HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Värde i en Sonab B85 S-2S ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JOOn
Starting Member

46 Posts

Posted - 2008/09/02 :  23:56:23  Show Profile Send JOOn a Private Message  Reply
Finns det något värde över huvud taget i denna oldtimer, om ens lager, drivmotor eller tallrik för något hem snideri?

Både Mekanik och Elektronik kan vara spännande, elektronik kan dock kittla lite mer!!

JOOn
Starting Member

46 Posts

Posted - 2008/09/05 :  08:16:43  Show Profile Send JOOn a Private Message  Reply
Är det ingen som ens anser frågan värd att svara på?
Är den så dålig eller är det en sån hädelse att tänka sig slakta den för något DIY-projekt?!

Både Mekanik och Elektronik kan vara spännande, elektronik kan dock kittla lite mer!!
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2008/09/05 :  14:09:08  Show Profile Send rovis a Private Message  Reply
Säljer du privat och den är på alla sätt fin och funktionell (med ok nål etc) kan du säkert få en femhundring för den. Kan ta lite tid innan en köpare dyker upp förstås.

Vill du bli av med den fort är donation lättast, jag blev av med min ganska omgående på det viset och den var inte ens riktigt hel. :)
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/09/05 :  14:18:49  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag känner inte igen modellbetekningen.

Har själv en Sonab 85 S från sent 70-tal. Kanske B85 S-2S är en nyare eller dyrare modell?
Jag köpte min för 450kr, och jag tror att de flesta ligger där runt 500 om de är hela och fungerande.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2008/09/09 :  09:34:21  Show Profile Send Schulze a Private Message  Reply
Sonabs grejer var ofta designmässigt snygga. Ljudmässigt var de inte alltid så märkvärdiga men de riktade sig ju inte till de verkliga entusaisterna heller, de var "middle of the road". Sonabs skivspelare var egentligen Yamahagrejer har jag för mig.
Stig Carlsson själv sa i en intervju att alla skivspelare låter likadant så länge de snurrar med rätt hastighet. Några år senare blev han Linn Sondek-frälst. Han kunde alltså ändra sig, var inte prestigebunden. Linns "filosofi" är ju att skivpelarverket är viktigare än tonarm och pickup. Det är en viss hirarki som råder när man ska uppgradera. Och att skivspelarverk låter helt olika är helt accepterat i dag. Man behöver bara tänka på hur viktig motorn är. Jag har än i dag svårt att fatta att den motor som driver skivtallriken i så hög grad påverkar ljudet från den generator (pick-upen) som drivs av skivspåret. Det borde vara två elsystem ganska oberoende av varandra. Men de är ju inte det! Ändå har ju inte Linn Sondek nån speciellt bra motor. Det är andra saker som gör att den låter bra, ett otroligt fint tallrikslager bland annat.
Go to Top of Page

JOOn
Starting Member

46 Posts

Posted - 2008/09/09 :  20:52:51  Show Profile Send JOOn a Private Message  Reply
Jag får tacka för svaren och kan väl betrakta skivspelaren som skräp, det är klart att ett helt lock med gångjärn har ett värde om någon DIY-spelare skall byggas. Jag drar dock slutsatsen att motor och tallrikslagring inte är något att spara, eller drar jag fel slutsats!? Det är klart att ett lager inte är helt enkelt att varken konstruera (se annan tråd) eller i allra högsta grad tillverka så jag får väl disikera lagret för att utröna om det går att förbättra/modda till "rätt" kvalitetsnivå för framtida projekt.

Go to Top of Page

Anders Enquist
Member

65 Posts

Posted - 2008/10/26 :  14:08:01  Show Profile Send Anders Enquist a Private Message  Reply
sonab 85 kör med mellanhjul, dvs ung som lenco l75 o är välbyggd. bör med kärlek o omsorg gå att få att låta riktigt bra om än inte high end.
har haft en som en kollega fick nästan gratis fvb till en son som stortrivs med den.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000