HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cd eller vinyl? För och nackdelar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/06 :  15:48:02  Show Profile Send fredde a Private Message
Är nyfiken vad ni tycker. Har ingen vinylspelare för tillfället men har haft en del genom åren. Ingen av dem har jag dock varit särskilt nöjd med, men då skall man komma ihåg att de varit betydligt billigare än cd-spelaren.

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/03/06 :  15:53:03  Show Profile Send jatttelite a Private Message
LINN fantast utan en LP12 hmmmm

Tycker att Vinyl är mycket roligare än CD
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/06 :  15:55:35  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Linn LP12 ska du ha! Mycket musikalisk! (visst mått av ironi)

Har själv LP12, men tycker att CD är mycket roligare än vinyl. :-)

Hälsningar Johan
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/06 :  15:56:49  Show Profile Send peder47 a Private Message
*Tycker att Vinyl är mycket roligare än CD*

Instämmer till fullo...

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/06 :  15:59:02  Show Profile Send fredde a Private Message
Som student med allmosor från CSN är det inte så himla lätt att ha råd med en LP12:a. Det är nog jävligt att ha råd med EN bra signalkälla. Men jag kan ju inte påstå att jag inte skulle vilja ha en...

Finns det lite billigare vinylsvarvar som är bra? Inte Project, de har jag redan haft 2 modeller av och jag tyckte inte de lät så roligt...
Go to Top of Page

Zombie
Member

2503 Posts

Posted - 2003/03/06 :  16:13:48  Show Profile Send Zombie a Private Message
CD:n är billigare eftersom produktionsprocessen är billigare, endast i början kan priset gå upp något pga investeringar i utrustning, men sedan blir CD:arna mycket billigare, sen är den så gott som oförstörbar, man kan t o m trampa, spilla läsk och aska på dem utan att ljudet blir sämre...sen behövs det ju mindre plast, dvs olja och det är ju bättre för naturen och minskar oljeberoendet...
Så lät det i slutet av 70-talet, hur blev det?
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2003/03/06 19:25:18
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/03/06 :  19:17:45  Show Profile Send DHT a Private Message
CD är mer praktisk, kräver inte något pysslande med inställningar och sådant.
Vinyl är oftast betydligt roligare att lyssna på .
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/03/06 :  19:43:55  Show Profile Send nin a Private Message
Båda har väl sina för och nackdelar. Ceedee är ju såklart smidigare medans vinylen är kanske mer rolig med sina inställningar, massa tricks innan man spelar skivan mm.

När det gäller ljudet så tycker som sagt folk olika, som vi märker här. Vad jag föredrar är väl ingen hemlighet. Men något jag tror dom flesta kan hålla med om att det finns en hel del äldre musik som låter bättre på original vinyl än ceedee versionen som blivit misshandlad. Såklart finns det alltid motsatser också. Men överlag så föredrar jag ljudet från min skivspelare än från CeeDee skivor.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/03/06 :  21:33:48  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Knoppen!

Vad är det som är så roligt med cd??????????
Är det ljudkvaliten du skrattar åt??????????
Kanske utseendet????????????????????????????
Själv föredrar jag vinyl för att ljudkvaliten enligt mina öron är bättre!
Om vinylskivan är rolig eller ej kan jag inte bedömma,
har alldrig skrattat åt vare sig skivan eller kringutrustningen.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/06 :  22:24:21  Show Profile Send NtR a Private Message
Tänk vad mycket billig beggad vinyl det finns i antikvariaten!

Skivhögen på Högbergsgatan i Sthlm - normalpris 40:-. Jag har aldrig hittat en repa!

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/03/07 :  01:08:25  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Vinyl är roligare/trevligare att "pyssla" med.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"

Edited by - SZR on 2003/03/07 08:36:39
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/03/07 :  01:18:21  Show Profile Send erik a Private Message
CD är förmodligen mer rätt.
LP är roligt.,
Båda kan ge musikupplevelse.?
LP är roligt!
CD är praktiskt.
Saknar LP12!

/Erik

1500 LP, ingen skivspelare.

Blås på!
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/03/07 :  03:46:55  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
erik, du har aldrig funderat på att sälja dina skivor....till mig?

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/03/07 :  10:16:38  Show Profile Send Jadde a Private Message
CD, lätt och rätt

Vinyl, mest en massa strul, men ändå lite kul.

