HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på CD-spelare med variabel utg.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2003/03/01 :  11:59:35  Show Profile Send no_85 a Private Message
Hej alla!
Jag behöver lite tips på CD-spelare med variabel-utgång i ~10000 kr klassen. Dvs spelare man kan koppla direkt till slutsteget.
Helst borde det även finnas balanserad-variabel-utgång.

Även tips om spelare som är dyrare/billigare uppskattas.

Jag var igår och tittade och lyssnade på Cairn Fog 2, med uppsamplingskort, som har allt det jag söker och jag undrar om det finns några andra kandidater.

Jag hade en Arcam DiVA 72 förut som jag var väldigt nöjd med, jag gillar det lite "mjuka" 'Arcam-ljudet'.
Jag gjorde faktiskt en direktjämförelse mellan Cairn'en och Arcam DiVA CD72T igår, och tycker faktiskt inte det var värt dom 10000 kr extra det kosta att få Cairn'en.

Den hade mkt. hög upplösning, fina detaljer, men jag gillar på ngt. sätt hur Arcam'en låter, så "mjuk". Kanske bara för att jag är van?

Aja, ivfsh, tack på förhand!

PS. Svara gärna snarast då jag får med att par Beyerdynamics DT531 om jag köper idag. DS.

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/03/01 :  13:28:55  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
cyrus quattro CD-spelare/försteg för 11800 & Quad 99CDP för 10500kr. båda är bra!

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/03/01 :  16:43:19  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Mina erfarenheter säger att det sällan blir särskillt lyckat med en direktkopplad CD-spelare med variabel utgång. Bättre då att lägga pengarna på ett bra försteg och CD-spelare utan variabel utgång.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/03/01 :  19:43:22  Show Profile Send drkim a Private Message
Denon DCD S10 MK II (7-8000 Kr beg. ca: 15.000 ny -00) är mkt trevlig!
ett betydligt billigare alternativ kan vara en Yamaha CDX 1060 (2-3000 Kr beg. ca: 8.000 Kr ny -95)

Jag har precis jämfört dessa spelare och måste konstatera att Yamahan hänger med
riktigt bra ljudmässigt - så bra att Merkurius sålde sin Denon och Köpte min Yammaha istället!

Denon här en något mjukare topp - mer framhävt mellanregister och en slankare bas.

Yamaha har en tydligare topp men inte riktigt lika len, mkt bra mellanregister och ett basdjup
där konturer tydligt kan urskiljas - en klockren spelare helt enkelt

Båda har riktig variabel utgång som styrs analogt!

Kan dock hålla med om - att det alltid blir bättre när man har ett riktigt försteg!

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/01 :  23:09:32  Show Profile Send joakim a Private Message
Om man inte har en CD med försteg inbyggt i som exvis Advantage - för då spar man ju liksom en burk (fast å andra sidan hamnar man inte på 10 lakan heller)
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/03/02 :  09:23:53  Show Profile Send s.m.f a Private Message
DrKim
Kan dock hålla med om - att det alltid blir bättre när man har ett riktigt försteg

Det kan du väl knappast påstå? På vilken prisnivå, den vi pratar om t.ex. denon o yamahaa, visst då kan jag hålla med dig, men med wadia, muse och advanage så gäller det inte. Speciellt inte Wadia och muse.

Det är skillnad på hur principen tillämpas.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Explora
Member

65 Posts

Posted - 2003/03/02 :  09:59:29  Show Profile Send Explora a Private Message
Har just haft Cairnspelaren hemma och testat i min egen anläggning och tycker den är toppen!
Bättre än Arcam CD-23T som jag kört tidigare, mer naturlig i mellanregistret och diskanten och en härlig "musikförmedlare", klart lättare att koppla bort tekniken och lyssna till musiken!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/03/02 :  10:03:26  Show Profile Send n00b a Private Message
Min erfarenhet är att en bra cd/pre är sjukt bra =)))

Jag kör en wadia830 som jag gav 17k eller 18k begagnad (kommer inte riktigt ihåg) jag är jätte nöjd med den.

Så kolla om du kan hitta en begagnad wadia....

