HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarkablar, pris, prestanda och prisvärdhet...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/03/17 :  22:33:52  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jag undrar om det här med högtalarkablar.
Hur motiverat är det egentligen att köpa högtalarkablar för 30 000 kr eller liknande?
Själv har jag billiga supra ply kablar till mina billiga högtalare och tris bra med dem.
Givetvis hade jag säkert inte hört någon skillnad med riktigt dyra kablar med tanke på mina högtalares kvalitet heller, men....
tror Ni att jag hade hört någon skilland om jag t.ex. köpt ett par Audioquest Granite (bi-wire) för typ 5500 kr eller vad dom nu kostar?
Mina black diamond kostar ju endast 6000 kr paret och elementen och delningsfiltren i dem är säkerligen inget exklusivt.
men dom spelar musik, och låter mycket bra för pengarna!

Min dröm högtalare är nog QRS saturnus men det är pengar jag kan drömma om för tillfället.
Alla här på forumet verkar vara väldigt förmögna med tanke på vilka anläggning och kablar (!) vissa har till sina anläggningar, vad gör man när man vill ha nåt och inte har pengarna, köper en trisslott eller??
Men som sagt, om man hade haft QRS saturnus, hade det inte varit lite väl att ta i och köpa högtalarkablar för 30-40 tusen? Hade det inte räckt med kablar för några tusenlappar? Är det verkligen någon större ljudförbättring?
Av egen erfarenhet så påverkar allting annat ljudet betydligt mer än kablar!

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/03/17 :  22:44:43  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Diy kablar baserade på cat5 nätverkskabel. Pris? 400-500 kr par 2 x4m, biwiring. Jämförbart med vad? Säg det. troligen med vad du vill.
Dimitri
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/17 :  22:46:04  Show Profile Send yalpa a Private Message
"Själv har jag billiga supra ply kablar till mina billiga högtalare och tris bra med dem."

Precis, men har man dyra högtalare så får man väl köpa dyra kablar. Sen att kablarna inte bör kosta lika mycket som högtalarna, det förstår de flesta. Men om man råkar älska Saturnus och driver den med säg en Linn cd12 och en ML 383 och inte vill (kan) uppgradera, då är det inget som ska hindra en från att köpa kablar för multum. Det är just när man är nöjd med de större grejjerna som kablar kan bli oproportionerligt dyra, men vafan, det är väl upp till var och en.
Go to Top of Page

SOTA
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/17 :  22:46:14  Show Profile Send SOTA a Private Message
"Jag undrar om det här med högtalarkablar.
Hur motiverat är det egentligen att köpa högtalarkablar för 30 000 kr eller liknande?"

Jag kallar det bondfångeri. Jag har hittills inte sett någon kabeltillverkare förutom Supra som inte tillgripit pseudovetenskap, lögner och gallimathias för att marknadsföra kablarna.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/17 :  22:47:44  Show Profile Send ekman a Private Message
vilka oväntade svar i denna tråd =)

man blir nästan lite nostalgisk
Go to Top of Page

escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts

Posted - 2003/03/17 :  22:56:08  Show Profile Send escape a Private Message
Tycker mig också höra ett visst eko...
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/17 :  22:58:03  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det är samma gamla diskussion som väl nu går runt i varv 507 eller något sådant.

hifirocker, är du dum eller vill du bara provocera? Aldrig har väl någon rekommenderat en högtalarkabel för 30 tusen till högtalare för 6 tusen. Det vanliga rådet är att prova och om man upplever någon förbättring får man själv bedöma om det är värt priset. Knappast någon som skulle föreslå något dyrare än Supra Ply till dom högtalarna.
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/03/17 :  23:02:53  Show Profile Send drgreen a Private Message
Det finns bara en som kan avgöra om ngt är värt pengarna och det är den som betalar dom. Sen om det betyder kabel för 100papp till en luxor högtalare från 30talet so what? (jag har journummer till en psykklinik ifall ngn behöver btw...)
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/03/17 :  23:20:02  Show Profile Send Pelle a Private Message

"Det vanliga rådet är att prova och om man upplever någon förbättring får man själv bedöma om det är värt priset."

"Det finns bara en som kan avgöra om ngt är värt pengarna och det är den som betalar dom."

Instämmer till fullo med ovanstående.

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/03/17 :  23:28:33  Show Profile Send luminox a Private Message
Att det är skillnad på kablar vet alla som har provlyssnat på riktigt bra utrustning någon gång. Sen är det klart att i ett system för 7000kr så upplever man säkert ingen skillnad på högtalarkablar för 30000kr. Dessa kablar är i första hand gjorda för de som har väldigt bra system där kablar kan få förstärkaren att prestera det där lilla extra som sista uppgraderingsutväg. Har man ett billigt system är rådet att köpa en förstärkare för 30000kr innan köp av kablar.
Go to Top of Page

Steffo
Mr. Wilson

126 Posts

Posted - 2003/03/17 :  23:30:41  Show Profile Send Steffo a Private Message
Jag provade Kimber Select 3038 (runt 80000kr) till mina Magnepan 1.6 (30000kr). Maggisarna har ALDRIG låtit bättre!!!! Tycker synd om dom som tror/vet att kablar är humbug.... UTAN!!! att ha provat själv.

