HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Pegs pinaler ...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Peg Posted - 2007/04/07 : 21:00:27
Halloj !

Jag tänkte börja lägga upp lite bilder på mitt system som det ser ut nu.

Det består av den här röran av diverse märken:



Oj det där blev jag hungrig av ! Innan jag fortsätter får det bli mer påskmat

Återkommer senare ...
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Peg Posted - 2007/06/03 : 19:52:34
Så där ja äntligen ett riktigt slutsteg !

Jag tog hem ett sånt här på prov:


Bladelius Balder

Lite bättre än Amplifixen på allt kan man nog säga ända tills man skruvar upp volymen då är inte Amplifixen kvar på banan överhuvudtaget längre.

Jag var inne lite på ett Rotel 1090 först men de är så in i bängens fula och det här lät så bra så jag vägrade helt enkelt lämna tillbaka låne exet
Peg Posted - 2007/05/25 : 15:35:42
Ursch nä nu vill jag hem till nya slutsteget !
johan.björklund Posted - 2007/05/11 : 12:41:46
Peg Posted - 2007/05/10 : 21:39:54
Titta här:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60796
nahoj Posted - 2007/05/10 : 21:35:32
Inte ett sådär as långt tag då va
Peg Posted - 2007/05/10 : 21:17:07
Kommer post om ett tag ... :)
johan.björklund Posted - 2007/05/10 : 21:15:58
säger samma sak som Johan
nahoj Posted - 2007/05/10 : 21:01:26
Men vad var det för ett DIY projekt du knåpade dem efter då?

Jag e oxå sugen på att leka med kablar, vill du dela med dig av infon?
De ser ju riktigt snygga ut :-)

//Johan
Peg Posted - 2007/05/10 : 20:33:26
Sen kom en kompis som också hade provat ovanstående kablar och sa att han hade testat ett DIY projekt han hittat på nätet.

Efter lite frenetiskt kabel fipplande ser det nu ut så här vid högtalaren:



Ljudet då ?

Tja suget efter Nordost Frey eller HT Pro 9 är permanent botat :-) Jag har hittat noter och instrument på skivor jag inte visste fanns och framfört allt så faller aldrig stereobilden ihop vilket det gör med Ekk'n så fort det blir lite röj.

Klassisk musik är helt grymt bra stråkarna har blivit exaktare mjukare och har mer känsla. Precisionen, rums informationen och dynamiken är så bra nu att jag faktiskt inte hade en aning om att Amplifixen kunde fixa den här nivån av välljud.

Om jag skulle sammanfatta skillnaden mot Ekk'n i så skulle det bli att Ekk'n grumlar till allting något gruvligt.

Peg Posted - 2007/05/10 : 20:16:15
Jag har haft lite sladdfest här hemma


Inkopplad Ekk med lakrits på. I övrigt diverse godis.

Efter en del testande kunde man ju sluta sig till att polarens Van den Hul D102 mk III + Harmonic Digital Copper och en Harmonic Tech Pro 9 eller ännu hellre en Nordost Frey skulle sitta som en smäck mellan prylarna. Skillnaden mot skräpet jag hade innan var enorm.

Efter ett snabbt konsulterande med plånboken så gick femsiffriga kablar bort fort som attans och jag fastnade med en Ekk 5G2.5 ett tag.
Peg Posted - 2007/04/16 : 15:10:19
Profile'n var rätt snygg.

Annars kanske ett par vägghängda Revel Ultima Gem 2 vore snygga .

http://www.revelspeakers.com/products/product-overview.asp?ID=30
Harlock Posted - 2007/04/16 : 14:35:33
Verkligen läckert system!
5.1 med fantomcenter är precis min melodi och subben...
ja den subben...

Jag försöker att inte tänka mig ett par JMLab Profile i ditt rum men det är svårt.
Estetiskt riktigt, men vi har ju ljudet att tänka på.
Peg Posted - 2007/04/16 : 14:14:34
quote:
snyggt!
Skulle gärna se en helhetsbild av rummet


Tack !

Hmm helhetsbild ...njae vi får se för då måste jag ju städa först
nahoj Posted - 2007/04/16 : 13:32:21
snyggt!
Skulle gärna se en helhetsbild av rummet
Peg Posted - 2007/04/16 : 11:49:56
Jag har haft lite äventyr med akustiken som man kan läsa i min tråd här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59949


Efter lite test och prov så har jag skaffat några single absorbenter från Akustikmiljö i falkenberg.

