| Author |
Topic  |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 14:00:13
|
Hemma idag pga av en duktig förkylning. Passade på att löda om mina aktiva filter och höjde delningsfrekvensen från 2100 till 2300 Hz, precis vad jag orkade med idag. Det lyckades och jag gjorde några nya mätningar. Mätningen är gjord på ca 1 meter, och i diskanthöjd dvs lyssningshöjd.

Det är inte så tokigt tycker jag...
Jag höjde förr baffelstödet ganska rejält. Kanske ska minska det med 0.5-1 dB så småningom. Har en liten höjning runt 400 Hz.
Har också en liten topp runt 10 kHz, men det kan jag nog inte göra nåt. Är nog baffelrelaterat. Fallet över 10 kHz kan tillskrivas mätuppställning, mik och mätutrustning.
Nu blir det rast vila. Är helt slut...
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 14:16:41
|
Ser fint ut! Verkar vara elementrippel alternativt baffelskit vid ca 1800Hz. En gissning iaf...
Synd att inte mätutrustningen är 100% att lita på uppe i toppen!
Kan du påminna en glömsk Ölänning om vilka element det nu är du använder?
// Pär E |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 14:32:31
|
Hej,
en iBook, en liten elektretmic från AV-JEFE (?), en iMic A/D D/A och pulsmätning med Amadeus samt visualisering i MacSpeaker.
Dipen vid 1800 Hz är faktiskt dubbelbottnad. Tittar man noga på elementkurvan så har själv elementet en dip i sig runt 1800 Hz på ca 1 dB.

Sen faller också diskanten under 2000 Hz, så man får inte en perfekt adderad kurva i den undre delningsflanken. Kurvan tappar 1-1.5 dB energi där alltså. Men dippen är relativt smalbandig och förmodligen ej så signifikant. Dipen var tidigare mycket mer tydlig (när jag hade delningen vid 2100 Hz), pga av det förlorade bidgraget från diskanten. Genom höjningen till 2300 Hz vann jag drygt 2 dB. Alternativet vore att höja delningen ytterligare, till 2400 Hz för att minska dippen. Jag vill dock inte ha några problem ovanför delningen och vill helst inte höja; mellanregistret faller över 3 kHz. Kanske i framtiden att jag provar, men omlödning på omlödning på omlödning kretskort blir inte vackert...
T
|
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 12:57:38
|
Har nu också mätt den totala rumsresponsen. Den ser inte alls lika vacker ut. Jag förstår nu varför högtalarna låter märkbart klarare i toppen. Det blir en dip mellan 1500-2500 kHz, vilket nog delvis kan tillskrivas att mellanregistrets spridning sjunker i detta område, samt att diskantens generösa spridning gör att det blir ett klart hopp i energikurvan. Ej bra alls...ajaj
Det finns tre saker jag kan göra.
1. Sänka delningsfrekvensen och ändra i filtret så att jag delar 12 dB elektriskt med diskanten + 12 dB akustiskt = 24 dB. Ej bra då diskanten utsätts för för mycket energi.
2. Försänka diskanten och göra antingen 1) en svag hornladdning för att få en bättre kontroll i spridningen, 2) försänka diskanten och placera filt runt densamma. Båda två kräver fint träarbete och utprovning för den bästa försänkningen.
3. Byta diskant till min förra Peerless DT100, som har en hornladdning i sig för en bättre kontrollerad spridning. Har nu hemma low-kompression varianten som är bättre än min gamla.
Vad tror ni?
T |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 13:30:47
|
| Har du gjort några mätningar från sidan för att se hur de sprider? |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 13:55:58
|
Inga direktmätningar gjorda ännu med puls, bara den totala rumsenergin. Jag kan dock inte komma fram till något annat än att det är totalenergin i de högre registren som gör att de låter ljusare än ex mina tidigare högtalare.
Det är ju det stora problemet med diskanter; att de har en för hög spridning i de lägre registren som gör att de sällan passar med spridningen hos mellanregistret.
Jag ska återkomma när jag tittat mer på problemet.
Thomas |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 17:47:34
|
| Intressant!! Kan du säga vid vilken vinkel off-axis som bäst liknar rumsenerginkurvan?? |
sound pollution |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 18:28:21
|
Celef.
Jag ska återkomma när jag har gjort mina off-axismätningar + undersökt saken närmare. Jag tänkte också provisoriskt testa med ca 3-4 mm filt runt diskanten och se hur rumsresponsen påverkas. Filtkanten torde begränsa spridningen vid de största vinklarna. Om det ser bättre ut kanske jag klär hela baffeln med 3 mm filt och mäter igen.
T
T |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 19:59:04
|
| låter spännande! kan du visa rumsresponsen? |
sound pollution |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 22:50:30
|
Ja,
just nu kan jag det inte. Du får ge dig till tåls lite. Först söndag kväll räknar jag med att bli klart med ommätningar och andra kontroller.
Jag har filen på min andra dator, och kan inte visa de preliminära mätningarna nu.
T |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 10:43:53
|
Ok Celef,
här kommer de preliminära mätningarna, om du kan se filerna (når inte bredband servern härifrån..., men tryck return i adressfältet så brukar det gå).
http://hem.passagen.se/thomas_akerlund/Roomresponse.htm
Som du ser har mina gamla högtalare en drop över 4 kHz, trots att de har en ökad direkttonkurva över 4 kHz (ej visat här). Mina nya dock har en topp mellan 3-6 kHz trots en rakare direkttonkruva, vilket jag tror beror på att den utstrålade energin är mkt högre i den regionen. DT100 diskanterna har ju en kontrollerad direktivitet medans CT62 inte har det.
Igår testade jag med dubbel filt runt diskanten. De lät påtagligt mjukare. Jag ska testa att klippa ut speciellt anpassande filtbitar och prova med 2 eller 3 bitar som jag fäster runt diskanten. Tror att det kan bli bra faktiskt, men det gäller att få rätt tjocklek så att man begränsar spridningen lagom...
T |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 19:22:00
|
| Spännande! Du vill alltså åt en avrullande respons med stigande frekvens för att förhindra ljust ljud, undrar just hur rundstrålande eller varför inte OA-högtalare beter sig? Ett par dämpbafflar a'la Carlsson skulle väl oxå kunna nyttjas, eller varför inte en "filler driver" vid doppet (2.5k)!? |
sound pollution |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 23:27:10
|

