HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Tyst riaa-steg för MC

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
NtR Posted - 2009/11/05 : 13:13:39
Jag har varit en varm förespråkare för MM-principen förr, mycket eftersom jag aldrig hört en MC för vettiga pengar som inte överbetonar diskanten. Jag tror det beror på nålslipningarna i allmänhet, det blir för dyrt med både fin slipning och MC helt enkelt. MEN! Nu har jag hittat Goldring Elite. Gyger-slipning och MC, billig i England. Så jag slog till, och den låter mycket fint. Men då brummar min Phonobox SE istället, mycket irriterande då jag är inne i en klassisk period med mycket tysta/svaga partier.

Vet någon om ett riktigt tyst riaa-steg? Med prislapp som inte ser ut som ett serienummer helst.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Improved Audio Posted - 2009/12/14 : 16:47:00
En länk till Norska Hifisentralen där en vinylguru testat och delger sina synpunkter.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=41862.0
pick-me-up Posted - 2009/11/17 : 21:23:46
Ett förslag till, som har fått mycket lovord. Dock vet jag inte om den säljs här hos oss:
PS Audio GCPH Phono Preamplifier. Priset 995 dollar har varit oförändrat för flera år!
Och det finns möjlighet att modda den också så att den blir ännu bättre.

Men det finns ingen absolut sanning, för det finns nästan obegränsad med variationer i vinylkedjan. Sen är det frågan också om tycke och smak, alltså en subjektiv åsikt hur det ska låta, samt hur mycket pengar är det vettigt att investera.

Mig veterligen kan PS Audio GCPH kopplas direkt till effektförstärkaren, därav ytterligare en liten nätt vinst på ljudet.
NtR Posted - 2009/11/17 : 19:23:16
Tack, Bubbel, men rör står jag helst över. De brusar för mycket och ställer liksom till det i allmänhet. Mikrofoni och annat skräp, för jobbigt att leva med helt enkelt. Men jag håller med om att det ofta låter påfallande bra.
Bubbel Posted - 2009/11/17 : 11:27:05
Kolla även in Puresound P10 det är ett rörbaserat MM steg som har fått väldigt bra recensioner men verkar inte alls ha fått den uppmärksamheten i Sverige är det Ljudupplevelser i Ystad säljer dessa http://www.ljudupplevelser.se/default.aspx?main=ListProducts.aspx&cat=110.

anders
NtR Posted - 2009/11/17 : 08:43:55
Tack för tipsen allihop, nu har jag en del att kolla upp!
gcs Posted - 2009/11/16 : 20:11:45
Där ser man för nu blev jag intresserad av Trigon Riaa med batteridrift.
En plusitiv sak är också att den inte heller vara så jättedyr.
pick-me-up Posted - 2009/11/16 : 19:24:09
Jag tycker att vi behöver inte oroa om policyn så mycket. Det sköter säkert dem som har ansvar om sajten.
I och med att ren annonsering är förbjudet är det bara positivt om vi får veta lite mer om bra produkter. Tycker jag.
NtR Posted - 2009/11/16 : 18:40:12
Jag kommer inte ihåg vad policyn på forumet var, men någonstans har jag nog läst att säljesannonser ska vara där och inte i diskussionsforumen. Inlägget från Imp.Aud känns allvarligt talat lite tveksamt när det dessutom är en uppenbart kommersiell annons. Iofs får man väl säga at det är modigt med tanke på de tankar jag haft om marknadsföring tidigare i tråden.
Improved Audio Posted - 2009/11/16 : 16:55:19

Till listan av intressanta RIAA-steg torde även detta läggas.

Det är ett synnerligen flexibelt RIAA-steg som via DIP-omkopplare på undersidan kan kalibreras till de allra flesta MM och MC-pickuper. Förstärkningen kan ställas i 16 steg
Impedansen i 31 samt kapacitansen i 3 steg.
Skulle inte detta vara nog kan steget även uppgraderas med batterdrift med Volcano II

Och ja, den är tyst även om jag envist vill framhålla att batterdrift verkligen gör skillnad, speciellt vid drift av lågnivå MC samt om man har instabil nätspänning ( vilket förmodligen de flesta har som bor i storstäder)
pick-me-up Posted - 2009/11/16 : 14:14:02
Dynavector P-75 verkar vara mycket omtyckt.
Annars ser V9T, med transformatoringång för MC, väldigt kapabel, men priset är inte att leka med.
Beggad Benz Lukascheck PP1-T9 känns mycket lockande, om man är ute efter en kvalitetsprodukt. Men det enda sättet är att lyssna dem hemma. Olyssnat och osett vågar man inte köpa!
24U Posted - 2009/11/16 : 13:21:53
Några länkar till saker jag kan tänka mig att testa:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=16241
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=13587
http://www.hificonsult.se/uploads/recensioner/phonofix_hf_maj_99.pdf
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12904
http://www.harmonydesign.se/v9.htm

