Author |
Topic  |
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2009/11/05 : 13:13:39
|
Jag har varit en varm förespråkare för MM-principen förr, mycket eftersom jag aldrig hört en MC för vettiga pengar som inte överbetonar diskanten. Jag tror det beror på nålslipningarna i allmänhet, det blir för dyrt med både fin slipning och MC helt enkelt. MEN! Nu har jag hittat Goldring Elite. Gyger-slipning och MC, billig i England. Så jag slog till, och den låter mycket fint. Men då brummar min Phonobox SE istället, mycket irriterande då jag är inne i en klassisk period med mycket tysta/svaga partier.
Vet någon om ett riktigt tyst riaa-steg? Med prislapp som inte ser ut som ett serienummer helst.
|
Nicke the Rocker |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2009/11/05 : 16:38:07
|
Du, det kanske kan vara en bra idé, men vad kostar de? Och var får man tag på dem? Norrtälje såg jag när jag surfade, men sen ska man veta hur man bygger vidare också! Lödkolv kan jag hantera, men bara när någon har talat om för mig vad som ska lödas ihop med vad. Läser kopplingsschema lika bra som en beduin läser sjökort. Latinare, du vet. |
Nicke the Rocker |
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2009/11/05 : 17:08:25
|
Tror en trafo kostar runt en tusing. Ställ frågan på DIY så får du vettiga svar. Om jag inte minns fel är det enkelt 4 tåtar. Har du tur kanske någon har en i gömmorna. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
Leif Eriksson
Member

700 Posts |
Posted - 2009/11/05 : 17:41:40
|
Jag kan rekommendera KK Audio. Jag beställde en färdigmonterad step-up, baserad på Lundahl 9206, den är mycket bra och knäpptyst. Lätt att resistortuna för rätt belastningsimpedans. Kevin Carter är en pålitlig person, som även har eget forum under Audio Asylum.
http://www.kandkaudio.com/phonostage.html |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
 |
|
MatsT
100.000-klubben

2457 Posts |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2009/11/05 : 18:42:55
|
Jag kör med LL9206 från ett gruppköp som vi gjorde för ett bra tag sedan jag är väldigt nöjd men då blev priset ett annat men ring direkt till Lundahls. Att snickra ihop en fungerande stepup är inte svår det klarar vilken beduin som helst .
Visst man kan köpa via KK audio men det känns fel lite som att gå över ån efter vatten när vi har Lundahl på hemmaplan.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
24U
Member

883 Posts |
Posted - 2009/11/06 : 11:28:06
|
*Gapskrattar för mig själv när jag surfar runt här och snedläser; läser kopplingschema lika som en beduin läser sjökort... Den var riktigt gööörbra*
Annars om Du har gott om tid att vänta på tillfället; Rotel RHQ-10 är bland det bästa jag hört och brukar hamna runt 4-5.000:- beggat. Har ett själv; se min bildlänk nedan, inte ofta de kommer ut men tycker det är så prisvärt att jag rekommenderar alla som inte har en förmögenhet att lägga på ett nytt audio Research PH5, Krell KPE eller liknande att hålla gluggarna öppna... Skyhög gain, inget problem med lågnivå MC och knäpptyst. En komponentförteckning som fick min tidigare kollega som är en mycket insatt tekniker att att utropa; detta kostade multum bara i komponenter! Detta lät kanske snudd på väckelsemöte, men jag menar det verkligen; det är mycket bra! |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
Edited by - 24U on 2009/11/06 11:41:13 |
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2009/11/06 : 17:54:16
|
Jag tänkte väl att det borde finnas tysta steg att få tag på, och michi kan väl vara tänkbart förstås. Men, ni som förordar transformator, finns det någon anledning till detta utöver att de tydligen är tystare. Det blir ju rätt mycket kabel; först från LP12:an till transformatorn, sen till riaa:t och sen till stärkaren. Många kontaktpunkter på vägen också. |
Nicke the Rocker |
 |
|
Leif Eriksson
Member

