HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarkablar, pris, prestanda och prisvärdhet...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/03/18 :  17:30:33  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Tackar för allas inlägg!
Har varit kul att läsa!
jag har faktiskt en kompetent förstärkare till mina black diamond, nämligen SAT amplifix.
Tror att jag, med tanke på förstärkarens kvalitéer bör köpa dyrare högtalarkablar, eller ska jag vänta tills den dag då jag ( får råd) köper mina saturnus och själv jämföra då!
Den var inte meningen att få mina fundering att låta som fördomar, men som sagt, vet man inte bättre så måste man väl få undra??
Tips på bra kablar i vettiga prisklasser, typ 500-800 kr/m
Gärna sådana med bi-wiring utförande.
tack på förhand!
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/03/18 :  17:38:34  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Måste puffa för ett gruppköp av Cat5e på DIY-forumet. 500m för 444kr+bosses avgifter.
2x3m biwire kommer att kosta under hundringen.

Mer info på DIY-forumet

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/18 :  18:32:44  Show Profile Send Anders47 a Private Message
hifirocker,
Ursäkta om jag var litet brysk mot dig. Anledningen är att när folk börjar prata om kablar för 30k till högtalare för 6k är det oftast för att provocera. Lustigt att det var just dom siffrorna för jag har högtalare för 30k och högtalarkablar för 6k.
Jag tycker Supra Ply verkar vettigt till dina högtalare. Skulle nog fundera på att lägga pengarna på högtalare i första hand och därefter ev. uppgradering av kabel.
Go to Top of Page

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2003/03/18 :  18:53:59  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Prisvärdet är väl en fråga om hur mycket pengar man har Jag menar bara att har man råd så är det väl okey att betala så länge som det blir bättre. Jag är i den avundsvärda situationen men jag missunnar inte dém som är det. Problemet är väl snarare de som försöker lurea på folk värdelöst skräp Ta alltid hem och provlyssna!!

Basmuller
Go to Top of Page

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2003/03/18 :  18:57:40  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
URSÄKTA!!! Jag menar att jag är INTE i den avundsvärda situationen att jag kan köpa hur dyrt som helst! Se ovan!!!Dessutom menar jag prisvärdhet inte prisvärdet. Har druckit lite för mycket whiskey ikväll.

Basmuller
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/19 :  07:55:53  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
hifirocker:

Alla anläggningar man haft (och kommer att skaffa sig....) måste ju - för att få ut anläggningens potential - hänga ihop kvalitetsmässigt.

man gör ofta misstaget att tänka att det lurar en "slutstation" bakom kröken. I ditt fall angående kabelfunderingar är det ju så att du bör ha det kablage som passar din anläggning.

Byter du upp dig i högtalarväg så bör man se över (lyssna fram) kablage samtidigt. Supra ply verkar vettigt idag. Audioquesten kan ju vara helt rätt i morgon med ett par Saturnus i rummet. Men det är inget du säkert kan veta eftersom du inte provat med just de högtalarna i ditt rum.
Alltså bör man inte köpa högtalarkablar i förväg såvida man inte hört kombinationen flera gånger med lyckat resultat och det dyker upp ett bra tillfälle.

Ett par Saturnus låter dig lätt höra skillnaden på kablage upp i den prisklass du pratade om, har hört detta flera gånger. Fast det är de ju knappast ensamma om. Mårtens Monk lät fantastiskt när vi riggade Valhalla till dem....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/03/19 :  08:08:33  Show Profile Send DasKapital a Private Message
'allå Sladd!
Du som har hört Monk och har koll - vad tror du är lämpligt högtalarkablage till dem? Någon valhalla lär det ju inte bli, men vad skulle du se som bästa budgetalternativ (mellan EKK och kanske 3kkr nytt el. beg)?

//Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2003/03/19 :  08:20:33  Show Profile Send mva a Private Message

"Jag kallar det bondfångeri. Jag har hittills inte sett någon kabeltillverkare förutom Supra som inte tillgripit pseudovetenskap, lögner och gallimathias för att marknadsföra kablarna."

Då är det samma sak varför köpa BMW när SKODA kan ta mig lika bra från punkt A till B

Världen har musik för dom som lyssnar!

Edited by - mva on 2003/03/19 08:25:30
Go to Top of Page

SOTA
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/19 :  08:32:35  Show Profile Send SOTA a Private Message
sladd,

"Ett par Saturnus låter dig lätt höra skillnaden på kablage upp i den prisklass du pratade om, har hört detta flera gånger. "

Är du säker på det Blindtestat
Go to Top of Page

SOTA
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/19 :  08:47:00  Show Profile Send SOTA a Private Message
"Då är det samma sak varför köpa BMW när SKODA kan ta mig lika bra från punkt A till B"

Som en stor vän av BMW måste jag säga att din parallell är både irrelevant och förvirrad. BMW och Skoda skiljer sig år i prestandahänsende på i alla fall 1000 punkter
Jag skulle vilja se en Skoda knäppa en BMW M5/M3 på nosen under ett race på Nürnberg-ring.

Med "bondfångeri" menar jag att kabelbranchen med LÖGNER,pseudovetenskap och allehanda skitprat säljer sina kablar. Det finns tom direkt olämpliga Nordost-kablar, vilka saknar skärm.

Go to Top of Page

SOTA
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/19 :  08:49:35  Show Profile Send SOTA a Private Message
"Alla anläggningar man haft (och kommer att skaffa sig....) måste ju - för att få ut anläggningens potential - hänga ihop kvalitetsmässigt."

Kloka ord. Faktum är att kablar nästan alltid tangerar det perfekta, vilket högtalare och annan utrustning sällan eller aldrig gör.

Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/03/19 :  09:24:48  Show Profile Send Tomas a Private Message
Kan man inte lägga in någon form av autosvar på kabelfrågor så slipper man alla munhugg och förolämpningar gentemot varandra?

Kramas i trafiken

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/03/19 :  09:27:25  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Man blir klart impad av dina kunskaper i ämnet kablar herr Sota!

Tvärsäkert och snusförnuftigt. Undrar om jag någonsin kommer upp i den nivån av bildning

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/03/19 :  09:47:24  Show Profile Send Rebo a Private Message
Skulle tro att 99% av de som jobbar med elektronik på motsvarande civ. ingenjörsnivå håller med SOTA.

Visst, denna debatten börjar bli tjatig, men så länge ingen kan motbevisa dagens vetenskapliga argument på ett sätt som accepteras ”vetenskapligt” så kommer nog dessa kabelkrig att fortsätta dyka upp lite nu och då.

För ingen av sidorna kommer att kapitulera och nya kombattanter tenderar att dyka upp titt som tätt.

Edited by - Rebo on 2003/03/19 09:49:53
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/19 :  10:08:28  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Skulle stå på bromsen där på ringen SOTA, vi kör lite kul IP-nummersök då och då.....

Das Kapital:

Att rekommendera en kabel utan att ha hela anläggningen presenterad är nog ganska omöjligt. Monken har ju ibland blivit beskriven som "ljus" och en del kanske då letar efter något mjukt romantiskt. Jag har hört Monken låta både ljust och mörkt. Mest beroende på rummets karaktär men även kringutrustning. Gillar man monken så är det förmodligen upplösningen man är ute efter i det fanstastiska mellanregistret. Synd då att försöka "tuna" anläggningen med murriga snäll-kablar som ofta äter upp upplösning och detaljer.

Standardrådet är Transparent-kablage som en första provlyssning. Gör aldrig bort sig, alltid potent bas, aldrig stickig diskant.
Sedan, som vanligt, är det kanske lättare att rekommendera vad man inte vill snöra ihop dem med. Själv skulle jag undvika Harmonic Tech:s enklare kablage samt dito PAD. Det är de två mest olika klangkaraktärerna i kabelvärden. Den ena upplever jag ljus och skramlig, den andra som en trött gammal potatissäck.

