HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DVD förslag?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2003/03/10 :  14:50:23  Show Profile Send CC a Private Message
Hej, är i uppgraderingstankar. Funderar skarpt på att avveckla en stycket cd, en stycket dvd samt en dac med alla nätkablar o signalkablar, nätfilter osv... Allt till förmån till en stycket låda! Som läser både DVD och CD! Där ljudet från cd-skivor inte behöver skämmas om man jämför med "rena" cd-spelare? Gärna med balanserade utgångar...
Har Ni därute några bra seriösa förslag? Pris? Helst inte, men kanske max 20 svenska tusingar?

Kan vara kul med en liten lista när man gör Göteborgs hifi-butiker osäkra någon helg framöver.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/03/10 :  15:54:18  Show Profile Send Johansson a Private Message
Ett hett tips är Thule DVD250B, mest på grund av att jag har en själv. En balanserad cdspelare som klarar dvd är väl en bra beskrivning då den är byggd främst för musikåtergivning.

Rent och fint ljud, om du hört CdFix så vet du på ett ungefär hur den låter. Den går även uppgradera för ännu bättre ljud, kostar runt 8kkr om jag minns rätt.

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/03/10 :  15:58:48  Show Profile Send Conan a Private Message
Hej, CC!
Jag har en Arcam DV-88 som fungerar väldigt bra både till film och musik, och nog skulle kunna passa dig. Som jämförelse har jag provat mot min externa D/A-omvandlare (Sentec DiAna) och det är väldigt svårt att höra skillnad mot den inbyggda. Uppgraderingskit för proggressiv-scan finns till spelaren och DVD-Audio ska enligt uppgift vara på gång. Den klarar alla videoformat och alla skivor och går att göra regionsfri med en knapptryckning på fjärren. Numer är modellen uppgraderad till DV-88 Plus (tror att proggresiva scanen ingår) och går löst på ca 16-18 tusen.

Spelaren är väldigt bra men du kan få vara beredd på lite strul om du har otur. Mitt exemplar har haft problem med högljudd drivmekanik, dåliga uppgraderingar av firmware och nu senast ett haveri på MPEG-kortet. Jag tror Arcam har fixat till det mesta i.o.m. plus-varianten men man vet ju aldrig. På minussidan finns också en helt hopplös fjärr, "DVD-snabbspolning" (måste trycka "stop" för att den ska sluta spola) samt att den tar flera sekunder på sig att känna igen en vanlig musik CD.

Kolla in den på http://www.arcam.co.uk/diva/cinema/dv88plus.html

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/03/10 :  16:01:00  Show Profile Send Johansson a Private Message
Glömde berätta vad Thulen kostar, 16 fick jag betala för min.

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/10 :  16:05:25  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Primare V-25 är en andra altenativ. ca 13000 SEK

"Trust only your own ears!"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/03/10 :  16:13:18  Show Profile Send Ayn a Private Message
Kan bara hålla med om att Arcam DV-88 är ett mycket intressant alternativ att undersöka, lyssnade bl.a. på en sån när jag var i färd med att köpa DVD. Den låg något över min budget tyvärr, annars hade jag inte tvekat
Rappt ljud a la Arcam, väldigt kontrollerat, den låter inte alls ansträngd även när musiken brassar på rejält.

En annan intressant maskin jag tycker du borde undersöka är Linn Classik Movie. Ja, jag vet att den kostar 32000 i Sverige, men beställer du från exempelvis www.stoneaudio.co.uk kostar den ca 21500 plus frakt. Det är mkt prisvärt!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/10 :  16:17:12  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Conan; om Arcamen strular så pass mycket verkar det ju som om man absolut bör undvika den!!
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/03/10 :  17:15:25  Show Profile Send Conan a Private Message
Knoppen,
He he (lite ansträngt...) jo man kan ju tycka det. Själv hade jag inte valet att bli av med spelaren, även fast gudarna ska veta att jag försökte när det var som värst och den hade varit inne på service i sju veckor. Däremot, och vad som talar FÖR Arcamen i dagsläget, har dom hela tiden jobbat med "barnsjukdomarna" och betat av dom i tur och ordning. Frimwaren har uppgraderats flera gånger (bl.a. för att bättre kunna spela kopieringsskyddade CD:ar), mekaniken är numera helt tyst och MPEG-kortet är helt nytt och bättre.

Jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en "ur"-DV-88:a men allteftersom man avhjälpt problemen så kan modellen DV-88 Plus betraktas som mogen och robust. Det tycker jag också tyder på en sund policy och kunniga designers att försöka förbättra och jobba vidare med grundkonceptet istället för att bara överge modellen och kliva på en ny efter årsskiftet. Spelaren är lite i överkant vad gäller prislappen men den är också väldigt bra.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000