Author |
Topic  |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2010/01/01 : 13:35:29
|
Jag har fått någon form av klister på en vinylskiva och undrar hur man får bort det? Det är inget hårt klister, utan lite kletigt. Tror det kommer av typ en remsa som brukar sitta som försegling på plasten om skivan eller en typ dekal? Är medicinsk bensin något man kan använda, eller vad?
Tacksam för svar |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
Edited by - byZan on 2010/01/17 19:23:37 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2010/01/01 : 18:34:10
|
Kemisk ren bensin går alldeles utmärkt att använda.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2010/01/01 : 19:06:14
|
Gör det?     
Tack Bubbel |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2010/01/01 : 23:19:50
|
Här är tips jag fått via PM och som jag ska testa.
Jag har haft liknande problem på skivor, de flesta har jag kunnat rengöra med alkohol, börja med T-sprit, isopropanol duger sällan.
Petreoleumbaserade lösningsmedel går inte att använda på vinylskivor men det finns vattenbasserade thinner som fungerar.
Prova först med vanlig T-röd och en bra bommulstrasa, bäst är en bit av något gammalt vältvättat, lakanstrasor eller liknande, mycket vätska och torka utmed spåren. Skölj efter med hett vatten med någon droppe diskmedel och någon droppe sprit, sedan en gång med hett vatten med sprit.
Kemiskt ren bensin kan fungera om den inte är petreoleumbaserad, då löser den upp plasten också, inte så bra, tyvärr så är den tekniska beskrivningen/innehållsdeklarationen på den här sortens kemikalier sällan tillräckligt komplett, så prova T-röd först.
Tackar uppgiftslämnaren så mycket |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2010/01/02 : 16:15:18
|
Jag skulle vilja flika in där att hett vatten får man nog vara ytterligt försiktig med då det gäller vinylskivor! Om man inte vill ge sig själv en anledning att skaffa en av Furutechs vinyl-riktare då förstås!
MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts |
Posted - 2010/01/02 : 16:44:54
|
Hett! var kanske inte helt korrekt, vi vill inte att skivan skall mjukna, men det måste vara ganska ordentligt varmt för att lösa diskmedel och för att dunsta så fort som möjligt, 70 grader är inga problem en kort stund, skivan skall naturligtvis inte stå lutande innan den svalnat.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
 |
|
24U
Member

883 Posts |
Posted - 2010/01/08 : 21:41:56
|
Har faktisk använt Bostic limtvätt på vinyl. Fort som fasen på och sedan flödigt på med ordinarie tvättmedel baserat på antingen ammoniakbas eller sprit medans limtvätten fortfarande är vätskande och sug upp. Vågspel! Måste ju bort med limmet annars är ju faktiskt skivan ospelbar ändå. Men hellre lite muskler kort som tusan och sen späda snabbt med lösande milt medel innan man suger upp. Tycker jag, vill säga... *ler* |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2010/01/08 : 22:18:47
|
Tack för alla inputs Isopropanol funkade bara halvvägs Får inte bort kladdet i spåren, skivan fortfarande ospelbar alltså Ska pröva T-röd när det inhandlats. |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
24U
Member

883 Posts |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2010/01/09 : 20:39:28
|
Kan det kanske funka med Dilutin? Vet inte ens om det fortfarande säljs ens.. Jag tror det var Shell som tillverkade det. Den flaska jag fortfarande har används enbart på limrester och den verkar inte påverka plaster/lacker på något permanent sätt om man gör rent ordentligt efteråt?
MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2010/01/16 : 11:50:12
|
Efter att ha prövat en antal sk. snälla medel och med endast en liten förbättring så tog jag fram en flaska med medicinsk bensin, nu eller aldrig tänkte jag. Om det blir fel så kan jag dela med mig av den erfarenheten till andra här på forumet.
Så med en fin trasa (lakan), medicinsk bensin (apoteket), startad skivtvätt, så startade jag projektet med att nu skulle förhoppningsvis bli rent.
Resultatet efter en tvätt blev nästan helt perfekt okej en runda till, nu har jag en helt prefekt skiva 
Så denna metod fungerar |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2010/01/16 : 14:43:29
|
Kemiskt ren bensin brukar fungera på det kladdigaste. Aceton däremot ska man bara använda om man vill lösa upp klistret OCH det som klistret sitter på. Även metall kan få fula fläckar. Kemiskt ren bensin finns även i mataffären. |
 |
|
jonsson
Member

574 Posts |
Posted - 2010/01/27 : 09:18:38
|
Nu har du ju redan löst problemet, annars kunde jag tipsat om N-Paraffin c10-13.. Är inte så märkvärdigt som det låter utan ett aromatfritt bränsle till fotogenkaminer, används även som tändvätska. Mycket användbart som rengöring, speciellt på klister! där man får stå å gno med t-sprit så löser detta ibland limmet utan minsta ansträngning... Skulle tro det är mildare än t-sprit ochså!
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2010/01/27 : 10:45:41
|
Att använda kemiskt ren bensin använder skivhandlarna för att få skivor som är grymt nedsmutsade med allsköns skräp även fodral som någon har skrivit på används detta.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
|
Topic  |
|