700 Posts |
Posted - 2009/11/06 : 19:10:29
|
Jag har inte haft något problem med kablaget. Det är dock svaga signalnivåer, och min erfarenhet är att val av kablage är ganska viktigt. Om din förstärkare har ett MM RIAA så är det nog inget problem med en step-up trafo. Men om din förstärkare inte har något RIAA så skulle jag nog försöka att hitta ett RIAA som klarar MC direkt, och undvika step-up för att slippa en omgång kablage. Det är väldigt viktigt att ett MC RIAA kan justera belastningsipedansen det är helt avgörande för resultatet. Det är långt ifrån alltid som fabrikantens rekommendation stämmer, det handlar om matchning. Om man sedan skall köpa färdigt, eller bygga själv det är ju upp till dig, om du tycker att du har kunskap och tid att bygga, eller om du vill göra något annat kul och köpa färdigt. Jag föredrar det senare. Lycka Till! |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2009/11/06 19:14:35 |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/11/06 : 19:18:11
|
Skillnaden är om man väljer trafo att man slipper den förstärkarbrus förhöjningen som man oundvikligen får en aktiv förstärkning Om man redan har en bra MM förstärkare kan det vara en fördel med transformator Men det finns ju också en annan väg och det är att man skaffar en linjärförstärkare som sitter mellan puppan och den vanliga MM ingången. Jag vet inte hur det är nu för tiden men som jag förstått är det ganska svårt att bygga en bra förstärkare där Riaa:n ligger i första steget. Jag skulle föreslå att du skaffar en tillräckligt bra skärmad trafo, för det blir billigast så. |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2009/11/06 : 19:28:15
|
Inte säkert att brummet försvinner bara för att det sitter en trafo före. Brummet behöver inte orsakas av RIIA:t i sig. |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/11/08 : 12:01:31
|
Nä det orsakas för det mesta av kablarna. Dom kan var för dåligt skärmade eller så är dom dragna på fel ställe. Det är ju betydligt känsligare med en MC lågnivå jämfört med MM. En sak till som jag kommit fram till är att om man har en MC förstärkare där man kan ändra ingångs resistansen. Det gör nästan ingen som helst skillnad för puppans frekvenskurva. Där vill jag påstå att vi har gått på pumpen. |
 |
|
Bubbel

6802 Posts |
Posted - 2009/11/08 : 12:17:38
|
quote: En sak till som jag kommit fram till är att om man har en MC förstärkare där man kan ändra ingångs resistansen. Det gör nästan ingen som helst skillnad för puppans frekvenskurva. Där vill jag påstå att vi har gått på pumpen.
Hur menar du gcs?
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/11/08 : 12:41:34
|
Jo på vissa dyrare Riaa förförstärkare sitter det ofta små dipp-inställningar för olika resistanser och en för kapacitans inställningar. Jag har själv en sådan från AQVOX. Jag monterade en Ortofon Rondo Bronze och spelade sedan av en vinyl med rosa brus. När man sedan ändrade på dipparna hände det faktiskt inte så mycket av resultatet att döma när man tittade på FFT analysatorn. |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2009/11/08 : 14:26:09
|
Min poäng var att om brummet tas upp i kablarna, hjälper det inte med en trafo. Därför tycker jag att vederbörande ska flytta på kablarna och försöka få vinkelräta korsningar med andra kablar om sådana inte kan undvikas - INNAN man köper en trafo eller ett nytt RIIA. |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2009/11/08 : 15:58:37
|
Ja, just det, kablarna ja. Fixat! Men det brummar ändå svagt, och det är inte jordbrum utan sånt där typiskt förstärkningsbrum. Eftersom jag har ett löst Riaa, Pro-ject phonobox SE, så är jag väl inte jättesugen på transformator av nämnt kabelskäl. Jag lurar på om inte mitt riaa, som ju är en billig entusiastprodukt från en, då, liten firma, kanske inte är så där 100 vad gäller det rent tekniska. Jämför t.ex. en del brittiska stärkare på 80-talet, de lät bättre än sina japanska konkurrenter, men var inte så kul rent elektriskt s.a.s. Det har väl hänt en del, kan jag tro. Är det nån som har en sån där Cambridgehistoria och kan rapportera om dess brumegenskaper? |
Nicke the Rocker |
 |
|
Improved Audio
Member

