HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Magnepan 1.6qr i förvandling

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Adagio Posted - 2011/05/23 : 22:46:40
Har nu inlett min total makeover av filtret i mina maggiesar.
Började med omfattande undersökningar av både befintliga uppgraderingar samt olika DIY-project samt grundliga genomläsninga av kondensatortest på olika sidor på nätet. (ska skapa en länksamling sen)

Upp på slaktbänken!!!

Med nödvändiga redskap.
Man måste häfta fast tyget annars förlorar det sin spänst.


Första snittet...ågren!!


Inälvorna blottade. Men numera sitter det rätt fina Erse pulse-X på alla ställen i filtret. Enligt mina efterforkningar, mycket fina värden och toleranser. Används av Theil samt Martin Logan på kritiska ställen. Av mina efterforskningar framkom att dessa är bra men har sina svagheter i 3D och förmåga att separera ut komplicerade partier.
Bra för pop/rock men inte rätt för violin och körer..typ.

Planen i stort är att ersätta den lilla bypasskondingen på 0.1µf, som till min förvåning rationaliserats bort från den ursprungliga 1.6qr, med en Jensen silverfolie PIO, men jag var för feg så det blev en kopparfolie pga kostnadsskillnaden. Jag visste ju inte vad som väntade.


Kondensatorn som är paralellkopplad med elementet, den ska jag nog inte byta på länge.


Flter, spolen ska bytas mot en kopparfolie/papper/wax/mineralolja med samma värde som denna. 3,5 mH 4 ohm.

Men först, i väntan på kondingarna, bort med skrotet.

Allt detta är mer eller mindre magnetiskt och skilnaden i klarhet var uppenbar. Klychan "slöjor var lyfta" passade bra in.
Om man inte vill göra nåt så bör man åtminstånde byta ut kontakterna och förbi-koppla säkringen (om man törs)


Mycket skrot, muttrarna och stopp-skruvarna är jättemagnetiska, likaså säkringshållaren. Bort!!!


Hardwirat, nåja tillvidare-kopplat.



Kopparfolie papper i olja från Jensen.

Ojoj vilken skilnad. Direkt lät det lite grynigt och trångt men efter bara en kvart hörde man att en hel portion spretighet var borta. Röster kändes mer naturliga och med mer närvaro och glöd.
Efter två dygn lät det fantastiskt musikaliskt, om dessa maggisar låtit bra innan (det gjorde dom ) så spelar dom nu med en klarhet kombinerat med musikaliskt glöd och en nyansrikedom som man tidigare inte visste fanns.

Forts följer (när lönen trillat in och räkningarna är betalda)



25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Adagio Posted - 2011/08/18 : 13:24:34
På svalander. Josef har hjälpt till massor med råd, tipps och skött korespondans med Jensen. Jag har fått kanonservie och support.
Ryssen Posted - 2011/08/18 : 11:31:56
+1
Var köpte du dom största kondingarna?
PetterPersson Posted - 2011/08/18 : 09:30:11
Snyggt!!
Adagio Posted - 2011/08/18 : 09:21:20
Hej, nu har fas 2 inletts och genomförts, dvs byta av alla standardkomponenter, även i basdelen av filtret.

Jag tänkte att det kanske inte skulle göra så mycket, kondensatorerna sitter ju inte i signalvägen sas, då räcker nog Erse pulse-X.

Men jag är nyfiken av mig, så ett nytt par matchade 12µFx4 beställdes.
Denna gång blev det Alufolie PIO för hela slanten. anledningen till det valet var följande: Jag ville ha exakt lika stora kondensatorer för att undvika fasfel, då skulle kopparfolie blivit hiskeligt dyrt. Hade jag valt olika värden med en mindre kondensator i koppar hade jag iofs kommit billigare undan men jag tror att just på denna plats skulle det vara så lika värden som möjligt.
De två paren mäter 23,6µF st.

provade lite filoterlayout:





Fastnade till slut för denna, max med luft mellan, inga komponenter som ligger i samma plan.




Kabeldragning med så få brott som möjligt, på en del ställen är komponeter och kablar både crimpade med furutechcrimphylsor och lödda med furutech silverlod. På andra ställe ville jag minimera mängden metall och därför endast lödat.

Färdigt filter.



Och en bild snett från ovan så man får en uppfatning om hur stora filtren är.




En liten bild framifrån.

Adagio Posted - 2011/07/24 : 09:06:00
Ja då är det lite pill kvar:

Ett lock.

Ett antal oljningar och slipningar.

Hål för genomförningar.

Beslut om ev kontakter och var de ska sitta.(troligtvis ETI cable POD vid högtalaren, så man kan transportera systemet utan att löda)

Ett RFfilter(framtidsprojekt)

En choke på 0,01mF till diskanten.

En duelundresistor i basdelen, kanske en i diskanten för optimal balans i sista intrimningen.

Silverfoliekonding eller duelund på 0,1 eller 0,2µF som bypass i toppen.


