HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Min skivspelare går för fort! Åtgärd?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/02/29 :  19:58:04  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Min Continuo snurrar lite för fort. Har kollat det med både app och stroboskopskiva.
Någon som har förslag på åtgärd? Finns det motorstyrning att införskaffa? Spänningen är 12 V AC.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2016/03/01 :  19:22:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Har du rätt rem på den?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/03/01 :  19:55:43  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Japp, det är en originalrem.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/03/02 :  12:07:53  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
På min Kuzma går det fortare om jag slappar remmen genom att flytta motorblocket innåt. Och givetvis tvärtom. Spänd rem=långsammare. Om det är till någon hjälp?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2016/03/05 :  23:22:58  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Förmodligen är går dom lite för fort med vilje, det är ett gammalt djungeltrick att få spelaren att låta lite bättre, i allmänhet uppfattas en spelare som går lite för fort som bättre i direkt jämförelse med en som går exakt i rätt fart. Rega spelare från 80-talet gick alltid för fort, jag vet inte om dom fortfarande har samma policy.

Eftersom inget finns att justera på spelaren får du antingen skaffa en motorstyrning med justerbar hastighet eller så får du svarva ner remhjulet något, inte så lätt kanske.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2016/03/06 :  00:02:52  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Hummm min Continuo går på 24V AC inte för att det borde påverka hastigheten då det är en ac motor.

Nu är min spelare för reparation hos Håkan på Nykroppa.
De mår inte bra om man tappar ett delningsfilter på dem

Har dock funderat på om man kan göra någon form av frekvensstyrning till den.



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2016/03/11 :  13:54:40  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Det finns en AC motorstyrning påtråden "DIY skivspelare kanske?"

Kretskort testad o klar.
Jag vågar nog garantera att i inte blir besvikna.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000