HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Väldokumenterat slutstegstest
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2011/06/18 :  09:17:36  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply


Slutsteg:

Meridian 557 Stereo 2x200W
Inter-M R500+ Stereo 2x170W
2st Inter-M R500+ i Bridge Mode 2x500W
2st Inter-M R500+ i Bridge Mode 2x500W (Modifierade)
Integrerad förstärkare: Bladelius Tyr II Novitas 2 x 110W

Musik:

Låt: Jenny Wren
Album: Chaos And Creation In The Backyard
Artist: Paul McCartney

Låt: Lill-Ossian
Album: So Very Mats
Artist: Mats Öberg Trio

Låt: Ravel: Daphnis Et Chloë - Part 1: Introduction
Album: Ravel: Bolero, Daphis Et Chloë, Alborada
Artist: Claudio Abbado: London Symphony Orchestra & Chorus

Låt: Ravel: Daphnis Et Chloë - Part 1: Modéré
Album: Ravel: Bolero, Daphis Et Chloë, Alborada
Artist: Claudio Abbado: London Symphony Orchestra & Chorus

Låt: Don't Stop 'Til You Get Enough
Album: Off The Wall
Artist: Michael Jackson

Låt: Unison
Album: Vespertine
Artist: Björk

Upprinnelsen
till detta test är att jag för ett par år sedan tog hem mina två Inter-M R500+ från min inspelningsstudio
för att jämföra dem mot mitt Meridian 557 stereoslutsteg som jag har i anläggningen hemma.
Jag kommer ihåg att jag tyckte att det lät bättre med de två bryggkopplade slutstegen som monoblock.
Mina två Inter-M R500+ åkte i alla fall tillbaka till studion, delvis för att jag inte ville spräcka min Meridianrigg,
delvis för att de, hur löjligt det än låter, enligt min smak är fruktansvärt fula.

Lyssningspanel:
Har två yrkesmusiker med mig i lyssningssoffan. En saxofonist och en pianist. Elin Larsson och Adam Forkelid.
Själv är jag slagverkare till yrket. Så sex st erfarna öron ska komma fram till det ultimata ljudet idag.

TEST Del 1:

Här skall avgöras vilken Inter-M set up som spelar bäst.
Inter-M spelade bra back then, men kan de bli bättre?
Har lånat hem två modifierade Inter-M R500+ av Intelligent Sound i Kungsängen/Stockholm.
Har inte full koll på vad de gjort med dem, men jag vet att de är dämpade med små gummigrejer
här och var. Ström, signal och högtalarkabel är fastlödda direkt på korten, bridge mode knappen är borta.
Eventuellt är mer gjort med dem, t.ex. utbytt internkablage.

Jag kör med samma typ av signal- och högtalarkabel i alla kombinationer.
Högtalare: Magnepan MG 1.6

Det här är min referens-set-up, som jag spelat på ett antal år:
CD: Meridian 507
Förförstärkare: Meridian 507
Slutsteg: Meridian 557

Nu kör vi!

CD: Meridian 507
Förförstärkare: Meridian 507
Slutsteg: Inter-M R500+ Stereo 2x170W


Ok, det här låter faktiskt bätttre än Meridiansteget. Lite lustigt att ett slutsteg för dryga 5000kr låter
bättre än ett med nypris 24000kr. Sammanfattningsvis låter det lite klarare, man kan säga att man har
städat bort lite damm mellan tonerna i musiken. Det låter klarare, renare och lite mer utkristalliserat än
med Meridian 557. En smula tystare bakgrund. Mer svärta i fonden.

CD: Meridian 507
Förförstärkare: Meridian 507
Slutsteg: 2st Inter-M R500+ i Bridge Mode 2x500W

Herre jösses!
Allt som förbättrades vid bytet från Meridian 557 till Inter-M R500+ blir det nu väldigt mycket mer av.
Mer av det goda. Det är en väldigt stor skillnad på ett och två Inter-M. 2st i bridge mode ger ett vansinnigt lyft
till musiken.

CD: Meridian 507
Förförstärkare: Meridian 507
Slutsteg: 2st Inter-M R500+ i Bridge Mode 2x500W (Modifierade)

Till en början gillar vi inte de modifierade stegen alls. Favorit är två st omodifierade Inter-M i bridge mode.
Vi lyssnar vidare runt runt på de tre olika Inter-M-alternativen och kommer till en annan insikt. Ska strax
förklara varför.
De modifierade stegen är faktiskt överlägsna. Det största "steget" (ha ha) sker när vi går över från ett steg i stereo
mode till två i bridge mode, nästa steg upp till de modifierade stegen är inte lika stort, men när kvällen är över har
vi insett att det inte finns någon återvändo är även det steget är taget. Med några få undantag.