Så det finns lite o slöjda på.
HerrD Posted - 2011/07/23 : 22:06:02
Nice - även ställt på "vibrationsdempere" (läses med norsk brytning) ser jag.
Adagio Posted - 2011/07/23 : 20:44:08


Så där ja, i med filtret.




Klart så när som på locket i akryl.
Adagio Posted - 2011/07/23 : 20:41:19

Lådor, i oljningfas.


Utprovning.


Golvplanka (styv, hård och tunn)
Frigolit(god dielektrisk egenskap, god dämpförmåga)
Sammet(snyggt naturmatrial, dålig förmåga att lagra statisk elektrisitet.


Aplicera, häfta, voila!!

Adagio Posted - 2011/07/23 : 20:25:50

Passar på att slipa och olja högtalarfoten. Många slipningar och oljningar senare.


Håller på med en gammal vagga också.


Torka, innan nästa slipning och nästa oljning.


Kinaolja, tänkte först använda trueoil men den kostar 180kr för 80ml!
Vill få samma finnish som stocken på ett riktigt fin gevär, har lyckat rätt väl.
Ska oljas och slipas en gång om dagen en vecka sedan en gång i veckan i månad, sedan en gång per månad i ett år. Får se om jag ids.
Adagio Posted - 2011/07/23 : 20:22:33

Snickarverkstad i sovrummet
Limmade 20mm i ädelträ samt botten i 50mm ek/ask.


Första slipningen.


Utprovning av utfyllnad, dielektrisk konstant-1,3 styrofoam eller frigolit.



Adagio Posted - 2011/07/22 : 12:14:06
Senaste nytt.
Jag har kommit fram till att jag ändrat Q-värdet till basen på gott och ont. Det är spolen som "ställer till det" den ligger på 3,75 ohm men orginalspolen ska ligga på 4ohm, detta kanske inte borde göra så mycket men sammantaget ger resultatet en tidigare avrullning, tigtare och snabbare bas, lägre dämpfaktor?
I kombo med min subwoofer ger detta ett mycket bra resultat faktiskt, den är lättare att integrera med en högre avstämning än tidigare.
Men att spela maggisarna på egen hand ger enl mig lite för tunt ljud nu.
Jag provade också att endast köra med orginalkondensatorn till basen utan den lilla (0,1µF kopparfolien från jensen, till en början upplevde jag en något fylligare bas men rätt snart insåg jag att mellanregister och mellanbas grötat till sig nåt förskräckligt. Även de djupare frekvenserna saknade något, oklart vad. Så den lilla fick åter göra entré och ordningen var återställd.

jag har färdigställt lådor mm. Bilder på väg.


Ljudet nu: Klart, rent, avslappnat med både värme och fyllighet med alla nya nyanser tydligt avslöjade.
Finns det något att önska? Ja, jag vill nog ha ytterligare klang från rummet, dvs djupperspektiv och illusion av luft omkring instrumenten, sen måste jag nog höja kondensatorvärdet ca 0,1-0,2µF, för att få diskantelementet att gå lite djupare för att möta mellanregistret lite aggresivare. Jag funderar på Duelund eller Jensens silverfolie för detta ändamål.
Bunkert Posted - 2011/07/21 : 02:48:14
Väldigt trevlig läsning! :-)
Adagio Posted - 2011/07/12 : 21:32:01
"Förlåt, det var inte meningen.....jag tänkte inte mådda så hårt.....euhhh. "
Fritt tolkat från Djungelboken.
Skämt åsidå det var verkligen kul att få bekräftat, detta var ingen futtig liten tweak utan en reel förbättring av bibliska mått, nehä inte bibliska men revolutionerande iaf.
Det skumma är att det bara blir bättre, över en vecka har gått och ljudet har hela tiden förbättrats, det sägs att det tar en månad innan allt ligger på plats.
Nåja en sak är säker det finns att hämta mer om man bara är bered att döda buddan.
Inget får vara för heligt. .... Nu kanske ni undrar vad general Svammelmann håller på med, inte någon aning, har just avslutat en mycket god middag där musslor, ett tort vin , grädde morötter och purjolök toppat med dill, gräslök och persilja spelat huvudroll. Vinet som användes( blev över drack jag upp medans maten blev till) sen provade jag en fantastisk vit bourgonge till detta med vitt bröd och fantastiskt sällskap., min underbara sambo. Skål.... När sambon blir två blir det för mycket vin till pappa...........
HerrD Posted - 2011/07/12 : 19:33:42
Lyssnade på nya filtret tidigare idag. Den här modden tar högtalaren till en helt annan nivå. Det är inte ofta man hör nya nyanser i Kind Of Blue som jag lyssnat på ett par gånger i veckan i över tio år och på många system. Även Bach Cello Suiter med Steven Isserlis visar på hur mycket information som går förlorad i vanliga "dödliga" filter. Jag är imponerad. Det bästa var nog att med den ökade informationen fanns det musikaliska budskapet intakt och förstärkt.

