| Author |
Topic  |
|
belle
Member

244 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 13:17:32
|
men finns det någon som kan rekomendera en just innomhus antenn? Frågan hör absolut hemma här, men inte i rubriken... Pjotre |
-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........
|
Edited by - belle on 2003/02/28 13:58:16 |
|
|
belle
Member

244 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 13:25:59
|
| Tack Pjotre |
-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........
|
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 13:27:37
|
| No problema! Väntar även jag med spänning på svar då jag behöver en bra antenn till min Tivoli Audio radio här på jobbet. |
 |
|
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 13:30:13
|
Ni kan kolla med www.agrenshifi.com dom har en bra inomhusantenn mvh ARCAM trevlig helg!!!!!!!
|
 |
|
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 14:01:37
|
belle: du har PM!
/P
|
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 14:44:11
|
Hej Belle!
Är det för FM, digital TV, analog TV, eller DAB?
/Johan |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 14:45:56
|
| fm tack =) |
 |
|
|
belle
Member

244 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 16:06:31
|
| ekman hann först.. |
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 18:21:24
|
Tyvärr är det nog så att de viktigaste faktorerna är inomhus/utomhus och avståndet till sändaren. Jag försökte gräva i det här för två år sedan och Fanfare och Magnum Dynalab kan kanske vara litet bättre än en vanlig bandkabel. Men om signalstyrkan från början är låg får man ändå inte upp den till önskad nivå om man placerar den på samma ställe. Fanfare och MD är tunna sprötantenner med fäste om man vill montera dem fast.
De har ganska långa koaxialkablar så man kan placera antennen nära fönstet om man har tunern en del meter in i rummet. Det kan vara en klar fördel. Man kan också montera dem utanför fönstret eller på tak. Verkar dock inte som de är åskskyddade så man bör nog vara litet försiktig med placering. Dock osäker på vad det blir för skillnad på en sådan antenn och en bandkabelantenn med lång sladd som gör att man kan placera den där signalstyrkan är högre.
Audioprism har en del modeller som är rejält stora med en massa antennspröt inbyggda i snygga lådor. De är dyra men kan tänka mig att de ger högre signalspänning, men tror inte det var något sådant belle tänkte sig.
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 18:29:37
|
Min Audioprism är ett golvstående svart rör som ger full signalstyrka på alla FM-stationer jag har provat (inklusive dessa tvivelaktiga närradiostationer) men det kanske mer beror på läget än på antennen... |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 18:29:56
|
Dock en ytterligare fråga till Knoppen. Jag har en signalnivå på tunern som ligger på steg 6 av tio på mätaren. Knappast något brus så jag misstänker att den relativt dyra Onkyo tunern inte ger några glädjesiffror men att man måste upp till 10 för att få maximal prestanda. Koppling till kabel-TV uttaget ger en signalstyrka på 10 men kvaliteten på signalen är bristfällig, det låter snarast sämre. Skulle man med DAB få "full signalstyrka"?
|
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 18:35:49
|
Timbre, jag tror att Audioprism är bra men den kostar mer än vad de flesta är beredda att betala för en tuner. Tar liter plats också och har antagligen låg WAF faktor. Jag är mycket intresserad på att få reda på hur stor skillnaden är jämfört med en bandkabelantenn.
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 18:43:21
|
Mycket låg WAF. Man måste köra en vals för sambon och säga att det är en Argent Roomlens. Livsnödvändig alltså...  |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 18:49:18
|
Kul! Men hur stor var skillnaden mellan Audioprism och bandkabel?
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 19:01:56
|
För en gång skull fullständigt mätbar... Tunern har en signalstyrkeskala i 31 steg. Provade några kabelantenner i varierande utförande och då brukar signalstyrkan ligga och pendla mellan 25-27. Vissa stationer var ren katastrof ner till runt 20. Mycket tydligt hörbart. Har provat kabelradiouttaget och jag får inte full signalstyrka där. Dessutom är kvalitén, precis som du säger, förvånansvärt låg. Med det här fula röret ligger signalstyrkan klistrad på 31. |
 |
|
|
belle
Member

