HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Bygg en riktigt bra och billig högtalarkabel
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/05/10 :  21:39:17  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Hej här tänkte jag pyssla ihop en fin fin högtalarkabel.

Det började med att en kompis hittade och byggde en högtalar kabel av ethernetkablar enligt recept ifrån:

http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html

Han var så lyrisk att jag blev tvungen att köpa och bygga min egen samma dag.

Det slutade med att jag blev minst lika lyrisk så jag tänkte förklara det enkla förloppet steg för steg här så att alla som vill kan prova själva.

Först tänkte jag bara säga att den här kabeln blir väldigt avslöjande så man ska nog inte ha förhoppningar om att få någon försköning av ljudet om inte det övriga i signal kedjan är bra.

Kabeln kan bli lite lätt kapacitiv ungefär som supra sword vilket kan få vissa sämre (ur stabilitets synpunkt) förstärkare att självsvänga och eventuellt skadas (Naim och Lavardin har nämts mer än så vet jag inte).

Mao det här görs helt på egen risk. Du har blivit varnad !
Det finns inte heller några garantier att kabeln funkar bra i din anläggning eller att du gillar den !

Jaja nog med tråk nu sätter vi fart:


Shopping lista:
UTP Cat.6 eller Cat.5. kabel
Åtgång ca 7 meter UTP per meter.
Så för ett par på 3 meter behövs alltså ca 3x2x7=42 meter kabel.
Det måste vara UTP dvs unshielded twisted pair och det ska vara av koppar.
Jag köpte 100m för under 500kr på webhallen men det finns att köpa lite överallt


Lite eltejp

Platttång, avbitare, kniv, några bra skivor och ohmmeter och 4-5 timmar tid är bra att ha till hands.

Kort, bra och billig lista mao

Nåväl plocka fram rullen:



Rulla ut och klipp av 6 längder och tejpa ihop dem i ena änden:



Tejpa sedan fast den änden i något tungt (öppen spis funkade bra):



Sedan är det dags att börja fläta de tre paren kabel så att det blir så här:



Fin fint !

Bara att tejpa änden och gör en till likadan fläta för andra högtalaren.



Ta alla 4 flät-ändorna och placera dem på ett bord vid sweetspot och sätt på någon av skivorna för nu blir det pysseldags:



Skala av det vita så här fast dubbelt så långt så slipper ni göra om ni med !



Sortera upp alla de små ledarna så att alla med vitt på hamnar för sig tejpa och fixa till en jämn längd som nedan (gärna längre än på bilden):



Skala ca 3-4 cm av ändarna och tvinna ihop dem. Gör om processen på alla flät-ändarna och vips så har vi färdiga högtalarkablar av klass !

VIKTIGT ! Mät att du inte har kortslutning i kabeln innan du koppla in den !

Njut (om den passar i ditt system dvs).

Steg två är givetvis att kontaktera änden. Jag har inte fått mina bananer än så jag kör så länge direkt på de skalade tåtarna.

Hoppas det hjälper någon :)

Edited by - Peg on 2007/05/10 21:42:10

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/05/10 :  21:59:50  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Det är ett jäkla jobb att göra dessa kablar, jag och Vemsom gjorde 6-flätor till mig, 3-vägs aktiv delning, gissa om det blödde från fingrarna efter det. Det är dock en trevlig kabel, lite bökig att möblera med bara.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2007/05/10 :  22:23:32  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Kool!
Bra instruktion

Mvh

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/05/11 :  08:26:06  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Måste det vara solida ledare eller funkar "vanlig" cat5?

"Learning by doing"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/05/11 :  08:56:09  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Jag tvivlar inte en sekund på att denna kabel gör bra ifrån sig
Bra repotage.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2007/05/11 :  09:58:41  Show Profile Send niklass a Private Message  Reply
Jag har kört med cat5 kabel nu i 5 år och är mycket mycket nöjd med vad den presterar. tidigare tillsammans med NAD och Sonusfaber, nu med Denon och Audiovector.

Bra instruktion.

Marcus7601: det ska nog helst vara solidaledare och alltså en variant av cat5/6/7 som är tänkt till installation. Inte patchkablar mao.

Radioshack hade tidigare en variant som var teflonisolerad och det fanns en del som hävdade att det var ännu bättre.

