HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Project 10

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Eref Posted - 2007/10/27 : 13:08:26
Just som jag var invaggad i säkerhet om att ha hittat en skivspelare för resten av mitt liv... Jag är väldigt nöjd med Project 9 med Denon DL-103 och Speedbox.se.och VandenHuul D502. Det låter sååå bra.
Och så kommer den översvallande recensionen av nya Project 10 i senaste Hifimusik.En bra och inspirerande artikel! Den verkar vara snäppet vassare. Man blir nyfiken.
Någon med erfarenheter av båda spelarna? Den tydligaste skillnaden verkar vara en rejäl bottenplatta som kommer med Project 10.
18   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Gustaf Posted - 2007/11/29 : 20:50:47
Nu finns det några trevliga bilder i min tråd

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42263
Adagio Posted - 2007/11/02 : 11:15:58
Det är i sanning en "ren" design i sin enkelhet, ja kanske minimalistiskt vacker rent av. Det är bara armen som är lite smäckig, inte armen eller lagren närmare bestämt motvikten och stumpen, antiskatingen är lite för grov i skalan dessutom. Det är den kritik jag har, och känslan i armen förstås, den känns för vek och spröd. I en spelarkombi för 5-6tusen är ju armen riktigt fin men därutöver känns den inte helt rätt. Smaken är olika, en del uppskattar kanske armens lätthet och andra egenskaper. Jag hade ju en RPM-5a och tycker fortfarande om den modellen, vilket gör att jag tycker de dyrare RPM-9, RPM-10 och givetvis akryl-modellerna är läckra.
Eref Posted - 2007/11/02 : 10:20:47
quote:
Annars är det ju en riktigt fet koloss

Tycker nog snarare (trots vikt och storlek) att spelaren har en minimalistisk/funktionalistisk elegans. Inget onödigt krafs och ändå nästan vackert.
Eller som Io uttrycker det: sexigt.
Adagio Posted - 2007/11/02 : 10:14:23
Njae, det är säkert räknat och mätt på men jag skulle inte vilja ha en sådan där fet magnet nära min PU, annars skulle ju inte vissa tilverkare göra allt för att få bort magnetiska matrial i sina spelare. Jag säger som Sauk en gång i tiden sade "ptss jaag ärr skeptisstk"
Ampalang Posted - 2007/11/02 : 10:04:38
quote:
Är det speciellt lämpligt att placera magnetiska matrial och magneter så nära en pickup?

Det gäller att inte ha den för nära jorden heller, den är ju också magnetisk.

Skämt o sido... Har för mig att det bara är rörliga/flexibla fält som är av ondo, resten lever vi ju med ändå.
Adagio Posted - 2007/11/02 : 09:44:28
En lite dum synpunkt eller snarare fråga. Är det speciellt lämpligt att placera magnetiska matrial och magneter så nära en pickup?
Även om allt som kunnats göras i begränsning av magnetfält säkert gjorts känns det lite som en osäkerhetsfaktor. Annars är det ju en riktigt fet koloss till ett humant pris. Jag tycker dock att deras armar, fina matrial till trots, inte levererar den känsla och stabilitet som man borde få i denna prisklass. Det känns lite vekt och plastmodellflygplan över det hela. Man kan ju inte få allt.
Säkert en utmärkt spelare som lär imponera rent visuellt dessutom.
Eref Posted - 2007/11/01 : 19:37:04
Jag får tacka för artikeln också IO! Även om den skapade en del ovälkommen oro i min hifivärld.
Undrar vilken den mest avgörande skillnaden mot RPM 9 är? Har en känsla av att magnetlagret kan ha en hel del betydelse.
Intressant att du testade Supra Sword som lågnivåkabel. Borde kanske finnas med bland alternativen i Stickyn härovanför.
De kablar jag testat i mitt system har inte låtit avgörande bättre än RPM 9ans originalkabel.
EngelholmAudio Posted - 2007/11/01 : 18:08:07
TACK IO för en riktigt underhållande lyssningsrapport! Hela detta nummer av H&M var en höjdare (där även Maggisarna var kul att läsa om).

Även jag blev Project 10-sugen efter läsning...trots att jag egentligen inte tror på lösningen med "massa övervinner allt".

Kul!
Io Posted - 2007/11/01 : 17:49:52
Jag köpte den spelare som jag skrev om. Och jag är fortfarande nöjd. :-)

Men jag har ersatt kabeln som går från spelaren med en Supra Sword, den fungerar mycket bra på de svaga signaler en MC-pickup lämnar liksom på MM-pickuper.

Tack för de vackra orden Eref.

/Olle
Jan I Posted - 2007/10/31 : 22:55:53
Hei Kilgore
Kjøpte denne armen brukt for ca 1 år siden.
Det var meningen at jeg skulle sette denne på min DIY spiller, men jeg solgte denne før jeg fikk prøvd armen.
Mvh Jan I
Kilgore Posted - 2007/10/31 : 09:36:22
Ojoj!

Betyder dessa bilder att du köpt dig en 12":are från Pro-ject Jan I?

Mycket intressant isf, var ska denna vackra arm sitta?
Jan I Posted - 2007/10/31 : 09:11:22
Pro-ject har ..eller har ihvertfall hatt en 12" arm i sitt utvalg

Mvh Jan I
Eref Posted - 2007/10/28 : 23:45:14
Ja, jag nöjer mig nog med att köpa en sån där bottenplatta.
Skall bli kul att följa tråden Gustaf!
Project10an verkar ju förresten riktigt beskedlig jämfört med den där enorma Kuzmaspelaren som syns på bilderna från Malmömässan...
Gustaf Posted - 2007/10/28 : 09:13:39
Håll utkik i den här tråden den närmaste månaden eller så för några intressanta bilder i sammanhanget...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42263
snaggvovve Posted - 2007/10/28 : 00:10:56
Du kan ju alltid uppgradera din spelare med "Ground it" från Project.
Ampalang Posted - 2007/10/27 : 19:11:18
12" är på G enligt rykten från mässan.
Eref Posted - 2007/10/27 : 18:27:14
Och ännu längre tonarm. Suck! Och hela härligheten är tyngre och finare. Hur är det möjligt? Hade hoppats slippa uppgraderingsdjävulen. Project verkar köra den gamla Bubkataktiken att slå rekord i prisvärdhet lite åt gången.
Nästa steg verkar ju vara en 12tums tonarm.
Per Posted - 2007/10/27 : 18:09:27
RPM10 har även ett magnetlager vilket gör den rätt mycket tystare.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000