| Author |
Topic  |
|
Aloud
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 21:35:04
|
Hejsan! Jag har snöat in på det här med bredbandselement. Vet inte varför. Det bara är så. Till frågan: Kan man ta ett "högkänsligt" bredbandselement, filtrera bort några decibel av det mest effektstarka intervallet, därigenom offra lite känslighet men vinna en rakare effektkurva?
Vad vinner man? Vad förlorar man? Någon som testat? Har jag gjort bort mig nu? 
MVH Aloud
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 21:45:14
|
| Personligen tror jag att det är bättre att välja ett element med skaplig frekvensgång istället för att dribbla med notchfilter men det fungerar tydligen, rena PA element låter nog konstigt i alla fall. Det är bara att prova, kör själv med bredband i öppen baffel och det låter skapligt. |
Lämnat forumet |
 |
|
|
Larsen
Member

833 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 22:27:41
|
Första tanken som slog mig skrev jag ner:
Vinner: En rakare frekvensgång kanske, om elementet nu inte hade det innan.
Förlorar: Hela meningen med att slippa filterkomponenter i signalvägen. "Punktformigheten" borde ju i alla fall finnas kvar 
Testat: Har notchat en Fostex FE103 Sigma och visst blev det "varmare" ljud, men samtidigt tappades annat.
Att fundera och undra är inte att göra bort sig, tvärtom! Finns så många här på forumet med mycket kunskap. Den samlade kunskapsbanken är nog enorm. Undrar om det finns en "ljudfråga" som inte kan besvaras här?
Svårt att säga hur det fungerar på det element du tänkt dig. Tänk på att vissa bredbandare kan ha kort slaglängd och genom att "notcha" bort för att tex få, relativt, högre nivå i basen kan leda till problem med detta.
Prova vetja! Standardsvaret numera...
Tjohoo / Lars |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 23:01:21
|
| Kanske jag pratar i nattmössan men drosslar verkar ha en förmåga att suga i sig musiken och dynamiken... nåt skumt är det... Högtalare med extrem rak frekvensgång verkar låta tråkigt ! ( väntar på storsläggan) |
Lämnat forumet |
 |
|
|
Aloud
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 23:07:26
|
Det känns skönt att man inte blir utmobbad bara för att man kommer med dumma frågor... När jag skrev inlägget tänkte jag inte på "LO-FI" PA-element utan mer på exempelvis Fostex serie. Tanken var just att sträcka ut basen lite (oväntat va? ). Ni har nog tyvärr rätt att det leder till problem, men om jag nu skulle få för mig att testa med ett par Fostex 8":are och resultatet blir klent har ni någon andra plan. Vad skulle ni föreslå för lådkonstruktioner för ett par dylika pjäser? Svar som innehåller ord som kvartvåg, halvåg, horn, öppen baffel mm. belönas med en vänlig tanke.
MVH Aloud
|
 |
|
|
Aloud
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 23:15:19
|
| Glömde beteckningen på elementet: Fostex FE206E |
 |
|
|
Larsen
Member

833 Posts |
|
|
Larsen
Member

833 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 23:24:53
|
Ahhaa... du la in beteckningen medans jag skrev det ovan. Kul att jag tipsade om ett förslag för just 206:an. Tillfälligheter? Vad är det?
Skulle inte säga nej till att provlyssna den konstruktionen 
Fostex säger ju själva att 206:an inte är avsed för annat än horn. Jag skulle inte tvekat en sekund, utan direkt byggt enligt deras förslag. |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
Edited by - Larsen on 2003/03/08 23:28:23 |
 |
|
|
Aloud
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 00:28:13
|
Jo, har tittat på deras konstruktioner. Någon som har synpunkter eller erfarenheter av Fostex egna alster?
Mina nuvarande högtalare är tvåvägskvartspipor sk. Voigt-horn(VH-1:or som då och då ventileras här på forumet). Jag är inte nöjd med basåtergivningen på dessa. Mitt mål med ett eventuellt nytt bygge är rimligt rapp och djup bas för de flesta musikstilar samt endast ett element per kanal.
MVH Aloud |
 |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 00:56:11
|
Det här elementet behöver 4-5 sugkretsar för att fungera och lyssnar man på dom så inte sitter man och funderar över dom kretsarna i alla fall. Det låter bra. Rätt fashinerande högtalare faktiskt. Toppellementet klarar iofs inte dom allra nedersta oktaverna själv.
 |
Edited by - n/a on 2003/03/09 01:21:59 |
 |
|
|
LageB
Member