Så ser nu de anpassade bitarna ut. De ska ansas lite innan de fästes. Detta låter betydligt bättre i mina öron. Mätningar kommer men vet inte när jag hinner.
T |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 23:54:38
|
Ikväll har jag bemödat mig med lite mätningar. Jag har mätt on-axis respons + 45 grader från högtalaren. De mätningar jag gjorde på rumsenergin stämmer väl med mina off-axismätningar, dvs det blir en dip mellan 1.5-2.5 kHz. Med filt runt diskanten dämpar jag responsen/spridningen från diskanten över 3.5 kHz, men fortfarande finns en topp kvar vid 3 kHz. Detta låter behagligare ändå i mina öron. Det som jag tänker göra är att minska baffelstödet ca 2 dB och höja nivån i basen något för att få en jämnare off-axis respons. Röd = on axis, blå = 45 grader, grön = 45 grader med tre lager filt runt diskanten.

|
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 20:46:24
|
| detta är 45 grader off-axis horisontellt på diskantens axel och den stämmer väl med energikurvan du erhöll? jag letar genvägar hur man skall optimera deln.filter, därför mina frågor! jag kan förstå att du föredrar grön kurva, det sägs ju att man vill ha jämna men inte nödvändigtvis linjära tonkurvor off-axis. synd att din mätmik tappar ork i toppen, jag luras varje gång jag tittar på grafen!! ot: hur spelar ct63 fritt placerad utan stöd från baffel?? |
sound pollution |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 22:50:55
|
Celef,
den stämmer väl med energikurvan vid lyssningsposition. Alltså, min ringa erfarenhet så är energikurvan "nästan" viktigare än direktljudtonkurvan för uppfattningen om hur en högtalare verkligen låter. Jag har dock funderat lite till. Jag hade först en baffelkorrigering med ca 5.5 dB och centerfrekvens runt 700 Hz. Jag tyckte högtalaren lät tunt, och när jag höjde gain i basdelen lät högtalarna ansträngt på viss musik och vissa frekvenser (som jag identifierade som en liten förhöjning mellan 500-1500 Hz). Jag höde sonika baffelstödet till 7.5 dB, för att också kompensera för tonkurvan hos elementet, och var tvungen att ändra på kondingen för centerfrekvensen för att få ung. samma centerfrekvens.
Ser man på kurvan skulle jag kunna tänka mig att ändra tillbaka till 5.5 dB. Även centerfrekvensen kommer att sjunka något om jag behåller mitt nuvarande kondingvärde. Men det kanske blir bra om jag bara sänker nivån på baffelstödet och samtidigt sänker centerfrekvensen. Då kan jag förmodligen höja gain i basdelen med ca 2 dB utan att få problem med området 500-1500 Hz. Om jag tänkt rätt kan jag då få en höjning i området 1500-2500 Hz för direktljudet. Off-axis kurvan bör då också följa efter och bli mycket jämnare.
En off-axis kurva ska passa till on-axis kurvan, annars låter det mörkt eller ljust. Mina tidigare högtalare föll över 4 kHz om man tittade på rumsresponsen men var förhöjd om man tittade på direktkurvan. De lät mörka. Min nuvarande låter något ljusa. Enligt vad jag minns sade IÖ att området runt 1-2.5 kHz bör vara "något" starkare än området 3-6 kHz för att högtalarna inte ska låta för ljust. Jag tror receptet är att göra en liten förhöjning som sagt var, runt 1.5-2.5 kHz för direktljudet, för att kompensera för fallet i totalenergin.
Vet ej hur diskanten spelar fritt. Men den har mycket energi, det är nog inget att snacka om. Kurvan från Peerless finns ju annars.
