HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DAC för sunda pengar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/03/01 :  16:56:29  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag funderar på att skaffa en DAC för min gammal SONY X33ES. Vad sägs om Alchemist TS-D-1? Eller finns det nånting som är minst lika bra.
Vore kanske bäst att leta efter en beggad. Det borde inte vara så himla stor efterfråga på dem just nu.
Hur är den jämfört med Musical-Fidelity X-24K?

Vore ytterst tacksam för goda råd!

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/03/01 :  17:08:21  Show Profile Send svejk a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=30429

En dpa dac har inte hört den modellen har själv en större dpa
som jag är väldigt nöjd med

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/03/01 :  18:11:07  Show Profile Send Ayn a Private Message
Finns en annan rätt ny tråd om DAC:ar, sök på S700 så lär du hitta den.

Harmony Designs DA9 ska tydligen vara trevlig...återkommer med mer intryck av den när jag haft den hemma på lån...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/03/02 :  18:47:40  Show Profile Send Pelle a Private Message

Musical Fidelity A324 skall tydligen vara mycket välljudande och väldigt prisvärd enligt Stereophile.

http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?561
http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?781:2

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/03/02 :  22:44:33  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Den är säkert bra och prisvärt i sin segment, men lite väl dyrt för att skaffa till för en spelare som är över tio år gammal!
Nu är Sonys mekanik väldigt stabil och den har många finesser. T.ex. stående minne för cirka 170 skivor, som gör att jag skulle gärna vilja skaffa en vettig DAC till den, eller varför inte en modding, om det skulle ge mer valuta för pengarna.
Råd någon, vad göra?
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/02 :  22:49:31  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Kanske hoppas på att LTS konstruerar en byggsats på en high-end DAC?

Har själv två DACs (bla X-24K) men använder bara min Marantz CD6000. Hör ingen skillnad....

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/03/02 :  23:57:09  Show Profile Send d_kay a Private Message
har aldrig hajat det där med mekaniken.. i alla cd-spelare(billiga som dyra) så uppkommer bitfel väldigt sällan.. och då menar jag inte att error correction eller någon sorts interpolation används iaf enligt www.jitter.de . vad de pekar ut som orsak till att olika transporter låter olika är det jitter de producerar när de utvinner clock signal de läser ifrån CD'n. Således skulle man använda deras apparat för att minska jittret (naturligtvis, de vill ju också tjäna pengar :) ).

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/03/03 :  00:27:30  Show Profile Send andar a Private Message
Hade varit väldigt kul om man fick se en DAC från LTS inom en snar framtid ...............

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/03 :  11:41:29  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag har precis skickat tillbaka en DA9 (fifo) från harmony design som jag haft på hemlån nu i två veckor.... Jag har redan beställt en ny!!!

Den låter ruggigt bra för dom pengarna. Samtidigt så skickade jag iväg en Yamaha 1060 som Mattias på Harmony design ska modda för cirka 2500:-

En kul grej är att när jag samtalade med Mattias så sa han att han ska skicka med några olika små kretsar (fråga mig inte vad dessa kretsar gör rent konkret) som man kan byta efter behov. Den ena låter lite varmare i klangen den andra är mer detaljerade. Man behöver inte kunna ett smack om teknik eller ens vara praktisk för fem öre när man ska byta dessa. Det är bara att lyfta upp en krets och sätta dit en annan. Det krävs inte heller speciallverktyg, även om det fungerar bra med en vanlig tång.

pick-me-up: Jag råder dig verkligen att låna hem en DA9 för det kostar nämligen ingenting.
Go to Top of Page

Danne
Member

67 Posts

Posted - 2003/03/03 :  12:13:11  Show Profile Send Danne a Private Message
Perpetual Technologies P3A kan du ju lyssna på. Har fått mycket uppmärksamhet i hifipress världen över. Har jämförts med bästa dac från dCS bland annat. Kostar 12000kr ny.

/Danne
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000