Author |
Topic  |
|
kansas
Member

260 Posts |
Posted - 2008/10/04 : 21:54:37
|
Nån som har investerat i denna dyra pryl som kan berätta lite om den funkar bra? Är den värd pengarna? Kör själv på enjoy the music varianten. |
|
Jamo
Member

724 Posts |
Posted - 2008/10/04 : 22:34:50
|
Ja, jag köpte en Feickert förra hösten. Visst är den dyr, men den är mycket gedigen, genomtänkt och lättarbetad. Första inställningen med Feickert tog nog ca en halvtimme, nu när jag vet hur den funkar så ställer jag in en PU på ett fåtal minuter. Lägg dock märke till att den hjälper bara till med att ställa in overhang och pickupens parallellitet med skivspåren; nåltryck, azimut, VTA och anti-skating får man använda andra hjälpmedel till.
Prisvärd? Tja, jag köpte en komplett skivspelare, där ägaren kände sig mycket nöjd med pickup-inställningen. Det hördes dock att det var distortion i innerspåren. Feickert avslöjade direkt att overhanget var över en halv centimeter fel. Jag tvivlar på att jag hade upptäckt den felinställningen på annat sätt. Om alternativet är att leva ett liv med felinställd pickup så är den ovärderlig. Att köpa en pickup för många tusenlappar och inte kunna ställa in den är i mina ögon ren kapitalförstöring. Med tanke på vad pickuper presterar redan i prisläget några tusenlappar så ser jag den som prisvärd redan här. Dessutom, det är ju en pryl som man sällan använder, den är som sagt gediget byggd, så den håller för många användare, samköp samägande rekommenderas. |
Hälsningar Jamo |
Edited by - Jamo on 2008/10/05 13:13:02 |
 |
|
kansas
Member

260 Posts |
Posted - 2008/10/04 : 22:55:59
|
Okej, intressant. Men har du provat andra protractors? Lite retligt om det blir typ samma resultat som andra protractors som är gratis. T.ex enjoy the music varianten. Jag är medveten om vad den man ställer in med den, nåltryck, antiskating etc kör jag Hifi News skivan till. Men skulle vara kul o hitta en protractor man kan "lita" på :) Då är ju kostnaden inte så viktig. |
 |
|
Jamo
Member

724 Posts |
Posted - 2008/10/04 : 23:09:24
|
Jag har nog känt att jag har famlat i mörkret när jag använt mallar som kommit med testskivor eller som finns på nätet. Jag har inte använt någon sådan sedan jag köpte Feickert så jag vet faktiskt inte om de ger lika bra resultat. En styrka hos Feickert är att den mycket noga mäter upp avståndet mellan skivtallrikens centrum och centrum på tonarmens vertikala vridaxel. Dessa uppgifter förutsätts vara kända när man använder enklare mallar. Jag upptäckte att det måttet inte stämde med uppgivet mått på min egen skivspelare. Min son har en skivspelare där dessa mått är justerbara, så där är vi hänvisade till egna mätningar. |
Hälsningar Jamo |
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2008/10/05 : 07:47:13
|
En länk till Feickert....... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
|
Bubbel

6802 Posts |
|
Io
Member

473 Posts |
Posted - 2008/10/05 : 10:14:33
|
Jag testar rätt ofta pickuper och en och annan skivspelare. Jag tycker att den är ovärderlig. Det går snabbt att ställa in pickuper och jag upplever att jag får konsistenta resultat med denna protractor. Dess styrka är att den är suverän på att positionera nålen i förhållande till till tonarmens längd. Att ställa in tvåpunktsgeometrin efter det är en barnlek.
Om jag sålde skivspelare skulle jag ha en sådan för utlåning / uthyrning.
Fem getingar i Expressen! |
- Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2
- Pioneer 668, PC, Chord Qutest
- Bladelius Saga MkII
- Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode
- Tannoy Arden
- Supra Sword & LoRad
|
 |
|
Jamo
Member

724 Posts |
Posted - 2008/10/05 : 10:21:06
|
Ett litet tips i gränslandet till OT: Ni som ställer in med pappersmall eller liknande, ställ in pickupen rätt i ena nollpunkten. Kontrollera sedan inställningen i andra nollpunkten; om den inte stämmer där så är det overhanget som behöver justeras. Jag har inte Feickert-protraktorn i min hand just nu, men jag vill minnas att den ställer in overhanget med 0,5 mm noggrannhet. |
Hälsningar Jamo |
 |
|
lars
Member

