Author |
Topic  |
|
Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 14:42:55
|
Är det idé att modda ex Harm. Tech pro Silway(RCA) med silverbullitplug för bättre ljud? Reflektioner? |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 15:22:32
|
Harm. Tech pro Silway(RCA) till SONY kompaktanläggning...tveksamt Harm. Tech pro Silway(RCA) till BRA anläggning...........kanske
Svårt att veta eftersom du inte skriver vad du har för grejer 
|
Konsult hos Consulterna |
 |
|
Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 15:41:26
|
bl.a Audionet ..anläggning för 150tkr+ ...men min fråga är om man omformulerar den ..har kablar i Harm. Tech pro Silway(RCA) klassen för dåliga kontakter så att man inte får ut max av kabeln i originalutförande? |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 16:14:17
|
Cybervoice!
Menar du med "reflektioner", A) Elektriska reflektioner, eller B) Tankemässiga reflektioner?
Om det är A) blir mitt svar: Nej det blir ingen skillnad eftersom det är in- och utimpedans i sändare och mottagarände som mestadels bestämmer transmissionsförhållandena.
Om det är B) blir mitt svar: Det är snarare kabelns egenskaper och dess anslutningsimpedanser som kan ge ljudpåverkan. Om du byter till ett för dig finare anslutningsdon betyder mest att du känner dig mer nöjd, och då kan du troligen uppleva en "förbättring", även om det inte är säkert att den finns där.
Johan. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 16:37:04
|
Knoppen! A: Det är skillnad på olika kontakter. Om det blir bättre på en Harm. Tech pro Silway vet jag ej. Men det var en tydligt hörbar skillnad mellan olika kontakter när jag provade ut vilka jag skulle ha till mina No. 1 RCA kablar. B. Jag hade känt mig mer nöjd med billigare kontakter då jag hade kunnat hålla nere priset på mina kablar. Och jag och dom som var med inbillade sig inte att det var en skillnad, då skillnaden var så tydligt hörbar när vi testade detta på Leif Olofssons Coltraneanläggning. Och det är säkert att skillnaden finns där. Jag tror att till och med du hade hört skillnaden. Framåt sommaren har jag min Coltraneanläggning igång välinspelad och om du har vägarna förbi ska du få höra skillnaden mellan olika kontakter på exakt likadana kablar.
MVH Jorma
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
Bamsefar
Member

345 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 16:40:55
|
Mmm... Frågan är kankse mera korrekt om man ser det till hur pass bra anslutningen är gjord ??? Alltså kvaliten på själva lödjobbet, och med vad lödningen skett (och vilken temperatur).
Jag vet att det finns skillnad på kontakter - om Bullet plugen är svaret vågar jag dock ej svara på. Jag tror att skillnaden inte är värt i kostnad - men det är min högst personliga erfarenhet. |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 16:55:43
|
Mmm... Frågan är kankse mera korrekt om man ser det till hur pass bra anslutningen är gjord ??? Alltså kvaliten på själva lödjobbet, och med vad lödningen skett (och vilken temperatur).
Lödningarna var gjorda med samma lod, med samma temperatur och kvalitetsmässigt lika och utförd med samma utrustning av samma person (jag själv).
Jag vet att det finns skillnad på kontakter - om Bullet plugen är svaret vågar jag dock ej svara på. Jag tror att skillnaden inte är värt i kostnad - men det är min högst personliga erfarenhet.
Jag anser att i detta fallet är det värt kostnaden. |
 |
|
Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 17:39:28
|
Jag tror Jorma har rätt i att det finns skillnader mellan olika kontakter..om man utgår ifrån att lödningen är korrekt utförd etc ...min egen reflektion är att skillnaden mellan olika kontakter kan ligga i att kontaktytan mellan apparat och och själva kabel inte blir optimal för alla kontakter...dvs man gör "vissa" förluster..hörbara eller ej...självklart har ju apparatens kontakt lika stor roll i sammanhanget... |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 17:56:25
|
Jorma, jag ser fram emot en lyssning framåt sommaren . Det är ju nästan så att man tror att de kontaktdon du inte använder är riktigt dåliga om det var sån pass stor skillnad, typ att det var glappkontakt eller liknande (fast jag förmodar att så ej var fallet). Men det ska bli spännande att se om det går att höra skillnaden hos dig.
/Johan |
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 18:11:53
|
Jag tror(obs! tror, kan inte leda det i någon form av bevis) att kontakteringen har MINST lika stor betydelse som kabeln. Förmodligen större. Löda är ju lite väl "källar-hobby" dock. Klart fränare är ju svetsningen som Audioquest håller på med. Zzzzzapp!! Det är möjligt att bulletplugs är bra, men då dom ser ut som smågodis så går dom bort.... |
Mvh |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 18:53:23
|
Jorma, jag ser fram emot en lyssning framåt sommaren. Det är ju nästan så att man tror att de kontaktdon du inte använder är riktigt dåliga om det var sån pass stor skillnad, typ att det var glappkontakt eller liknande (fast jag förmodar att så ej var fallet). Men det ska bli spännande att se om det går att höra skillnaden hos dig.
Det var WBT modell 0144 som vi jämförde mot, och jag mäter alla signal och högtalarkablar för att det inte ska vara några fel på dom. Och mätningarna vad det gäller resistans (upplösning 0,001 Ohm +-1%)), kapacitans (0,1 pF +-1%) och induktans (0,1 uH +- 2%) med det instrument som jag använde visade inga skillnader på kablarna. Men det hördes. Du är välkommem till Göteborg framöver. Jag kommer att köra Coltrane, Advantage S1 cdspelare och Leif Olofssons S250X effektförstärkare som jag ska köpa av honom. Alltså en exakt likadan anläggning som vi testade med i januari.
|
 |
|
Bamsefar
Member

345 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 19:10:04
|
Jag minns den där killen (namnet är döljt i dunkel...) som valde att löda fast kablarna direkt på moderkorten istf att använda kontakter.... Jag säger bara: attans va' bra det vart utan kontakter !!! |
 |
|
poppen
Member

1570 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 11:14:49
|
ABSOLUT DU SKA BYTA UT RCA KONTAKTEWRNA PÅ DINA KONTAKTER. Jag byte mina RCA på Harmonic Tech signal kablar till Bullet. Resultatet blev totalt revolutionerande. Harmonic RCA kontakter är rätt dåliga. NICKEL KILLS MUSIC. Lycka till POPPEN |
 |
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 11:49:41
|
Håller helt med jorma, mina erfarenheter gällande just bulletplug är att på samtliga jag provat har det blivit bättre, det har varit mot cardas, supra, wbt som jag bytt ut. Sen finns bulletplug väl även i koppar o silervariant. |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
|
Topic  |
|