Author |
Topic  |
|
Outer heaven
Member

100 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 11:51:33
|
Köper ganska mycket begagnade skivor, och ibland undrar man ju verkligen vad folk har gjort med dem så smutsiga de är. Har funderat både en och två gånger på att investera i en vinyltvätt, men hur mycket bättre blir det ljudmässigt? Vilka typer av missljud försvinner? Är det någon som har någon inspelning där man kan höra skillnaden före och efter t ex? |
Tell me why I had to be a powerslave. |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 12:29:11
|
Ja du, jag har ingen före/efter inspelning det kanske någon som har möjlighet kan ordna. Hursomhelst är det oftast stor skillnad. Vissa saker försvinner inte en del knäppljud eller djupa repor(såklart) men efter några tvättar kan även envisa knäpp försvinna. Den stora skilnaden ligger dock inte i det stora utan det lilla dvs helheten. Jämför det med att tvätta fönster, du fokuserar inte synen i djupled på fönstret därför lider du inte direkt av allt damm och all skit, men när du putsat fönstren ser du vilken djäkla skillnad det är. Samma sak med skivtvätt, det är själva musiken som kommer igenom mycket klarare och briljant, vissa missljud finns kvar men musiken...musiken. Precis som fönstertvätt, hela rummet lyser och att titta ut genom fönstret är som att kika igenom ingenting. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
Sundström
Member

745 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 13:19:06
|
Vad vackert skrivet, Adagio. Börjar fundera på att göra ett litet fusktvätt-försök. Tvättmaskin får plats 33 på priolistan...suck. |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 14:57:09
|
Jag har just precis tvättat helgens skörd av skivor och jag tvättar alltid skivorna innan jag lyssnar på dem jag står inte ut längre med "prasslet" som finns på smutsiga skivor. Visst har man blivit bortskämd men det låter så mycket bättre än man tror med en tvättad skiva.
Mycket bra skrivit Adagio.
quote: Vissa saker försvinner inte en del knäppljud eller djupa repor(såklart) men efter några tvättar kan även envisa knäpp försvinna. Den stora skilnaden ligger dock inte i det stora utan det lilla dvs helheten. Jämför det med att tvätta fönster, du fokuserar inte synen i djupled på fönstret därför lider du inte direkt av allt damm och all skit, men när du putsat fönstren ser du vilken djäkla skillnad det är. Samma sak med skivtvätt, det är själva musiken som kommer igenom mycket klarare och briljant, vissa missljud finns kvar men musiken...musiken. Precis som fönstertvätt, hela rummet lyser och att titta ut genom fönstret är som att kika igenom ingenting.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
keso77
Member

220 Posts |
Posted - 2008/08/21 : 13:02:24
|
Jag sparkar liv i denna tråd igen då eftersom jag har lite funderingar. Siktet är väl på en Okki Nokki (eller motsvarande) så småningom eftersom det här prasslet som Bubbel skriver om stör mig också. Dock har jag ingen skivtvätt utan har testat med lite diverse sätt som jag inte tänker skriva om med risk för att bli lynchad. =)
Så here goes: Budget skivtvättande - hur skulle det gå till? Har tittat lite på Svalanders budgetvariant: http://www.svalander.se/vinyl/hifirck.htm Finns det någon annan väg att gå?
Dock känner jag att jag vill fråga er med erfarenhet. Jag är så ny på vinyl så jag söker ert råd. |
Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i |
 |
|
Leif Eriksson
Member

700 Posts |
Posted - 2008/08/21 : 16:21:55
|
En skivtvätt är värd varenda krona, jag har en Okki Nokki, och har tvättat ca:8-900 skivor med den. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
 |
|
Anders Enquist
Member

65 Posts |
Posted - 2008/10/26 : 14:17:13
|
har själv moth diy o tycker att loppisfynd o nya lp alike, allt vinner på att tvättas. lyssnar mest på klassiskt o stråkar låter lenare, har en fladdrig ton på otvättat o inspelningsrummets akustik kommer fram mkt bättre e tvätt. knäpp o knaster minskar oxå som regel men det är inte huvudsaken |
 |
|
|
Topic  |
|