461 Posts |
Posted - 2008/10/05 : 12:49:37
|
Köp. Det är en barnlek att ställa in överhänget med den. 1. Du mäter in avståndet från skivcentrum till tonarmens vridcentrum på ett enkelt ock exakt sätt. 2. sen använder du de olika skalorna beroende på mätningen i pnk 1 för att ställa in överhäng. 3. Ställ sen in pickupens parallellitet (kan fö göras med vilken mall som helst)
Det är ju inte ofta man använder den. Men just den kontrollen man har när man ställer i överhäng gör den ovärderlig. tidigare hade man ingen större koll på hur man ställde in överhäng.
Jag köpte den direkt av Feickert vi email. Trevlig person. |
Edited by - lars on 2008/10/05 12:51:24 |
 |
|
kansas
Member

260 Posts |
Posted - 2008/10/05 : 13:53:05
|
Låter ju väldigt positivt... Verkar ju vara ett måste för oss vinylfreak. Blir då resultatet lika bra som jag vill tro? Snackar vi natt o dag skillnad eller bara "lite" bättre än med standard protractors? Jätteintressant det här tycker jag :) Priset är ju som sagt inget problem i sammanhanget, de sömnlösa nätterna elimineras ju om man har tur :) |
 |
|
Jamo
Member

724 Posts |
Posted - 2008/10/05 : 14:39:49
|
I ärlighetens namn så är det nog så att användandet av Feickert-protraktorn har gett mej insikter och kunskaper som jag inte fick genom att använda pappersmallarna, och att jag nu kanske skulle klara av att få till ett hyfsat noggrant inställt overhang med mallar, tid och tålamod (fast jag är för lat för det, jag vill ha musik direkt).
quote: Snackar vi natt o dag skillnad eller bara "lite" bättre än med standard protractors?
Jag vet ju inte vad den tidigare ägaren hade för hjälpmedel, men mitt eget fall så var det skillnad som natt och dag vad avsåg innerspårsdistortionen. Men tycker du att musiken låter rent över hela skivan så är du sannolikt ganska rätt. Och som jag nämnt i tidigare inlägg, stämmer parallelliteten i båda nollpunkterna, så är även overhanget rätt.
Skulle jag köpt pickup idag så hade jag nog valt en något billigare modell för att ge utrymme att även köpa en Feickert. Man känner sig trygg i att "bättre än så här blir det inte" när man använt den. |
Hälsningar Jamo |
 |
|
Bubbel

6802 Posts |
Posted - 2008/10/05 : 16:04:09
|
Jag har tittat på Feickert-protraktorn och tycker att den är nog det bästa som finns att köpa nu jag har provat andra köpe protraktors men Feickert verkar vara den mest genomarbetade.
Jag har gjort mina egna till de tonarmar jag har haft själv det är lite mek men det fungerar.
Bra inställnings utrustning är a och o framför allt får man en helt ny förståelse för det man gör och lyssnar på.
Jag har en sida med olika protraktors jag har haft nytta av och delar gärna med mig av den är fransk men en del av infon är på engelska och det är fritt att använda de olika protraktors samt en del andra trix som finns där. http://www.ls3-5a-forum.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=vynile;action=display;num=1133882494
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
Grison
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2008/10/05 : 18:18:00
|
1695 spänn... köper man pickuper för tusentals kronor är den säkert prisvärd. Fast det är klart - lyckas man ställa in en billigare puppa perfekt kanske man inte känner behovet att köpa dyrare? |
Pro-Ject 1Xpression III med AT95HE och Tube Box SEII. Rogue Audio Tempest II Magnum ShengYa CD-S10 Philips CD104 H/K TD392 QLN 604 MKII |
 |
|
Leif Eriksson
Member

700 Posts |
Posted - 2008/10/05 : 18:46:41
|
Wally tractorn är ett annat bra alternativ, den är konstruerad av Wally Malewicz finns hos Mirre på Veteran HiFi i Stockholm, den kostar ca 1500:-. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
 |
|
kansas
Member

260 Posts |
Posted - 2008/10/06 : 21:05:26
|
1st beställd nu... ska bli intressant att testa. |
 |
|
Jamo
Member