Känner mig fortfarande lite i chock faktiskt. Två väldigt intressanta insikter har levererats från Adagios lyssningsrum: Hur kontakter (nät + signal) kan påverka hela klangballansen i ett system. Samt hur sjukt mycket filterkomponenterna betyder för slutresultatet i en högtalare.

Mycket lärorikt, tack för insikterna Adagio!
Adagio Posted - 2011/07/11 : 13:41:09
Hm... Efter att ha lyssnat ytterligare nu så är det inget som saknas, kanske var det tillspelning eller stress igår, aldeles för mycket att hinna med.
Jag gick över till lite mer storskalig orkester en Reference Recording... Huga!!!!
Intrycken kvarstår, attackerna i musiken liksom smyger sig på en, makrodynamiken är storslagen, pukorna har den rätta snabbheten och tyngden, tidigare fanns anslagen men tyngden saknades en smula. Trianglar lät inte bara som små pling, utan som det intensiva instrument det faktiskt är utan att förstoras rent storleksmässigt.... Impressive!
opethic Posted - 2011/07/11 : 13:21:31
En mycket intressant och trevlig tråd
Bunkert Posted - 2011/07/11 : 12:34:26
Vad roligt att höra dina lyssningsintryck!
Återkom gärna med mer.
Kul att höra hur spolarna beter sig under och efter inspelningstiden.

Funderar du på mer kraft så kika igenom detta slutstegstest som jag bjöd mina magnepaner på.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=84298


Adagio Posted - 2011/07/11 : 12:11:33
Jo det tar sig, har lyssnat nu lite efter frukost. Bach cellosviter, cello får en mycket fin klang och textur, en sak som slår mig gång på gång är hur instrument klingar ut numera. Bakgrundstystnaden är häpnadsväckande, utklingningen är subtil och går över i tystnad nästan omärkbart, tidigare åts den sista svaga tonen upp av bakgrunden vilket gjorde att ljudet tog slut. Uppstarterna är svårare att sätta fingret på, dom kommer från ingenstans men mjukt, jag är väl ovan för det är ju så det låter live, Hifi kastar uppstarten mer brutalt i ansiktet, något som imponerar men inte i längden.
Adagio Posted - 2011/07/11 : 10:27:31
Ja, ljudminnet är lömskt. Jag vill minnas att den gamla konfig var lite yvigare på gott och ont. Piano får nu en naturlig klang och både mjuk och detaljerad med en myriad övertoner men jag skulle nog vilja ha mer attack. Kanske är det en inspelningsgrej, jag vill minnas att jag läst att de där spolarna tar jättelång tid på sig innan de låter som de ska. Jag tror att det är i delningen som det är lite laidback. Det kan också vara så att resten, övre registret har blivit så dynamiskt att jag blandar ihop intrycken innan/efter.
Jag får känslan att jag skulle behöva kraftigare/ bättre förstärkning för att utnytja den fulla potensialen i uppgraderingen, något jag aldrig kände förut.
Men om jag minns tillbaka var det mycket rörigare ljudbild förut. Basen nu är mindre markerad ( subjektivt lägre, borde vara tvärtom) men mer detaljerad och torrare, hoppas den blommar ut lite mer.
Kabeln är AQ type4, en väldigt bra kabel till lågt pris, non nonsense. Som en EKK med fin long grain koppar bra isolering och fin symetri. Finns givetvis bättre out there.
Bunkert Posted - 2011/07/10 : 22:33:12
Ahh!

Himlars vad fint det där kommer att bli när filterbygget är klart. Trälåda som matchar golvet skulle vara snyggt!

Vad är det för högtalarkablar du använder?
DIY Fyrflätat?

Har fått hem två st nya tyg i "off white" åt mina svarta 1.6.
Blir nådigt sugen att bygga filter när jag ändå ska öppna upp dem.

Skulle vara himla kul att ställa mina omoddade bredvid dina och s.a.s. AB-lyssna på uppgraderingen.

Adagio Posted - 2011/07/10 : 00:34:53

såhär eller så här?

Adagio Posted - 2011/07/10 : 00:23:01
Ja så "fräck" är jag. Jag bara kapade min HTkabel och satte filtret där, kabeln har fyra ledare så det kändes enklast så. Inga kontakter, onödig kostnad just nu.
Bunkert Posted - 2011/07/09 : 23:52:00
Vad roligt!
Har du monterat bort de gamla spolarna och kondingarna än?
Ser ut på sista bilden som du kör den nya konstruktionen "mitt på" din högtalarkabel,
och sedan har lödit fast "fortsättningen på kabeln på högtalaren.

Skulle du kunna bjuda på en till översiktsbild?

Ska bli himla kul att se vad det blir för lådor till filtren
Adagio Posted - 2011/07/09 : 23:08:07
Jag köpte kondingar på svalander audio och spolarna på europe audio.
IRONBERG Posted - 2011/07/09 : 22:30:00
Vart köpte du spolarna någonstans?
SKa nog köpa likadana själv

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000