Author |
Topic  |
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 17:48:58
|
Är det någon som har provat att flytta sin anläggning till och från ett currykors? Vad blev isåfall skillnaden? |
No hay banda!! |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 18:00:11
|
Ett vaddå??? |
 |
|
weezer
Member

568 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 18:00:27
|
Rackarns nu är vi inne på avdelning über-ormolja . Jag har inte ens mätt ut mina linjer i lägenheten 
För de oinvigda finns en bra bok av Tord Neumüller där det beskrivs mkt bra. F ö en mkt sympatisk man. |
 |
|
weezer
Member

568 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 18:02:55
|
quote: Ett vaddå???
Jorden består av magnetfält som går i rutmönster, dessa curylinjer bildar currykors där longitud- och lattitudlinje möter varandra. Currykorsen för med sig massa konstiga saker, googla på nätet så hittar du säkert massa info... |
Edited by - weezer on 2003/04/28 18:03:39 |
 |
|
rejvgudrun
Member

562 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 18:04:44
|
nä, men min shaman spådde ett bra hifiår =)=)=)=) |
________________________ PRAGA MATER URBIUM |
 |
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 18:14:15
|
Tänk på att Merkurius är inne i en väldigt dålig fas den här månaden. Lyd mitt råd; sjukskriv er, dra ur väggkontakterna till anläggningen och ät mycket vitlök...
//Johansson |
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
 |
|
redestad
Member

264 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 19:51:26
|
Man kanske skulle bli shaman... :-) |
 |
|
redestad
Member

264 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 19:53:02
|
"Shiva is old-age, Disco-Duck is new-age!" P. Wahlbeck |
 |
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 21:14:38
|
Jordens magnetfält går inte i ett "kryssfält", det är konstant till riktning och styrka (orientering med kompass?). Currykryssen kommer från jordens inre och är enligt "de lärde" en störning i etern... Sen att etern inte existerar är en annan sak...
Vanligen och vänligen /Georg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
weezer
Member

568 Posts |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 21:52:58
|
Weezer, jag googlade (härligt nytt verb förresten, marknadsförarna på Google lär skita på sig av lycka om det sprider sig) och fann att det verkar vara någon förfärlig new age-historia. |
 |
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 22:09:53
|
Men tänk ändå vad bra det vore. Placera trafon i ett dubbelnegativt kryss, det borde effektivt hindra all upptänklig elektromagnetisk strålning från att påverka. Eller? Istället för dyra (suspekta) prylar man kan köpa. |
No hay banda!! |
 |
|
FCX
Member

154 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 00:49:32
|
Lite mer voodoo, om du har katt så sägs det att de trivs i currykors. Brukar ligga och sova i sådana. Så då e det bara flytta på katten och sätta dit stärkaren eller va det nu kan tänkas vara för något man vill ha i ett currykors?? vodoo på hög nivå detta eller?
P.S Om ni inte har katt kan jag "hyra" ut min för en rimmlig summa pengar D.S
/Fredrik
|
Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen! |
 |
|
Member

83 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 00:55:26
|
Shaktiguden har precis väsignat mitt nya hårkors  |
There are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't |
 |
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 08:13:06
|
Hejsan!
Hur exakt är ett sådant currykors positionerat? Jag menar om positionsnoggrannheten är väldigt liten, så är det ju svårt att placera hifiprylarna mitt i korset. Om det är svårt att placera dem mitt i korset, hur skall man då kunna påvisa en skillnad i upplevd 'musikalitet'? Handlar det om tiotals metrar eller centimetrar? Även om själva korset longitudinellt/latitudinellt kan mätas exakt (GPS goodbye), så kanske inte currykorset är av lika exakt karaktär?
|
jag kör https://www.clonesaudio.com |
 |
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 10:02:56
|
quote: Lite mer voodoo, om du har katt så sägs det att de trivs i currykors. Brukar ligga och sova i sådana. Så då e det bara flytta på katten och sätta dit stärkaren eller va det nu kan tänkas vara för något man vill ha i ett currykors?? vodoo på hög nivå detta eller?
Det intressanta är att hundar undviker currykorsen, så för att vara riktigt säker så bör man ha en katt och en hund. :-) Det sägs att katter kan ta upp den negativa energin i currykorsen och transformera den inombords, medan hundar bara tycker att hela grejjen är obehaglig.
(Vodoo har inget med detta att göra, Vodoo är afrikansk naturmagi av det mörkare slaget).
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
cabasse
Member

