Author |
Topic  |
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2009/11/09 : 10:49:13
|
Jo, det är ju det det gör. Men inte borde göra om riaa:t var tyst och snällt. Och något annat fel än låg kvalitet är det inte. |
Nicke the Rocker |
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2009/11/10 : 12:04:42
|
Det grejade sig, jag provade en sån där Cambridge 640 och den är tyst. Problemet löst. |
Nicke the Rocker |
 |
|
24U
Member

883 Posts |
Posted - 2009/11/10 : 18:13:59
|
NtR
Har kollat lite på dina trådar och inlägg och med stoooor ödmjukhet och försiktighet vill jag rekommendera att titta i den lite dyrare prislistan på grejor till vinylen. Visste inte Du hade en Linn Sondek, och fin Goldring och väl där med sådana verk, armar och puppor väljer man i regel lite tyngre kringutrustning. Vilket är ju som det mesta en smakfråga eller egentligen en sampassningsfråga. Ingen (lr åtminstone inte jag) skulle höja på ögonbrynen om man anskaffade ett RIAA med nypris runt 10.000:-. Det gör inte skillnad, det gör en j***la skillnad, om Du ursäktar min franska. Kablar i kedjan blir också mycket tongivande. Efter att ha läst mer om det Du har, håller jag med Improved Audio i mångt och mycket och hur långt man går (ex v batteridrift) är egentligen en fråga hur plånboken ser ut och hur stort intresset är. En LP12a är en våt dröm för många som knappt ens får ha vinylen lr svarven framme hemma och phonobox SE räknar jag som leksaker i den divisionen... Hoppas jag inte trampat i nåt klaver, jag är bra på det... Phonobox SE är jättebra... i 2.000 kronorsklassen.
 |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
Edited by - 24U on 2009/11/10 18:15:30 |
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2009/11/10 : 19:17:42
|
Jo,24U, jag vet. Men å andra sidan har jag varit med så länge, sen 1990, i den här hobbyn/svängen att jag anser mig vara fullt kapabel att göra mina egna val. Jag har dessutom hört grejor för över 100k som låter tydligt sämre än andra för 2k, och det under kontrollerade former där jag själv kopplat och lyssnat i lugn och ro. Jag har hört skillnad på kablar, men inte utan att lyssna flera gånger på små detaljer. Jag blev väldigt förvånad när jag lämnade in en Copland-rigg på reparation och fick låna en stärkare i 1500 kronorsklassen som spelade Copland ur alla tänkbara divisioner, och mitt vardagsrum! Efter det betyder pris och design ingenting för mig. Absolut ingenting. Men trampat mig på tårna har du inte, det är inga problem. Det bästa riaa:t jag hört (min smak osv) sitter i Linn kairn och ett sånt försteg vill jag inte ha, just nu, av helt andra orsaker. Det är ju f.ö. inte ens dyrt numera. Phonobox SE är sisådär, på MM, Cambridge 640 visade sig vara bra, på MC också. Det är tyst när det ska vara tyst, det är inte överbetonat i diskanten som alltför många produkter och det är luftigt och fint med fin botten där man hör vad det är för strängar på basgitarren. Alltså en bra produkt, som i mitt tycke blir väldigt mycket bättre av att det kostade 1598:- Det finns så mycket neuroser i hifi-svängen att en del tillverkare KAN ta ut 15000 för något som rent elektriskt är en blåkopia på något högst alldagligt från 1978, bara för att de skruvat dit en snygg front och kan terminologin som osäkra entusiaster blir impade av. Pris och kvalitet går ibland hand i hand, men långt ifrån alltid. Det roliga är att man ibland hittar grejorna som är mycket bättre än prislappen. Det tråkiga är när det blir tvärt om, och de misstagen har jag redan gjort flera gånger. |
Nicke the Rocker |
 |
|
24U
Member

