HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Musiker vs. audiofil
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/03/10 :  18:33:34  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
det handlar ju om kvalitet kontra kvantitet också.
en skiva låter ju bättre på en bättre anläggning.
sen när man har det man tycker är en hyffsad stereo(asbra helst) så kan man ju lägga resten av pengarna på skivor, men detta bytandet och uppgraderandet hela tiden kan ju kännas lite onödigt och kostsamt.

sen detta om att analysera musiken... jag tror inte att det är många musiker som inte analyserar musiken, jag kan t.ex ta om ett trummfill x antal gånger bara för att höra hur det är.
att analysera ljudet å andra sidan är ju kanske ine så positivt, det tror jag faktiskt inte man kan hålla på med särskillt länge heller. men om man hör något som låter dåligt så kan man ju lägga märke till det, eftersom det stör helhetslyssningen.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

PatrikB
Starting Member

7 Posts

Posted - 2003/03/10 :  19:05:40  Show Profile Send PatrikB a Private Message
Intressant!
Tycker själv mycket om att båda spela/skapa samt att lyssna på musik. De personer jag känner som satsar helhjärtat på sin musik passar helt klart in på beskrivningen som gavs i början. Mycket fina och seriösa instrument samt en allt-i-ett liten sony stereo.
Visserligen så beror det väl till stor del inte på ignorans eller ointresse utan att fina instrument kostar väldigt mycket och då blir det inte så mycket över till annat. Min gitarr kostar mer än hela min anläggning som exempel, och då är jag bara hobbymusiker. Visserligen är det inte jordens bästa grejer men det är ändå bra utrustning från erkända tillverkare.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/10 :  21:31:51  Show Profile Send NtR a Private Message
Svanbo utvecklar sig till forumets filosof. Mustanger å grejer, rena poesin. Tranströmerklass.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/03/11 :  15:36:26  Show Profile Send svanbo a Private Message
Inte för att jag vet vad "Tranströmerklass" innebär men det låter i alla fall som något positivt. Tack.
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/03/12 :  13:55:18  Show Profile Send yoko a Private Message
svanbo..skitsnack, du ska bara se vissa av oss när vi har våra små cometogethers! Själv är jag musiker och hifigumma...kassören i lts o ingengör Öhman e ju oxå musiker på ett eller annat sätt....kan man tro att dem inte e hifikillar?! tror inte det.... God hifi o musiker hör ihop...det är bara inte alla musiker som har fått rätta introduktionen till hifivärlden. Hifikillar som inte gillar musik..det har jag inte så mkt att säga om...man kan ju älska hifikickar utan att gilla musik....lyssna på testskivor o fiffla m apparater....
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/12 :  13:58:02  Show Profile Send ekman a Private Message
sen finns det ju sånna som jag också som älskar musik och apparater men tycker det är så %#¤%#¤% svårt att spela själv och låter bli pga detta =)
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/03/12 :  14:08:40  Show Profile Send yoko a Private Message
försök med tinwhistle eller synt...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/12 :  14:12:57  Show Profile Send ekman a Private Message
kanske kazoo? hehe
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/03/12 :  14:27:49  Show Profile Send yoko a Private Message
eller badmintonracket...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/12 :  14:29:43  Show Profile Send ekman a Private Message
såg? =)
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/03/12 :  14:35:38  Show Profile Send srv a Private Message
Ekman; Dags att köpa en gura. Kunde 6 pistols så...........

Texas Flood........
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/12 :  14:38:48  Show Profile Send ekman a Private Message
jag är helt värdelös på gitarr tyvärr =( det är hur svårt som helst ju
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/03/12 :  14:54:04  Show Profile Send srv a Private Message
Inte var 6 pist, heller nå vidare. Faktum är att du behöver bara lära dig ett enda ackord. Barréackordet! Det är sant.

Texas Flood........
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/12 :  15:05:14  Show Profile Send ekman a Private Message
det är väl ett av dom svårare ackorden? =)
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/03/12 :  22:14:35  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Intressant citat : "Använder vi anläggningen för att lyssna på musik - eller musik för att lyssna på anläggningen".

Jag började med att lyssna på musik på min farbrors kassettbandspelare någon gång i mitten på 60 talet, tror inte att kvalitén var den bästa. Men det skapade ett musikintresse.

Sedan dess har jag lyssnat på mycket musik i olika sammanhang. Jag tror man skall skilja på musik intresse och HI-Fi intresse. Det handlar inte helt om samma saker, mitt Hi-Fi (ljud) intresse har skapats från att jag vill ha bästa möjliga förutsättningar att lyssna på den musiken som finns inspelad på olika medier. Och intresset består aven av att få bäst ljud för pengarna.

Jag tycker att musiken låter ”bättre” på en bra Hi-Fi anläggning, men det är många som inte tar sig tid att lyssna på musiken, och då tycker jag att de har missat någonting. Men sådana saker tar tid att förklara (förmedla upplevelse), så vi får se det som vår ”mission impossible” att förmedla detta.

Jag tycker även att många inspelningar är väldigt dåligt gjorda och det gör inte vårt uppdrag lättare.
Det viktigaste är att lyssna på musik, sedan kommer anläggningens kvalitet.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000