Belden har en variant på cat 7 som heter media twist, denna används enligt hyfsat bekräftade rykten för broadcastnätet på svt.
Jag har letat efter den men inte lyckats få tag på den hittills. Är det någon som vet var man kan köpa den så vore jag mycket tacksam för tips.

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup


Edited by - niklass on 2007/05/11 09:59:41
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2007/05/11 :  10:15:53  Show Profile Send niklass a Private Message  Reply
Hrmm... nu sökte jag runt lite igen och hittade att elektroskandia och Cabletronic säljer den i sverige :)

Jag beställde just lite bananer från svalander så det blir nog att beställa lite mediatwist oxå :)

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/05/11 :  12:38:00  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Tack för de positiva kommentarerna.

Jo det publicerades tydligen en artikel någonstans redan 1995 om det här så nytt är det absolut inte.

Niklass: har cat .7 lika tunna ledare ? Ska bli kul att höra hur det blir !

Marcus7601: Jo som niklass säger så ska det vara solida ledare. Jag tror inte det blir bra annars.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/11 :  18:16:15  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Borde få samma resultat som en Supra Ply och det är inte fy skam... (hehe..har ju dem själv)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/11 :  19:03:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Kabeln kan bli lite lätt kapacitiv ungefär som supra sword vilket kan få vissa sämre (ur stabilitets synpunkt) förstärkare att självsvänga och eventuellt skadas (Naim och Lavardin har nämts mer än så vet jag inte).

Mao det här görs helt på egen risk. Du har blivit varnad !




Låter farligt !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/05/12 :  02:14:34  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Kaffekoppen: Ply 3.4 kommer inte i närheten av den här i vare sig min eller kompisens anläggning vi har haft ply vi med men den blev ersatt av den här utan att blinka. Du borde prova en sån här om du kör ply det vore kul att höra vad du tycker.

Farligt ? Jo instabila stärkare är inte så kul. Det finns värre köpe kablar så det är inte så himla läskigt som det låter. Normala förstärkare har knappast några problem med det här. Men har man någon exotisk stärkare så bör man nog kolla upp det först.


Här finns rejält med mätningar på sådana här kablar om någon vill ha:
http://www.audioholics.com/reviews/cables/diy-speaker-cable-faceoff

Fler länkar om sådana här kablar: (VenHaus har en mer komplicerad variant tex)
http://www.siteswithstyle.com/VoltSecond/CAT_5_speaker_cable/CAT_5_SPK_CABLE.html
http://www.audioasylum.com/audio/cables/messages/26013.html
http://www.venhaus1.com/diycatfivecables.html
Go to Top of Page

dontomase
Starting Member

7 Posts

Posted - 2007/09/23 :  11:45:47  Show Profile Send dontomase a Private Message  Reply
Väcker den här tråden igen..

Jag har nu gjort en tnt triple och funderar på hur man ska klä kabeln så den blir lite snyggare. Kabelstrumpa är för dyrt framförallt eftersom den här kabeln är tänkt att vara så billig som möjligt och man behöver rätt grov strumpa som då kostar uppemot 60 kr metern på Elfa. ;-)

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/09/23 :  17:00:40  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
För tillfället använder jag mig av CAT-5, men utan att fläta. Endast en "kabel" till resp. "plus och minus".

Låter mycket trevligt.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/23 :  17:08:47  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Blir inte det väldigt basigt? Jag skulle tro att det är värt att testa bara vita som minus och färgade som plus. Det borde göra att induktionen minskas.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/09/23 :  17:26:43  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Blir inte det väldigt basigt?


Om frågan är till mig blir svaret, Nej.

Ska dock testa ditt förslag så får jag se/höra hur det blir.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/24 :  18:28:02  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Riktigt häftigt! Men det verkar vara ett hästjobb att göra kabeln? Är iaf en seriös utmanare till oss som kör EKK idag och diggar det!

Vore kul att testa iaf! Har vänner i branschen som kränger sådana kablar, så jag kan nog få dem riktigt billigt!

Jag behöver nog knappast vara orolig för att mitt slutsteg ska börja självsvänga eller bete sig underligt på annat sätt...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

dontomase
Starting Member

7 Posts

Posted - 2007/09/25 :  07:05:34  Show Profile Send dontomase a Private Message  Reply
Nja hästjobb och hästjobb, det jobbigaste är nog att skala alla kardeler. Blir ju ett gäng små trådar som ska skalas, men kör man med tändare så går det ganska enkelt.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/09/25 :  07:50:32  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
kör man med tändare så går det ganska enkelt

Tändare har jag aldrig testat med. Använder alltid skaltång.

