HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Test av High End dac:ar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2011/12/19 :  23:47:36  Show Profile Send PärR a Private Message  Reply
Hej alla,

Om någon är intresserad så kommer jag och några initierade "hifigubbar" att göra en seriös dactest inom mycket kort.

Tävlande bidrag är:

1) Weiss 202
2) dCS Scarlatti med verison 1.10
3) Den nya (okända High End dac:en) Briscati M1

Kringutrustning är:

Krell Evo 2 pre
Krell Evo 400e
Wilson Sasha

Allt datorbaserat i bästa möjliga Macmiljö

Är själv ägare till en av dac:arna och ser fram emot testen

Återkommer med intryck

/PärR

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2011/12/20 :  02:41:56  Show Profile Send PärR a Private Message  Reply
Loggade just in.

Verkar inte vara något intresse för dac:ar av hög kvalitet.
Då får vi helt enkelt hålla alla testresultat för oss själva.


God Jul i alla fall
/PärR

Go to Top of Page

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2011/12/20 :  07:26:08  Show Profile Send Wiker a Private Message  Reply
Jag är idel öra.

This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/12/20 :  07:46:26  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Klart det vore intressant! Och ännu mer spännande vore det om ni kastade in en billigare katt bland hermelinerna? T.ex. kanske en Benchmark DAC1 eller annan vanligt förekommande DAC i mera rimlig prisklass?
Inte då de nämnda DAC:arna är ointressanta, men för mig är oåtkomliga kostnadsmässigt.

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2011/12/20 :  08:37:43  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Undertecknad är oxå nyfiken! Får instämma med AlfaGTV, det hade varit kul med en välkänd dac i lägre prisklass som referens. Men vi blir nöjda ivf!

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2011/12/20 :  08:50:52  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Håller med om att det absolut är intressant. Kanske att man kan kasta in en billig DAC för jämförelse? Benchmark kanske, eller varför inte en ännu billigare som Rega DAC, Hegel HD20, Musical Fidelity M1 eller något i den stilen?
DAC:arna som ni räknar upp är tyvärr oåtkomliga för mig...men det kanske är som reportage i biltidningar? Man läser gärna test av Ferrari och Porsche men kör själv en gammal Opel...?

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2011/12/20 :  09:37:08  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Intressant, kör hårt!
Har en Krell Studio dac själv som används flitigt, undrar hur den står sig idag...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/12/20 :  12:04:21  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Ser absolut fram emot dina/era intryck. Ska bli mycket intressant!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2011/12/21 :  01:38:46  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message  Reply
Släng in en Apogee Duet också och se hur den står sig, det hade varit grymt intressant! :)

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2011/12/21 :  06:43:40  Show Profile Send Gozzi a Private Message  Reply
mycket intressant, är nämligen på Dac jakt så det här ser jag fram emot :)

[i][purple]
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/12/21 :  22:58:48  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Personligen tycker jag det skulle vara kul att se hur moderna dacar står sig mot äldre som ex TDA1541.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2011/12/21 :  23:43:48  Show Profile Send PärR a Private Message  Reply
Hoppsan,

Kul respons från så många till slut. Mina egna bästa hifi-upplevelser har ofta varit när man bytt just dac. Allt annat lika (konstigt nog). Kommer ihåg när jag för ljusår sedan kopplade in en Perpetual Technology dac på digitalutgången på en Teac VRDS maskin jag hade och insåg vad en extern dac gör för nytta.. Ramlade nästan av stolen.

Vi får se vad vi hinner med av andra dac:ar under en och samma dag, vilket är i början av Januari..

Själv står jag, antagligen som sist ut av er alla moderna, i ett läge att addera med datorbaserad ljudkälla och därför är detta extra spännande.

Må bäst, lyssna väl och njut och God Jul återigen

/PärR

Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/12/23 :  22:05:24  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Ååååhhhh vilken tid det tar....................

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/12/24 :  12:01:16  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag hoppas att testet kommer att utföras halvblint. Och instämmer även i att en billigare dac bör slängas med i testet. Kul!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/12/24 :  14:54:55  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
God Jul på er!

Tomten hade ingen dac med sig så mitt sökande går vidare......
Ser fram emot testen, så kör hårt!!!

Själv så har jag nästan bestämt mig för hur jag ska ha det och hur jag ska göra i stugan, men vem vet om jag inte får tänka om en gång till


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2012/01/05 :  00:24:39  Show Profile Send PärR a Private Message  Reply
Hej igen

Vi testar på Fredag, och jag insåg att jag stavade fel på namnet på en av dac:arna. (antagligen för att den är relativtokänd ännu även för mig)

Den heter givetvis Bricasti M1 och inget annat..

Som sagt, en dac "påverkar" mer än vad man tror ibland, som vi vet, och vi återkommer enl tidigare

Fridens
/Pär

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/01/07 :  09:30:03  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Nyfiken frågar om hur testen gick?
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2012/01/07 :  10:46:41  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Ja, hur gick det?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2012/01/07 :  18:59:28  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Vart tog testet vägen?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2012/01/08 :  11:39:07  Show Profile Send PärR a Private Message  Reply
Hej alla,

Var på resande fot igår efter Fredagens dactest.

Nu tillbaka och nedan lite reflektioner:

Till att börja med så kan vi ju konstatera vad resp dac kostar (i detta fall gällande listpris) från dyraste till "billigaste"

dCS Scarlatti ca 170.000:-
Bricasti M1 ca 76.000:-
Weiss 202 ca 56.000:-

Kringutrustning var bästa tänkbara och det spelades både 24/44.1 och 24/96..

Som väntat skulle det vara svårt att skilja dac:arna åt då samtliga (inklusive den nya Bricasti) är högkvalitativa dacar.

