T O P I C R E V I E W |
anli |
Posted - 2016/02/14 : 21:21:23 Jag har en gammal synkronmotor till en skivspelare som behöver en minuts uppstart för att hitta "synkron-läget". När den väl är där, så håller den hastigheten. Vad kan det bero på, vad är det som åldras/slits på denna typ av motorer? Den är uppsmord och snurrar lätt annars. Har något svagt minne att jag sett någon tråd där det pratades om synkronmotorer men hittar den inte.
|
16 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Bubbel |
Posted - 2016/04/16 : 21:58:34 quote: Det finns mycket kunskap på "Vintage HiFi & stereo i Sverige" på Facebook.
Då jag inte alls är förtjust i FB så kanske det finns en anledning att ändå skaffa det, måste övervägas rejält.
Anders |
Pac |
Posted - 2016/04/15 : 18:47:21 Tack! |
anli |
Posted - 2016/04/15 : 13:40:14 Några bilder underlättar:
Braun PS1000 motor anno 1965:
Rotorn:
Ett skitigt lager:
Liten avmagnetiserare.
|
anli |
Posted - 2016/04/15 : 13:20:55 Det finns mycket kunskap på "Vintage HiFi & stereo i Sverige" på Facebook. Fantastisk värld vi lever i, en annan mycket mekaniskt bevandrad person guidade mig Live via Messenger när jag demonterade och undersökte lager. Skickade bilder och även en filmsnutt som visade hur den snurrade etc. Avmagnetiseringsproblemet löstes via inlägg i gruppen.
Jag tycker dock fortfarande om traditionella forum, och delar med mig när det känns befogat.
|
Pac |
Posted - 2016/04/14 : 17:46:38 En avmagnetisering altså! Det hade jag aldrig kommit på! Tack för att du delar med dig. |
anli |
Posted - 2016/04/14 : 10:57:16 Jag hittade en lite nyare Braunmotor på ebay för 40 kr, och då bestämde jag mig för att djupdyka i det krånglande exemplar jag redan hade. Demonterade lager, tvättade och smörjde. Lät den gå flera dagar, och den var nu knäpptyst och snurrade verkligen lätt. Men symtomen kvarstod.. vid start i sval rumstemp så tog det 90 sekunder att hitta driftläget. Plockade sönder igen och gav rotorn en avmagnetisiseringsbehandling (tips från fejjan) med min emag. Återmonterade och lät den stå svalt ett dygn. Nu tog det bara 15 sekunder till driftläget. Så lösningen blir nog på sikt att ge den en kraftigare behandling, och då lär den säkert funka 100%. Kräver dock lite rejälare doningar... Men, jag hade ju min ebaymotor! Så den fick samma mekaniska översyn, och nu snurrar min PS1000 som aldrig förr! |
anli |
Posted - 2016/02/18 : 02:00:01 Jag glömde bort en motor på ebay som gick för 160 bagis... men det dyker säkert upp fler. |
peterh |
Posted - 2016/02/17 : 23:07:23 Ja, om den snurrar lätt när den är kall så är det förmodligen inte det som är problemet utan att ferritmagnetet tappat sugen.
Kan du leva med det så får det gå an, annars hade du en motor på 'G' ?
|
anli |
Posted - 2016/02/17 : 22:46:39 Men den snurrar ju lätt? 1 minut tar det när den är kall. Men ok, om jag behöver skruva i sär den av andra skäl så skall jag attackera motorn en gång till. Ett jäkla skruvande bara :-)
|
peterh |
Posted - 2016/02/15 : 19:44:06 Tvätta lagren ( de är sintrade mässinglager så oljan ligger inne i lagret, det behövs lite försiktig värme för att få ut den) Olja sedan med ATF olja , den beckar inte ihop sig. En ultraljudstvätt vore superbra att rengöra med ( kjell har )
|
anli |
Posted - 2016/02/15 : 19:35:54 Der var så innan jag plockade isär och smorde... |
peterh |
Posted - 2016/02/15 : 16:45:05 Jaså, bara efter "kallstart". Är det någon som hällt symaskinsolja i lagren ? |
anli |
Posted - 2016/02/15 : 09:43:51 Det yttrar sig bara när det är kallstart, sen väl är uppvärmd så hittar rätt fart direkt. Nåja ingen big deal |
peterh |
Posted - 2016/02/15 : 08:43:13 Antar att det sitter en ferritmagnet på rotorn som skall låsa på det roterande statorfältet. Jag tror att magnetiseringen har minskats genom åren ( och med värme ) . |
anli |
Posted - 2016/02/15 : 00:40:34 Ser ingen sådan konding i schemat. 220 volt matas till motor, glimlampa och transformator via ett relä, och sitter det bara 0,01 uF parallellt med reläswitcharna. |
AlfaGTV |
Posted - 2016/02/14 : 23:30:15 Är du säker på att de båda sektionerna erhåller drivning med korrekt fasförskjutning? Alltså, är kondingen för fasskiftning ok?
|