| Author |
Topic  |
|
|
d_kay
Member

266 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 15:42:22
|
Tänkte investera i ett par bra stereo högtalare samt en hemmabio anläggning av det enklare slaget. Jag bryr mig inte om att hemmabioljudet kanske inte är *helt* bra, men stereon skall låta hifi. Därför dessa något udda uppkopplingar: ljudkort->S/PDIF 44.1khz-> DAC->försteg->stereo slutsteg->stereo högtalare (också fronthögtalare till bio'n).
moderkorts onboard ljudkort->S/PDIF DTS-> Hemmabioreciever->center/bakre högtalare ->pre-outs->försteg.
Där pre-out'sen skickar fronthögtalarsignalen till min kvalitets förstärkare. På detta sätt kan jag styra nivån på mina stereohögtalare separat och anpassa den till det övriga systemet.
någon kommentar?. Finns det bättre/billigare lösningar?.
|
Tangbandare rulez! |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 15:51:25
|
Jag tycker du har gjort på ett bra sätt. Då är det bara att ställa volymen på försteget på ett visst läge så kan du kalibrare nivåerna från hembiostärkaren. Nu har jag "hembioprocessor", vanligt försteg och kan växla mellan dessa med en omkopplare efter dessa källor. Men tidigare hade jag kopplat precis som du. Den enda teoretiska nackdelen är att signalen från multikanalljuddekodern måste passera genom försteget. Men å andra sidan är Dolby Digitalljudet så pass bitreducerat att det inte kan betraktas som ett transparent ljudformat.
Johan.
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 15:59:21
|
DD ligger väl i regionen som mp3 med motsvarande bitrate, eller?
Ljudkvalitetsmässigt alltså då... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 16:25:39
|
Oberoende lyssningsundersökningar har gjort mellan fler olika algoritmer i och med framtagandet av MPEG-2 AAC (f d MPEG-2 NBC (Non Backwards Compatible). Då gjordes inte prov med alla algoritmer vid alla olika bithastigheter, proven gjordes också bara för stereo. Då visade det sig att MPEG-1 Layer III var något bättre än Dolby AC-3 vid 128 kb/s stereo. Överlägset bäst var MPEG-2 AAC vid denna bithastighet. Tyvärr gjordes aldrig jämförelser med AC-3 vid 192 kb/s eftersom MPEG-2 AAC uppnådde likvärdig ljudkvalitet vid 128 kb/s. MPEG-1 Layer III var nog med mest som jämförelse. Det konstaterades däremot att Dolby AC-3 vid 192 kb/s var något bättre än MPEG-1 Layer II vid samma bitrate.
/Johan |
 |
|
|
Poze
Member

79 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 16:59:40
|
| Det är det bästa sättet ja. |
 |
|
|
d_kay
Member

266 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 12:52:16
|
| Någon rekommendation på billig hemmabioreceiver som har pre-outs till främre högtalarparet?. |
Tangbandare rulez! |
 |
|
|
d_kay
Member

266 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 13:09:42
|
här är en fin bild på den påtänkta uppsättningen...

|
Tangbandare rulez! |
 |
|
|
d_kay
Member

266 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 13:18:26
|
 |
Tangbandare rulez! |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 13:25:36
|
Den vill inte bilden...
Approppå en bra billig hemmabioreciever så kör jag med Denon AVR-1802 med frontarna via pre-out. Tyvärr har de uppdaterat den till en ny modell med namnet AVR-1803 som inte har preout...
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
dec_alpha
Member