"WILSON, probably the best speaker in the world"
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2003/03/17 :  23:31:14  Show Profile Send geldis a Private Message
Grabben är varken dum eller provocerande, han bara undrar. Det finns mycket input i detta forum och det handlar om att få råd som man kan sedan kan ta ett eget ställningstagande till. Råd som ligger i nivå med egna högtalare och övrig utrustning. Ni som vet, ge lite förslag som går att handla över disk som sedan hifirocker kommer att sitta nöjd med.
MVH

geldis
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/17 :  23:32:10  Show Profile Send brumel a Private Message
Man måste väl värdera vad som ger mest i förbättringar. Kabel för 6 tusen eller ny förstärkare, spelare eller högtalare för samma pengar. Oavsett om man har QRS Saturnus eller KEF Cresta.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/03/18 :  09:28:20  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Hur kan man vara dum om man frågar??? Enligt egen utsago spelar kablar stor roll! Jag sitter och inväntar rätt tillfälle för uppgradering, under tiden kör jag med DIY Cat5e kablar.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/03/18 :  10:01:47  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag kör tokgrova kablar för att det är snyggt =))

Har själv inte gjort några serriösa tester på skillnad mellan kablar, men nöjd är jag =))

Ju grövre destå bättre =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/18 :  10:08:16  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
"Alla här på forumet verkar vara väldigt förmögna med tanke på vilka anläggning och kablar (!) vissa har till sina anläggningar, vad gör man när man vill ha nåt och inte har pengarna, köper en trisslott eller??"

Det var ju inte lite fördomar som kom med där inte. Du kan ju prova att göra vad jag gjort, jobba som en slav ca 70 timmar i veckan. Allt handlar om prioriteringar, och att folket här skulle vara förmögna bara för man prioriterar musikåtergivning är en tråkig fördom som vissa verkar ha fått för sig..

Kan ju tillägga att jag är fattig student men gjorde ett avbrott på ett halvår och jobbar bara för att kunna finansiera mina två (dyra)hobbys, hifi och flipperspel.

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/03/18 10:10:01
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/03/18 :  10:10:08  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Diy kablar baserade på cat5 nätverkskabel. Pris? 400-500 kr par 2 x4m, biwiring. Jämförbart med vad? Säg det. troligen med vad du vill.
Dimitri

Var i hela friden togs detta från??

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2003/03/18 :  11:02:33  Show Profile Send Terratec a Private Message
Sådana här trådar rör tydligen alltid upp mycket känslor... Själv är jag helt klart "kabeltroende" efter några närmast religösa upplevelser av test av dyrare kablar.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/03/18 :  11:24:22  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Noob!

Bra idè, själv använder jag också tjocka snygga kablar!
självklart får man inte glömma bort designen samt imponatoreffekterna!

Mvh
Kenth
Go to Top of Page

AU
Member

86 Posts

Posted - 2003/03/18 :  11:38:12  Show Profile Send AU a Private Message
Som företrädare för HiFi branschen tycker jag det är viktigt att pröva exklusiva kablar, och att man verkligen anstränger sig för att höra att pris och ljudkvalitet hänger samman;-)

/AU

Collecting stars..
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/03/18 :  11:42:44  Show Profile Send n00b a Private Message
majjen03...

Imponatoreffekten är mycket viktig =)

Mina är nog 3cm i diameter minst och man kan nog slå ihjäl någon med dom =)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/03/18 :  11:50:31  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Vad menar du Splix?
"Var i hela friden togs detta från??"
Jag använder flätad cat5 kabel som högtalarkabe enligt TNT receptet
www.tnt-audio.com.
Dimitri

Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/03/18 :  11:56:09  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Jag använder flätad cat5 kabel som högtalarkabe enligt TNT receptet
www.tnt-audio.com.
Dimitri

Ahh, hittade ingen koppling i tråden. Undrade vad du menade..

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/03/18 :  14:08:32  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Jag tycker kablar är viktigt men ni måste hålla med om att vi betalar överpriser för kablar (men vem bryr sig ). Men, det finns bara en sak att säga till detta: "Det kostar att ligga på topp" (och det passar aldrig bättre än i Hifi-sammanhang... )

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/18 :  14:29:43  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

AU:

Trevligt att du är i hifibranchen! Vi som har anknytning brukar berätta vilken firma det handlar om här på forumet, för undvikande av alla möjliga bekymmer.

Vilket företag tillhör/äger du?

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

AU
Member

86 Posts

Posted - 2003/03/18 :  16:59:09  Show Profile Send AU a Private Message
Sladd, ursäkta det där var ett skämt, där av den spartanska smilisen.

MVH
AU

Collecting stars..
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000