HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Flera subbasar och/eller basabsorbenter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/03/06 :  16:09:34  Show Profile Send redestad a Private Message
Har snappat upp något i stil med att flera subbar i ett rum ger det bästa resultatet ljudmässigt och för akkustiken i rummet genom att "ta ut" ståeende vågor och konstigt basrummel. Basen är ju bekant knepig att absorbera ordentligt, bl a våglängden på frekvenserna antar jag. Kan någon förklara hur det ligger till och hur basen på bästa sätt styrs upp med en ondskefull rak frekvensgång ända ned i källaren? Hur många basar bör användas och finns några generella placeringstips? Behövs basabsorbenter om man använder flera subbasar? Har kanske fått allt om bakfoten så en insatt förklaring skulle vara mycket uppskattat.

Ha det bra allihopa!

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/06 :  16:45:43  Show Profile Send Knoppen a Private Message
En basmodul i varje hörn är bra 4 - 8 st, eller ännu fler.

Nackdelen är att du måste sitta i mitten av rummet för att inte få interferenser p g a olika lyssningsavstånd. Hemma hos mig har jag på detta vis med fyra basmoduler uppnått en frekvensgång mellan 10 - 65 Hz inom +/- 2 dB (undantaget en liten puckel på runt 5 dB vid 15 Hz om man har en dörr öppen). Tidssvaret är utmärkt utan "rumlande bas" som ligger kvar i tiden.

En annan nackdel kan också vara att psykoakustiskt så kommer basen att låta runt om lyssnaren och inte komma framifrån som i verkligheten. Det kan jag ibland uppleva som något avvikande, men har nog kommit fram till att fördelarna ändå överväger. Det blir lite som att välja mellan två sjukdomar som man egentligen inte vill ha någon av. Men jag har valt en lätt förkylning istället för benamputation, så att säga :-). Jag tycker numera att det är väldigt jobbigt med normal placering av högtalare med dess konstiga basåtergivninge som nästan undantagslöst varierar inom +/- 10 dB och ett väldigt slött impulssvar på grund av stående vågor.

Det är viktigt att avståndet till varje basmodul är lika långt, samt att man högpassfiltrerar sidosystemen.

Man kan också placera en basmodul framtill i ena hörnet, och en baktill uppe i taket i det motstående hörnet (som en diagonal över rummet).

Lycka till med experimenten!

Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000