Phonofixen har fått bra kritik från High Fidelity i länken.
Primare R20 har jag levt med i ett par år; mycket bra ljud, lugn, värdighet, men inte drag under galoscherna. Hos mig ett storslaget stereoperspektiv.
Lukachek har jag aldrig hört; men älskar pickisarna Benz Micro, kör ju en själv, så nåt borde det ju prestera...?
Grado är rock'n'roll, dynamik, musikalitet. Samma som Grado Gold-puppan och Grados lurar.
Mattias Stridbeck är ingen dumbom. Har hört både hörlurssteg och DACar av honom. Låter nog mycket bra! Teorierna är ju entydiga, där han erkänner att det inte går göra en MC-puppa av elektronik enbart, varför han sätter in en trafo från Lundahl i MC-steget.

http://www.harmonydesign.se/pdf/HiFi.1-2.2007.pdf

Länk till det test som genomfördes för ett tag sedan.

Vet ej om det var till nån hjälp, eller om det bara ökar förvirringen.

pick-me-up Posted - 2009/11/16 : 12:00:23
NtR! Jag kollade lite för skojs skull omdömen om RIAA och din är mycket bra. Jag skulle göra så som Svejk säger och testa hur det låter med en trafo. Om det funkar så vore det en ypperlig lösning för ditt problem och kostar nästan ingenting i jämförelse.

BTW, http://www.vinylengine.com/ verkar vara ett bra ställe att ta reda fakta om saker och ting.

... with moving coils, the noise intrudes just a little too much and the result is seldom very engaging.
If you want to use a MC cartridge, invest in a step-up transformer.
(Källa: Hi Fi Choice)
NtR Posted - 2009/11/16 : 11:58:29
gcs! Jo, jag håller absolut med. MM-principen är klart underskattad, och jag har ju redan sjungit Shure VST-V:s lov här tidigare. Och utan tvekan blir det mindre problem med MM. Men nu har jag skaffat en sån där MC och gillar för första gången vad jag hör från en sån, trots att den spårar hörbart sämre. Å andra sidan ger den mer, och mer melodisk, bas vilket kan behövas i mina små högtalare. Transformator skulle jag utan tvekan satsa på om jag hade ett bra inbyggt MM-riaa i min stärkare, men nu har jag inget riaa alls där och måste alltså ha löst. Då känns det som det blir för mycket kablar med den lösningen, så det får bli ett riaa för både MM och MC. Skall absolut kolla Lehmann, sitter antagligen inte i vägen om/när jag byter tillbaka till min kära VST-V heller.
gcs Posted - 2009/11/16 : 11:26:34
Det är svårt att hitta i djungeln bland MC förstärkare där priset inte heller är någon garanti. Jag vet egentligen inte varför man ska välja en MC puppa när det finns riktigt bra MM puppor. Med en MM får man garanterat mindre problem med både brus och brum. Jag har själv flera MC puppor men bara en MM som jag använder mest. EMT som är kända för både skivpelare och MC puppor använder step up transformator i sina skivspelare. Jag anser att minsta problemet har man med ett par väl isolerade transformatorer om man nu absolut vill ha MC. Försök att låna från butik en Lehmann Black Cube för att se hur det fungerar i din rigg.
NtR Posted - 2009/11/16 : 10:50:34
Jo, det där med tester är nog bra. Bekymret är bara att det aldrig står i testet hur brusigt/brummigt ett riaa-steg är, nåja nästan aldrig iaf. Och det är alltså grundkravet. Budget och budget, det vet jag inte, det får väl kosta vad det kostar. Men som framgått tidigare i debatten så tror jag inte ett dugg på sambandet pris/kvalitet när det gäller elektronik. Sambandet pris/snygg låda och rymligt samvete tror jag däremot på.
pick-me-up Posted - 2009/11/16 : 10:07:28
Alright. Jag är ingen expert på Phono förstärkare, men jag vet att det finns nästan lika många förslag som det finns människor som står för dem.
Finns väl inget annat att göra än att läsa så många olika tester samt forum om dem som möjligt. Och det är viktigt att du får prova dem hemma i din uppsättning.
Var någonstans ligger din budget?