209 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 07:56:40
|
Aloud,
Om du inte har varit där redan, ska du absolut besöka Full Range Driver Forum: http://f18.parsimony.net/forum31999/
Där finns MASSOR av kunskap om bredbandare, inklusive Fostex.
Själv har jag FE168S, som jag för närvarande har i små slutna lådor. Meningen är att dom senare ska köras tillsammans med två stereo woofers/Sub med XO runt 140Hz. FE168S får då rulla av naturligt utan elektronik.
Om möjligt, så tycker jag man ska undvika filter för Fostex - men å andra sidan har jag inte själv testat...
Lycka till.
Lage
|
 |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 09:45:13
|
Efter att ha hört times "soptippsfynd" dvs två usla pakethögtalarlådor med bredbandare i, så börjar man verkligen fundera på vad man håller på med i högtalarvärlden.
Jag slår vad att om man hade kört blindtest och folk hade bara fått gissa pris, så hade dessa usla lådor kunnat komma upp i flera tusenlappar. (Fast jag tror att utan basstödet så får man en annan ljudbild, eller vad säger du time?) |
 |
|
|
Aloud
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 10:50:16
|
Jaha, bästa sättet att nå HiFi-nirvana går kanske via en sopcontainer...
Jo, dom häringa notchfiltrena (bandpass?) var hittar man konstruktionsinfo passande en icke-elektriker
MVH Aloud |
 |
|
|
Aloud
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 11:07:24
|
Var köper man Fostex-element förresten HifiKit hade ju inget stort utbud.
MVH Aloud |
 |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 12:25:01
|
Bredbandare har jag varit nyfiken på länge. Vore kul att lyssna på ett par. Har bara hört Philips 9710 i öppen baffel och de imponerade väl inte nåt direkt på mig. Lät som en gammal 60-tals radio.
Men med tanke på alla lyriska personer som älskar det så skulle det vara kul att höra ett par seriösa högtalare med bredbandare.
/Erik |
 |
|
|
blackrose
Member

172 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 17:48:26
|
Har 2 Fostex FP203 som bara ligger o samlar damm, någon som är sugen?? Jag vet, fel forum!! ;) |
Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway" |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 18:21:42
|
| ejjordan har de ultimata bredbandarna, kolla in JX53 samt JX92. |
sound pollution |
 |
|
|
Aloud
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 19:43:51
|
Jo, dom såg väl trevliga ut. Men jag tror att känsligheten är lite för låg för min Edison 60 (PSET).
MVH Aloud |
 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 21:14:25
|
| Jag håller med Joakim, utan basstöd ingen botten men det är intressant att lyssna med öppna sinnen, ni skulle ha hört de B&W CDM 1 jag spelade på häromdagen, 500 kr på att samtliga hade röstat på "skrotet" !! (med basstöd) Bredbandare är väldigt homogena i klangen, kanske för att hela området återges av samma kon ? Man slipper dessutom att tweaka filtren ! |
Lämnat forumet |
 |
|
|
Aloud
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 21:58:33
|
Så... jag borde kanske satsa på en mindre bredbandare (<8") om man ändå ska använda med sub (aktiv eller passiv). En liten bredbandare borde återge mid och diskant bättre. Eller?
Det borde leda mig till öppen baffel och ett bredbandselement med högt Qts + sub.
Det låter som en enkel (och billig) lösning.
Förslag? |
 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 23:20:32
|
| Man kan tycka att en mindre kon får bättre mid och diskant och får det kanske också men en tia eller tolva gör det med en helt annan pondus och tyngd (i alla register) Baffeln blir förståss stor. Jag gillar bredbandstolvor, realistisk dynamik och liten färgning (väntar mothugg) pga ett stort membran som rör sig litet. Slutna lådor är en annan femma, gå på loppis och shoppa en liten låda med en bredbandare och prova, kostar nästan inget. Vi körde en 5X4" i tioliterslåda i ett 60m2 rum och ingen klagade i alla fall, med subbor ska tilläggas. |
Lämnat forumet |
 |
|
|
pricer
Member

176 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 02:32:39
|
Ultimata vet jag inget om men JX92:an är trevlig. Är sugen på dem samt även F200A och FX200. Bredbandare utan filter är min melodi.
Här hittade jag en bild på ett par BR-stativare med F200A. Tyvärr kostar elementen cirka 500 Euro styck...
 |
Edited by - pricer on 2003/03/10 02:45:01 |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 09:14:24
|
| Bandor gör ju bredbandare. Är det nån som hört dom? 3:or med aluminummembran har jag för mig. Borde låta bättre än bilradio-skräp-koaxiala-bredbandare. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Carl-M
Member

432 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 19:49:06
|
12" Ryska bredbandare som Time och jag använder är helt enkelt skitbra. Åke Nimrell kanske har några kvar. Ca 3000kr/par. Jag kan ej vara utan dom, sitter skitnöjd.  |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 19:58:42
|
JX92:

"Borde låta bättre än bilradio-skräp-koaxiala-bredbandare"
Tror sådana högtalare kan prestera mkt bra bara man lägger ner lite arbete på filtret.
|
sound pollution |
 |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 20:09:13
|
Vad Carl-M inte talat om är att för att få in dessa i vardagsrummet fick han offra mer till frugan än det där revbenet som Adam offrade till Gud för att få Eva.
Ska vi gissa på:
* Skaffa jycke * Se 2 st videofilmer utan bilar/pistoler/rymdisar utan att gäspa eller gå på toa när det blir romantikdravel. * Delta aktivt och inte bara med plånboken på 4 st veckoslutsshoppingrundor där bara sko- och klädaffärer besöktes. * Underteckna 1 st kontrakt på "Jag skall fälla ner toaringen" giltigt tills vidare * Äta svärmors mat och berömma svärfars musiksmak. |
 |
|
Topic  |
|