HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cd eller vinyl? För och nackdelar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/03/07 :  12:45:30  Show Profile Send lindvall a Private Message
Den där Knoppen är allt bra tokig han!

För övrigt hejar jag också på vinyl! Jag håller med alla som sagt något bra om vinyl tidigare i tråden.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/03/07 :  13:18:29  Show Profile Send nin a Private Message
Jag tillägger att jag föredrar vinylen eftersom jag tror den är mer rätt än Ceedee'n.
Sedan så håller jag med om att snacka formaten är ganska meningslöst eftersom det är själva överföringen som är viktigt. Och där tror jag vinyl har ett försprång mot dagens (re)master killar som leker med massa skit så ljudet stinker.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/07 :  13:32:24  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Hej Knoppen
Vad glad jag blir för din skull!!
Vad har du för CD spelare?

Det är en Denon DCD-625 som jag använder som driva samt två ollika DAC:ar som jag kör med. De är en Denon xxx(någonting)-2000 som är ett försteg med Dolby Digitaldekoder (det har mulibitars Burr Brown PCM-1702) samt en Sentec DiAna med mulibitars Burr Brown PCM-63K. Båda är mycket bra.

Annars ser jag debatten angående CD och vinyl ungefär som Nin. Själva mastringen gör ofta att ljudet kan låta helt olika på de olika formaten, ibland bättre på CD än vinyl, och ibland tvärtom. Man bör skilja på detta och själva formatet. CD som ett tekniskt format har otvetydigt större dynamiskt omfång, lägre distorsion, rakare tonkurva, och mindre brus, än LP. Men sedan så är det ju numera populärt i mastringssammanhang att komprimera musiken så till den milda grad att ett 5-bitarssystem skulle funka nästan lika bra, så man undrar ju lite vad skivbolagen pysslar med. Usch och fy för komprimerade mastringar! (även LP är ofta komprimerade fast på ofta annorlunda vis. Om man skulle köra okomprimerat skulle massor av svaga detaljer drunkna i bruset, samt det skulle vara svårt att få plats med ljudet på två sidor för runt 45 minuter musik samt att pickuperna skulle ha svårt att spåra)

Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/03/07 :  14:06:07  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Jag delar de åsikter som framförts av Majjen03, nin och lindvall m.fl.

Även om jag har cd så kör jag nästan uteslutande med vinyl.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/07 :  14:47:09  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

Här måste jag beskriva min känsla,då förstår ni nog vad jag föredrar.

Har kanske ca 200 CD men ca 4000 vinyl,har flyttat runt i olika länder de sista åren så det har inte blivit så mkt skivinköp.Men min känsla blir/är att jag hellre köper vinyl,det är inget jag planerar utan det sker som ngn form av drivkraft.
Ofta då jag köper en CD så blir jag besviken på återgivningen...sällan på vinyl.
Har en mkt bra skivspelare och har även en mkt bra CD och Dac,har haft många många Cd-Dac kombinationer och integrerade hemma för mellan 50 000-80 000:- och blir alltid lika besviken...okej,självklart låter det bra men det når aldrig upp till skivspelarens nivå.Jag skulle önska att det gjorde det,men tyvärr...för att det är bekvämare med CD det håller jag med om.

Linn sa själva då CD12:an kom att den är nästan lika bra som LP12,an....en CD12,a kostar ca 180 000:-,en LP12,a ca 90 000:- topputrustad.Och ändå sa Linn själva att CD12,an som är dubbelt så dyr BARA är nästan lika bra .

Nu med Lp12,ans två senaste upgraderingar så spelar den flera divisioner högre än CD12,an......trist men sant.

Och då hålls CD12,an som en av 2-3st som världens bästa CD-spelare.

Så som ni förstår,min känsla för det musikaliska budskapet gör att jag föredrar vinyl,hoppas utvecklingen leder till att jag kan ändra uppfattning.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/03/07 :  15:45:45  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Jag har svårt för att både läsa och beskriva vad mina öron upplever med ord som lätt, luftigt, dynamiskt, torrt, sprött osv. Jag ser på LP som mer själ än CD jag blir lyckligare av att lyssna på LP (vad själ betyder för mig betyder förmodligen inte samma sak för er). Därför ville jag i all enkelhet bara säga att JAG föredrar LP eftersom Jag blir glad, lycklig och har roligt!