Lehmann Audio Black Cube rekommenderas ständigt överallt och kostar 5790 kr. i Sverige.
Kan eventuellt hittas billigare annanstans.
NtR Posted - 2009/11/15 : 17:35:45
Phonobox SE tills jag hittar något bättre. Men jag vet fortfarande inte var jag ska börja.
pick-me-up Posted - 2009/11/15 : 16:33:29
NtR! Vilken använder du nu i stället för CA som phonoförstärkare?
Bubbel Posted - 2009/11/15 : 00:45:56
Jag använder ett både ock riaa visst finns lite brus men då får man dra på till högsta volym det som jag använder är ett diy jag har tjatat om det flera gånger så jag tänker inte länka dit.

Men det som är bra med mitt riaa är att knaster och annan skräp på skivorna blir kortlivade pang sedan är det borta många andra riaa som jag har lyssnat på är i mitt tycke lite sävliga visst man är lite partisk men flera i min omgivning som har byggt likadana så helt fel är det inte.

anders
gcs Posted - 2009/11/14 : 23:59:51
Jag monterade för några dagar sedan en MC puppa från GAS, Sleeping beauty från 197?. Den har Shibata slipad nål och jag gjorde lite lyssningsprov med rosa brus och lite musik. Till skillnad från vanliga puppor som t.ex min OM40 verkar GAS puppan ge ett luftigare intryck i diskanten. Jag får nog göra om provet för att se vad som händer där uppe vid 20KHz.
Bubbel Posted - 2009/11/14 : 23:19:39
quote:
Bubbel! Jag tror vi har olika smak, i mitt tycke är en ortofon MC30 väldigt ljus i klangen.

Nja NtR jag tror inte det jag har den i en anläggning som är lite mörk. Lite stel är den i sitt sätt men jag tycker att MC är ljusa i sitt sätt om man vill så är de väldigt lika ljudet från cd maskinerna. Men den var gratis och då skall den användas sedan är det så att man upptäcker att gräset är inte grönare på andra sidan .

Men jag föredrar mina Shure puppor före allt annat då jag tycker att man får en väldigt bra återgivning utan några större dumheter eller som en kompis uttrycker det "dynamiska" som också är en Shure anhängare.

anders
24U Posted - 2009/11/14 : 22:51:31
NtR

Du skulle lyssna på mitt RIAA. Av det jag kan läsa ut från Dina inlägg, tror jag som Du sa att siffror är en sak, musikalitet en helt annan... Synd de är sällsynta och inte så lätta komma intill att lyssna på... De har ju hamnat på rätt pengar nu menar jag...
gcs Posted - 2009/11/14 : 19:51:08
Nä varför då? Det är siffror som anger vad som är teoretiskt möjligt. Det finns några tillverkare som uppfyller det medan många andra överdriver sina siffror. Vad jag inte är helt säker på är väl överstyrningsmarginalen eftersom inte alla uppger sådant. Hur det nu är så orsakar ett hack eller lite smuts en vågform med minst en platt vågform plus ett antal ringningar.
NtR Posted - 2009/11/14 : 18:47:58
Bubbel! Jag tror vi har olika smak, i mitt tycke är en ortofon MC30 väldigt ljus i klangen.

Imp.Aud.! Klart det finns andra kriterier, men den ursprungliga frågan var om ngn kände till ett tyst steg. Därifrån kunde jag sedan gå vidare och hitta ett som även i övrigt tilltalade mig. Det är för mig ett grundkrav alltså, tystnaden.

Pick-me-up! Jo, Cambridge är bra. För sitt pris, vid närmare lyssning räckte det inte riktigt, så det är tillbaka i butiken. VST-V inköptes redan på 90-talet och har använts till och från (mest till) sedan dess. Nålbyte emellanåt. Inget spårar som denna puppa.

gcs! Är du inte väl specifik, siffermässigt?
gcs Posted - 2009/11/14 : 16:47:58
En bra Riaa ska kunna åstadkomma ett klart och briljant ljud med stor överstyrningsmarginal. Förstärkaren ska ha en brusnivå som ligger klart under en vinylskiva och brummet bör också ligga på minst samma nivå. Det senare är ofta svårt att få till när man använder en MC puppa som lämnar lite nivå. S/N för MM -87dBovägt och först.på 44dB. För MC -70dB med en förstärkning på 64dB. Sedan bör ju också Riaa kurvorna ligga inom .5dB för båda kanalerna. Ett HP filter är bra att ha med värdet -12dB/10Hz och som också är urkopplingsbart. Till sist vill jag att förstärkaren ska ha förmåga att snabbt återhämta sig vid en överstyrning som man nästan alltid får när man spelar en repig vinyl.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000