HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vinyl till data
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2010/01/23 :  18:21:20  Show Profile Send DMGbg a Private Message  Reply

Hej alla vinylfrälsta!
Om man som alternativ till att springa och vända sina vinyler skulle få för sig att spela in från vinyl till dator. Tapar man då hela "vinylkänslan" vid avlyssning från datorn?

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2010/01/23 :  23:40:48  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Nej, inte hela

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/01/24 :  09:12:15  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Om Du spelar in via ett bra ljudkort, jag använder Icon Utrack pro, och ett bra program, t.ex Magix.
Med 196kHz sampling och 24 bitar så blir det väldigt bra, lite stora filer.

Sedan kan man ju ha omslagen med sig i soffan för lite extra känsla

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/01/24 :  13:26:28  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Du kan ju ladda ner dina skivor som FLAC via torrents, så slipper du en del av böket.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/01/24 :  13:44:32  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Om man som alternativ till att springa och vända sina vinyler skulle få för sig att spela in från vinyl till dator .......

Om du inte "orkar" springa och vända dina vinyler ska du nog lyssna på musik via cd eller hårddisklagring istället. Alternativt placerar du skivspelaren bredvid dig.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Improved Audio
Member

316 Posts

Posted - 2010/01/24 :  15:20:45  Show Profile  Visit Improved Audio's Homepage Send Improved Audio a Private Message  Reply
En stor del av det här med vinylkänslan är ju trots allt den lilla ritualen vid val av skiva och hanterandet av själva lagringsmediat.

IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av hifi och musikevents
http://www.sweetspotevents.se
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/01/25 :  15:50:40  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
En stor del av det här med vinylkänslan är ju trots allt den lilla ritualen vid val av skiva och hanterandet av själva lagringsmediat.

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/01/26 :  10:52:31  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Instämmer... älskar borsta med kolfiberborsten, klämma fast skivan, lägga på nålen och gå tillbaks till soffan i sweet spot och lyssna på en HEL skiva med den komposition det innebär med låtval och spelordning. En presentation i två akter som tillåter en stunds kontemplation mellan akterna, att fylla på sitt glas innan ett nytt partitur avnjuts och svepas med i musikens irrgångar utan att ha möjlighet att zappa vidare i sin playlist. Härligt! Har en CD recorder. Letade länge. Hittills aldrig använt den... *säger en del*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2010/01/26 :  17:15:28  Show Profile Send DMGbg a Private Message  Reply
Håller med om tjusningen att lyssna av en hel skiva och instämmer i det goda läget som finns att fylla sitt glas mellan akterna men så har det också blivit så att genom åren har jag köpt på mig ganska många vinyler som inte är sådär genombra utan jag känner ibland för att höra en låt här o en låt där. Då är det ett förfärligt springande, vändande osv.

Någon mer än Ingvar som har förslag på program som är bra?

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2010/01/30 :  22:14:24  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
tycker som föregående talare. Sen har (tycker jag) Vinyl skivor inget med en dator att göra, vinyl ska njutas av en grammofon spelare.

Sen har Vinylskivor en egenskap att dom har en speciell doft, och en känsla när man tar idom.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000