| Author |
Topic  |
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 20:21:05
|
Jag har nu en st Copland CSA 14 och ett par Audiovector M1 Signature, som i stort sett är en utmärkt kombo. Skulle önska lite mera värme i ljudet, framför allt när jag spelar vinyl. Önskar tips på bästa sättet att åstadkomma detta. Ska det ske med nya signal- eller högtalarkablar, ny pu, ny nål,nytt separat riaasteg, nya rör i förstärkaren eller...
Säg bara inte att jag ska byta först eller högtalare, det är inte aktuellt, jag tror nämligen det går att justera det där lilla extra, i synnerhet som CD-ljudet är varmare än vinylljudet.
tompa |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 20:34:00
|
lite off topic, men jag tar det ändå...
Jag hade något kallt ljud i min stereo innan. Nu har jag höjt diskanten med 2 steg(av 7) på Classiken och basen med 1 steg. Skillnaden är enorm, det låter hur bra som helst, mycket mer engagerande. Mitt poäng är bara, att bristen på övre diskant kan bidra till kyla i ljudet. Nu har Classiken lite speciella tonkontroller eftersom de påverkar endast den lägsta basen och den översta diskanten, min HK680 hade helt värdelösa tonkontroller, en höjning av diskanten bidrog med ännu mer kyla i övre mellanregister-nedre diskant runt 3-5kHz.
Nu har M3 mycket mer diskant än mina högtalare, och faktiskt en provlyssning av M3 gav mig idén att höjja diskanten. Detta är nog helt fel väg att gå i ditt fall. Ett tips är att flytta lådorna närmare bakvägg. Det lär påverka 3D, men det kan vara värt. |
 |
|
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 20:41:31
|
Coplanden har inga tonkontroller! Flyttar jag närmare vägg, blir basen för markerad (har redan provat detta).
tompa |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 20:46:35
|
hur menar du då? för mycket djupbas/dån nära bakvägg? jag antar att du är ute efter en sänkning av mellanregistret, hellre än en höjning av basen...då är kablar den enda vägen, tyvärr kan jag inget om kablar. |
 |
|
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 20:50:17
|
Ja, för mycket bas helt enkelt. Det är egentligen perfekt balans i ljudbilden, alltså mellan bas-mellanregister-diskant, det enda som stör lite är att vinyllyssnandet låter lite vassare jämfört med om jag kör CD.
|
 |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 20:56:27
|
| Jag har samma problem med vinyl och tror att det beror på distortion. Förhoppningsvis går det att bota genom att ställa in pickupen och tonarmen bättre. Hifi&News testskiva blir nog nästa inköp... |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 20:57:25
|
| Varmare ljud. Billigast är väl kanske kablar. Pad Elementa vet jag var väldigt varm i ljudet, nästan tjock. Jag tycker inte om den men du kan ju pröva om den gör någon skillnad. Vad kör du nu? |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 21:01:29
|
B Peter: Var finns testskivan att köpa?
Brumel: Just nu kör jag med spinkiga kablar som jag inte ens vet namnet på. Jag har lite fetare kablar, men tycker precis som du beskriver att de ger ett tjockt och grötigt ljud. Borde väl finnas feta kablar som ger både transparens, lyster, och värme?
tompa |
 |
|
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 21:04:57
|
| Jag fick lite varmare ljud när jag satte in mina Transparent MusicWave Plus högtalarkablar. Så kablar kan vara ett bra tips. Förvänta dej dock inga under genom att byta kablar. Det gör normalt ganska liten skillnad. |
 |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 21:07:19
|
tompa, på www.vinylbutiken.se
Den är rätt dyr, så just nu får den vänta (cd får duga så länge).
Edit: Skivan finns inte under "Skivor" utan under rubriken, "Övrigt - Övriga tillbehör". |
Edited by - B Peter on 2003/03/02 21:09:25 |
 |
|
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 21:13:54
|
Tack B Peter!
Har kollat mina kablar närmare, det är ju inga dyra saker som alla förstår, alltså när ägaren inte ens vet fabrikat o modell... Men nu vet han:
Den spinkiga kabeln som jag faktiskt tycker låter bäst är en Accoustic Line...
Den lite fetare kabeln som ligger undanstoppad i garderoben, därför att den låter kass är en Supra Ply 3.4S
tompa |
 |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 21:43:28
|
Hej Berätta istället vad du har för vinylspelare pickup och vilka kablar du har till den och hur ingångskänsligheten ser ut på din Copland. Eftersom CD´n hörs bra så är ju felet mellan skivspelare och förstärkare nånstans Mats |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
Edited by - EAR on 2003/03/02 21:44:42 |
 |
|
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 22:02:09
|
Ingångskänsligheten är den normala för MM/MC high: 3 mV 47KOhm.
Spelaren är en gammal direktdriven häck, Hitachi HT-550, med budget-pu´n Ortofon OM-10. Ja, jag vet, allt detta bör bytas omgående, men till vad? Jag har en himla massa krav på ny spelare, arm, pu, nål... Ska det kosta skjortan, så ska det låta bra också! Jag spelar mycket vinyl, både nyare och äldre, även mono.