114 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 10:30:12
|
Intressant påminner mig om att jag måste skaffa mer Carnuba-vax och vaxa öronen. Det finns tydligen ett speciellt hifi-vax att köpa. |
Vissa saker kan inte värderas i pengar. |
 |
|
gardd
Member

509 Posts |
|
stegg
Member

109 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 10:49:33
|
Det sägs att höns gillar att värpa i currykors. Skaffa värphöns och sen är det bara att vänta..... Mvh |
 |
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 11:13:01
|
Nedanstående är saxat ur en artikel på nätet: http://www.physto.se/~vetfolk/Folkvett/199734curry.html
Citat: "Några personer har också tagit sig tid med att undersöka om olika slagrutemän hittar samma jordstrålningslinjer. Nils Edelman (1994) refererar en grundlig finsk undersökning som gjorts vid Högskolan i Uleåborg av professorerna Kari-Koskinen och Mela (1985). Efter mer än 5000 bestämningar fann man inte i ett enda fall samstämmiga resultat. Man konstaterade att inga som helst belägg för jordstrålning fanns att få den vägen. En liknande men mindre undersökning genomfördes nyligen i Norge. Två Norska läkare, Bärheim och Sandvik (1997), bad fyra slagrutemän oberoende av varandra markera, vad de ansåg vara Hartmannlinjer, i en gymnastiksal. Trots en stor psykologisk benägenhet att låta linjerna löpa parallellt med väggarna fanns ingen urskiljbar samstämmighet mellan de fyras linjer. Denna undersökning har också rapporterats i Sydsvenskan (1997 09 24) av journalisten Anders Ljungberg som för övrigt skrivit flera kritiska reportage om jordstrålningstroende och deras aktiviteter i sydsverige. En noggrann undersökning av huruvida jordstrålning förlänger reaktionstiden hos människor har gjorts av sjukhusfysikern Jacob Eberhardt i Lund. Undersökningen, som refereras i Strålskyddsnytt (no 3, 1997), gjordes så att två slagrutemän, utan försöksledarens närvaro, fick bestämma läget för ett Currykryss och en kontrollpunkt utan sådant. Därefter placerades datorer i dessa punkter och ett stort antal försökspersoners reaktionstider mättes i båda punkter på ett slumpmässigt och neutralt sätt. Ingen signifikant skillnad i reaktionstid kunde upptäckas. Försöket gav alltså ett negativt resultat trots att Jacob Eberhardt själv framstår som positiv, eller i varje fall öppen, till jordstrålningsidéerna. Undersökningen refereras också i Forskning och Framsteg no 3 1998.
Sammanfattningsvis finns det inga som helst skäl att tro på Currykryss, jordstrålning och därmed sammanhängande hälsofara. I stället är det så att jordstrålningsmytologin skapar en intellektuell slum där ingenting kan sägas eller mätas med bestämdhet men där allting kan vara hemskt farligt inklusive felaktig placering av sängen i sovrummet. Det vore trist om en sådan världsbild bredde ut sig. " Slut citat.
Kan vara bra att läsa hela artikeln, likväl för skeptikern som för den övertygade...
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 11:36:54
|
T.ex. avfärdar en stor brittisk "auktoritet" på området helt Currys och Hartmanns rutnät. Lindells rapport slutar med ett förslag till ståndpunkt från SSI. Jag citerar: "Förekomsten av Currynät, Hartmannät, etc. måste betraktas som en myt, jämställd med astrologi. SSI bör inte avsätta resurser för närmare utredning men bör kunna hävda att rutnäten – och därmed riskerna – inte existerar."
Ovan text är hämtad från den URL jojjeguitar fixade fram.
Man kan undra vad som skulle hända om allt entydigt pekade på stora cancerrisker i närheten av currykors. Sorry, but we have to move this bulding. |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
 |
|
DrMabuse
Member