883 Posts |
Posted - 2009/11/10 : 19:42:02
|
Puhh, skönt 
Det ligger mycket i det Du säger, så bara för man hostar upp x kkr, är det inte = bra ljud. Har du testat Musical Fidelitys x-serie? Jag tycker dom är väldigt prisvärda ljudmässigt. Dom har ju ngn ny instegsvariant på den också... Ungefär samma innehåll, fast utan flashiga exteriören, enligt det jag hört utan att veta själv...
Tycker Du om Goldringen? Lyssnat på deras nydesignade MM-modeller och tycker dom spelar mycket bra...
 |
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2009/11/11 : 22:36:06
|
Jorå, MF har jag lånat något öra till då och då. Inte under särskilt kontrollerade former, men det jag hörde lät väl bra.
Vad gäller Goldring Elite så är ju det en modell som hängt med länge, jag har missat den i alla år. Tror det är en av få MC som har bra slipning och vettig prislapp, därför chansade jag och beställde en från UK där jag hittade den billigt. Nöjd så här långt, fin upplösning och bra, melodisk, bas. Lite för bra stereoseparation som alltid på MC, blir lite ping-pong på vissa plattor där teknikern panorerat för mycket. Ganska olika karaktär jämfört med min favorit Shure VST-V, men Goldringen är inte överbetonad i diskanten vilket alla andra MC varit som jag provat. Mjuk och fin, men svårinställd! Man får jobba innan man har juste kanalbalans och bra spårning, trots Gyger-slipning. Vi får se om jag fortsätter med den, det lutar åt det, eller om jag kliver tillbaka till Shure. |
Nicke the Rocker |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2009/11/14 : 11:55:24
|
NtR!
Cambridge Audio Azur 640P är otroligt bra för priset. För den summan den kostar är det svårt att hitta ett bättre val. Giant killer, med andra ord. Kul att du är nöjd med den.
Varifrån har du köpt din Shure VST-V och hur mycket kostade den? Verkar vara jättebra och en sorts förfining av Shure V15, gjord av fabriken.
|
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2009/11/14 : 12:46:07
|
quote: Varifrån har du köpt din Shure VST-V och hur mycket kostade den?
Shure VST-V finns inte att köpa ny det blir till att söka av begagnad marknaden efter en sådan ny nål hittar du hos http://www.export-japan.com/marketing/stylus/product_info.php?products_id=1524 nya är omöjliga att hitta och hittar man är priserna löjliga.
NtR jag har en MC som inte i mitt tycke överbetonar diskanten men då har den också några år på nacken Ortofon MC30 super. Den får man leta reda på begagnad för ny finns den inte själv hade jag tur och fick min.
Men oavsett vad all tycker är Shures pickuper inte dåliga trots sin ålder vid avspelning kan man få rysningar av känslan de kan förmedla.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
Improved Audio
Member

316 Posts |
Posted - 2009/11/14 : 14:24:59
|
Det skulle vara intressant att veta vilka övriga krav som ställs på ett RIAA-steg utöver att "det skall vara tyst". Det bör ju rimligen finnas andra parametrar.
|
IMPROVED XPO Oberoende arrangör av hifi och musikevents http://www.sweetspotevents.se
|
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/11/14 : 16:47:58
|
En bra Riaa ska kunna åstadkomma ett klart och briljant ljud med stor överstyrningsmarginal. Förstärkaren ska ha en brusnivå som ligger klart under en vinylskiva och brummet bör också ligga på minst samma nivå. Det senare är ofta svårt att få till när man använder en MC puppa som lämnar lite nivå. S/N för MM -87dBovägt och först.på 44dB. För MC -70dB med en förstärkning på 64dB. Sedan bör ju också Riaa kurvorna ligga inom .5dB för båda kanalerna. Ett HP filter är bra att ha med värdet -12dB/10Hz och som också är urkopplingsbart. Till sist vill jag att förstärkaren ska ha förmåga att snabbt återhämta sig vid en överstyrning som man nästan alltid får när man spelar en repig vinyl. |
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2009/11/14 : 18:47:58
|
Bubbel! Jag tror vi har olika smak, i mitt tycke är en ortofon MC30 väldigt ljus i klangen.
Imp.Aud.! Klart det finns andra kriterier, men den ursprungliga frågan var om ngn kände till ett tyst steg. Därifrån kunde jag sedan gå vidare och hitta ett som även i övrigt tilltalade mig. Det är för mig ett grundkrav alltså, tystnaden.
Pick-me-up! Jo, Cambridge är bra. För sitt pris, vid närmare lyssning räckte det inte riktigt, så det är tillbaka i butiken. VST-V inköptes redan på 90-talet och har använts till och från (mest till) sedan dess. Nålbyte emellanåt. Inget spårar som denna puppa.
gcs! Är du inte väl specifik, siffermässigt? |
Nicke the Rocker |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/11/14 : 19:51:08
|
Nä varför då? Det är siffror som anger vad som är teoretiskt möjligt. Det finns några tillverkare som uppfyller det medan många andra överdriver sina siffror. Vad jag inte är helt säker på är väl överstyrningsmarginalen eftersom inte alla uppger sådant. Hur det nu är så orsakar ett hack eller lite smuts en vågform med minst en platt vågform plus ett antal ringningar. |
 |
|
24U
Member