173 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 17:23:07
|
Varning för Audigy bara, den är inte särskilt "HiFi" vid 44.1khz återgivning, den är inte ens det om man skickar ut signalen digitalt, då audigyprocessorn har 48khz som native samplerate. Kan vara värt att spana in M-audio eller Terratec istället.
|
Robert Hjertkvist |
 |
|
|
AmericanTabloid
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 19:47:08
|
Hej!!! Jag är också lite intresserad att integrera två kanal och hemmabio. Följande uppställning har jag
DVD->DAC->Försteg->Elektroniskt delningsfilter-> Slutsteg 1->Huvudhögtalare över 80Hz + Slutsteg 2->Basmoduler under 80Hz
Så nu tänkte jag införskaffa en hembioförstärkare med pre-out. Vilka möjligheter finns det? Tänkte i tankarna som D_Kay och knoppen men att använda tape monitor ingången på försteget för att ha en fast nivå på försteget.
Alltså DVD->(andra digitalutgången på dvden)hemmabiostärkare pre-out front->tape monitor ingången på försteget
Bekymmret som jag ser det i mitt inkopplingsmodell är nivåanpassningen till försteget från hemmabioförstärkaren, kan man lösa det med ett fast motstånd på kabel för att få rätt nivå eller går det att kaliberera eventuellt i hemmabiostärkaren?
Eftersom jag har absolut nollerfarenhet av detta med hemmabio så finns det säkert något fel i resonemanget men berätta gärna vad jag tänker fel:-)?
Är också intresserad av en bra hemmastärkare med preout... |
 |
|
|
d_kay
Member

266 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 11:43:15
|
jo, jag vet. Audigy har fast samplingsfrekvens på digitala utgången, precis som alla andra onboard audio codecs. . tänkte därför skaffa ett billigt USB kort ifrån audiotrak som klarar 44.1khz också.
Men jag tänkte även en del på själva kostnadseffektiviteten på mitt setup. En hemmabioreceiver med pre-outs på högtalar fronten kostar ändå ca 5000 och uppåt. Och då måste jag ju ändå köpa högtalare också, då kostar jag hellre på mig ett riktigt komplett setup för 15000.
Jag tänkte göra en superbillig variant nu för att senare slänga/skänka bort den. Så jag tänkte om... Med ljudkort med utgång för 5 kanaler kunde man väl routa främre högtalarparet till stereon?. och resten till ett billigt(men bra) aktivt datorhögtalarsystem. Tror jag ger bra pris/prestanda i lägre mellanskiktet jämfört med sonys/pioneers kompakta system. Jag menar, jag kan lägga ut 4000kr på ett aktivt högtalarsystem, medans 4000kr kompletta system (med dekoder/DVD-spelare/förstärkare/högtalare) kanske lägger 2500 på högtalarna och förstärkaren. (dessutom får jag ju DivX support på köpet).
multichannel ljudkort kanal: center,bakre högtalarpar->aktiva datorhögtalarsystemet. multichannel ljudkort kanal: främre högtalarpar->förstärkare->sterohögtalare.
|
Tangbandare rulez! |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 13:39:24
|
Americantabloid:
Du ställer nivån på tvåkanalsförsteget på t ex "rakt upp" eller "7" eller dylikt på en nivå som gör att försteget har ungefär samma nivå på utsignalen som insignalen. Sedan kalibrerar du alla ljudnivåerna på respektive kanal från din hembioförstärkare. Sedan kör du volymregleringen från hembioförstärkaren enbart.
Johan. |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 14:10:30
|
Finns nån yamaha för rimlig peng på laserföreningen och sen har även Marantz billiga pre out eller i vart fall 200 serien hade det nu är det 300 (vet ej om den har det men förmodligen)
Jag köpte en Marantz 7200 för ca 6000:- och kommer att använda dom inbyggda stegen till surrounden och ev centern den är på 6x105w över 8ohm och med tanke på att jag bara kommer använda dom till bakkanlerna så lär det räcka gott.
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 14:16:19
|
| laserföreningen...namnet känns igen...men vad är det för ngt?! Var finns dem? |
 |
|
|
AmericanTabloid
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 11:30:44
|
Knoppen: Oki, tack för hjälpen!!! |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
|
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 16:09:26
|
oki!då vet jag vad det är!TACK! |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 16:40:17
|
Det är ju dom som har världens sämsta pris på Morel-elementen! (Fast det är kanske inte samma, utan special som är bättre då dom är dyrare.....) |
Mvh |
 |
|
| |
Topic  |
|