Author |
Topic  |
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 17:17:22
|
Jag vet inte om detta är rätta platsen att ta upp detta, men jag gör det ändå. Det är en sak jag funderat lite på... Min erfarenhet av musiker är att de inte har någon vidare koll på hifi, och är egentligen rätt ointresserade. Har ofta någon sämre begagnad variant typ Sharp hemma. Rentav är det så att de ibland vill att musiken SKA låta dåligt, att det ska låta "skitigt". Sina dagar spenderar de med att hänga i skivbutiker på jakt efter nya musikaliska äventyr, medan den sanna audiofilen i stället hänger i ljudbutiken och spelar Springsteen hemma. Dessa människor (musiker) måste man väl ändå betrakta som äkta musikälskare.
Så min fundering är egentligen denna: Är det verkligen för musikens skull en audiofil håller på? Använder han ljudanläggningen för att lyssna på musik - eller använder han musik för att lyssna på ljudanläggningen..? Något som tål att tänkas på kanske... |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 18:07:58
|
Ja, sällan har jag läst så mycket fördomar i en och samma mening. |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 18:22:37
|
Tja det är väl ganska olika. Ett enkelt sätt vore att titta på hur mycket man lagt ner på stereon i förhållande till mjukvaran.
En del har skivor för 100 papp och anläggning för 20, andra har det tvärtom.
Jag tror dock inte man kan uttala sig om hur pass intresserade man är av musik kontra ljudkvalité utifrån hur många skivor man har eller hur dyr anläggning man har. Det går inte att generalisera helt enkelt. |
Hifiarkeologen |
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 18:28:35
|
"Använder han ljudanläggningen för att lyssna på musik - eller använder han musik för att lyssna på ljudanläggningen..?" Den frågan var bra formulerad! Men varför inte både och? För min del är intresset för ljudets kvalitet och egenskaper en stor del av mitt musikintresse, men det är två sidor av samma mynt. Utan musik mindre ljud. Men fågelsång är inte dåligt det heller. |
 |
|
trolleri
Member

70 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 18:56:47
|
> Rentav är det så att de ibland vill att musiken SKA låta dåligt, att det ska låta "skitigt".
Det är väl knappast något man skulle vilja göra mot något som man älskar. Bizzart beteende, skulle jag vilja säga. |
- I'm a head of my self |
 |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 19:12:25
|
Givetvis är frågan tillspetsad. Med "den sanna audiofilen" åsyftas ingen konkret person, utan en fiktiv person, med de egenskaper man intuitivt tänker på när man hör "den sanna audiofilen". Och det går såklart heller inte att generalisera, att mäta utrustning kontra skivsamling m.m., m.m.
Funderingen dök snarast upp då jag flera gånger kommit på mig själv med att lyssna på ljudet snarare än musiken, och då tänkt "vänta lite, nu är det något fel, vad håller jag på med egentligen?". |
 |
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 19:29:47
|
svanbo, du tar upp något väsentligt! Ibland har jag också ställt mig frågan, vilket som är viktigast för en viss person, utrustningen eller musiken. Själv har jag oftast satsat mer på musik än på hifi-prylar, vilket jag kanske ångrar då och då och nu försöker rätta till. En lagom balans mellan många och bra plattor (i mitt fall mest vinyl) och bra hifi-apparater är något jag strävar efter idag.
tompa
|
 |
|
stef
Member

241 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 20:11:10
|
Funderingen dök snarast upp då jag flera gånger kommit på mig själv med att lyssna på ljudet snarare än musiken, och då tänkt "vänta lite, nu är det något fel, vad håller jag på med egentligen?".
känner igen mig mycket i detta! men jag vill varken kalla mig musiker eller audiofil |
| Hemsidan | |
 |
|
stegg
Member

109 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 20:33:20
|
En del fördomar tycker jag.........många av mina musikerkolegor har utmärkt hifi-utrustning. Kanske inte alltid den dyraste, men det låter oftast helt ok. Andra musiker lägger hellre ned sina pengar på nya instrument och skivor. Jag tror inte dom skulle ha något imot en riktigt bra hifi. Det är en fråga om prioritering.
