|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 16:45:43
|
En basmodul i varje hörn är bra 4 - 8 st, eller ännu fler.
Nackdelen är att du måste sitta i mitten av rummet för att inte få interferenser p g a olika lyssningsavstånd. Hemma hos mig har jag på detta vis med fyra basmoduler uppnått en frekvensgång mellan 10 - 65 Hz inom +/- 2 dB (undantaget en liten puckel på runt 5 dB vid 15 Hz om man har en dörr öppen). Tidssvaret är utmärkt utan "rumlande bas" som ligger kvar i tiden.
En annan nackdel kan också vara att psykoakustiskt så kommer basen att låta runt om lyssnaren och inte komma framifrån som i verkligheten. Det kan jag ibland uppleva som något avvikande, men har nog kommit fram till att fördelarna ändå överväger. Det blir lite som att välja mellan två sjukdomar som man egentligen inte vill ha någon av. Men jag har valt en lätt förkylning istället för benamputation, så att säga :-). Jag tycker numera att det är väldigt jobbigt med normal placering av högtalare med dess konstiga basåtergivninge som nästan undantagslöst varierar inom +/- 10 dB och ett väldigt slött impulssvar på grund av stående vågor.
Det är viktigt att avståndet till varje basmodul är lika långt, samt att man högpassfiltrerar sidosystemen.
Man kan också placera en basmodul framtill i ena hörnet, och en baktill uppe i taket i det motstående hörnet (som en diagonal över rummet).
Lycka till med experimenten!
Johan. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|