Sedan måste vi flika in en brasklapp. Det finns så mycket bra kablar därute, prova gärna någon av våra annonsörers produkter, Analycis, Nordost.......

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/19 :  10:08:49  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
jobbar med elektronik på motsvarande civ. ingenjörsnivå

quote:
dagens vetenskapliga argument

Tack Rebo, nu förstår jag äntligen vad det handlar om....
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/19 :  10:10:48  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Apropå det som Rebo skrev. Min bror som läser till civilingenjör på Chalmers har som sagt mycket svårt att kunna tänka sig att det kan finnas skillnader som motiverar de priser som ligger på vissa högtalar och signalkablar.

Men om man som undertecknad har hört klara skillnader mellan kablar i olika kostnadslägen så blir det mer klart.

Allt är en avvägning kostnadsmässigt och precis som Sladd skriver en fråga om balans. MvhKristofer
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/03/19 :  10:21:06  Show Profile Send Rebo a Private Message
Pjotre: Jag fårstår inte riktigt vilken poäng du vill göra?

Min poäng var att det finns många som delar SOTAs uppfattning och de kommer inte att ge sig, eller försvinna, i första taget. Lika lite som den andra sidan tvärt kommer att kapitulera. Individen kanske tröttnar, fast det kommer flera.

Pjotre: Du tar väl bort den där loggan snart? Den gör ont i mitt Modo hjärta . Tacka vet jag föra året
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/19 :  10:41:58  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Rebo, poängen var att du/ni lutar er mot vetenskap och civ.ing. titlar när ni bedömmer kablar i stället för att lyssna och höra om det ger någon förbättring. Har man från början bestämt att det inte kan vara någon, prisvärd, skillnad på olika kablar så kommer man ju själklart inte höra någon skillnad heller....

Loggan stannar så länge Frölunda gör det...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/19 :  10:49:10  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Loggan stannar så länge Frölunda gör det"

Tycker jag låter lysande. MvhKristofer
Go to Top of Page

SOTA
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/19 :  10:50:00  Show Profile Send SOTA a Private Message
sladd,

Jag brukar normalt inte hänvisa till vad andra skriver, men gör ett undantag. Länken nedan går till Tag Mclaren.

http://www.tagmclaren.com/members/sub_frame.asp

Jag påstår inte att testet är "hela sanningen", men testet är av den mer seriösa sorten
Go to Top of Page

f97mno
Member

71 Posts

Posted - 2003/03/19 :  10:50:17  Show Profile Send f97mno a Private Message
Pjotre

Visst är det så! Vi civilingejörer vill inte höra någon skillnad mellan kablar... precis lika mycket som ni kabelfantaster vill höra skillnad.
För oss som inte vill höra skillan är det nog kört, vilka tester vi än gör kommer vi inte höra någon skillnad eftersom vi inte vill det. För er som vill höra skillnad finns dock ett lätt sätt att ta reda på om det verkligen finns en skillnad eller ej. Blindtest!!!

/Micke
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/03/19 :  10:58:34  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Man brukar säga att man skall lägga 10% av det man har köpt grejer för till kablar. Har jämfört olika kablar (dyra/billiga) och det är en skillnad men det är ju klart, någonstans går gränsen.:)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2003/03/19 :  11:01:43  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
"Vi civilingenjörer"

Finns det officiella talesmän här?

Nog hör jag skillnad på kablar fast jag var tvungen att överbevisas först. Hur mycket skillnaden är värd i pengar vill jag inte uttala mig om. Det får var och en avgöra själv.

DrM
(Civilingenjör KTH 1981)
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/19 :  11:11:54  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Mer troligt en tiondel av högtalarnas kostnad på kablar. MvhKristofer
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000