Author |
Topic  |
|
Tomas
Member

1037 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 16:19:28
|
Hej!
Mitt namn är Tomas och jag älskar musik på oerhört många plan. För att få en bra helhetsbild gäller det att kunna se detaljerna många gånger. Men i stort sett varje gång jag börjar diskutera detaljer som t.ex ljudkvalitet blir man påhoppad med den klassiska:"du glömmer väl inte bort att lyssna på musiken!", "nu missar ni musiken igen" och detta sätter gärna stopp på ett ibland intressant ämne, vilket gör åtminstone mej rätt så irriterad. Jag skulle verkligen uppskatta om jag slapp dessa påhopp åtninstone på detta forum som jag trivs i och anser ha oerhört många begåvningar och talanger.
MVH Tomas |
Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst. Teknikansvarig www.Brewhouse.se
Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317 |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 16:22:16
|
Det tror jag du kan vara säker på att slippa här, Tomas. :) Kolla gärna in tråden "musiker vs. audiofil" som behandlar ett snarlikt ämne.... MVH Erik
|
 |
|
Tomas
Member

1037 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 16:26:53
|
Såg den precis, och visst kan ju detta alltid diskuteras och gränsen flyttas nog lite för varje dag för dom flesta av oss, men musiken är ju grundstenen för NÄSTAN alla, hur insnöad man än må vara i ljudet så är det ju musik som man vill få att låta bra. Och dessutom så har jag faktiskt hört på just detta forum ett par gånger en förmaning att börja lyssna på musiken istället. Är annars så nöjd man kan bli här!!!
T |
Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst. Teknikansvarig www.Brewhouse.se
Edited by - Tomas on 2003/03/10 16:27:29 |
 |
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 16:37:19
|
Jag har svårt att tänka mig att jag ens skulle komma på tanken att lägga pengar på en stereo om det inte var för att jag lyssnar såpass mycket på musik...
Klart att det är musiken som är viktigast, hur kul är det egentligen att analysera sönder varenda skiva i samlingen?
//Johansson |
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 17:54:30
|
Att köpa en fet stereo utan att gilla musik är som att köpa en Ferrari och hata att köra. Sen kan det givetvis gå över till en hel del lekande med stereon, men visst lyssnar man ändå! |
 |
|
Tank
Member

520 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 18:58:54
|
Håller med, här. På sämre anläggningar så känns det faktiskt som det inte är musik som strömmar ut. Musik är ju känsla, och vissa kör den genom en köttkvarn när de ska lyssna. Blir det 'musik' då? I mitt fall är det absolut nej. Sen behöver man faktiskt inte lägga ner en förmögenhet för att få det helt okej. 
Undantag finns givetvis. I rätt situation så kan även den sämsta anläggning ge en upplevelse. Sannolikt? Njae, men chansen finns.  |
Edited by - Tank on 2003/03/10 19:06:09 |
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 21:38:21
|
Visst sjutton kan man njuta även av dåliga grejor ibland. Hellacopters på högsta i bilen är kanon!  
Däremot kan man njuta en hel dag med rätt prylar . Därför har jag såna, annars skulle jag inte ha det. |
Nicke the Rocker |
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 22:27:01
|
Bra musik tar sig alltid igenom! Har hört musik från en racklig transistor som varit så bra att jag genast köpt plattan. Blir det så illa att jag ger fan i att köpa musik för att den inte håller "audiofilstandard", då är det dags att byta hobby. Naturligtvis är det häftigt när man köper något som låter bra, men det räknar jag som bonus. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 23:32:30
|
Ibland kommer man på sig själv med att sitta och muttra över dåliga inspelningar, inte för att det är olyssningsbart utan för att det har kunnat gjorts mycket bättre.
-"Faan om AudioQuest Music kunde få spela in alla album som John Lee Hooker gjort!" und so weiter... 
Det är helt klart en ovana, för icke-frälsta kamrater är lika glada ändå, även om skivan skulle vara en helsunkig 80-talsmixning som närmast framkallar panikångerst hos en själv.
//Johansson |
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
 |
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 00:07:20
|
Det är väl den gamla ljud kontra musikdebatten igen antar jag. Prylar med "stampa takten" och tekniskt intresserade för teknikens skull. Jag vill inte riva upp gammalt damm igen så jag nöjer mig med att konstatera att vi tycker olika. Faktum är ju att det finns fler likheter än olikheter i vårt tyckande så det är väl ungefär vad jag känner. Hifi utan teknik är lika borta som hifi utan musik är ett annat sätt att se på saken. Att jag personligen är mer okunnig inom det tekniska och mer kunnig inom musikområdet gör väl att jag prioriterar det senare utan att för den skull vara ointresserad av det förra.
Hyfsat politiskt korrekt inlägg. eller hur?  |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
KingX
Member

586 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 00:29:50
|
helt godkänt politiskt inlägg =)
men jag skulle tro att för många av oss som gillar o pilla med stereon o försöka förmå o lura våra öron till något som återger ljud ännu bättre.. så musiken e juh i fokus lixom.. det e juh den man vill åt..
o alla har väll säkert nån gång tänkt tanken att "tänk om denna plattan var mixad på annat vis" ..det gör juh inte musiken sämre för det.. men man tänker juh tanken ibland.. jag har iaf vissa stunder ibland då jag gillar o slänga på nån lugn platta med vass kvalité bara för o få lixom sluta ögonen o lyssna på själva ljudet.. som nån sorts avslappning.. det e mumsigt lixom..
|
//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\ |
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 11:07:32
|
Jag lyssnar nästan alltid på musik. Det är bara vad den kommer ut igenom som skiljer. Skivorna jag gillar, gillar jag i vilken anläggning som hälst.
Sen att jag strävar efter mer välljud hemma, är ju ingen hemlighet. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 11:34:09
|
Säger nog som många andra sagt. Man börjar väl bli tjatig om nedanstående.
Det viktigaste är musiken. Liksom Dole, spelar jag alltid musik (ja, nästan) när jag är hemma. Letar ofta efter ny musik, för att bredda mig. Dessutom blir man ofta förvånad när man hittar sådana guldkorn som finns där ute! Typ: "Hur kan jag ha missat detta tidigare?". Musik är kul, skitkul faktiskt .
Sen anläggningens uppgift är för mig att återge den på ett så bra sätt som möjligt. Man vill att det skall låta bra. Pysslar lite emellanåt med att få det att låta bättre, tex via tweaks och andra ideer, placeringar mm. Pysslandet/tweakandet får dock inte gå till överdrift. Ibland känner jag så och å brukar jag lägga ner ett tag och bara lyssna på det viktiga: musiken (igen). 
/Mattias |
 |
|
Tomas
Member

1037 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 12:44:40
|
Underbart med med så mycket reflektioner!!!
Min mening med denna tråden var iochförsig inte att utveckla detta ämne något mer utan är snarare en förmaning, eller önskan att vi alla på detta forum ska få förkovra sig i detaljer och teknik, totalt glömma bort musiken för en stund och bara låta sig smekas av välljud/oljud, tänka signalvägar och brusredusering om vi vill utan att någon ska påpeka för den andre vad som är rätt alt. fel. Fritt tänkande och spånande för att det slutgiltiga resultatet ska bli våran innersta önskan. Jag menar, en t.ex en sång är ju sällan färdig musik från början. |
 |
|
|
Topic  |
|