| Author |
Topic  |
|
|
swoppe
Member

110 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 15:32:52
|
Hej! Jag har fått en galen idé! Jag har gått här hemma och väntat på min förstärkare och nya högtalare. (att vara uttråkad kan vara riktigt faligt )
Jo, jag undrar om man kan göra så här: Om man har två st stereo slutsteeg kan man då bi-ampa med dom?
Och dum idé två: Om jag har en intergrerad förstärkare kan man då bi-ampa den tillsammans med ett stereo slutsteg?
MVH Anders
ps Jag går inte i uppgraderingstankar jag har bara tråkigt  |
För svaret på den eviga frågan om livet, universum och allting: perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);' |
|
|
jonsson
Member

574 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 16:01:09
|
Svar på tal
Dum fråga 1# du kan biampa med de om du har antingen dubbla preout på försteget (eller att försteget tål att du hänger på Y-splitar. problemet här är att försteget kan få en alltför låg last att jobba emot vilket det kanske inte klarar + att slutsteget kanske inte får en tillräcklig spänningsmatning ) Dum fråga 2# Det kan du... rent teoretiskt funkar detta men man får ta hänsyn till en del parametrar, kolla även här att den integrerade klarar att driva lasten som slutsteget presenterar + att den integ. måste ha tillräcklig spänning på lågnivån.. detta brukar funka mellan de flesta märken... detta var de rena tekniska förutsättningarna att ta hänsyn till sen är det ju en fråga om klangmatchning(dvs tycke och smak!!! spelar dessa bra ihop? )
Får än en gång be om ursäkt om svaret verkar snurrigt. är inte så jättebra på att förklara... Hav överseende!!
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
 |
|
|
swoppe
Member

110 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 16:17:01
|
| jonsson: tror jag fattade det mesta ;) tack för svaret! |
För svaret på den eviga frågan om livet, universum och allting: perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);' |
 |
|
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 16:59:09
|
Det trasslet du har är att förstärkningen kan vara knepig att få till om båda stegen inte är lika. Använder du två likadana slutsteg så vet du att dom har samma gain, och samma "ljud". Är det inte exakt samma är det knepigt. Gainen, eller förstärkningen MÅSTE vara exakt samma annars går det inte att biampa. Annars så skulle diskanten inte spela lika starkt som basen vid samma nivå in. Hoppas du förstår min grötiga förklaring.
C |
 |
|
| |
Topic  |
|
|
|