244 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 19:25:30
|
Nu iser jag ju att de pengar jag tänkte lägga ner(4-600kr) inte räcker tittade lite på Elfa och fastnade för deras ST-2 (MD vad jag förstår), för det känns som en tusinging är vad man får lägga på en "bra" antenn. Har platt tak och bor 150 m ifrån ett vattentorn med en himla (om man får säga så) antenner på. Så nästa fråga blir ju är det någon idé att skaffa något annat den den bandkabeln jag fick som 1:a rekomendation? Jag glömde, skall det bli bra mottagning via bandkabeln så får jag vinkla den i 90gr och sätta fast den ca 1,5 m upp på väggen! Inte WAF eller snyggt!? |
|
Edited by - belle on 2003/02/28 19:28:34 |
 |
|
|
SPe
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 21:06:26
|
Intressant disskussion det hära men inte helt lätt att bena ut. Antennens effiktivitet är starkt beroende på dess area och hur den placeras i förhållande till sändaren. FM sändarens signal är vertikalpolariserad och antennen bör därför hängas vertikalt och inte som enligt instruktioner som följer med bandkabelantennerna, horisontellt. En annan fördel med denna montering är att antennen blir rundstrålande istället för en "dubbel njure". Sen kan placeringen vara lite kritisk ifall signalen har reflekterats en eller flera gånger innan den når just din antenn och flera signaler som anländer till antennen adderas vektoriellt och det är lätt att få utsläckningsfenomen om dom ligger ur fas. Detta fenomen kan kan man åtgärda genom att flytta omkring antennen lite för att hitta en position som ger starkaste signal. Använda kabel-TV uttaget brukar vara ren katasrof pga. kabel-TV bolagens status avgörs av hur många kanaler dom lyckas trycka in i systemet med en massa obehagliga blandningprodukter som följd. Ang åskskydd så brukar det inte vara några problem. En bandkabeldipol ska ha en impedans på 2-300 Ohm och den är kortsluten DC mässigt och en "vanlig" dipol med 75 Ohms impedans ska ha en sk balun som också kortsluter DC mässigt. Har man möjlihet att montera en antenn utomhus så är det mest optimalt och det brukar inte vara några större problem att få en kabel igenom en fönsterram om man jobbar lite och detta har nog högst WAF. Kabeldämpning är heller inget större problem på FM frekvenserna med en vanlig RG59 typ och dämpningen i en bandkabel är lägre ändå. Det kan vara värt att ha 5m kabel och få antennen på ett bra läge. Huset i sig påverkar ju också signalen olika, tex. betong med en massa armeringsjärn är sämmre än trähus osv. |
 |
|
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 21:10:24
|
..det är det som är hela grejen med bandkabelantennen, den skall sitta uppe på väggen.. definitivt inte WAF, men jag gömde min bakom en stor tavla.. normalt sett så brukar den ligga i ett trassel bakom stereon, naturligtvis mest av estetiska skäl 8-) har du din nuvarande bandkabelantenn i en hög bakom stereoprylarna så, ja, du får bättre mottagning med ex. ST2. har du din bandkabelantenn uppsatt på väggen så får du knappast mycket bättre mottagning, det enda som man kan göra med en befintlig bandkabelantenn är att vrida den i olika riktningar för att fånga upp så stark signal som möjligt, bara att hoppas att starkaste signalen inte är när du har antennen tvärs över rummet. Centralantennuttagen fungerar, i de flesta fall, som skit. |
Livet är för kort för mono |
 |
|
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 21:16:01
|
[SPe] ..en bandkabelantenn tar egentligen emot både horisontellt och vertikalt.. (matarledningen utgör den vertikala strålaren) |
 |
|
|
SPe
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 21:17:50
|
mr.
Då är det ett snöre och ingen riktig bandkabel.
|
 |
|
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 21:20:17
|
? jo, dess längd är i förhållane till våglängden likväl som den horisontela delen, annars hade vi matat med 75 ohms koax om vi ville haft en vanlig dipol. |
 |
|
|
SPe
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 21:59:26
|
| Det jag menade med snöre var dom kolasnöreliknenda telefonkablarna dom river isär på lämpligt längd och kallar det för bandkabeldipol. En "vanlig" bandkabeldipol är omvikt och har en mer anpassad impedans till matarledningen. De erfarenheter och jag har och de mätningar jag gjort är att i det fallet har matarledningen en signifikant lägre polarisations komponent än det aktiva antennellementet. Man ska ju inte impedansanpassa med matarledningen, då kan det stråla hur som helst. |
 |
|
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 22:24:07
|
visst strålar det hur som helst, så det är ju solklart ingen bra antenn att sända med.. RFI åt alla håll. vikt dipol är ju jäkligt bra, bara impedansen som inte stämmer utan att en balun måste användas, som det är idag så är antenningången på en normal stereo 75 ohm (den runda IEC-kontakten, samma som på TV:n), medans bandkabeln håller 300 ohm..vilket är anpassat till den gamla radiokontakten med två stift istället.. hehe, vi har dykt lite off-topic nu.. QRT. |
 |
|
|
SPe
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 22:43:55
|
Vi har en konstig förmåga att hamna off topic du o jag . Nu håller ju jag mig inte med det senaste i tunerväg så jag använder alltid 300 Ohms ingången, finns det inte sådana längre     Vi får språkas i ämnet någon annan gång. 73 mr. de THS |
 |
|
|
belle
Member

244 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 11:18:36
|
Efter att Telia har fixat sitt "tillfälliga avbrott" kan ni förklara för mig! 1. Vad är "balun" 2. är det bättre att montera den horisontala bandkabel parallet med den vertikala "snodden"? |
|
 |
|
Topic  |
|