Igår satte jag fart och ramade in två av dem och klädde de med tyg så att det blev så här:



Jag är rätt nöjd faktiskt :-)
B-200 Posted - 2007/04/08 : 20:03:31
jag hade en sub innan men den lät så illa, men jag är på väg var så säker ;).

jag hoppas med på att förstegegskostnaderna kommer sjunka rejält när de nya loseless formaten kommer igång rejält. för min del kittlar det gott när ett fullrate DTS spår kickar in ;).
Peg Posted - 2007/04/08 : 19:28:17
asimov66:

Eftersom bioförsteg åldras så fort så är de inte speciellt dyra begagnat. Det torde komma loss massor av försteg när blueray/hd-dvd kommit igång på allvar och alla highend stegen måste bytas ut

Förövrigt gäller att sub + bio = sant !

Det är så ofta det ligger riktigt djupa toner för att skapa stämning på film så det är nog bara att gå och skaffa en . Jag skulle inte skaffa någon monstersub om den bara var till bio iofs.
B-200 Posted - 2007/04/08 : 10:26:57
gillade denna setup något så in i. Är ju inbiten hembiofantast så jag sitter hemma och drägglar efter försteget.

...tankarna på sub väcktes lite efter besök hos johan och efter denna tråden väcks det ytterligare lite till.
Peg Posted - 2007/04/08 : 10:19:19
Tänkte bara visa hur vacker frekvensgången är opåverkad från bara stativ högtalarna.



Det här är med mutad sub och utan delning.

Man kan ju tänka sig hur det hade varit med ett par trevägare

Nu har det kommit in mer saker i rummet sen dess så en aning bättre är det och med EQ blir det helt okej. Bastoner vid den stora toppen låter inte mer än andra men de blir lite "långsamma".
johan.björklund Posted - 2007/04/08 : 02:47:43
Klart det sitter 2 st i annars är man inte cool ju

Skulle jag klaga på nått med WLM:s system så är det att man inte justera delningsfrekvensen några större steg. Jag har suben bakom mig idag o kan på vissa spår höra antydningar till att den är bakom mig.
Fast med Pac systemet så blir man omsluten av musiken så man får verkligen anstränga sig.

Med DD systemet har du ju full frihet att trixa runt som du vill.
Och du kör Revel via filtret i DD med vilket ger dig ännu mer fördelar. Jag tror jag hade trivts med din setup


Mer 18" till folket !
Peg Posted - 2007/04/08 : 02:02:36
Oj hade missat att det satt två i den ! WLM verkar grymma

Jag delar vid 70Hz för tillfället jag tycker det låter bäst. 80 funkar också men någonstans där i krokarna tycker jag att man börjar få en känsla av vart ifrån basen kommer. Inget problem om man har basen mellan högtalarna iofs.

Fast om jag vill spela riktigt riktig högt måste jag höja delnings frekvensen för att rädda livet på stativarna .

Egentligen skulle kanske ännu lägre än 70Hz låta bättre men det går inte hos mig för att jag har en monster resonans vid ca 44 Hz som måste dämpas ifrån stativarna.

johan.björklund Posted - 2007/04/08 : 01:49:26
Nae, jag har ju två 18" i lådan, det räcker ett tag
Men vem vet

Hur lågt delar du ?
Nu är förvisso WLM ett "packet" men dom delar ganska högt, 100 Hz
Peg Posted - 2007/04/08 : 01:16:40
Eref: Tackar, Jag gör så gott jag kan med den lilla turist kameran :)

f95toli: Fast du har nog rätt, den högra högtalaren har faktiskt en väldigt ytlig repa efter en kattklo i det vita elementet . Man kan ju lugnt säga att jag sov dåligt första gången katterna bodde tillsammans med högtalarna. Det lugnade ner sig efter några år iofs

Johan: Trodde du var ute efter en till just nu och tyckte 18" var för lite, eller ?
johan.björklund Posted - 2007/04/08 : 00:53:51
quote:
Velodyne DD-18. Lite overkill men kul :-)


Nä nä nä 18" är precis lagom
Har en liknande bild med samma grupp som jämförelse vid min sub
f95toli Posted - 2007/04/08 : 00:49:08
Jag tror du missat en sak: Det är råttor man ska ha på högtalarna för bättre ljud, inte katter.
Katt på högtalaren kan ge upphov till allvarliga misse-ljud.



HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000