883 Posts |
Posted - 2009/11/14 : 22:51:31
|
NtR
Du skulle lyssna på mitt RIAA. Av det jag kan läsa ut från Dina inlägg, tror jag som Du sa att siffror är en sak, musikalitet en helt annan... Synd de är sällsynta och inte så lätta komma intill att lyssna på... De har ju hamnat på rätt pengar nu menar jag... |
 |
|
Bubbel

6802 Posts |
Posted - 2009/11/14 : 23:19:39
|
quote: Bubbel! Jag tror vi har olika smak, i mitt tycke är en ortofon MC30 väldigt ljus i klangen.
Nja NtR jag tror inte det jag har den i en anläggning som är lite mörk. Lite stel är den i sitt sätt men jag tycker att MC är ljusa i sitt sätt om man vill så är de väldigt lika ljudet från cd maskinerna. Men den var gratis och då skall den användas sedan är det så att man upptäcker att gräset är inte grönare på andra sidan .
Men jag föredrar mina Shure puppor före allt annat då jag tycker att man får en väldigt bra återgivning utan några större dumheter eller som en kompis uttrycker det "dynamiska" som också är en Shure anhängare.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/11/14 : 23:59:51
|
Jag monterade för några dagar sedan en MC puppa från GAS, Sleeping beauty från 197?. Den har Shibata slipad nål och jag gjorde lite lyssningsprov med rosa brus och lite musik. Till skillnad från vanliga puppor som t.ex min OM40 verkar GAS puppan ge ett luftigare intryck i diskanten. Jag får nog göra om provet för att se vad som händer där uppe vid 20KHz. |
 |
|
Bubbel