T |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 18:16:57
|
"Jag tror receptet är att göra en liten förhöjning som sagt var, runt 1.5-2.5 kHz för direktljudet, för att kompensera för fallet i totalenergin."
jag är inne på lite samma spår, högtalare som jag har "off-axis-optimerat" (nåja, till en del iaf) låter så fantastiskt mkt bättre (dock har jag inte gått så långt ut som 45 grader, men det skall jag prova!), därför blir jag så trött när nästan alla diyare (och även många tidningar och även tillverkare) "bara verkar" bry sig om on-axis och presenterar dessa data, en titt off-axis avslöjar dem direkt, eller jag inbillar mig det iaf, kolla bara "soundstage!"!! |
sound pollution |
 |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 19:59:29
|
En härlig diskant du använder! 
Ska snart inhandla ett drygt dussin sådana själv. Behöver egentligen 26st totalt men det klarar inte plånboken för tillfället.
/Erik |
Edited by - Erik Johansson on 2003/03/12 20:01:18 |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 00:25:44
|
Erik, jo den verkar bra.
Idag fick jag till det! Korrigering i baffelstödet igen. Det låter mycket bra nu i mina öron. Mätning kommer igen...
T
|
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 16:50:06
|
Nå? 
Du säger bygga, jag säger stabilt
Mjau! |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 17:16:58
|
Tyvärr Henriksson,
jag skulle mätt i helgen, men jag glömde laddaren till min bärbara mätdator på jobbet... . Jag mätte en gång, men jag hade tyvärr förstört en bana i kretskortet och fick göra en brygga, upptäckte detta efter alla mätningar . Det slutar väl med att jag köper nya filter när jag lött klart och använder dessa som "test-filter". Nu har jag iaf lärt mig löda...
Har har efter noggrann lyssning dock kommit fram till att jag ska sänka baffelstödet ytterligare. Puh. 4.5 dB borde vara lagom. Alla små missljud kommer inte fram direkt utan man måste lyssna igenom många skivor. Även om det låter mkt bra nu så finns det fortfarande en missfärgning i lägre register (samt för mycket övre bass) som jag tolkar som att det är för hög branthet på baffelstödet.
Ev. kommer jag så småningom experimentera med Q på filtren för att få ytterligare ett extratillskott i 1.5-2.5 kHz regionen. Men vet inte vad det gör för totalljudet och vad som händer i delningsflankerna. Vet inte heller om jag ska mixtra med HP eller LP delen när det gäller Q (eller både och).
T
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 19:02:37
|
jo det är ett evighetspyssel att hålla på med delningsfiltren, och så blir man heller aldrig nöjd!! ett annat aber är ju att släpa fram o tillbaka mätutrustningen, frun min hatar kablar o alla dessa prylar, för att inte tala om (o)ljudet, så det blir inte alltför ofta mätningar utförda!! en egen mätkammare vore inte helt fel!!!
 säg det med en mätning! |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 19:24:14
|
Ok, tack. |img| |/img| när du haft möjlighet att mäta. 
Du säger bygga, jag säger stabilt
Mjau! |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 22:58:30
|
Ok,
här kommer flera mätningar. Vad har jag då gjort sen sist? Jo sänkt baffelstödet till ca 4.5 dB, vilket innebär en jämnare kurva. Jag tänkte mig att justera gain så att nivån runt 2000 Hz blir bättre.
Första mätningen skedde 0 graders axis, men 92 cm upp, vilket motsvarar ovankanten på högtalaren. Inte så snyggt.