Kanske det går fortare med tändare, men misstänker att det luktar avsevärt mer än vid användande av skaltång.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2007/09/25 :  08:41:12  Show Profile Send denada a Private Message  Reply
Hmmm jag använder ett par cat6 kblar som signal snokar. Det funkar men det finns bättre.

Och då är det gjort så att i ena pluggen är bara två kontakterade en + och en -

I den andra pluggen är en kontakterad + och de andra 7 kontakterade som -

Funkar bra men det finns bättre kabel. Men svårslaget i det pris läget...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

dontomase
Starting Member

7 Posts

Posted - 2007/09/25 :  08:46:44  Show Profile Send dontomase a Private Message  Reply
Nä faktiskt inte det luktar inte speciellt mycket faktiskt enda gången det kan lukta lite är om råkar elda lite för mycket så det tar eld.

Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2007/09/25 :  10:42:09  Show Profile Send sacke_j a Private Message  Reply
När ni pratar om instabila förstärkare så undrar jag om UcD400 räknas dit eller om jag kan vara lugn?

Denna kabel måste ju absolut testas någon gång!

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2007/11/17 :  14:13:35  Show Profile Send Jazz a Private Message  Reply
Äntligen klar med 2*2m med bananer!
Kommer aldirg mer göra ett par sådan här högtalarkablar!!!
Men gud så bra dom låter

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/11/17 :  15:55:36  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
En sådan här kabel får ultralåg induktans.
Men en något hög kapacitans.
Ju fler kablar ju högre kapacitans, lägre resistans och lägre induktans.
Så två-tre stycken är kanske lagom om man räknar på serieresistansen (beror på längden)
En vad jag tror är en viktig parameter det är att kablarna ligger still, att man lindar hela paketet med tråd/tejp.

Den fysikaliska förklaringen är att runt varje ledare bildas ett magnefält när den genomflyts av en ström.
Eftersom det ligger fler kardeler i närheten med motriktad ström och alltså ett motriktat magnetfält så kommer kardelerna att röra sig när det går en växelström igenom kabelpaketet.
Genom att linda något hårt runt kabelbnten tvingas kardelerna att ligga still och olinjäriteter i kabelns dynamiska impedans kommer att minska.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/12/15 :  15:52:47  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Angående inklädnad av feta kablar såg jag på Äntligen Hemma (!!!) för ett tag sedan att de byggde en kabelstrumpa av strumpbyxor... Resultatet blev riktigt snyggt faktiskt!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Absolute Audio
Member

81 Posts

Posted - 2007/12/15 :  22:46:40  Show Profile Send Absolute Audio a Private Message  Reply
Hejsan! Tack för en riktigt bra och inspirerande tråd! Jag har labbat lite med Belden Mediatwist och är sagolikt nöjd med resultatet. Både som XLR och högtalarkabel.

f.ö min första post på forumet. Går under namnet Kansas på Euphonia och ska så småningom göra en ordentlig presentation av mej i nya medlemmar tråden.


Följ oss på Facebook
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2007/12/28 :  22:35:38  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag blev sugen efter att jag hade läst lite i tråden och byggde mig en egen variant med fyrfläta men jag hade problem med skalningen av höljena på innertrådarna men jag löste det med att bränna bort plasten, utomhus givetvis. Då jag värmde bort plasten så glödgade jag koppartråden då blev den lite mjukare och lättare att jobba med innan den blev glödgad var det lätt att bryta av en koppartråd.

Efter flätning och bränning togs den svarta ytan bort på koppartråden därefter terminerades ändarna med banankontakter. Sedan var det dags för test och testen utföll så väl att jag kommer att klä min nya högtalarkabel med en svart nylonstumpa (inte dam ;)).

Hur lät den nu då jaaa det jag blev imponerad över var att den inte maskerade något, mer prescion i återgivningen än jag har hört innan trots att jag har provat en hel del kabel och inte varit nöjd. Kabeln får stanna tills jag hittar något som är bättre. Men till det pris jag har gett blir den nog svårslaget ca 350:- med allt. Jag skulle nog göra min korta recention längre med mängder av klicheér men det jag vill inte. Jag är nöjd och det räcker prova du också så får du höra om det är något för dig.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000