Vad låter bäst? inte en aning.
Go to Top of Page

Ville Vinyl
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/03/07 :  10:23:55  Show Profile Send Ville Vinyl a Private Message
Jag föredrar definitivt LP och lyssnar mest på det formatet. Oväntat eller?!? LP-skivor är roliga att pyssla med. Det är viss känsla att sitta där med konvolutet i näven. Dessutom LUKTAR inte CD-konvoluten något! Till CD:ns fördel kan sägas att det rymms mer musik, men samtidigt så är det kanske inte alltid man vill ha en massa extra alternate takes och live-versioner på samma skiva...bara för att det rymms. Tycker också att LP, till skillnad från CD kräver en riktigt bra spelare för att ge ett hyggligt ljud. Men å andra sidan ger LP ett mer "levande" ljud på något vis. LP:ns största nackdel är att de är j-vligt skrymmande, särskilt när det börjar bli några stycken.
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/07 :  10:49:23  Show Profile Send fredde a Private Message
Vad jag kan se på inläggen verkar de flesta föredra vinyl. Märkligt att marknaden inte anpassar sig efter vad folk vill ha, eller är det så att marknaden helst vill att vi skall ha så många format som möjligt för att tjäna så mycket pengar som möjligt? Jag vet själv inte riktigt vad jag tycker, tycker att båda medierna har sina ljudfördelar och kan egentligen inte rangordna dessa. Har hört både cd spelare och vinylspelare som jag tyckt varit väldigt bra resp. väldigt dåliga.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/07 :  10:59:42  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Fredde,

jag misstänker att de flesta föredrar CD. Det finns en "publication bias" i och med att man frågar om vinyl. Dvs, de flesta som svarar på inlägget föredrar vinyl. De som inte svarar kanske föredrar CD eller har inte jämfört. Dvs det är svårt att dra slutsatsen att det flesta föredrar vinyl.

Vinyl är trevligt, men jag föredrar CD.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/03/07 :  11:01:11  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag föredrar vinyl för ljudets skull och de stora fina konvoluten. Cd är enklare men tråkigare. Kopierinsskydd gör inte saken bättre. Ångrar att jag slutade köpa ny vinyl i 10 år, men försöker ta igen det nu.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/07 :  11:02:15  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
Fredde,

jag misstänker att de flesta föredrar CD. Det finns en "publication bias" i och med att man frågar om vinyl. Dvs, de flesta som svarar på inlägget föredrar vinyl. De som inte svarar kanske föredrar CD eller har inte jämfört. Dvs det är svårt att dra slutsatsen att det flesta föredrar vinyl.

Ok! Det ligger nog en del i det du säger.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/07 :  11:08:21  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Majjen03, om du läser "jattelites" inlägg ovanför mitt så förstår du varför jag skrev som jag skrev. Ironi alltså, inget som har att göra med hur jag tycker att det låter.

Om du menar det du skriver eller själv ironiserar har jag svårt att avgöra, är själv lite trött idag.
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/03/07 :  11:08:33  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Tomas A

fredde: Ok! Det ligger nog en del i det du säger.

Eller är det så att de flesta som inte har HiFi som sitt primära intresse föredrar CD (nu menar jag inte er här utan den breda massan)

Jag föredrar Vinyl i alla lägen utom när jag skall sova, då fungerar CD bra man kan lyssna längre utan att gå ur soffan/sängen och flytta armen från innerspåret

Edited by - jatttelite on 2003/03/07 11:19:52
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/03/07 :  11:10:19  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag fördrar helt klart vinyl före CD det känns mer rätt och levande. och jag har LP12a trots att jag är student ej köpt innan jag började studera igen. men jag vet vad du menar. CD spelare har jag en billig sak som fungerar men mycket mer är det inte.

hepcat

www.selleri.de
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/03/07 :  11:15:19  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Majjen03, om du läser "jattelites" inlägg ovanför mitt så förstår du varför jag skrev som jag skrev. Ironi alltså, inget som har att göra med hur jag tycker att det låter.

Jag omformulerar mig: Jag blir lyckligara av att lyssna på Vinyl. Dessutom låter det i Min anläggning med Mina öron varmare än cd, detta beror troligen på min CD-spelare som jag tycker är lite vass.
Men lyckligare blir jag ändå
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/03/07 :  11:16:43  Show Profile Send j.persson a Private Message
Ljudmässigt föredrar jag CD, i allmänhet. Men för mig är diskussionen om vinyl kontra CD (kontra DVD-A kontra SACD...) helt meningslös. Det är oavsett material mycket viktigare hur signalen behandlats innan den hamnat på sitt slutgiltiga media.

Det finns massor med exempel på både bra och dåliga inspelningar på vinyl och cd. Sedan finns det en hel del som ligger i gränslandet också, där musiken är så bra att (åtminstone jag) glömmer bort eventuella brister och bara njuter.

Är allt annat lika föredrar jag dock CD. Jag slipper ju vända på en sådan... och är det en opera eller en långs symfoni lägger jag bara skivorna i min cd-växlare som är ansluten till en extern DAC...

/JP
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/07 :  11:22:34  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag omformulerar mig: Jag blir lyckligare av att lyssna på cd. Dessutom låter det i Min anläggning med Mina öron varmare än vinyl, detta beror troligen på min vinyl-spelare som jag tycker är lite vass.
Men lyckligare blir jag ändå
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/03/07 :  11:48:30  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Hej Knoppen
Vad glad jag blir för din skull!!
Vad har du för CD spelare?

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.65 sekunder. Snitz Forums 2000