Author |
Topic  |
|
iffe
Member

352 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 18:04:33
|
Om jag vrider upp volymen på förstärkaren (HK 660) till hög volym med CD:n ikopplad så hörs ett svagt brummande ur högtalarna. Någon som känner till vad det kan bero på? |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 18:44:25
|
Mycket troligt beror det på högtalarkablarna, hade samma problem förut, köpte ett par bättre kablar och nu är det HELT tyst när jag vrider upp. Om det inte blir bättre med nya kablar beror det nog tyvärr på förstärkaren... |
 |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 18:45:30
|
Såg nu att du skrev vad du hade för förstärkare, och då tror jag inte det beror på den. :) Vad har du för kablar? |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 18:47:24
|
Verkar vara en typisk hk-grej det här med brum. Är samma sak på hk670. Den både brummade tydligt utan högtalare inkopplade och i högtalarna när man skruvar upp volymen. |
 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 18:53:00
|
kan en kabel ge brum |
 |
|
andar
Member

303 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 19:02:27
|
Skulle det inte kunna vara så att det är störningar på nätet som ger antydningar till brum. Pröva vid olika tidpunkter på dygnet och lyssna om du hör någon skillnad. Om inte så får jag nog hänvisa till herrarna ovan..... |
GAIS är tillbaka!!! |
 |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 19:04:59
|
Ja, i alla fall gav min gamla kabel brum! Fråga mig inte hur det funkar men jag bytte kabel och vips så var det borta. Tilläggas bör att jag är en novis på området, den gamla kabeln var riktigt dålig och den nya inte är något extraordinärt den heller (80 kr/m.) |
 |
|
iffe
Member

352 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 21:07:42
|
Kör med EKK elinstallationskabel, kanske vore idé att prova med annat även om det inte är något större fel på ljudet annars. Det verkar ju annars inte heller orimligt att någon slags nätstörningar kan vara boven då det är ett ganska gammalt hus med ojordade kontakter o.s.v. |
 |
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 21:33:05
|
Jordfel, kanske. Kolla nätkabel och om möjligt testa en annan. Samma med CD:n. Även signalkabeln kan testas, likaså högtalarsladdarna. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
zvenzzon
Member

386 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 22:16:11
|
Prova att vrid stickproppen 180 grader. |
 |
|
iffe
Member

352 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 23:43:54
|
Vända stickproppen gav ingen effekt. Får testa med olika nät- och signalkablar när tillgång finnes antar jag. |
 |
|
berglund
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 23:51:55
|
Har en HK AVR7000 som jag haft problem med brum från själva förstärkaren, ej i högtalarna. Har kommit fram till att det är någon nåtstörning som gör detta, ex om jag har på kaffegryggaren blir det värre. Tror att HK har en brist i sina trafon som inte är så stabila som de borde.
/Pär B |
 |
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 12:12:46
|
Finns ett par saker att kolla:
Om du har datorn kopplad till stereon, så testa att rycka den kabeln och se om det gör någon skillnad. Koppla ifrån den på förstärkarsidan och inte vid datorn.
Kolla att du har signalkablar med BRA skärm. Om jorden/skärmen är dålig så plockar den upp massor av 50 Hz-störningar från omgivningen. Skärmen måste täcka innerledaren med >95%.
Skaffa jordpluggar till de oanvända ingångarna på förstärkaren. Kan hjälpa.
/Marcus |
 |
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 13:58:39
|
Jag har tre förstärkare hemma just nu, en Arcam A85, en Arcam fjm a32 och en Musical Fidelity A3.2. Alla tre brummar i trafon, även när inget mer än nätkabeln är inkopplat. Dock så är det endast trafon som brummar, det brummar inte ur högtalarna på nån förstärkare. Jag har även haft en H/K avr 7000 hemma som också brummade. Ingen av dessa förstärkare brummar på andra ställen än här hemma. Så min slutsats är att jag får väldigt "skitig" nätström just här. Hur kan man bli av med detta? Funkar nätfilter mot detta problemet? |
Give me my medal because I bleed for it. |
 |
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 15:51:00
|
Det brukar vara likspänning som gör att trafon brummar. Ett nätfilter borde flytta problemet dit, lite beroende på hur det är uppbyggt. När jag provat har nätfiltret helt förstört förmågan att spela musik, även om det blivit tystare och mindre brum. Förklaringen jag fått är att impedansen på nätet ändrats. Som vanligt; prova själv.
/Erik
Musik är ljud, ljud behöver inte vara musik |
Blås på! |
 |
|
iffe
Member

352 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 17:07:10
|
Ah! Nu börjar jag komma någonstans. Tur att man har det här forumet som löser ens livsproblem ;) När jag drog ut signalkabeln från datorn (lågkvalitetskabel, lång som tusan - kanske borde ha tänkt på det innan) så försvann en stor del av brummandet, dock inte allt. Drar jag även ut CD:n blir det så gott som tyst, ett mycket svagt brus kan dock urskiljas fortfarande, det verkar inte vara lika volymberoende som brummandet men mycket lägre.
Ska jag tolka det som att brumproblemet består av för dålig skärmning eller är det andra faktorer som spökar på grund av kablaget? Kabeln till CD:n är IXOS, ser likadant ut som 1112 Gamma-kabeln som jag hittade på hemsidan men det kan vara någon annan. Det trodde man ju inte skulle vara någon lågkvalitetskabel, men vem vet. |
 |
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 17:48:14
|
Jag fick brum ur högtalarna då jag hade stereon jordad i en dålig jordpunkt. Då jag tog bort jorden försvann brummet. |
 |
|
mucke
Member

353 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 17:52:42
|
Då måste det vara nått fel på min H/K 670 för här brummar det inte. Totalt knäpp tyst. Det brusar inte ens i diskanten vid mycket hög volym. På min förra annläggning ( Rotel Michi för och slutsteg och ett par B&W golvare ) kunde man tydligt höra ett brus eller kanske ett sus i diskanten när man vred upp volymen. Utan musik kanske ska tilläggas
Mvh Mucke.
|
Edited by - mucke on 2003/03/09 17:58:52 |
 |
|
SOTA
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 17:57:52
|
iffe:
Tillse att höger och vänster signalkabel ligger nära varandra. Tvinna gärna höger och vänster, då detta minskar risken för att magnefält inducerar brumströmmar. Tyvärr har majoriteten av kabeltillverkarna inte greppat den triviala fysiken. |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 18:02:39
|
Kör man ojordat är det mindre risk för brum. HK är väl en sådan stärkare. Jag kör jordat men jag vet inte om jorden är särskilt bra. Jag har ett svagt brum som inte tycks påverkas av vilken volym jag har. Jag testade en oskärmad signalkabel jag gjort själv. Då brummande det lite mer även om det annars lät bra. Så nästa kabel jag gör ska ha en skärm. |
Hifiarkeologen |
 |
|
JE Jr
Member

52 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 16:36:10
|
Jag har en HK670 och ojordat.
Ibland brummar det! Ibland är det helt knäpptyst också...
I vanliga fall brukar jag dra ur kontakten ur väggen, men en natt somnade jag ifrån det, och vaknade i sängen av att det brummade från stereon!
Det ni... |
Någon mer än jag som använder Roydhögtalare?? |
 |
|
|
Topic  |
|