Nedan kommer en mer utförlig beskrivning av vad som händer på olika låtar:
Jag räknar nu bort första alternativet och koncentrerar mig på Inter-M i original i bridge mode samt Modifierade Inter-M i bridge mode.

Låt: Jenny Wren
Album: Chaos And Creation In The Backyard
Artist: Paul McCartney

Genom lyssnade via mitt Meridian 557 har jag inte förstått hur den här låten faktiskt är mastrad.
Det här har verkligen varit en favoritlåt genom åren, jag har hört den säkert 100 gånger.
Har haft den som en av mina "bästa ljud låtar".
Genom de modifierade Inter-M stegen hör jag att toppen är väldigt hissad. Allt glitter är liksom framlyft alldeles för mycket.
Det ligger en massa kompression på gitarrerna och sången. Låten är alldeles för tillspetsad i mastringen, eller till och med i mixen.
Uppenbarligen behöves detta för att få musiken att tränga ut ut mitt Meridian 557. I de moddande Inter-M stegen finns inga hinder,
de spelar allt som finns på skivan, AVSLÖJADE! De här stegen tar fram ALLT. Plötsligt låter inte skivan bra längre.
Här låter Inter-M i original bäst. Vi tänkte att vi inte gillade de modifierade, men insåg snart att det var inspelningen det var fel på.

Golvpukan som kommer in efter ett tag hörs väldigt mycket bättre med de modifierade stegen. Den kommer liksom inte ut ur högtalarna
med de omodifierade stegen.

Låt: Lill-Ossian
Album: So Very Mats
Artist: Mats Öberg Trio


Adam kände till vilken studio den här skivan är inspelad i och till och med vilken flygel Mats Öberg spelar på. Adam är själv
inte alls förtjust i varken modellen eller just det exemplaret. Jag kan själv inte bedöma olika flyglar, men Adam menade att
med Inter-M i original så slipper han höra mer av det han inte gillar. Så därför gillade han Inter-M i original på den här låten.
Med de modifierade så gick det inte att gömma sig för någonting.

Låt: Ravel: Daphnis Et Chloë - Part 1: Introduction
Album: Ravel: Bolero, Daphis Et Chloë, Alborada
Artist: Claudio Abbado: London Symphony Orchestra & Chorus

Låt: Ravel: Daphnis Et Chloë - Part 1: Modéré
Album: Ravel: Bolero, Daphis Et Chloë, Alborada
Artist: Claudio Abbado: London Symphony Orchestra & Chorus

Nu snackar vi bra inspelning. Också med en extrem dynamik. I de flesta ljudanläggningarna hörs de första 30 sekunderna inte alls.
Det är så sjukt tyst spelat, under 3-4min stiger dynamiken till extrem nivå. Säkert över 100pers i orkestern. Ett fantastiskt stycke.
De modifierade Inter-M stegen lyfter fram kören långt innan vi ens kunde höra den med Inter-M i original. Det blir ett helt nytt musikstycke
med de modifierade stegen. Och det är alltså inte en generell dB nivå jag pratar om. Den här musiken innehåller så otroligt mycket detaljer. Visst,
det är fortfarande 16bit/44,1kHz på en CD, men den här musiken har en sån sanslös upplösning. Nu förstår jag vad modifieringen gör med stegen.

Låt: Don't Stop 'Til You Get Enough
Album: Off The Wall
Artist: Michael Jackson


Här är det lika tydligt. Instrument som man knappt hört ser nu dagens ljus genom de modifierade stegen. Speciellt får hela percussionpaketet en
helt annan karaktär. Klart, brilliant och tydligt med massa luft mellan instrumenten.

Låt: Unison
Album: Vespertine
Artist: Björk


Här har vi en av Elins absoluta favoritlåtar. Hon säger att med Inter-M stegen i original så drabbade låten henne inte. Men med de modifierade stegen
så blev hon helt omsluten av musiken. Det fanns ingen som helst möjlighet att inte totalt översköljas av den. Jag håller med. Den totala närvaro som
de modifierade stegen gav till musiken var förbluffande. Det här en verkligen en underbar inspelning. Väldigt fint producerad också. Mängder av
detaljer i en perfekt avvägd balans. De modifierade stegen lyfter fram verkligen alla detaljer i exakt den blend som det med största sannorlikhet är tänkt.
Nu finns ingen återvändo längre. Har man hört den här musiken så här så bara måste man helt enkelt fortsätta med det.

