HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Fråga om overhang.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Bossekaka Posted - 2011/03/21 : 18:15:29
Jag har lusläst allt som jag kunde hitta om overhang på min Micro Seiki dd-20 och det finns knappt ett skit om just den här modellen, flera andra finns med.

Det verkar dock som att overhang ska vara 15mm på de flesta (alla?) Micro Seiki-armar.

Det jag hajade till på var ett inlägg i en diskussion om overhang på 15mm, nej nej nej fick trådskaparen till svar av en person. Han menade att om du frågar en, "försäljarjapan" får du alltid samma svar om 15mm overhang på Micro Seiki-armar.

Vad ska man tro om detta, vad ska man ha för overhang då?
Ställer jag nålen på 15mm är pickupen i princip så långt bak på skalet det går....

Brukar det bli så eller har jag gjort nåt helt galet?

Nålen som satt på när jag fick hem spelaren hade ett overhang på ca.19-20mm. Det lät skitbra men jag var osäker på hur sliten nål var så jag tänkte byta till min AT-95E.

Jag vill helst inte sabba mitt vinylgodis.

//kaka
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bossekaka Posted - 2011/03/25 : 13:59:15
Tack för den.... Intressant läsning.

//kaka
Bubbel Posted - 2011/03/24 : 18:36:18
Den hade jag glömt bort totalt Lennart den borde ligga som en sticky här på vinylavdelningen.

Anders
Lenn Art Posted - 2011/03/24 : 16:23:02
http://www.hififorum.nu/artiklar/Vinylgeografi/index.html

/Lennart
Bubbel Posted - 2011/03/22 : 16:58:01
quote:
Mina kunskaper är ytterst begränsade men jag försöker lära :D


Bra! Man lär sig av att ständigt misslyckas men för att nå högre skolan får man ha ett tålamod som en ängel.

Anders
Bossekaka Posted - 2011/03/21 : 20:47:08
Tack för länken till "new-hifi" den hade jag missat.

Nu är jag kanske ute och cyklar helt, men jag har ställt in overhang'et 15mm mellan mitten på mittpinnen och nålspetsen genom att hänga pickupen över mittpinnen och mäta med skjutmått. Jag använder Baerwald "Stupid protractor".

Mina kunskaper är ytterst begränsade men jag försöker lära :D

//Kaka

Bubbel Posted - 2011/03/21 : 19:27:22
Det är mycket enklare om man vet vilken tonarm det sitter på skivspelaren men jag utgår från att det är en av Micro Seiki's egna.

Efter att jag har tittat lite på nätet är det som du skriver att det är 15mm du kan även prova olika protracktor för att höra vilken som passar bäst. Den enda info jag hittade är på http://new-hifi-classic.de/Gallery_MO/thumbnails.php?album=542 mer än så är det inte.

Jag tror att du har gjort fel men det är lätt att göra så, nu vet jag inte hur insatt du är men overhang innebär att nålens position är förbi centrumpinnen. Tänk dig att radien som tonarmen tillsammans med pickupnålen skapar skall vara 15 mm mellan centrumtapp och nål. Nåja en bild säger mer än mitt dravel http://www.theanalogdept.com/2_pt_align.htm.

Anders

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000