HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SACD och DVD-audio på samma stärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/01 :  14:07:18  Show Profile Send Timbre a Private Message

Av erfarenhet vet vi ju att priser kan variera kraftigt.
Priset £1200 är det rekommenderade utpriset i England inkl. VAT.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/08/01 :  17:05:23  Show Profile Send Margaux a Private Message
Jag misstänker att SACD och DVD-Audio diskuterats en hel del förut. Vill dock ändå bidraga med min uppfattning (He he)

Om man vill få ut så mycket som möjligt så tror jag att det är viktigt att bestämma sig för den ena eller den andra. Båda format är väldigt bra men har sina för- och nackdelar. Det är antagligen dock inte så bra att köpa två spelare för 10 000 styck istället för en på 20 000 oavsett om det är SACD eller DVD-Audio. Dessutom torde man även få bättre ljud för pengarna om man köper ett försteg som prioriterar kvalitet för kvantitet för att upprepa det som skrivits av andra.

1) Om jag endast skulle lyssna på två kanal skulle jag antagligen välja SACD.
2) Om man som jag även har DVD i systemet kan det vara bättre att satsa på DVD-Audio. Anledning är samma som ovan - Det kostar inte så mycket mer att få en DVD-Spelare att spela DVD-Audio. Om en DVD spelare däremot skall spela SACD så måste man installera ännu en laser, fler DA omvandlare, filter, modifiera drivverket m.m. Mer bucks får the money i en icke hybridspelare alltså. Snart kommer DVI interfacet även att lanseras för DVD-Audio vilket gör att man kan överföra signalen i digital form. Detta är bra om man vill utnytta en subwoofer (Bass Management) även om SACD spelare nu introduceras med Bass-Management inbyggt i spelaren. Det blir dock många signalkablar...för x kr st :-(

Jag är till sist inte så begeistrad över något av de nya formaten med alla diverse kopieringsskydd och annat käbbel. Det finns mycket kvar att kräma ut ur CD formatet (som har fördelen att det finns miljoner skivor). De senaste 192kHZ-DA omvandlarna gör underverk för ljudet tack vare att filterna är betydligt bättre. Eller som någon sade - Det är filterna man lyssnar på när man lyssnar digitalt.

Margaux e got
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/01 :  21:34:22  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Margaux:
"Om man vill få ut så mycket som möjligt så tror jag att det är viktigt att bestämma sig för den ena eller den andra."

Problemet är att om en av mina favoritartisters bolag ger ut på SACD och en av mina andra favoritartisters bolag ger ut på DVD-audio, vad gör jag då? Byter musiksmak? Jag har aldrig tillhört den grupp av människor som samlar på bra ljud, jag köper musik för att jag tycker om att lyssna på den!

OK någon "testplatta" har jag väl köpt

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/08/01 :  22:13:52  Show Profile Send Margaux a Private Message
Håller med dig 100%. Ursäkta om det blev kategoriskt.

Som jag skrev är jag skeptisk mot båda formaten. FÖr att tycka om musik räcker CD:n en bra bit på vägen och det finns miljoner av dem :-).

Anledningen till att man uppgraderar till SACD eller DVD Audio är ju dock bl.a. för att få bättre ljudkvalitet, därav min uppfattning att det är bättre att satsa på ett system istället för två. Sedan kan man ju diskutera vilket som är bäst rent praktiskt. Båda två är dock tillräckligt bra för mig sett ur ett kvalitetsperspektiv.

Jag retar mig ofantligt på att industrin krigar på bekostnad av oss konsumenter så att vissa artister bara finns på vissa format.

Det värsta av allt är "vattenmärkningen" i DVD-Audio och SACD som ju skall vara audiofila format. Det är ett hån...

Margaux e got
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/01 :  22:39:35  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message

"Som jag skrev är jag skeptisk mot båda formaten. FÖr att tycka om musik räcker CD:n en bra bit på vägen och det finns miljoner av dem :-)."

DU GLÖMDE VINYL

"Jag retar mig ofantligt på att industrin krigar på bekostnad av oss konsumenter så att vissa artister bara finns på vissa format."

SÅ HAR DET JU TYVÄRR ALLTID VARIT VHS/BETA/V2000, EL-CASSETTE/KASSETT/RULLBAND, DAT/MD OSV

"Det värsta av allt är "vattenmärkningen" i DVD-Audio och SACD som ju skall vara audiofila format. Det är ett hån..."

KAN BARA HÅLLA MED.