 |
 |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 20:53:41
|
Det var lite skönt att höra, faktiskt. Det är bara de musiker som jag kommit i kontakt med jag hade som referens, och det är inte speciellt många. Om även musiker är hifi-intresserade känns det på något sätt bättre att själv vara hifi-intresserad... :) |
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 20:56:29
|
Prioriteringar, suck. Tänk vad man kunde gjort utan dem! |
 |
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 21:35:11
|
Ang vissa inlägg i tråden typ "kommer på mig själv lyssna på ljud istället för musiken..." och "vissa lägger Xpapp på skivor och Ypapp på anläggning"
Kan väl för min del sammanfatta det såhär: kanonbra musik och "dåligt" ljud: Funkar bra! (kan ju tom digg ai bilen) kanonbra ljud och dålig musik: usch vad jag tröttnar! Bra musik och bra ljud: Mumma mumma! Bra musik och kanonljud: Orgasm! (får jag skriva så?)
Så.....undan för undan när man skaffar mer musik så får man ut ännu mer av musiken när man skaffar mer godisljud....
Hmmmm...om jag nu kollar på Topic...så var sjutton har jag hamnat? ...OK...får väl ta bort om ngn tycker det hamna för snett...
...och jag känner både musiker mer bra ljud och de utan.... oftast hänger det ihop med pengar.... man köper helt enkelt hellre bättre och bättre instrument, än lägger pengar på ljudet hemma.... flera är tillochmed helt musikfria hemma.... de vill inte ha med jobbet hem....
\\K-man |
Edited by - K-man on 2003/03/09 21:39:53 |
 |
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 06:47:37
|
Tror nog det finns mycket i topicen som stämmer. Kan säkert om jag tänker efter handplocka ett par från bekantskapskretsen som faller in i dina respektive beskrivningar, men det gör det inte till en regel, likväl känner jag flera som är precis tvärtom och sätter musiken allra främst.
K-man dina beskrivningar av musik/inspelningar tycker jag var klockrena |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 08:28:13
|
"Och det går såklart heller inte att generalisera, att mäta utrustning kontra skivsamling m.m., m.m."
Var det inte just detta som en viss chefsredaktör på en viss hifitidning försökte generalisera för några år sedan, om jag inte minns helt fel, apropå ingenting. MvhKristofer
|
 |
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 08:48:14
|
Är själv musiker, (hobby ej proffs), och jag ställer höga krav på ljud. Grejen är den, jag vet hur bra det kan, läs skall låta, och då blir man besviken när inspelningarna inte uppfyller ens, som jag ser det, mycket rimliga krav. Kanske är det som en "yrkeskada" när man börjar analysera istället för att lyssna på musiken. Men har man väl en gång hamnat i High End/Audiofil/Hifinördsvängen etc, ja då vill man verkligen att det man älskar också förtjänar att presenteras på ett så bra sätt som möjligt och att det skall kunna upplevas på ett så bra sätt som möjligt, dvs bra ljud. Mvh, SRV |
Texas Flood........ |
Edited by - srv on 2003/03/10 08:51:58 |
 |
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 09:14:20
|
svanbo: Din beskrivning av musiker måste väl ändå vara grymt överdriven? Jag är själv hobbymusiker och hobbyaudiofil och jag tycker att "musikerbeskrivningen" är uppåt väggarna fel och måste bara opponera mig... Hur tror du t ex att det är med klassiska musiker? Tror du de strävar efter att musiken skall låta "skitigt"? Eller dom kanske inte räknas?!?! Och seriösa rock/popmusiker (alltså de som spelar musik för musikens skull, inte för att sälja plattor, spelas på radion och synas i TV) tror du de hellre hänger i skivaffärer istället för att sitta/stå bakom sina instrument och öva???
Vanligen och vänligen /Georg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 09:50:33
|
Bra tråd!
Är också hobbymusiker med 20 års erfarenhet och kom in på det här med hifi genom att jag fick höra att man blev mindre lyssningstrött med bra grejor. Man kan helt enkelt lyssna längre utan att tröttna. Tyvärr är de flesta "bra" grejor för ljusa och hårda i klangen så även här måste man som bekant leta som tusan för att det skall bli rätt.