Jag har också hört att musicalfidelitys cd/pre skall vara sjukt bra. Den ligger på ca 34k

Jag säljer min direkt om jag kunde hitta en wadia850 (enbart för att den är så sjukt snygg) =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/03/02 :  10:10:59  Show Profile Send s.m.f a Private Message
nOOb varför inte byta till 301:an?
Den är ett stor hopp från gamla 830:an

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

no_85

824 Posts

Posted - 2003/03/02 :  11:23:30  Show Profile Send no_85 a Private Message
Tack grabbar för alla tips (!).

Jakob_S: Du råkar inte veta var man skulle kunna titta/lyssna/köpa ngn. av dom i Sthlms-området?

drkim: S10 finns inte att köpa ny i Sverige va?

Explora: Kör du direkt till ett slutsteg el.?
Har du med el. utan SOFT-kretsen?

n00b: Du kan slänga iväg ett mail om du funderar på att sälja din wadia, kan vara intressant. Dvs om jag nu fortfarande letar efter en CD.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/03/02 :  13:28:44  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
301:an låter säkert bra/bättre, men den har ju inte det där tunga kassaskåps-utseendet. Så den duger inte om det är 'looken' man är ute efter.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/03/02 :  13:36:14  Show Profile Send drkim a Private Message
joakim och s.m.f!
Nej, självklart finns det cd-spelare med tillräckligt kraftig förstärkning att det kan låta riktigt bra, jag har lyssnat på Advantage och Wadia - men låter det bättre eller sämre än med ett försteg?
Ärligt talat så har jag inte hört någon anläggning där försteget (så vida det är av samma klass som cd-spelare mm.) på något sätt försämrat ljudet.

När nu No_85 vill ha en Cd-spelare för under 10.000 Kr så anser jag att jag har full teckning för mitt svar, det kostar rejäla slantar för att få en cd-spelare med inbyggd förstärkning - att låta bättre än ett separat försteg och cd. Jag anser som vanligt att det är viktigare att ge den som startar tråden - korrekta råd än att börja svamla om cd-spelare och dylikt som kostar det dubbla eller ännu mer. Detta hjälper ju knappast frågeställaren.

Visst då kanske man kan tycka att jag borde gardera mig i frågan och skriva att riktigt dyra Cd-spelare med inbyggt försteg visst kan hävda sig - men jag tycker dock att den diskutionen kan vi ta när den frågan dyker upp. Kan ju inte skriva en roman varje gång man svarar på ett inlägg (detta verkar i o f bli det...hmm).

no_85!
Jag vet faktiskt inte om den går att köpa i Sverige - maila Hifi-klubben eller Apparat.se så får du se.
Jag har ju som sagt bara haft den hemma ett par dagar på lån och är inte spekulant på den - bland annat eftersom den redan är såld! Men även på grund av att Yamaha spelaren inte på något sätt låter sämre!

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/03/02 :  15:37:46  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
En cd med variabel utgång för 10k borde väl jämföras med en cd + försteg som tillsammans också kostar 10k? Vad låter bäst då?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Explora
Member

65 Posts

Posted - 2003/03/02 :  18:11:59  Show Profile Send Explora a Private Message
Jag körde Fog'en både direkt till slutsteg och via högklassigt försteg, båda funkar lika bra.
Annars är det vanligt att spelare med variabel utgång låter sämre direktkopplade ,om man undantar "dyra" spelare som är tillräckligt påkostade på den avdelningen.
Jag körde med uppsamplingen, men det är ju en liten fördel att man faktiskt kan köpa till kortet senare... DSå känns det inte så tungt på utgiftskontot med en gång, och så är det ju alltid kul att uppgradera senare
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/03/02 :  19:14:53  Show Profile Send drkim a Private Message
Hatoil!
Min erfarenhet säger att det i denna prisklass är bättre att lägga sina 10 tusen på ett begagnat försteg och dito cd (fördelningen här bör nog vara ganska jämn eller möjligtvis något mer på försteget) - vid nyinköp är jag inte lika säker. Hittar man en bra Cd-spelare med variabel utgång som har en så kraftig förstärkning att man kan få lite tryck i ljudet - så är nog det att föredra.