6802 Posts |
Posted - 2009/11/15 : 00:45:56
|
Jag använder ett både ock riaa visst finns lite brus men då får man dra på till högsta volym det som jag använder är ett diy jag har tjatat om det flera gånger så jag tänker inte länka dit.
Men det som är bra med mitt riaa är att knaster och annan skräp på skivorna blir kortlivade pang sedan är det borta många andra riaa som jag har lyssnat på är i mitt tycke lite sävliga visst man är lite partisk men flera i min omgivning som har byggt likadana så helt fel är det inte.
anders |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2009/11/15 : 16:33:29
|
NtR! Vilken använder du nu i stället för CA som phonoförstärkare? |
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2009/11/15 : 17:35:45
|
Phonobox SE tills jag hittar något bättre. Men jag vet fortfarande inte var jag ska börja. |
Nicke the Rocker |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2009/11/16 : 10:07:28
|
Alright. Jag är ingen expert på Phono förstärkare, men jag vet att det finns nästan lika många förslag som det finns människor som står för dem. Finns väl inget annat att göra än att läsa så många olika tester samt forum om dem som möjligt. Och det är viktigt att du får prova dem hemma i din uppsättning. Var någonstans ligger din budget?
Lehmann Audio Black Cube rekommenderas ständigt överallt och kostar 5790 kr. i Sverige. Kan eventuellt hittas billigare annanstans. |
Edited by - pick-me-up on 2009/11/16 10:43:52 |
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2009/11/16 : 10:50:34
|
Jo, det där med tester är nog bra. Bekymret är bara att det aldrig står i testet hur brusigt/brummigt ett riaa-steg är, nåja nästan aldrig iaf. Och det är alltså grundkravet. Budget och budget, det vet jag inte, det får väl kosta vad det kostar. Men som framgått tidigare i debatten så tror jag inte ett dugg på sambandet pris/kvalitet när det gäller elektronik. Sambandet pris/snygg låda och rymligt samvete tror jag däremot på. |
Nicke the Rocker |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/11/16 : 11:26:34
|
Det är svårt att hitta i djungeln bland MC förstärkare där priset inte heller är någon garanti. Jag vet egentligen inte varför man ska välja en MC puppa när det finns riktigt bra MM puppor. Med en MM får man garanterat mindre problem med både brus och brum. Jag har själv flera MC puppor men bara en MM som jag använder mest. EMT som är kända för både skivpelare och MC puppor använder step up transformator i sina skivspelare. Jag anser att minsta problemet har man med ett par väl isolerade transformatorer om man nu absolut vill ha MC. Försök att låna från butik en Lehmann Black Cube för att se hur det fungerar i din rigg.
|
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2009/11/16 : 11:58:29
|
gcs! Jo, jag håller absolut med. MM-principen är klart underskattad, och jag har ju redan sjungit Shure VST-V:s lov här tidigare. Och utan tvekan blir det mindre problem med MM. Men nu har jag skaffat en sån där MC och gillar för första gången vad jag hör från en sån, trots att den spårar hörbart sämre. Å andra sidan ger den mer, och mer melodisk, bas vilket kan behövas i mina små högtalare. Transformator skulle jag utan tvekan satsa på om jag hade ett bra inbyggt MM-riaa i min stärkare, men nu har jag inget riaa alls där och måste alltså ha löst. Då känns det som det blir för mycket kablar med den lösningen, så det får bli ett riaa för både MM och MC. Skall absolut kolla Lehmann, sitter antagligen inte i vägen om/när jag byter tillbaka till min kära VST-V heller. |
Nicke the Rocker |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2009/11/16 : 12:00:23
|
NtR! Jag kollade lite för skojs skull omdömen om RIAA och din är mycket bra. Jag skulle göra så som Svejk säger och testa hur det låter med en trafo. Om det funkar så vore det en ypperlig lösning för ditt problem och kostar nästan ingenting i jämförelse.
BTW, http://www.vinylengine.com/ verkar vara ett bra ställe att ta reda fakta om saker och ting.
... with moving coils, the noise intrudes just a little too much and the result is seldom very engaging. If you want to use a MC cartridge, invest in a step-up transformer. (Källa: Hi Fi Choice) |
Edited by - pick-me-up on 2009/11/16 12:32:56 |
 |
|
24U
Member

883 Posts |
Posted - 2009/11/16 : 13:21:53
|
Några länkar till saker jag kan tänka mig att testa:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=16241 http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=13587 http://www.hificonsult.se/uploads/recensioner/phonofix_hf_maj_99.pdf http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12904 http://www.harmonydesign.se/v9.htm
Phonofixen har fått bra kritik från High Fidelity i länken. Primare R20 har jag levt med i ett par år; mycket bra ljud, lugn, värdighet, men inte drag under galoscherna. Hos mig ett storslaget stereoperspektiv. Lukachek har jag aldrig hört; men älskar pickisarna Benz Micro, kör ju en själv, så nåt borde det ju prestera...? Grado är rock'n'roll, dynamik, musikalitet. Samma som Grado Gold-puppan och Grados lurar. Mattias Stridbeck är ingen dumbom. Har hört både hörlurssteg och DACar av honom. Låter nog mycket bra! Teorierna är ju entydiga, där han erkänner att det inte går göra en MC-puppa av elektronik enbart, varför han sätter in en trafo från Lundahl i MC-steget.
http://www.harmonydesign.se/pdf/HiFi.1-2.2007.pdf
Länk till det test som genomfördes för ett tag sedan.
Vet ej om det var till nån hjälp, eller om det bara ökar förvirringen.
 |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2009/11/16 : 14:14:02
|
Dynavector P-75 verkar vara mycket omtyckt. Annars ser V9T, med transformatoringång för MC, väldigt kapabel, men priset är inte att leka med. Beggad Benz Lukascheck PP1-T9 känns mycket lockande, om man är ute efter en kvalitetsprodukt. Men det enda sättet är att lyssna dem hemma. Olyssnat och osett vågar man inte köpa! |
 |
|
Topic  |
|