T O P I C R E V I E W |
DMGbg |
Posted - 2010/01/23 : 18:21:20 Hej alla vinylfrälsta! Om man som alternativ till att springa och vända sina vinyler skulle få för sig att spela in från vinyl till dator. Tapar man då hela "vinylkänslan" vid avlyssning från datorn? |
9 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Freddie Boy |
Posted - 2010/01/30 : 22:14:24 tycker som föregående talare. Sen har (tycker jag) Vinyl skivor inget med en dator att göra, vinyl ska njutas av en grammofon spelare.
Sen har Vinylskivor en egenskap att dom har en speciell doft, och en känsla när man tar idom. |
DMGbg |
Posted - 2010/01/26 : 17:15:28 Håller med om tjusningen att lyssna av en hel skiva och instämmer i det goda läget som finns att fylla sitt glas mellan akterna men så har det också blivit så att genom åren har jag köpt på mig ganska många vinyler som inte är sådär genombra utan jag känner ibland för att höra en låt här o en låt där. Då är det ett förfärligt springande, vändande osv.
Någon mer än Ingvar som har förslag på program som är bra?
|
24U |
Posted - 2010/01/26 : 10:52:31 Instämmer... älskar borsta med kolfiberborsten, klämma fast skivan, lägga på nålen och gå tillbaks till soffan i sweet spot och lyssna på en HEL skiva med den komposition det innebär med låtval och spelordning. En presentation i två akter som tillåter en stunds kontemplation mellan akterna, att fylla på sitt glas innan ett nytt partitur avnjuts och svepas med i musikens irrgångar utan att ha möjlighet att zappa vidare i sin playlist. Härligt! Har en CD recorder. Letade länge. Hittills aldrig använt den... *säger en del* |
opethic |
Posted - 2010/01/25 : 15:50:40 quote: En stor del av det här med vinylkänslan är ju trots allt den lilla ritualen vid val av skiva och hanterandet av själva lagringsmediat.
Kunde inte ha sagt det bättre själv! |
Improved Audio |
Posted - 2010/01/24 : 15:20:45 En stor del av det här med vinylkänslan är ju trots allt den lilla ritualen vid val av skiva och hanterandet av själva lagringsmediat. |
Vox |
Posted - 2010/01/24 : 13:44:32 quote: Om man som alternativ till att springa och vända sina vinyler skulle få för sig att spela in från vinyl till dator .......
Om du inte "orkar" springa och vända dina vinyler ska du nog lyssna på musik via cd eller hårddisklagring istället. Alternativt placerar du skivspelaren bredvid dig. |
Zombie |
Posted - 2010/01/24 : 13:26:28 Du kan ju ladda ner dina skivor som FLAC via torrents, så slipper du en del av böket. |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2010/01/24 : 09:12:15 Om Du spelar in via ett bra ljudkort, jag använder Icon Utrack pro, och ett bra program, t.ex Magix. Med 196kHz sampling och 24 bitar så blir det väldigt bra, lite stora filer.
Sedan kan man ju ha omslagen med sig i soffan för lite extra känsla
Ingvar |
calle_jr |
Posted - 2010/01/23 : 23:40:48 Nej, inte hela  |