Slutsats TEST Del 1:

Jag hade verkligen ingen aning om att det skulle vara en sån här otrolig skillnad på olika slutsteg. Jag är också mäkta impad av modifieringen måste jag säga.
Mina elektriska kunskaper är verkligen minimala. Jag kan verkligen ingenting om sånt. Jag kan som sagt inte förklara vad som skett med dem, men jag, och mina
lyssningskollegor kan verkligen höra. Jag är övertygad om att de här stegen utklassar väääldigt dyra saker.

Men en dålig inspelning avslöjas tyvärr. Det är väl det enda minus jag kan komma på. Ett annat minus är att Inter-M stegen fortfarande är vldigt fula. Men det
bryr jag mig inte om längre.

TEST Del 2a:

CD: Meridian 507
Integrerad förstärkare: Bladelius Tyr II Novitas 2 x 110W

I denna del av testet jämförs dels slutsteget Bladelius Tyr II Novitas (Topprankad i HiFi&Musik Maj 2011)
mot alla tre Inter-M varianter, och som bonus "TEST Del 2b" även Bladelius Tyr II Novitas DA-omvandlare (Hämtad från CD-spelaren
Bladelius Freja III) mot DA-omvandlaren i CD-spelaren Meridian 507 (Topptestad i HiFi&Musik April 2003)

Upp till bevis. Äntligen!!! Jag läste topprecensionen av Bladelius Tyr II Novitas i HiFi&Musik majnummer många gånger om. Den fick högsta betyg
på allt. 10, 10, 10 ,10! Svensktillverkad produkt dessutom. Jag tog hem ett exemplar på öppet köp från Reference Audio i Stockholm. Här hade vi
förstärkaren som skulle byta ut hela min anläggning. Till och med en bra RIAA hade denna multimaskin. Min idé var att sälja allt utom vinylspelaren,
koppla in den i Bladelius fina RIAA och köra CD-skivorna i min MacBook Pro och spela genom USB-kabel till Bladelius D/A-omvandlare.
Inte en enda traditionell signalkabel skulle behövas.

Men.
Vilket totalt magplask.
Väldigt väldigt tråkigt. Jag hoppas verkligen att den här förstärkaren och samtliga andra förstärkare i testet i majnumret av HiFi&Musik spelar i en helt
annan division. Annars har jag fullstädndigt tappat förtroendet för allt vad denna tidning har att skriva framöver. Jag lät enligt instruktion Bladelius Tyr
II Novitas stå inkopplad i inte en timme som var sagt, utan för att vara på den säkra sidan ca tre timmar innan användning.

Låt: Jenny Wren
Album: Chaos And Creation In The Backyard
Artist: Paul McCartney


Ludd ludd ludd. Den överdrivna briljans som blev aldeles för påtaglig med de modifierade stegen är fullständigt bortblåst. Den här nedgraderingen är
skrattretande. Pinsam, jag saknar ord. Fast å andra sidan, som bakgrundsmusikl låter det inte alls illla. Men någon ljudupplevelse tror jag inte vi kommer
kunna tala om med detta steg.

Låt: Lill-Ossian
Album: So Very Mats
Artist: Mats Öberg Trio


Den ej tillfredställande flygeln är ett minne blott. Visserligen till den här inspelningens fördel. Det låter mjukt och instrumenten limmar ihop bra.
Men allt låter nu som bakgrundsmusik med resultat att man slutar lyssna.

Låt: Ravel: Daphnis Et Chloë - Part 1: Introduction
Album: Ravel: Bolero, Daphis Et Chloë, Alborada
Artist: Claudio Abbado: London Symphony Orchestra & Chorus

Låt: Ravel: Daphnis Et Chloë - Part 1: Modéré
Album: Ravel: Bolero, Daphis Et Chloë, Alborada
Artist: Claudio Abbado: London Symphony Orchestra & Chorus


Den är ingen mening att lyssna på den här musiken med den här förstärkaren.

Låt: Don't Stop 'Til You Get Enough
Album: Off The Wall
Artist: Michael Jackson


Enligt Reference Audio ska den här förstärkaren inte ha några som helst problem att driva ett par Magnepan MG 1.6. Det kanske den inte har heller,
ändå låter det verkligen som Tyr II Novitas inte orkar över huvud taget. Var är punchen? Var är svänget? Var är dynamiken?
Slagverken låter som helt andra instrument, man kan höra rytmerna men inte höra klangen i de olika slagverksinstrumeneten. Dynamiken är också
borta. Luften mellan instrumenten likaså. Det blir en enda sås av allt.

