HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Synkronmotorer
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/02/14 :  21:21:23  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Jag har en gammal synkronmotor till en skivspelare som behöver en minuts uppstart för att hitta "synkron-läget". När den väl är där, så håller den hastigheten. Vad kan det bero på, vad är det som åldras/slits på denna typ av motorer? Den är uppsmord och snurrar lätt annars.
Har något svagt minne att jag sett någon tråd där det pratades om synkronmotorer men hittar den inte.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/02/14 :  23:30:15  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Är du säker på att de båda sektionerna erhåller drivning med korrekt fasförskjutning? Alltså, är kondingen för fasskiftning ok?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/02/15 :  00:40:34  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Ser ingen sådan konding i schemat. 220 volt matas till motor, glimlampa och transformator via ett relä, och sitter det bara 0,01 uF parallellt med reläswitcharna.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2016/02/15 00:42:45
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/02/15 :  08:43:13  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Antar att det sitter en ferritmagnet på rotorn som skall
låsa på det roterande statorfältet. Jag tror att magnetiseringen
har minskats genom åren ( och med värme ) .
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/02/15 :  09:43:51  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Det yttrar sig bara när det är kallstart, sen väl är uppvärmd så hittar rätt fart direkt.
Nåja ingen big deal

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/02/15 :  16:45:05  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Jaså, bara efter "kallstart".
Är det någon som hällt symaskinsolja i lagren ?
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/02/15 :  19:35:54  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Der var så innan jag plockade isär och smorde...

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/02/15 :  19:44:06  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Tvätta lagren ( de är sintrade mässinglager så oljan ligger inne
i lagret, det behövs lite försiktig värme för att få ut den)
Olja sedan med ATF olja , den beckar inte ihop sig.
En ultraljudstvätt vore superbra att rengöra med ( kjell har )
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/02/17 :  22:46:39  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Men den snurrar ju lätt? 1 minut tar det när den är kall.
Men ok, om jag behöver skruva i sär den av andra skäl så skall jag attackera motorn en gång till. Ett jäkla skruvande bara :-)

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/02/17 :  23:07:23  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Ja, om den snurrar lätt när den är kall så är det förmodligen inte det som är problemet utan att ferritmagnetet tappat sugen.

Kan du leva med det så får det gå an, annars hade du en motor på 'G' ?

Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/02/18 :  02:00:01  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Jag glömde bort en motor på ebay som gick för 160 bagis... men det dyker säkert upp fler.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/04/14 :  10:57:16  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Jag hittade en lite nyare Braunmotor på ebay för 40 kr, och då bestämde jag mig för att djupdyka i det krånglande exemplar jag redan hade.
Demonterade lager, tvättade och smörjde. Lät den gå flera dagar, och den var nu knäpptyst och snurrade verkligen lätt. Men symtomen kvarstod.. vid start i sval rumstemp så tog det 90 sekunder att hitta driftläget. Plockade sönder igen och gav rotorn en avmagnetisiseringsbehandling (tips från fejjan) med min emag. Återmonterade och lät den stå svalt ett dygn. Nu tog det bara 15 sekunder till driftläget. Så lösningen blir nog på sikt att ge den en kraftigare behandling, och då lär den säkert funka 100%. Kräver dock lite rejälare doningar...
Men, jag hade ju min ebaymotor! Så den fick samma mekaniska översyn, och nu snurrar min PS1000 som aldrig förr!

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2016/04/14 10:59:04
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/04/14 :  17:46:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
En avmagnetisering altså! Det hade jag aldrig kommit på! Tack för att du delar med dig.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/04/15 :  13:20:55  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Det finns mycket kunskap på "Vintage HiFi & stereo i Sverige" på Facebook.
Fantastisk värld vi lever i, en annan mycket mekaniskt bevandrad person guidade mig Live via Messenger när jag demonterade och undersökte lager. Skickade bilder och även en filmsnutt som visade hur den snurrade etc. Avmagnetiseringsproblemet löstes via inlägg i gruppen.

Jag tycker dock fortfarande om traditionella forum, och delar med mig när det känns befogat.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/04/15 :  13:40:14  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Några bilder underlättar:

Braun PS1000 motor anno 1965:



Rotorn:



Ett skitigt lager:



Liten avmagnetiserare.


Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2016/04/15 13:40:36
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/04/15 :  18:47:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tack!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/04/16 :  21:58:34  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Det finns mycket kunskap på "Vintage HiFi & stereo i Sverige" på Facebook.


Då jag inte alls är förtjust i FB så kanske det finns en anledning att ändå skaffa det, måste övervägas rejält.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000