HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En bra innomhusantenn? (Knoppen kanske)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mr. Triatic
Member

1477 Posts

Posted - 2003/03/01 :  11:45:16  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
fråga 1:
en balun är en mojäng som omvandlar balanserad signal till en obalanserad, ordet balun kommer sig av BALanced to UNbalanced.
obalanserad signal bärs alltid i en koax, exempel på detta är TV-antennen, signalkablarna bakpå stereoprylarna.
balanserad signal är mer sällsynt men finns ju på en del stereoprylar, i antennvärlden så är det bandkabel som i bandkabelantennen.
balunen kommer till nytta när man skall göra om en koax till en dipol eller vikt dipol (som bandkabelantennen är..)

-fråga 2:
nej, att hänga den horisontella delen vertikalt och den vertikala delen parallellt med denna skulle förstöra antennens mottagningsegenskaper, så använd antennen som det är tänkt eller använd en annan antenn helt enkelt.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/03/01 :  13:49:17  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Ingen som testat den där platta antennen från Godar(heter märket så?) den kan man ju om man har tur lägga ovanpå en bokhylla eller något, så gör den inte så mycket väsen av sig... men då gäller det att ha såpass mycket tur att mottagningen blir bra från ovan bokhyllan...

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/01 :  17:24:31  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har testat Godar och den var tyvärr inte bättre än en vanlig dipol av bandkabel i mitt fall. Förutom att den tog in någon enstaka lokalradiostation bättre.
Förvänta inga oerhörda förbättringar men det är fullt tänkbart att den kan fungera om man lyckas hitta en bra mottagningspunkt där man kan placera den. Det medföljer ca fem meter koaxialkabel så den kanske kan vara bra om man har tunern långt inne i rummet och placerar antennen nära fönster.
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/03/01 :  18:06:42  Show Profile Send belle a Private Message
Tack allihop! skall köpa en sån där månformad antenn på clas ohlson och springa runt i huset för att hitta G-punkten (det finns fler har jag hört). -Fast gå verker ju bättre och WAF ökar ju också eftesom sambon får skrika "du simmar ur bild" Annars vet jag inte vad jag skall hitta på!, lyssna och lida.

-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000