Andra mätningen sker på 88 cm, diskantcentrum:

En jämnare kurva.
Nästa på 83 cm, mellan diskant och mellanreg:

Lyssning sker mellan 83-88 cm så det är ju rätt ok.
Vad som kan sägas är att jag har en liten förhöjd gain för mellanregistret. Det går att jämna till den ytterligare om man sänker ytterst något. Men lyssning säger mig att denna inställning är trevligast att lyssna på. Vidare har puckeln vid 1100 Hz blivit något större, pga att jag nu sänkt baffelstödet och höjt gain.
Hur ser spridningen ut då?
Här kommer 0 och 23 grader:

Ganska snarlika. Kurvorna håller sig inom ±2 dB.
45 och 90 grader:

Signifikanta reflexer från andra saker i rummet kan ses när jag vrider högtalaren.
Fotnot. Miken är ej kalibrerad. Samt att jag har en del reflexer som jag inte kommer bort ifrån, får några kamfiltereffekter som ses som vågor i kurvorna.
Skulle vilja ha dessa proffsuppmätta så småningom.
Fotnot 2. Ev kommer jag att ändra på Q i LP delen så jag får en liten boost i området 1500-2000 Hz, för att jämna ut denna delen av kurvan ytterligare. Målet var att komma inom ± 1.5 dB, vilket kanske inte är helt orimligt, men då krävs bättre mätutrustning.
Kommentarer?
Thomas |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 22:34:49
|
Hmmm,
idag har jag lödit om igen. Köpte tyvärr för lite komponenter. Men jag fixade så ena halvan av LP filtret fick en Q på ca 0.8. Det fick effekt lyssningsmässigt, det är mer energi mellan 1-2 khz nu.
Jag har också funderat på komponentkvaliten. Kondingarna som jag har är metalliserade polyester, VIMA, 10%. Köpte idag metalliserad polypropylen 2.5 % då de andra var slut. När jag tänker efter, om man har 10% tolerans så kan filterfunktionen variera ganska kraftigt om man har otur. Nån som mätt hur dessa VIMA 10% varierar i praktiken?
För de intresserade ska jag försöka mig på en sista (?) mätning imorgon, och om det ser bra ut så lägger jag ut hela mitt bygge på min hemsida, med filterfunktion och allt.
Thomas
|
 |
|
|
jonte0
Member

204 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 22:40:41
|
Thomas !
Skulle du kunna redogöra för din mätutrustning lite närmare ? Kör ochså Apple och undrar vad det behövs för prylar och hur man kopllar i hop det hela ?
/ Jonte |
Qui habet aures audiendi audiat |
 |
|
Topic  |
|