Vad det gäller skitigheten så visst, en riktigt rockstänkare skall avlyssnas i bilen. Med en vanlig biradio, inga dyra grejor, volymen skall vara hög, det skall dista lite lätt och bildörrarna skall vibrera lite lätt. Backyard Babies i bilen och Lloyd Cole hemma helt enkelt. |
Nicke the Rocker |
 |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 14:08:06
|
Håller med föregående talare, tråden har utvecklats bra! Och jag har fått svar på en del av mina funderingar, tack för det!
De beskrivningar jag gav i början av musiker resp. audiofil var naturligtvis kraftigt överdrivna, och schablonmässiga, och jag inser att de knappast stämmer på särskilt många. LIKVÄL vet jag att de existerar, och kanske utgör varsitt extremfall. För att klargöra min poäng och göra kontrasten tydlig valde jag att ta dessa två schablonbilder och ställa dem mot varandra.
Grundidén var ju egentligen "Använder vi anläggningen för att lyssna på musik - eller musik för att lyssna på anläggningen". De flesta verkar tycka att det handlar om lite av varje, och då är det ju bra! Jag tror och hoppas att det är så även för mig. Men jag tror att det är en balansgång, och att det kan vara lätt att börja lyssna för mycket på ljudet och för lite på musiken när man börjar grotta ned sig i hifi-träsket... Om inte annat kan det nog vara bra att vara medveten om detta....  |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 14:58:18
|
Frågan om skivor vs anläggningen är ju omöjlig att ta generellt. T ex jag. Jag har lagt ut bra bit över 100 papp på utrustning (förstärkare, högtalare, skivspelare, allt demo ex, nypris över det dubbla). Alltså borde jag kanske räknas som audiofil, eller? Jag har även över 1300st LP skivor, varav 90% är köpta nya = en hel del stålar, är jag en sann musik älskare då? Eller handlar det om vad jag har FÖR skivor? Eftersom kanske 60-70% är hårdrocks skivor så borde dom inte räknas som audiofil mat direkt. Så är jag ingen audiofil p g a detta?? Dom dårar som sitter med över 10 000 skivor och köper massa dom kanske inte lyssnar på, är dom "sanna" musik älskare eller är dom kanske bara samlare?
För frågan är, NÄR blir musik bara "samling" och när blir musik bara "ljud"?? |
Edited by - nin on 2003/03/11 01:32:24 |
 |
|
Sajtam
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 15:09:24
|
...en annan vinkel av saken kan ju vara att vardagsmusikern oftast är så pank så att han inte har råd med fina hifi-prylar... |
 |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 16:19:16
|
nin tar upp en intressant aspekt, skivsamlandet. Många samlar ju skivor till stor del för samlandets skull, och hinner aldrig lyssna särskilt noga på det de köper. Detta är något som har escalerat i samband med mp3 och det enorma musikutbud som numera finns tillgängligt på nätet. Själv pluggar jag datateknik, och som namnet antyder finns det en hel del "datakillar" på min utbildning. Många av dem har, säg, 150-200 Gb med musik på sin hårddisk. Det blir flera tusen fullängdsskivor. När jag kollar in vad de har och frågar "hur är den där?" blir svaret ofta "vet inte, har inte lyssnat på den". Så visst, antal skivor är på intet sätt ett mått på musikintresse. Det är nog svårt att "mäta" musikintresse hur gärna man än vill, det är något subjektivt.
Ytterligare en sak jag kom att tänka på efter jag hade läst inlägg i denna tråd: För mig handlar musik om kommunikation. Det handlar om att förmedla känslor, tankar, intryck och budskap, precis som all konst, mellan utövaren och betraktaren. Detta är ett synsätt som jag tror många här delar med mig.
Därför kan man argumentera för att denna "kommunikationsväg" mellan utövaren och betraktaren skall vara så "ren" som möjligt, från inspelning till lyssning, och att man därför ska ha så bra och neutral ljudanläggning som möjligt.
Men man kan också se det så här: Om det nu handlar om att förmedla känslor - då finns det ju många sätt att uppnå den känsla som utövaren avsåg, och det "neutrala" kanske inte alltid är det bästa. För att ta ett exempel: Klassisk musik tror jag lämpar sig allra bäst för att avnjuta i lyssningssoffan med slutna ögon. Men det är nog mer tveksamt om Hellacopters och Guns´n roses hade detta i åtanke när de skapade sin musik. Kanske uppnår man lättare (bättre?) den känsla de försöker förmedla i en bilstereo i en gammal Mustang (som Nicke Löfmark beskriver)..? Kanske uppnår man känslan Håkan Hellström vill förmedla bäst med en bärbar stereo på en gräsäng med ett gäng kompisar i utkanten av ett festivalområde en varm julikväll?
