11/20 12:59:47 |
 |
|
freann
Member

863 Posts |
Posted - 2007/11/20 : 15:12:29
|
Vad en musikupplevelse ska kosta är en diskussion. Dessa utgåvor är billiga i min mening. Det handlar om hantverk hela vägen. KORREKT (!) masterband, maskinpark i toppskick och varsam och känslig behandling. Direkta motsatsen mot hur man framställer skivor i industriell skala alltså. Har du lyssnat på någon Kevin Gray/Steve Hoffman-utgåva - speciellt på 45rpm? Upplevelsen är deprimerande. Vad håller alla andra på med?!? |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2007/11/20 : 15:28:49
|
Jodå, jag vet allt det där. Meddelade bara min personliga åsikt. 150 dollar per stycke album + tull, moms, frakt osv. Bör landa nånstans mellan 1300 till 1500 kronor per titel importerad till Sverige. Oavsett hur det låter, så anser jag inte att det är värt sitt pris. INTE i min värld. Dessutom är jag ingen jazzfanatiker heller.
Har varit med gänget på stevehoffman.tv/forums/ redan länge och har några cd som är mastrade av honom. Dock inga LP vad jag vet. Som du säkert vet så betingar alla hans gamla guld-cd en ansenlig summa pengar. Naturligtvis finns det undantag också som inte är så dyra, men väldigt många LP och cd är dyra samlarprojekt sedan flera år.
Det finns en knippe SACD som är mastrade av mästaren själv (alltså Steve Hoffman) relativt nyligen. De kan vara värda att spana efter och kostar inte så mycket heller. |
Edited by - pick-me-up on 2007/11/20 15:50:31 |
 |
|
freann
Member

863 Posts |
Posted - 2007/11/20 : 18:04:43
|
Ah, då så :-) Jag har ett gäng guld-CDs (*host* från det dära interwebb...) samt ett par AP vinyl. En vän äger det mesta utgivet på DCC. eBay-priserna _är_ absurda. Det börjar likna Beatles-fasoner. Det är dyrt. I samma andetag får jag ju erkänna att jag inte beställt några än... |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2007/11/20 : 20:17:16
|
Oj, oj, det fanns några riktigt bra plattor där. Something Else är en av mina favvisar. Betydligt bättre Miles platta än Kind of Blue...  |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2007/11/20 : 21:46:33
|
quote: Something Else är en av mina favvisar.
Du är inte ensam om det mitt ex är rätt slitet.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
eliot
Member

1398 Posts |
Posted - 2007/11/20 : 23:25:30
|
quote: 150 dollar per stycke album + tull, moms, frakt osv. Bör landa nånstans mellan 1300 till 1500 kronor per titel importerad till Sverige.
Varför multiplicerar du det riktiga priset med 3 ? - Normalpris för 45RPM utgåvor är - och var - 50$ och det är riktigt billigt då normala 33 RPM utgåvor kostar 30$ 
//Eliot
PS: Här är länken (Newsletter 12/9-07): http://store.acousticsounds.com/whatsnew.cfm?dir=091207 |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
 |
|
eliot
Member

1398 Posts |
Posted - 2007/11/20 : 23:35:17
|
quote: Oj, oj, det fanns några riktigt bra plattor där. Something Else är en av mina favvisar. Betydligt bättre Miles platta än Kind of Blue... 
En av mina älsklingsskivor 
Den har jag redan som 45 rpm (Classic Records) samt även som en special limited edition japansk 45 rpm utgåva
 |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
|
Dxe_1956
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2008/06/03 : 12:16:13
|
Lagt in en beställning på båda Blue Note serierna i veckan. Skall bli kul att få höra dessa plattor den skaen är klar. Har ett par av dom i europeiska RVG Remasters på CD som låter bra men jag har en känsla av att dessa vinylpressar kommer spela skiten ur dom.
$50 per titel är inte så farligt tycker jag och då speciellt när man ser vad orginalen går för.
http://store.acousticsounds.com/sale.cfm?start=1%20&id=1&sale=bluenote_reissue_AP_2008 och sen music matters serien med. |
All my friends are boppin' the Blues |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2008/06/03 : 17:04:07
|
Sälj era svindyra kablar? |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2008/06/03 : 19:14:10
|
Behåll kablarna men köp skivorna så du "bumpar" värdet på din mjukvara och inte framstår som prylfreak :) |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
snaggvovve
Member

114 Posts |
Posted - 2008/06/03 : 19:59:12
|
Jag fick Art Blaket's "Big Beat" från Music Matters Ltd. idag. Ljudet är väldigt bra. Nästan som att ha musikerna i rummet. Gatefold omslag i rejält tjock papp och underbart fina bilder. Mycket hög finish. Jag kommer att köpa fler album i serien, tyvärr har jag inte råd med alla... Har även beställt Lee Morgan's "Lee-way" från Analogue Productions. Deras omslag ska väl tyvärr inte hålla samma höga standard som Music Matters men skivorna lär väl vara lika bra.
|
 |
|
eliot
Member