Krav på spelare/arm/pu: Bra spårningsförmåga - minimalt skivbrus - bra ljudbild - naturligtvis inget rumble. Basen behöver inte vara av domedagskaraktär, men den ska lyftas fram lika mycket som övrigt i ljudbilden (detta gör ju inte OM-10).
Hur känsliga är de helt fasta (alltså icke-dämpade) spelarna för placering? Måste de stå på en dämpande Base-platta som är nästan lika dyr som spelaren?
tompa |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 22:40:59
|
Byt PU! Shure V15VxMR!
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 22:49:26
|
Thomas, vem säljer Shure-pu´s? Tror du verkligen att det räcker med byte av pu, borde inte spelaren bytas också?
Kan jag få lite tips på bra spelare i prisklass under 20 lakan?
tompa |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 22:56:23
|
Skulle jag köpa en "high-end" vinylspelare idag...hmmm..skulle det nog bli en Gyrodec SE. Snygg, stabil och mkt låga värden på svaj och rumble. Arm...en REGA, samt Shure V15VxMR.
Jag minns inte nu var jag köpte Shuren. Jag borde skrivit det på forumet, kanske står i arkiven. Sök på V15VxMR.
Thomas |
 |
|
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 23:34:42
|
Shure V15VxMR kostar, om jag fattat det rätt, nästan 5000 pix. Är det vettigt att skruva fast en så´n i min gamla direktdrivna spelare? Verkar som nån firma vid namn Musikbörsen saluför Shure-pu´s i Sverige, men jag har för mig att någon hifi-handlare också säljer Shure, but who? Jo, HiFi-punkten i Skövde, tror jag. Nån som handlat där?
tompa |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 00:18:27
|
Eller en Ortofon MC-20, har funkat mycket bra för mig och har värme i ljudet. Har inte hört någon CD spelare som inte varit "kallare" i ljudet än min spelare med MC-20 på. Bra inställd också är viktigt!! Det kan låta jävligt kallt och hårt om pick-upen sitter fel. |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 00:57:49
|
Tror nog att du skulle få ett rejält lyft av att satsa måttliga 5000:- på en Rega och en Grado eller liknande! Allt du kan köpa för dessa pengar klår nog den kombination du har idag!? |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 02:20:35
|
Under en spelare som inte har fjädrande upphängning kan du pröva att ha 2 MDF-skivor med en mycket löst pumpad innerslang för en barncykel imellan. Billigt att prova och funkar bra för en del typ Rega/Project. Vänta dig inga underverk med Hitachi-spelaren, där jag tror armen är en stor begränsning för hur mycket du kan vinna på en bättre pickup. En MM-pickup under 1000-lappen borde dock inte vara overkill, kanske Rega Elys, tänkte jag säga, men en snabb sökning visar att den är dyrare än jag trodde. Det är bäst att erkänna att jag inte har koll på utbudet i den klassen längre. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 04:52:09
|
testa annars när su spelar skivor att hålla en tändare under varje öra och se om det inte blir varmare ljud...  |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 08:56:05
|
Starfelt har Shure PUn för dryga 4000:-, det ska tydligen gå att köpa från Tyskland för dryga 3000:- också. Vinylbutiken är dyrast, nästan 5000:-.
Vet ej hur din spelare ser ut, men in my opinion är PUn den viktigaste länken till god återgivning. Prova annars att byta nål till OM40. Den är bra mkt bättre än OM10.
T |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 10:19:57
|
Thomas, Starfelt är generalagenter för Shure!! Den kostar "rek utpris" 4000 kr + moms, dvs 5000 kr inkl moms. Så Vinylbutiken pris är korrekt.
Johan L. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 10:26:49
|
Tompa!
Hur få ett varmare ljud?
Börja med att framförallt reducera nivån på de tidiga reflexerna från väggarna. Dessa är ofta en källa till obehöglig "vass" diskant. Har du någon bild på hur det ser ut hemma hos dig? Då kan jag se lite hur ditt lyssningsrum beter sig akustiskt.
Du åstadkommer minskade reflexer antingen genom att ha mycket möbler på lämpliga ställen eller att sätta upp dedikerade absorbenter.
Min erfarenhet av Audiovectors modeller (jag har lyssnat på de dyrare modellerna i sortimentet) är att de ofta är något för ljusa, speciellt den modellen med Heils Air motion "umwandler". Kanske skulle någon form av tonkontroll fungera bra för korrektion.
Men prova först att fixa lite med rummet, jag tror du vinner mest på det.
Johan L.
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 11:06:56
|
Jag har Audiovector med AMT elementen (avantgarde). Mitt "nya" rum är ljusare än mitt gamla, antagligen p.g.a. många fönster. Ändå så har jag inte spec. ljust ljud nu. Det beror ju mycket på vilken skiva som spelas, men ofta så är det snarare lite mörkt/varmt.
Då högtalarna var helt nya så upplevde jag de dock som något ljusa, men inte ljusare än mina gamla Canton Ergo rcl. Antingen så "mörknade" de med mer inspelning, eller så har jag vant mig vid ljudet. |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 14:16:40
|
Knoppen,
jag köpte min för 4200:- via Starfelt...de hade nog ett extraerbjudande då.
|
 |
|
Topic  |
|