Men det är klart, det är inte så ofta man får tillfälle att lyssna på musiken på det sättet... :)
|
 |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 16:33:00
|
när jag inte var speciellt intresserad av hifi köpte jag mer skivor och intresserade mig mycket mer för musik o upptäckte hela tiden ny musik.. men nu när jag är riktigt intresserad av hifi tycker jag att musikintresset minskat och det tycker jag är mycket tråkigt! |
 |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 16:46:47
|
Intressant!! Fler som har denna erfarenhet? Jag har det inte än så länge... Men kan det inte vara så att du nu i stället lyssnar extra noggrant på den (antagligen) stora samling skivor du nu har? Upptäcker nya aspekter och sidor hos musiken du tidigare förbisåg i hasten..? |
 |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 17:08:30
|
Det finns ju alltid risken att man generaliserar när man talar om sådana här saker. Man kan ju inte beskriva varenda människas beteende, så då generaliserar man. Det jag tyckte var intressant var svanbos generalisering av musiker. Om jag hade generaliserat hade jag gjort det precis tvärt om Vad jag menar är att många av de musiker jag känner (är amatörmusiker sedan 25 år) skulle aldrig sätta sin fot i en skivaffär! En av mina bästa kamrater är en mycket duktig kompositör/gitarrist. Han äger, på sin HÖJD, tio skivor. Hans brorsa är producent, han äger INGA (nuförtiden)!!! Anledningen varierar, t.ex. "jag vill inte bli influerad av andra...", "det är bara min musik som är värd att lyssna på", "jag är inte intresserad av annat än att SKAPA musik", etc., etc., etc.
Vad gäller HiFi så skulle jag vilja säga så här: de allra flesta musiker är mycket intresserade av HiFi, det är bara det att de kallar det för Studio   Allvarligt talat, stoppa in bättre högtalare i studion, eller bättre förstärkare, eller bättre vad som helst så blir musikern glad. Och han/hon talar gärna och mycket om senaste studiomonitorn eller pluginen till ProTools, osv. Det är väl inte HiFi i dess striktaste mening, men jag skulle vilja säga att det är samma sjukdom....dvs. GAS (Gear Aquisition Syndrome) Ni vet jag jag menar...
Den här frågan om musik vs. ljudanläggning kommer ju upp titt som tätt (inget skäll här svanbo), vi har två stycken just nu på förstasidan här. Det som är ett tecken på friskhet är ju att jag tror att ALLA här är medvetna om fällan att därmed är lyckas undvika att falla (allt för djupt) i den. Dessvärre kan jag inte säga samma sak om de flesta musikproducenter som inte verkar kunna hålla fingrarna ifrån alla sina leksaker. |
 |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 17:16:54
|
Jag misstänkte att denna fråga varit uppe tidigare, men jag är ny och hittade ingen befintlig tråd i detta ämne... jag var nyfiken på vad andra tyckte och tänkte om detta, därför startade jag en tråd... :) Är det OK eller finns det något arkiv man kan titta i?
Det verkar onekligen som att de musiker jag varit i kontakt med (vilket, som jag skrev, inte är speciellt många) inte är representativa för musiker i allmänhet. Eller bredare kan man ju säga att ingen är representativ för någon annan (som KC m.fl. har påpekat). :) Problemet är bara att om man aldrig tillåts generalisera om någonting blir det omöjligt att dra slutsatser om något. Men tydligen generaliserade jag fel. :)
Men det låter ju bra att folk i allmänhet är medvetna om hifi-fällan. :) |
 |
|
Brosk
Member

426 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 18:31:20
|
En äkta audiofil(oholist) har investerat i följande fallande rangordning: -Hifi-tidningar -Kablar -Stereo-komponenter -Rumsakustiska hjälpmedel -Testskivor -Mjällschampo -Musik-cds
    |
 |
|
Topic  |
|