//StefanZ
Go to Top of Page

Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2002/08/01 :  22:59:59  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
Sony SCD-XA333ES
Referenceaudio säljer den för 20000:-

//Michael

Voltaire - "Jag kanske inte håller med om din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att yttra den."
O.Wilde - "En åsikt är inte nödvändigtvis riktig bara för att någon är villig att dö för den.
Go to Top of Page

Modulus
Starting Member

30 Posts

Posted - 2002/08/01 :  23:17:52  Show Profile Send Modulus a Private Message
Jag har en Sony SACD-spelare i mellanprisklassen(NSV900).
En del problem med kvaliten har det varit då det är en dvd spelare också.
Ju mer grejer som skall in i spelarna ju mer kan krångla.
Skall i framtiden ha den som enbart dvd och införskaffar nog en xa-333es som cd/sacd-spelare. Problemet med 900:an är att ljudnivån på basen från 5.1 sacd-utgången är på tok för låg och nästan på gränsen obefintlig. Vid cd använder jag därför den digitala utgången med en kaoxialkabel från Akustic Zen.

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/01 :  23:22:50  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Modulus!
Menar du att basnivån är för låg på alla skivor?
Har du pratat med någon på Sony om detta? Måste ju vara något fel!?

Köper för övrigt detta med "Ju mer grejor som ska in..."

//StefanZ
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/02 :  07:12:20  Show Profile Send Timbre a Private Message

Håller med!!!

Om man uppgraderar för bättre ljud, tror jag också att man bör undvika svälja-rubbet-apparaterna.
Det säger ju nästan sig själv.

Det här med formatkriget är ett elände.
Nu börjar Fourplay dyka upp i lockande förpackning. Härliga inspelningar som nu kanske låter ännu bättre.
Warners och DVD-Audio...

När det gäller vattenmärkningen hänger jag inte med förstås.
DVD-Audio har vattenmärkning, d.v.s. en signalintegrerad spärr.
SACD är befriad från denna last. Kopieringsspärren ligger i en digital tvåvägskommunikation utanför signalen.
Kanske en av orsakerna till att det är så tunt med separata transporter och da-konverters för DSD. Man har liksom inte riktigt kunnat enas om ett gemensamt interface.

Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/08/02 :  08:27:55  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Gomorron,

Sony har visat ett standard gränssnitt som de kallar MAC-DSD enl senaste Stereophile.

"It is capable of handling 24 bidirectional channels of 64Fs DSD, over a Cat-5 data cable (four twisted pairs). Unlike S/PDIF or AES/EBU the clock is not buried in the data signal but transferred separately - the wise thing to do if you want to minimize jitter"

Så nu är det på gång

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/02 :  08:35:18  Show Profile Send Timbre a Private Message

Men Mikael, detta är ju Accuphase HS-Link...
Eller...

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/08/02 :  09:09:06  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
Det här med formatkriget är ett elände.
Nu börjar Fourplay dyka upp i lockande förpackning. Härliga inspelningar som nu kanske låter ännu bättre.
Warners och DVD-Audio...

Tänk dig sträckan Stockholm-Skåne. Alla bilar få köra i 110 Km per timme och ta med fem passagerare.
Nu köper Volvo och Saab upp olika delar av vägen mellan Stockholm och Skåne. Volvo bestämmer att du får köra 130 på deras väg om du använder Volvo motor. Saab bestämmer att du får kör 130 på deras väg om du använder Saab motor. Audi(o) som vill vara med och sälja bilar tillverkar då en bil som innehåller både en Saab och en Volvo motor.
För att få ner priset och storleken blir det dock bara de billigaste och minsta motorerna som installeras. Volvo och Saab ställer dock kravet på att endast en person får åka i bilen samtidigt.(vattenmärkningen). Tro f..n att folk skulle köra olagligt...

quote:
När det gäller vattenmärkningen hänger jag inte med förstås.
DVD-Audio har vattenmärkning, d.v.s. en signalintegrerad spärr.
SACD är befriad från denna last. Kopieringsspärren ligger i en digital tvåvägskommunikation utanför signalen.

Aha - Man lär så länge man lever. Men betyder detta att vi stackars lyssnare ändå tvingas lyssna på vattenmärkningen.

quote:
Sony har visat ett standard gränssnitt som de kallar MAC-DSD enl senaste Stereophile.

"It is capable of handling 24 bidirectional channels of 64Fs DSD, over a Cat-5 data cable (four twisted pairs). Unlike S/PDIF or AES/EBU the clock is not buried in the data signal but transferred separately - the wise thing to do if you want to minimize jitter"

Det låter lovande för SACD. Professionell studio utrustning har denna sync link sedan länge. Tag Mclaren som går DVD-Audio vägen har denna synclink till både CD (PCM) och DVD (Dolby-Digital, DTS). Min erfarenhet är det är en klart hörbar skillnad på ljudet när klockorna i Transporten och DAC:en är synkade (även om DAC:en har jitterminimerare m.m.)

Margaux e got
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/02 :  09:19:19  Show Profile Send Timbre a Private Message

Om jag har förstått all SACD-propaganda rätt, så har kopieringsspärren ingen påverkan på ljudet. Du kan bara plocka ut den digitala DSD signalen med dessa anpassade interface.
Ordinära digitalkablar och det är stopp!

Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/08/02 :  09:28:09  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Nu ska vi inte svära i kyrkan Timbre apropå HS-Link
Fast det var väl föga troligt att Sony skulle välja ett gränssnitt, Firewire, som någon amerikan uppfunnit, Apple?, och som kanske kostar licenspengar. Om detta nu inte är firewire som Sony brukar ha egna namn på som iLink t ex?

Rolig jämförelse Margaux Tyvärr måste vi acceptera att de inblandade vill skydda sitt material med kopieringsskydd i någon form.

Edited by - Mikael2 on 2002/08/02 09:29:1
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/08/02 :  10:04:05  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
Tyvärr måste vi acceptera att de inblandade vill skydda sitt material med kopieringsskydd i någon form.

Jo du har rätt. Jag tror inte det är någon av oss som inte inser det.
Dock blir man ju bedrövad när man läser om musikindustrins möte med audiofiler där man har "bevisat" att vattenmärkningen inte hörs. Man får ju associationer till tobaksindustrin som gång på gång "bevisar" att rökning inte ger cancer...

Dessutom känns det som om musikindustrin överdriver problemet mer piratkopiering kraftigt. Skivförsäljningen går ner,Ja. Men beror det snarare inte på att man köper mobiltelefoner, dataspel m.m? Kanske är det så att man måste sänka Britni Spers lön lite istället....:-)

Margaux e got
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2002/08/02 :  13:10:47  Show Profile Send sopwith a Private Message
Hej

Appropå "vattenmärkning av DVD-A" så är det bara å titta i senaste GINZA så kan man se att på "vanliga" CD så brötas det på duktigt med kopieringsskydd redan nu, hur ser det ut om ett år?, hur påverkar detta musiken??

mvh

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/02 :  22:49:22  Show Profile Send Timbre a Private Message

Har du någon uppfattning vilka bolag det handlar om mest?
Eller är det rakt över?
Sony/Universal...

Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/08/03 :  15:30:22  Show Profile Send n/a a Private Message
Kopieringsskydden är det första som fått mig att
köpa mindre nya skivor än förut. Jag tycker helt enkelt
inte att jag får en prisvärd produkt längre. Det känns mer
som att jag bara "hyr" musiken när jag inte kan kopiera
ner den som vanligt till minidisc och PC. Istället tvingar
ju skivbolagen mig att ladda ner musiken som mp3 från nätet
för att jag ska kunna spela en skiva som jag betalt dyra pengar för på min dator m m. Jag undrar därför om inte kopieringsskydden
kommer orsaka att behovet av mp3 utbudet på nätet ökar?

Skivbolagen borde verkligen anpassa priser och format så att det passar konsumenterna istället för att
göra livet jobbigt för skivköparna. Jag tycker inte det är särskilt
smart det som dom håller på med, snarare panikartat.
Särskilt med tanke på de höga skivpriserna. Dessutom blir det ju sämre ljud med kopieringsskyddet och det spelar ingen roll hur liten skillnaden än är så är det dåligt, rent psykologiskt.

Har nyligen köpt en ny riktigt bra radio också och faktiskt börjat
spela in musik igen, precis som man gjorde förr. Ett väldigt
bra och lagligt alternativ till mp3 tycker jag. Åtminstone för
den senaste pop/rock musiken.

//

Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2002/08/03 :  15:53:08  Show Profile Send nl a Private Message
Stefan

Hur spelar du in från radion? Jag kan dra mig till minnes när jag för ganska länge spelade in från radio och satt med fingrarna på "rec o play" för att i precis rätt tilfälle påbörja inspelningen.
Antar att du inte gör så men berätta hur du gör.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/08/04 :  10:03:41  Show Profile Send whiskyman a Private Message
SÅ HAR DET JU TYVÄRR ALLTID VARIT VHS/BETA/V2000, EL-CASSETTE/KASSETT/RULLBAND, DAT/MD OSV

Om inte jag minns helt fel så stod ju aldrig striden mellan DAT/MD utan mellan DCC/MD.
Mvh Kristofer

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/08/04 :  10:49:45  Show Profile Send Margaux a Private Message
...mem anledningen till att DVD är den mest framgångsrika konsument standarden någonsin (i termer av tillväxthastighet) är att industrin för en gångs skull kom överens. Att dom aldrig lär sig....

Margaux e got
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/06 :  13:32:03  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
quote:

Om inte jag minns helt fel så stod ju aldrig striden mellan DAT/MD utan mellan DCC/MD.
Mvh Kristofer

Ja du har (delvis) rätt!
Jag borde skrivit DAT/DCC/MD.
Det gjordes ju faktiskt en hel del DAT-bandare som var menade för konsumentmarknaden även om nu DAT fick störst genomslag inom proffs och halvproffs (hemstudio) området.

//StefanZ
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000