Låt: Unison
Album: Vespertine
Artist: Björk


Visst visst, det "låter bra". Men någon musikupplevelse kan man inte tala om.

Slutsats TEST Del 2a:


Den här förstärkaren låter som den ser ut. En väldigt snygg polerad perfekt yta. En möbel som man gärna vill ha framme. Den är snygg. Slick.
Men hur är det innanför en perfekt yta? Finns där något innehåll? Vi var väldigt överens alla tre. I det här fallet gör det inte det. I alla fall inget intressant innehåll. Vill man ha en snygg pryl som får allt att "låta bra" så är det här förstärkaren som man ska köpa. Mjukt, luddigt, behagligt.
Har du middag eller mingel hemma och slår på stereon så kommer musiken du spelar inte irritera någon, alla kanter är borta, all dynamik, allt liv. Kvar är något som faktiskt alla gillar. Och då menar jag vanligt folk, människor som inte är det minsta intresserade av att få en ljudupplevelse.
Människor som bara vill att det ska "låta bra" d.v.s inte störa, inte sticka ut. Musikintresserade människor som har ett liveband som spelar mingelmusik på sin fest, hellre än bjuder sina gäster på en konsert där man verkligen lyssnar på musiken och bryr sig.
Ha ha. Läste just igenom vad jag skrivit om "andra människor". Ta det med en nypa salt. Men vad som kvarstår är att den här förstärkaren verkligen inte låter bra varken i mina eller mina medlyssnares öron.

Slutsats TEST Del 1 och 2a:

Jag kommer att köpa de modifierade Inter-M slutstegen. Jag frågar mig själv varför inte butikerna i stan säljer Inter-M stegen. Jag vet bara att de går att
köpa på www.svalander.se av www.intelligentsound.se Men jag listar ut svaret på frågan ganska snabbt. Det skule stjälpa marknaden. Punkt slut.

Och hur står sig egentligen Bladelius mot övriga produkter? Jag vill verkligen också att våra inhemska produkter ska stå sig bra. Vid närmare eftertanke, är inte Bladelius lite väl representerade i tidningen HiFi&Musik? Känner att något är lite uppenbart att man hyllar sina egna...

TEST Del 2b:


USB: MacBook Pro
Integrerad förstärkare: Bladelius Tyr II Novitas 2 x 110W

CD: Meridian 507
Integrerad förstärkare: Bladelius Tyr II Novitas 2 x 110W

Nu ska vi se vad som hänt på åtta år:

DA-omvandlaren i Bladelius Tyr II Novitas från CD-spelaren Bladelius Freja III (Topprankad i HiFi&Musik Maj 2011)

vs.

DA-omvandlaren i CD-spelaren Meridian 507 (Topptestad i HiFi&Musik April 2003)

Ok. Man hör vad som gäller direkt. Klarare, öppnare, tydligare, renare upplösning. Inte så extrem skillnad som på stegen, men ändå verkligen hörbar.Jag blev faktiskt lite besviken igen. Jag ville så gärna byta ut min Meridian 507. Mest för jag haft den länge och att det hade varit roligt med något nytt.
Men den låter uppenbarligen fortfarande bra.

Slutsats TEST Del 2b:

Jag behåller mina grejer.

Summering

Japp det var allt. Hoppas fler än jag, Elin och Adam kan glädjas åt detta.

Bifogar lite text ur recensionen av Meridian 507

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/06/18 :  12:56:17  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Ord och inga visor! Ärligt och bra.
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2011/06/18 :  17:24:03  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Det var länge sedan jag läste en så bra recension! Tänk om HiFi tidningar kunde vara lika ärliga och konkreta i sina tester...

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/06/18 :  17:52:14  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Det gläder mig att du gillar de moddade InterM-stegen, det gör jag med, även om jag inte gjort en sån omfattande jämförelse.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/06/18 :  19:19:02  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Mycket intressant läsning, tack för att du delar med dig av dina erfarenheter Bunkert.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2011/06/20 :  00:36:55  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Tur att man tittade in i på denna avdelning av forumet, brukar sällan göra det. Mycket trevlig och intressant läsning Bunkert,tack!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/06/20 :  11:23:55  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Intressant läsning!

