HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Blåsta högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pellejo
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/04 :  12:08:05  Show Profile Send pellejo a Private Message
Hej

Och nu till en korkad fråga!

Jag är en total nybörjare på området och testade mina nya högtalare för att se hur mycket jag kunde dra på innan jag hörde distorsion. Efter att ha läst litet om detta är jag orolig för att jag "blåst" diskanten.

Jag hör dock ingen distorsion i ljudbilden vid högt (icke-klippande)pådrag. Men är en skada något som hörs tydligt, eller kan jag ha orsakat en liten skada som inte tydligt märks, men gör att jag inte får fullt ut av vad mina högtalare kan ge?

Eller är det helt enkelt så, att ett enstaka pådrag, där förstärkaren "klipper" inget att oroa sig för, om man inte hör något påtagligt.

Någon som förstår vad jag menar...

Tack på förhand

Pelle

Människor som tror att de vet allting är irriterande för oss som verkligen gör det.

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/03/04 :  13:15:53  Show Profile Send MartinN a Private Message

Om du fortfarande hör cymbaler och hi-hat från trumsetten någorlunda bra (rent) är det nog
ingen fara men ingen skulle få mig att testa hur högt mina högtalare spelar.

Martin
Go to Top of Page

pellejo
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/04 :  15:14:48  Show Profile Send pellejo a Private Message
Tack för ditt svar Martin!

Nej, ingen skulle få mig till det heller hädanefter.

Pelle

Människor som tror att de vet allting är irriterande för oss som verkligen gör det.

Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/03/04 :  15:23:32  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
det är ganska sunt att tänka... låter det illa, är det dags att sänka. bara det inte börjar låta illa eller förstärkaren klipper, så kan man spela hur högt man vill. det största hindret är troligtvis grannar.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/04 :  15:26:47  Show Profile Send ekman a Private Message
varför skulle man inte kunna spela till förstärkaren klipper då? det är väl knappast farligt för den även om det kär bli bra högt
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/03/04 :  15:31:31  Show Profile Send Rebo a Private Message
ekman: för att det kanske är farligt för högtalarna.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/04 :  15:34:21  Show Profile Send ekman a Private Message
tror du det alltså? jag vet inte jag
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/03/04 :  15:34:29  Show Profile Send Frux a Private Message
När förstärkaren inte orkar med börjar signalen likna mer en fyrkantssignal istället för en sinuskurva, och sånt kan skada högtalare. Det är fler högtalare som förstörs av för svaga förstärkare än för kraftfulla.
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/03/04 :  15:45:45  Show Profile Send pontus a Private Message
Frux, vad är det som händer isåfall? Om det hänt i t ex sub med två element, tror du båda gått sönder, och isåfall, räcker det med att byta elementen? (eller ska man slänga skiten och köpa en ny...?)
Go to Top of Page

pellejo
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/04 :  16:06:05  Show Profile Send pellejo a Private Message
Jo, det jag läste var att det inte är ljudstyrkan i sig som skadar högtalaren, utan distorsionen, enkelt uttryckt.

Dvs analogt med det tidigare inlägget att en svag förstärkare kan vara väl så skadlig som en kraftfull.

Jag spelade ju väldigt högt när jag testade ( igen). Läste någonstans att en riktlinje är att man inte ska över halva volymrattsutslaget med CD som signalkälla. Men i unika fall kan t.o.m en tredjedels utslag ge skada. Med vinylspelare kan man vrida längre än CD eftersom signalen är svagare, förstod jag också. Jag vred med CD till 75% utslag (OK, ) innan det började distordera. Problemet är att det mänskliga örat inte är lika känsligt för distorsion som högtalarna (läst igen).

Min stärkare ger 2x100 watt vid 8 ohm (45 ampere)

Mvh

Pelle

Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2003/03/04 :  16:16:01  Show Profile Send Gus a Private Message
Följande "typfall" har jag stött på ett antal ggr.under min levnad.
Högtalare märkta med låt oss säga 150W
Förstärkare som ger ca. 20W
Förstärkaren orkar inte driva högtalarna med det discoljud som eftersträvas,bas och diskantkontroller ställs på max och förstärkaren ger en utsignal som består av näst intill hundra procent distorsion.
Detta kan inte hanteras av högtalarna utan omvandlas till värme och elementen havererar.
Go to Top of Page

pellejo
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/04 :  16:23:26  Show Profile Send pellejo a Private Message
Precis. Det var något liknande jag läste. När det handlar om att högtalarna tar skada vid lägre påvrid, är det ofta fråga om att man vridit upp diskant och baskontroller och tryckt in någon loudness knapp, om sådan finns. Jo, här var det visst jag läste:

http://www.harmankardon.com/faq/showFaqanswer.asp?faqId=230

Pelle

Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/03/04 :  16:24:16  Show Profile Send n/a a Private Message
"Läste någonstans att en riktlinje är att man inte ska över halva volymrattsutslaget med CD som signalkälla."

Sånt ska man inte bry sig om... Jag börjar bli riktigt rädd när jag spelar på halv elva sådär på volymen... ;] Men det e också 94/dbs känslighet på mina burkar...

Men så har jag som jobbar lite i butik märkt att olika förstärkare har väldigt olika "utväxling"... T.ex. Rotel förstärkare lirar högt vid liten volym redan... ifall ni förstår vad jag menar.