316 Posts |
Posted - 2009/11/08 : 17:04:06
|
Problemet med störande nätbrum visar sig framför allt vid drift av någnivå MC-pickuper. Ett effektivt sätt att få bort detta nätbrum är att driva RIAA-steget med ren batteridrift som t ex Trigon Vanguard II/Volcano II alternativt Trigon Advance. |
IMPROVED XPO Oberoende arrangör av hifi och musikevents http://www.sweetspotevents.se
|
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2009/11/08 : 17:14:19
|
Nja, Imp.aud., det där tror jag inte på. Inte om man ändå har en sån där extern nätdel som man dels kollat fasen på och dessutom lagt den en bra bit från Riaa:t, och det har jag. |
Nicke the Rocker |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/11/08 : 17:59:33
|
En annan störningskälla kan också vara skivpelarens motor. Beroende på var någonstans puppan i sin arm befinner sig i förhållande till motorn, kan man få olika mycket brum. |
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2009/11/08 : 18:20:26
|
Jo, det förstås, mest med Grado-puppor. Men nu är det alltså frågan om brum/brus utan att skivspelaren ens är igång. Knäpptyst på MM, brusig/brummig på MC-läge. Efter allt kollande är det ingen störning, det är ett dåligt riaa-steg. För MC alttså, helt OK för MM. |
Nicke the Rocker |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/11/08 : 18:54:26
|
quote: det är ett dåligt riaa-steg. För MC alttså, helt OK för MM.
Ja det är väl det vanliga med de flesta Riaa stegen att dom egentligen bara duger för MM. Jag försökte redan på 70-talet hitta ett bra Riaa steg. Jag provade olika steg men blev aldrig nöjd. Till slut så hittade jag en förstärkare som jag tyckte var bra men ganska dyr på den tiden, men jag köpte den. Jag har faktiskt kvar den än idag och den låter fortfarande bra. För något år sedan ville jag prova något annat och fastnade för en AQVOX. Min tanke var att moderna grejer borde låta bättre och kanske med mindre brus och brum som i.o.f inte varit tidigare för mig störande. Det blev en AQVOX som låter bra men inte just bättre än min gamla från Spectra Sonic "104" Riaa från 1970. Men AQVOX är snyggare och den kanske har bättre överstyrnings-marginal. Om du NtR bor nära Stockholm så kan vi kanske träffas hos dig och testa min AQVOX. |
 |
|
Improved Audio
Member

316 Posts |
Posted - 2009/11/08 : 19:09:58
|
Med en skillnad på låt oss säga 20dB i förstärkning mellan MM och MC ställs det som alla förstår helt nya krav. Som Du säger är det tyst vid MM-drift men vid MC-drift blir brummet klart hörbart. Hade jag varit Du hade jag provat med batterier. Om Ditt RIAA-drivs med 12 V skulle ju detta inte vara svårt att fixa med ett antal batterier.
MVH
|
IMPROVED XPO Oberoende arrangör av hifi och musikevents http://www.sweetspotevents.se
|
Edited by - Improved Audio on 2009/11/08 19:10:49 |
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2009/11/08 : 19:47:05
|
gcs! Tack för erbjudandet, mycket vänligt av dig. Nu är det nog så att jag tycker den är alldeles för dyr, så jag står över. Men, som sagt, ett fint erbjudande. |
Nicke the Rocker |
 |
|
Bubbel

6802 Posts |
Posted - 2009/11/08 : 20:09:14
|
quote: Jo på vissa dyrare Riaa förförstärkare sitter det ofta små dipp-inställningar för olika resistanser och en för kapacitans inställningar. Jag har själv en sådan från AQVOX. Jag monterade en Ortofon Rondo Bronze och spelade sedan av en vinyl med rosa brus. När man sedan ändrade på dipparna hände det faktiskt inte så mycket av resultatet att döma när man tittade på FFT analysatorn.
Jaså det var så du tänkte, nu har jag ingen FFT men det skulle vara intressant att ha en när man håller på att tweaka inte enbart bara i signalvägen även vid andra tillfälle.
anders |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/11/08 : 20:18:01
|
quote: vid MC-drift blir brummet klart hörbart.
Men det hörs väl inget brum mellan låtarna när man spelar en vinyl? |
 |
|
Topic  |
|