Jag sitter själv nöjd med ett moddat Inter M steg, det känns inte ett dugg sämre nu

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

KarlXII
Starting Member

34 Posts

Posted - 2011/11/23 :  23:09:47  Show Profile Send KarlXII a Private Message  Reply
Trevlig genomgång av testet - måste tacka för skoj läsning.
Och musiktipset - hade missat Paul McCartneys skiva...den är ju jättebra!
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2012/01/22 :  23:27:45  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
HiFi Musik läste jag för musik recentionerna när det begav sig, testerna tog med en stor nypa salt, inte lika illa som patetiska Practical HiFi men inte lika bra som danska HighFidelity eller HFN&RR (innan Kessler mfl flummade ner tidningen). Tidningar är en affärside först främst, att dissa anonsörer för ett uddamärke kan kosta...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/01/23 :  08:47:14  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Hade missat det här, suveränt inlägg

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/01/23 :  11:49:44  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hallelujah!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2013/01/30 :  17:34:25  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Har haft stegen som bearwik har, mycket bra!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2013/02/14 :  10:08:08  Show Profile Send oliver a Private Message  Reply
Tur jag läste denna mycket bra recesion, var faktiskt på väg att " låna" hem ett Bladelius tyr. Nu känns det inte så viktigt längre, har ett par Martin Logan Sl3 och dom är ju lite "trögdrivna" i dom högre registren.Sitter nöjd med mitt Zapsolute Mk4 så länge. Man har ett slutsteg från slutet av 90-talet och inbillar sig att det måste vara dags att byta upp sig, rimligen bör det ju ha hänt nåt på alla dessa år. Det kanske det har men inte i det prissegment en annan måste hålla sig i. Zapsoluten är också ett sånt här DIY steg som är konstruerat av entusiaster som inte brydde sig så mycket om 500%-iga påslag och vinst, det utklassar än idag mycket dyrare grejor.Ska däremot kolla upp Inter-M R500, finns dom på marknaden numer?

Skeptiker
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2013/02/14 :  12:20:18  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
anser inte alls att du skall ta denna "testen" som en anledning att inte låna hem en Tyr och prova själv, det finns inget som helst dåligt med Bladelius produkter, snarare tvärtom.
Testen beskrivs även som "ett väldokumenterat test" och det är det ju inte, snarare ett utryck för vad någons öron tycker på ett högst subjektivt sätt.
Andras "tyckanden" kan väl på sin höjd vara ett riktmärke, men så mkt mera skall man nog inte ta det som, gäller tex även H&M tester, nu sist rosar dom tex nya Audiovectors 10000:- modell med minuset att det är förmycket bas, när jag själv lyssnade på dom var dom ju precis som vanligt med Audiovector alldeles för mycket diskant och nästan ingen bas.., men det finns ingen som helst anledning att skriva ner dom för det, för jag vet personer som sitter supernöjda med dom hemma, oavsett vad jag "tycker".
Som du säkert förstår nu anser jag att hela denna trådens test är kass, när du själv har provat Tyr så skulle det vara kul att läsa om dina intryck.
(Nej!, jag har inga Bladeliusprodukter ifall ngn undrar, fast av andra anledningar än att dom skulle låta ddåligt)
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2013/02/16 :  20:28:08  Show Profile Send Ekan a Private Message  Reply
Ja, de är kanske lite väl hårda mot Tyr i det här testet, men man ska komma ihåg att Magnepan kan vara ganska tjuriga med vilken förstärkare som tillkopplas. Gjorde själv den erfarenheten med min Holfi Pre8+Power8 för-/slutstegskombo som låtit fullt tillfredsställande med samtliga "normala" högtalare jag haft, men som föll platt med Magnepan 1.7 - det krävs rejälare prylar för att de högtalarna ska blomma ut - 2x600 konservativa kvalitetsWatt i 4 ohm med rejält tilltagen nätdel gjorde susen!

De gamla Zapsolutestegen är ju stabila prylar, jag har själv ett nylagat Mk2 42W som ska testas på Maggisarna när tillfälle ges. Men det är klart Oliver ska låna hem en Tyr och prova, det kan ju vara så att dina Martin Logan inte är fullt så tröga som Maggie.

Annars betvivlar jag inte att testarna har hört vad de hört, men slutsatsen kan missuppfattas.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2013/02/16 :  22:35:43  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
quote:
Som du säkert förstår nu anser jag att hela denna trådens test är kass


Kass är den inte, den är utförlig och bra.

Det är ju så här rescensioner ser ut överlag när det gäller hifi, problemet som jag ser det är att många tar andras tyckande på alltför stort allvar och kanske tom låter det bli avgörande innan de ens utvärderat produkterna själva.


Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000