Vi utgick från en 10 gradig skala och testade på:

Resolution & Transparency
Frequency balance & ditribution
Layering
Texture
Color
Density
Bass Weight
Dynamics & Microdynamics
Vividness
Imaging
Air

Allt är ju väldigt individuellt och relativt, och man är ju väl inlysssnad på sitt "eget" ljud, men min betygsättning på samtliga parametrar var mellan 7-9 (ingen 10:a då jag ännu inte vet vad den ultimata referensen är)för samtliga 3 enheter. Så jämnt var det..

Men om man nu ska kora en vinnare, man kan säga att det fanns en vinnare och 2 st 2:or, så blev det Bricastin (!!) Samtliga levererar med råge men Bricastin hade förmågan att låta något mer "analogt" vilket brukar kunna få negativa konsekvenser på en någon "rundare" bas snarare än snärtig och tajt. Personligen föredrar jag analogt ljud från digitala enheter. Men med minst möjliga marginal så vann den om man såg till "helheten".

Nu kan samtliga 3 dac:ar kalibreras med tex olika filter (Bricastin har tex 10 olika filter som ger olika fördröjning i m/s tex vid olika musikstilar) Scarlattin har 6 filter normalt och 4 st vid DSD avspelning.

Möjligen hade det gått att få lite annorlunda karaktärer och därmed individuell placering dac:aarna emellan, men vi körde allt så neutralt som möjligt med exakt samma dB vid varje avlyssning..

Trots en andraplacering för min egen dac så kommer jag absolut att behålla den då jag konfigurerar den lite annorlunda på hemmaplan, bland annat med separat Masterclock etc

Eventuellt kommer ni att kunna läsa mera om Bricastin i ett test i tidningen HiFi & Musik framöver. Är det någon som är intresserad av att köpa så kan jag skicka en intresseförfrågan

Trevlig fortsatt helg
/PärR


Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2012/01/09 :  23:45:54  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Ok, tack för "testet" men hade nog väntat mig lite utförligare...

Ingen Krell Studio med i testet?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2012/01/10 :  00:18:38  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag förstår inte heller något.

Resolution & Transparency
Frequency balance & ditribution
Layering
Texture
Color
Density
Bass Weight
Dynamics & Microdynamics
Vividness
Imaging
Air

Exempelvis det som står ovan tycker jag bara är mumbo jumbo eftersom det mesta egentligen bara är ord som inte betyder något som man kan ta på.
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2012/01/18 :  22:05:31  Show Profile Send PärR a Private Message  Reply
Hej alla.

Nyss hemkommen från en semester söderöver.

Intressanta kommentarer på min tråd och "enkla sammanställning"

Att kalla internationellt erkända utvärderingskriterier i hifi och audiofila sammanhang för mumbo jumbo har jag svårt att förstå. Om inte tex Resolution och Dynamics betyder något för ljud eller om man inte är kapabel att avgöra skillnad på det så kanske man ser allt som mumbo jumbo.

Erkänner att vi lyssnade mer på ljud än musik i detta test, inte konstigt förvisso. Att bara bedöma bra eller dåligt, varmt eller kallt, platt eller upplöst känns inte schysst mot dessa produkter.

Så berätta gärna hur ni själva utvärderar högkvalitativ elektronik så är jag berdedd att korrigera min redogörelse efter de/dina kriterier. Vad lyssnar ni själva på? Vad är bra vad är dåligt?

De kriterier vi använde och som flertalet internatiionella HiFiskribenter använder, och som av någon uppfattades som mumbo jumbo, är absolut inga konstigheter och behövs om man skall kunna göra skillnad. Sedan återstår naturligtvis hur rutinerad man är att detektera skillnader på olika områden. Men det är en annan sak.

Kontentan av detta test var:

a) mycket liten skillnad trots relativt stora prisskillnader "korrigerade" lägen)

b) alla presterade på en mycket hög nivå, vilket gör att en beskrivning av vilken som fått en 9:a eller en 7:a på en 10 gradig skala känns mindre relevant.

c) Bricastin föll med mikroskopiskt marginal bäst ut.

Svar till någon: Nej, vi testade inte andra eller "billigare" dac:ar

Så du eller ni som var besvikna på den "korta" redogörelsen; berätta vilka kriterier du utvärderar på så ska jag anpassa min redogörelse

mvh
/PärR
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2013/01/18 :  13:04:47  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Exakt ett år har gått sedan senaste inlägget i tråden gjordes och ingen har besvarat någon av trådskaparens frågor!

Jag är jävig, men jag gillar min Bricasti M1 och gillar ljudet som den levererar.
Som redan sagts så är ljudet åt det analoga hållet och jag gillar det oxå.

Nu ska jag snart lyssna på en MSB-rigg i hemmamiljö och det ska bli roligt. MSB har jag hört tidigare men aldrig i hemmamiljö, att den ska slå Bricasti M1 på alla punkter nedan återstår att höra? Jag kanske tror det? Om det skulle visa sig att den klart dyrare MSB-combon är så mycket bättre än Bricasti så får jag väl fundera på om det skulle vara värt en uppgradering, plånbok och lite annat avgör om det ens är värt att tänka tanken.

Nu ser jag fram emot hemma-hos i veckan och tycker att det ska bli både spännande och roligt.

Dessa parametrar Resolution & Transparency, Frequency balance & ditribution, Layering, Texture, Color, Density, Bass Weight, Dynamics & Microdynamics, Vividness, Imaging, Air, vet jag inte om mina öron till fullo skulle kunna klara av att höra skillnader på i den test som gjordes? Men en del av parametrarna skulle mitt hjärta kunna avgöra vad som jag tyckte lät bäst just då.

/byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000