CD kan vara mer "nära" originalet men min granne som målar porträtt i olja (fotorealistiskt) tycker JAG är oerhört tråkigt att titta på!

Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/03/07 :  15:58:25  Show Profile Send erik a Private Message
Pipes skrev:
quote:
erik, du har aldrig funderat på att sälja dina skivor....till mig?

Den tanken har aldrig slagit mig. Däremot funderar jag på i vilken skivspelare min oabvända riaa skall in i i framtiden. Kandidaterna är en Naimad 12a eller en Rega P9. Jag ångrar ibland att jag sålde 12an men är alltid glad att jag behöll skivorna. Som pengar på banken, fast bättre.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/07 :  17:14:09  Show Profile Send tompa a Private Message
För mig är det självklart: VINYL ÄR BÄST! Och detta säger jag som har såväl en halvtaskig vinylspelare som en d:o CD-spelare, där vinylen till 99% låter bättre. För mig handlar det inte om annat än lyssningsintryck, där vinylen ger mer närvarokänsla, nästan som jag befann mig i en klubb-/konsertlokal, d v s mycket live-känsla. Det finns några enstaka bolag som gör extremt bra CD-inspelningar, samtidigt som det finns/fanns bolag som gjorde extremt dåliga inspelningar/pressningar på vinyl. För mig är dessa undantagen som bekräftar regeln, att vinyl i princip alltid är bättre!

tompa
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/07 :  18:26:25  Show Profile Send peder47 a Private Message
En rätt intressant iaktagelse....

Låter man kvinnor som icke är samma Hifi/musiknördar som vi nog måste benämna oss....dvs *Vanliga kvinnor/tjejer* ...lyssna på CD kontra LP....så har dom i de fall jag gjort detta ALLTID föredragit LP.

Kvinnor = mer känslosamma varelser.....eller

Bara en iaktagelse från min sida..

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/03/07 :  19:01:51  Show Profile Send nin a Private Message
peder47, haha, håller med!!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/07 :  19:24:59  Show Profile Send marens a Private Message
Som sagt förut, jag tror inte en sekund på det där att folk gillar LP-ljudet för att det är högre upplösning eller så. Annars är det väl inte så konstigt att man gillar Vinylljudet, det gör jag också men inte på all musik. Håller helt med Knoppen faktiskt. Tycker CD har högre upplösning och renare ljud men det beror kanske på att jag inte växt upp med LP, har inte en enda LP-skiva. Jag tycker man hör musiken bättre på CD, sen får ni andra hålla med eller mot men så är det för mig. LP har säkert mer själ, det tvivlar jag inte på. Det är verkligen ett speciellt ljud som alla känner igen direkt: "ah, det är en LP-skiva". En CD-skiva är betydligt mer anonym.
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/07 :  19:33:09  Show Profile Send fredde a Private Message
Ok! Vinyl är bättre, vi säger så. Men varför försvinner den då? Nypressade skivor är jättedyrt och bor man inte i en stad finns det inga begagnade att köpa. Är det så att tillvärkarna vill att alla skall ha ett format till för numera kan man ju inte riktigt välja om ni förstår vad jag menar.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/03/08 :  16:10:36  Show Profile Send nin a Private Message
Som sagt förut, jag tror inte en sekund på det där att folk gillar LP-ljudet för att det är högre upplösning eller så.

Jaså, det tror du inte?? Jag (läs: alltså min personliga åsikt) anser att 16/44.1 systemet inte räcket till och att LP'n har i dom flesta fall jag jämfört haft högre upplösning och bättre ljud. Inte fan skulle jag köpa stereo saker för flera hundra tusen om jag trodde att LP inte ger bättre upplösning. Att vinylen är roligare har inte ett skvatt för min del att göra när vi snackar LJUDKVALITE. Hade CD'n låt lika bra eller bättre så hade LP skivorna stått och damma på vinden.
Såklart kan du tycka CD är bättre, inga problem. Men jag vill inte höra påstående att jag och flera som föredrar vinyl gör det för att det är roligare format, speciellt "vinyl" ljud, etc. Jag gör det för att i mina öron så låter det bättre.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000