Men annars så är Densen Beat 200 försteg ett mycket hett tips på begagnat försteg i denna prisklassen (ca 6000 Kr).

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/02 :  19:42:55  Show Profile Send yalpa a Private Message
här hittar du en beggad Denon:

http://www.stereokompaniet.se/beg.htm
Go to Top of Page

no_85

824 Posts

Posted - 2003/03/02 :  20:37:05  Show Profile Send no_85 a Private Message
Tack än en gång grabbar för hjälpen (!).
Men vad jag har förstått det som så är det skillnad på CD-spelare som har inbyggt försteg och på CD-spelare med "volymkontroll". Hur är det med Cairn'en? Vet du Explora? Tror jag kastar iväg ett mail till Thomas på Teoism imorgon.
I annat fall borde man kunna bygga in förstegsmoduler i CD'n, exempelvis DACT:s CT101 ( http://www.dact.com/html/line_stages.html ), om spänningen från transfo'n stämmer...

Explora; skulle du kunna kolla det (om det står på transfo'n el. om du har en multimeter)?
... Inte bra detta, funderingar på att modda en ny spelare ens innan man köpt den , .

Explora:
Förresten, kul det där med att du tycker Cairn'en låter bättre än Arcam FMJ CD23T. Jag har inte gjort ngn. direkt jämförelse, men jag trodde Arcam'en skulle vara bättre, värt att åka och göra en jämförelse faktiskt.
Har du sålt din Arcam nu el.?

Och just; Så du menar att Cairn'en låter lika bra med el. utan försteg imellan slutsteget? Ingen skillnad i ljudet alls? Isf måste den ju/väl ha ett inbyggt försteg, kan man tro (?).

Vart ifrån lånade du hem den Cairn'en du hade?
Får nog göra det sen och bedömma själv när jag har mitt slutsteg färdigt. Men det är ju alltid kul att höra andras åsikter .

yalpa: Tack för tipset (!), men 5 år gammal, har säkerligen lyssnats mkt. på den. Dessutom var det inte MKII'an, hade MKI volym även den? Ngn. som vet?

Om någon undrar så är anledningen att jag söker CD med volym dels för att det blir mindre apparater, mindre krångel, men framför allt lathet. Då jag är på g att bygga ett eget slutsteg så orkar jag inte springa fram och tillbaka hela tiden för att kontrollera volymen (om jag skulle bygga en integrerad), då verkade det praktiskt med en CD med inbyggt försteg så man kan 'volym-a' med samma kontroll som man byter låt med .

Edited by - no_85 on 2003/03/02 20:38:07
Go to Top of Page

no_85

824 Posts

Posted - 2003/03/03 :  16:57:45  Show Profile Send no_85 a Private Message
Explora?
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/04 :  13:23:38  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Det tål att tillägas lite på drkim inlägg i början här.

Jag sålde Denon cd:n för att använda yamahan enbart som drivverk. Jag har skickat iväg Yamahan för att bli moddad hos Harmony design. Samtidigt köper jag den otroligt välljudande DA9 från samma firma.

Trots det spelar Yamahan mycket bra för att vara en så pass gammal CD.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/04 :  13:28:34  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag skulle nog också vilja säga att denon maskinen starka sida är mellanregistret. Nu när jag jämfört så är det väl också den största skillnaden spelarna imellan. Mellanregistret låter förmodligen inte korrekt, men det tillåts blomma ut och röster är mycket härliga att lyssna på.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/03/04 :  14:14:20  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
no_85! Cyrus Quattro för 11800kr ska finnas på Reference Audio... (DEN har analoga ingångar) Quad CDP ska finnas på Dalarö Quadcenter(?) för 10500kr(tror jag den kostar, över 10 & under 11 åtminstone... DEN har INTE analoga ingångar.)

Hoppas du råkar gilla någon av dem, berätta gärna om du lyssnat & jämfört dem! Funderar på att köpa en av dem jag med, om någon månad då. Så, jag har inte jämfört dem direkt mot varandra, men jag har hört båda... Vid olika tillfällen... Men de låter bra!

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000