307 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 11:43:09
|
Currylinjer? Ormolja? Har denna tråd något med HiFi att göra över huvud taget? |
 |
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 11:58:11
|
Det finns ljudutrustning som rent vetenskapligt mäter fantastiskt och således borde låta fantastiskt, men som inte låter fantastiskt. Det finns ljudutrustning som rent vetenskapligt borde låta uselt, men som låter bra. (detta fenomen sägs f.ö vara inspirationen till Ole och hans Audiovector högtalare).
Vetenskapen är subjektiv, eftersom det är människan som avgör vad som ska mätas och hur det ska mätas. Det är människan som konstruerar metoderna och mätutrustningen.
Jag har varit med om de som försvagas av att stå i curry kors. Det finns ett enkelt muskeltest man kan göra här. Låt armarna vara utåt, och så ska motparten försöka trycka ner dem. Den som står med armarna utåt i ett currykors har svårt att hålla emot när den som står utanför currykorset trycker ner armarna. Upprepar man testet när båda står utanför currykorset blir resultatet annorlunda. Detta har jag varit med om själv, och visst - det finns ingen "vetenskaplig förklaring" men ska vi säga att fenomenet inte existerar bara för att vetenskapen inte kan förklara det? Det är som att säga att världen inte existerade föränn vetenskapen lyckades bevisa att världen fanns.
Det finns en övertro på vetenskap, även inom hi-fi. Det viktigaste är - låter det bra, så är det bra. Och strunta i varför.
|
 |
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 12:09:48
|
->roland: Muskeltestet är en klassiker... Utförde du det med tyngder eller var det en annan person som lade kraften på dina armar? Läs artikeln jag lade in länk till, om jag inte missminner mig finns muskeltestet beskrivet där.
 |
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 12:34:44
|
quote: Muskeltestet är en klassiker...
Ja, visst är det det. Används traditionellt inom kinesologi och kinesisk energihealing för att hitta obalanser i kroppens energisystem, bland annat, men kan även användas för att kolla effekter av currykors.
Den västerländska vetenskapen kan inte förklara akupunktur och kinesernas system med energilinjer i kroppen. Men vid undersökningar vid Berkely university så har man kommit fram till att om man vid hjärtoperationer tar hänsyn till dessa linjer så läks patienten snabbare än om man inte tar hänsyn till dem. De kan inte förklara fenomenet vetenskapligt , men de erkänner förekomsten av det. Vid Karolinska Institutet pågår undersökning av QiGong och dess hälsoeffekter på kroppen, i samarbete med European Zhineng QiGong Center. Hitills är resultaten positiva och, för den västerländska vetenskapen, både förvånande och oförklarliga.
Enligt forskaren och terapeuten Nestor Kornblum (The Association of Sound Therapy and Harmonic Studies) så kan musik och dess övertoner påverka dessa fält och våra organ. Kinesologen Michael Johnsson har skapat särskilda skivor som bygger på detta tankesätt och utgår från tibetanska healinginstrument. Han har fått bra resultat vid behandlingar. Redan Pythagoras talade om övertoner och skapade en tonskala för dem.
Enligt kinesisk vetenskap finns det energilinjer i hela universum.
Huruvida musikåtergivningen påverkas om man tar hänsyn till dessa linjer vid placeringa av ens hifi-utrustning, har jag ingen som helst aning om.
|
 |
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 12:44:10
|
quote: Därefter placerades datorer i dessa punkter och ett stort antal försökspersoners reaktionstider mättes
Det är mycket möjligt att datorernas egna elektriska och magnetiska fält kan ha påverkat currylinjernas fält, kanske t.o.m neutraliserat dem till viss del, och därmed fallerar ju hela undersökningen.
Vetenskapen erkänner inte el-överkänslighet, ändå finns det många som helt uppenbart lider av detta problem.
|
 |
|
Topic  |
|