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

pellejo
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/04 :  16:27:32  Show Profile Send pellejo a Private Message
Pja, det var nog mer en liten hjälp till nybörjare som jag själv, och behövs säkert inte för duktiga pojkar med stora fina grejor

Pelle

Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/03/04 :  16:34:33  Show Profile Send pontus a Private Message
Så i mitt fall med subben så har alltså båda elementen havererat... Kul.
Go to Top of Page

perkulator
Member

60 Posts

Posted - 2003/03/04 :  16:53:24  Show Profile Send perkulator a Private Message
När förstärkaren "klipper" så lämnar den likström i stället och eftersom ett delninsfilter inte kan filtrera bort likström så går det ut full kräm till alla element.
Om det stackars lilla diskant elementet får 50w likström i sig så brinner talspolen snart upp.
Därför går diskanten sönder om man har en liten förstärkare och försöker spela för högt.
Så spela med förstånd alltså.

Endast den som tror att det omöjliga är möjligt kan göra det omöjliga!
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/03/04 :  19:27:50  Show Profile Send luminous a Private Message
Nja, nästan (rätt ska vara rätt) :) En fyrkantsvåg består av ett oändligt antal sinusvågor och därför får diskanten ta hand om en massa övertoner (höga frekvenser som ingår i fyrkantsvågen) varpå det snabbt avlider! En vanlig diskant tål oftast inte mer än c:a 10 Watt kontinuerligt så... puff

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

pellejo
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/04 :  21:22:20  Show Profile Send pellejo a Private Message
Mina högtalare har uppgifterna:

Maximal genomsnittseffekt: 125 watt
Impedans: 8 ohm
Känslighet vid 2,83 V/m: 89dB
Rekommenderad förstärkareffekt: 75 watt

Betyder det att högtalarna har en rimligt hög motståndskraft mot mitt tillfälligtvis vårdslösa beteende, eller...

(Förstärkaren ger alltså 2x100 watt vid 8 ohm, och är 45 ampere strömstark.)

Pelle

Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2003/03/04 :  21:48:43  Show Profile Send lenwac a Private Message
Det talas i inlägg ovan om att högtalarna spelar "högt"
Innebär det att dom sitter under taket eller monterade högt på väggen eller att ljudbilden är ovanligt hög?
För visst heter det väl egentligen att ljudet är starkt, när man spelar "högt"?
Ville bara spela Messerchmitt ett tag.

"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd"
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/04 :  21:57:28  Show Profile Send yalpa a Private Message
Vad är det för klena högtalare ni har?

Jag hade ett par Jamo classic 10 som jag drev med en HK6600. Jag vred upp volymen till max, då distade det så mycket att jag inte kände igen musiken. Elementen bara fladdrade som satan. När jag sänkte igen, då sögs elementen in och stannade kvar i det läget. Efter att jag stängde av stärkaren, poppade de ut till normalläge igen. Där snackar vi alltså riktig misshandel. Hursomhelst överlevde högtalarna och lirade på som om de var nya. Detta misshandel upprepades några gånger, alltid då jag blev förbannad på det basklena ljudet i dem.

Edited by - yalpa on 2003/03/04 21:59:04
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/04 :  22:37:58  Show Profile Send Aton a Private Message
Yalpa, det där var ju ett intressant test Vad blir nästa adrenalinkick, rysk roulett?

Edited by - Aton on 2003/03/05 00:03:42
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/03/04 :  23:57:17  Show Profile Send n/a a Private Message
COOLT Yalpa! Säg till nästa gång du ska göra så... jag vill komma och kolla!

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/05 :  00:26:28  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag har inte kvar högtalarna (lån från Thorn), men det var kul att få se hur otroligt mycket de tålde.
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/03/05 :  11:31:42  Show Profile Send Jonas a Private Message
pellejo:
Lägg örat intill diskanten när du spelar på dem. Hör du då ljud från den funkar den troligen helt ok, men hör du ingenting är de nog brända!
Brände själv ett par diskanter på ett par gamla Jamo högtalare en gång. Körde en testskiva som spelade en viss frekvens en stund för att sedan spela en ökad frekvens (hoppade en oktav åt gången kanske?). Nåväl, när den kom till 12 kHz tror jag det var så hörde jag ingenting längre så jag höjde. Höjde väl rätt rejält tror jag, och rätt som det var började det spraka. Kollade upp mot höger högtalare och där kom ett gulligt litet rökmoln från diskanten, samma sak på vänster. Hehe, man lär av sina misstag...

MVH Jonas

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

pellejo
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/05 :  12:54:29  Show Profile Send pellejo a Private Message
Tack,

alla vänner, för kloka synpunkter och intressanta erfarenheter. Känner mig nu ganska trygg i min förvissning att mina högtalare lever och har hälsan

Mvh

Pelle

Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2003/03/05 :  16:12:07  Show Profile Send KingX a Private Message
personligen skulle jag aldrig komma på tanken o ösa på anläggningen så mycket den orkar..
1. Min grannar gör mitt boende här en smula kortare än vad jag änkt.
Med Flytt till annan ort som resultat :)
2. Mina öron kommer inte heller gilla mig
3. Känns omoraliskt fel att göra något sådant..

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000