1398 Posts |
Posted - 2008/06/04 : 00:57:55
|
quote: $50 per titel är inte så farligt tycker jag och då speciellt när man ser vad orginalen går för.
Det blir ändå en hel del i månaden om man som jag prenumererar på båda serierna. Det kommer då en försändelse med 4 utgåvor varje månad (två från Music Matters och två från Analogue Productions) och när jag fick den första försändelsen för 2 månader sedan såg utgifterna ut så här:
Kostnaden var $199.96 + Frakt $51.41 = $251.37 vilket motsvarar 1524 kr
Paketet var stort och tullen krävde 51kr i tull och 380kr mervärdesskatt och dessutom ville posten ha en speditionsavgift på 80kr + moms 20kr så att jag fick kvittera ut försändelsen med 531kr.
- Eftersom jag väntar ett sådant paket varje månad så kan det bli så mycket som 6000kr i tull och moms per år. 
Det blir alltså ganska exakt 500kr per utgåva....
|
 |
|
Dxe_1956
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2008/06/04 : 09:45:20
|
Jag köper också båda serierna så det blir en hel del pengar tillsammans det håller jag med om. Lägg sen till alla andra plattor man köper varje månad så blir det en stor del av lönen som går åt. |
 |
|
snaggvovve
Member

114 Posts |
Posted - 2008/06/04 : 12:08:21
|
Tydligen är de bara de 1000 första av Music Matters som är numrerade. Min Blakey-LP var inte numrerad. Var står numreringen på de som har ett nummer ? |
 |
|
Dxe_1956
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2008/06/04 : 14:42:11
|
Har inte fått mina än men jag vet att dom 4 första sålde slut nästan omedelbart. Sen fanns det väl 1500 onumrerade med, kan ju va en av dom du har. Jag skall få dom 4 första men dom skall vara onumrerade vad jag vet men resten skall ha nr 601. |
 |
|
eliot
Member

1398 Posts |
Posted - 2008/06/04 : 16:28:16
|
Båda utgåvorna pressas i 2500 exemplar varav de första 1000 är numrerade. De fyra första Music Matters titlarna var slutsålda när jag började prenumerera (21/3) och det betydde att de numrerade utgåvorna (1000st) inte fanns längre och de resterande 1500 inte hade börjat pressas. Jag valde att ställa mig i kö så att jag skulle få onumrerade exemplar av de fyra första titlarna och de två första har redan anlänt och jag väntar nu på Release 1: Art Blakey and the Jazz Messengers - Big Beat och Release 2: Horace Parlan - Speakin' My Piece.
quote: Var står numreringen på de som har ett nummer ?
På Music Matters utgåvorna befinner sig klisterlappen upptill till höger på baksidan (jag har nummer 561). Analogue Productions har sin klisterlapp nere till höger på baksidan (jag har nummer 535).  |
 |
|
snaggvovve
Member

114 Posts |
Posted - 2008/06/04 : 17:32:56
|
OK, då vet jag. Har beställt Hank Mobley "Soul Station" och Dexter Gordons "Dexter calling" idag. Svårt att motstå Blue Note med detta underbara ljud. |
 |
|
eliot
Member

1398 Posts |
Posted - 2008/06/05 : 00:36:09
|
Analogue Productions släpper en box enkom för de som samlar alla 25 Blue Note 45rpm utgåvorna.
 Se länk.
quote: We've also created an ultra-deluxe box for those of you who are collecting all 25 of the 45-RPM Blue Note LPs. This box sells for $75 and will look absolutely killer on your record shelf or wherever you decide to display this valuable collection.
Limited Time Offer: Purchase the Blue Note LP Box before June 1, 2008 and receive a book of Blue Note photography by photographer Francis Wolff for free! That's a $30 value and a very cool 176-page book of beautiful photos of the musicians that make up your Blue Note collection.
- Jag och en kompis beställde var sin förra veckan så att vi även får boken med fotografier av Francis Wolff. |
Edited by - eliot on 2008/06/05 01:05:37 |
 |
|
Dxe_1956
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2008/06/05 : 00:38:50
|
Nu skall följande vara på väg ifrån Elusive Disc : Hank Mobley - Soul Station, Horace Parlan - Us Three, Art Blakey - A Night In Tunisia, Jackie McLean - Bluesnik. Dessa fyra har alla serienr 601. Sen fick jag tag på dom 2 första i serien med men utan serienr Art Blakey - The Big Beat och Horace Parlan - Speakin My Piece
|
Edited by - Dxe_1956 on 2008/06/05 00:42:11 |
 |
|
eliot
Member

1398 Posts |
Posted - 2008/06/05 : 01:01:00
|
En sändning med de två första (utan serienummer) och de två sista är även på väg till mig tillsammans med lite andra godsaker - så nu borde man vara i fas med utgivningen av Music Matters utgåvorna. 
- Jag har original stereoutgåvan av Art Blakey - The Big Beat med 63rd NYC adress, deep groove, ear och rvg så det skall bli kul att jämföra  |
 |
|
Topic  |
|