HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarkablar, pris, prestanda och prisvärdhet...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/19 :  20:58:44  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Sladd,

bara lite nyfiken; hur är medlemsökningstakten nu på Hififorum? Finns det någon statistik på hur antalet medlemmar har ökat med tiden?

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/19 :  21:04:01  Show Profile Send norman a Private Message
Röstar fortfarande för en ban av ordet blinxxxxt.......

Kanske bäst att banna alla med "fel" åsikter istället?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/19 :  21:04:45  Show Profile Send Pjotre a Private Message
ThomasA, vi passerade 2.000 medlemmar för någon vecka sedan.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/19 :  21:08:21  Show Profile Send Timbre a Private Message

Du kan hela tiden följa medlemstillväxten längst ner på startsidan.
Just nu är det 2090.
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/03/19 :  21:10:58  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Vad är den verkliga medlemsantalet om man tar bort alla dubbla identiteter från alla som har blivit avstängda? =)

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/19 :  21:13:22  Show Profile Send Timbre a Private Message
Vid avstängning (utslängd alltså) korrigeras medlemsantalet nedåt.
Vid dubbla identiteter åker bägge numera.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/19 :  21:14:53  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag undrade mest om ökningstakten; dvs att den var mest i början och om den har avstannat eller om den fortsätter vara hög.

Frågan är relaterad till hur många nya som drabbas av "gamla" diskussioner?

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/19 :  21:30:54  Show Profile Send joakim a Private Message
Vafalls? Inga dubbla identiteter? Hur går det med stereoperspektivet då? ;)
Go to Top of Page

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2003/03/19 :  21:44:11  Show Profile Send stegg a Private Message
Sladd
Konstigt, jag ifrågasätter vissa produkter ute på marknaden om de är till för att förbättra ljudkvaliteten eller om de är rent bondfångeri.
Du svarar mig oförskämt och föraktfullt.
Jag är inte ny när det handlar om ljud. Det är mitt yrke sen 18 år.
Jag har medverkat på ett otal inspelningar på skivor och radio/tv.
Jag är fullt kompetent att höra skillnad på olika kablar och bilda mig en uppfattning om hur det låter.
Ett av mina stora interessen är just hifi.
Jag driver inte med någon som tycker att exlusiv hifi är viktigt för den bästa återgivningen av sina inspelningar. Det är helt upp till var och en, men jag är mycket kritisk till tillverkare som marknadsför kablar som innehåller båda det ena och andra. Jag är till och med inte ensam om att tycka att Mit-kablar är lurendrejeri.
Att jag hellre skall gå ut och lukta på blommor är väl helt ok, att få läsa dina spydiga svar kan jag vara utan.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/19 :  21:59:24  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jamen sluta nu.... HUR ORKAR NI käbbla om detta gång på gång på gång på gång....????
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/03/19 :  22:03:44  Show Profile Send lennartj a Private Message
Handlade det inte om kablar?
Min oortodoxa metod att verifiera skillnaden mellan olika kablar är att lyssna i mono och byta kabel i ena kanalen och kolla vad som händer med ljudbilden. Jag uppfattar då att fokus kan svaja inte bara av frekvensmässiga skillnader utan även av dynamiska (tidsmässiga). För mig blir det sedan lättare fokusera på vad jag gillar och inte gillar när jag skiftar mellan kabelpar i vanlig stereo-lyssning.
Vore kul att höra vad andra har för erfarenhet av liknande mono-tester.
(Jag har mono-knapp på förförstärkaren, att spela mono-LP med stereo pick-up utan mono-knapp ger enligt min erfarenhet sällan tillräckligt stabilt mitt-intryck för denna test).

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Peter_Å
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/03/19 :  22:55:10  Show Profile Send Peter_Å a Private Message

Jag var själv väldigt kritisk till dyra kablar i största allmänhet. Efter att ha gradvis uppgraderat från Biltemas rosa "high-end" signalkablar till nuvarande Tara Labs Air 1 i mitt referenshörlurssystem kan jag inte förstå folk som ifrågasätter dyra analoga signalkablars inverkan på ljudet. Givetvis så måste ju övrig utrustning hålla motsvarande kvalitet.

Gällande högtalarkablar är jag mer skeptisk eftersom det handlar om högnivåkablar. I nuläget använder jag Supra Ply 3.4/S. Är det någon som kan beskriva vad som ljudmässigt förbättras med dyrare högtalarkablar? Finns det någon som gradvis uppgraderat från standard 2.5 mm2 OFC högtalarkabel till något mer exotiskt och kan beskriva eventuella förbättringar.

Med dyrare signalkablar är det ju uppenbart att ljudet blir mer öppet, detaljerat, mer 3-D m.m.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/03/19 :  22:59:52  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jag får säga att jag är av samma åsikt som Svalander. Att allt som går att höra säkerligen ÄR mätbart, men att vi definitivt inte kommit på metoderna för att mäta allt vi hör (långt ifrån!).

Vore inte det något för civilingengörer, osv att forska kring?

Och för de som tror att kablar inte gör skillnad i ett billigt system. En kompis bytte från vanlig transparent biltema-högtalarkabel och biltema rosa signalkabel till EKK 2x1,5mm2 och RG62 som jag slängde ihop mest på skoj till honom för att testa dessa "LTS-rekommenderade" kablar och bilda oss en egen uppfattning om dem.

När han haft de "nya" kablarna i 3 dagar sa han: "musiken är mycket mer högupplöst nu" och nåt i stil med "nu hör jag ju att gitarristen kör med *nåt märke* mickar på gitarren" (kompisen är gitarrist).

Systemet vi spelade på:
Helrenoverade Sonab OD11 högtalare med nya diskanter
Edison 22 rörförstärkare
Denon DCD-1450AR cd-spelare

Hela systemet har kostat ganska prick 6000kr.

Nu ska jag slänga ihop lite mer avancerade DIY-kablar och låta kompisen prova.

/Erik
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/20 :  01:06:44  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Konstigt att det här med kablar tycks kunna ta fram det sämsta egenskaperna hos människor. Ett av de värsta exemplen jag har sett är JoelH. Han försöker framställa sig som en intelligent och kunnig person, blivande civilingenjör. Oj vad han är intelligent och vrider sig av skratt åt den okunniga och dumma pöbeln!!

Man skulle kanske vänta sig att han med denna bakgrund har några argument. Tja, ett par anekdoter!!!

Jag antar att du inte framöver vill umgås med populasen på Hififorum.
Visserligen förekommer det en del dumheter här i bland, men ytterst sällan med samma kombination av obefintliga sakargument och förakt för andra som du lyckas visa.
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/03/20 :  02:27:04  Show Profile Send luminox a Private Message
Vad har kolhydrater och fett att göra med musik och hifi och framförallt kablar att göra, eller har du hittat till fel forum, även om vissa av oss säkert gillar att träna så pratar vi mest hifi och musik här. Men som sagt, vi andra som inte har lika fina titlar att svänga oss med kanske är för dumma för att förstå vad du menade från början och borde följdaktligen bli av med vår rösträtt.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/03/20 :  04:27:43  Show Profile Send nin a Private Message
Håller med dig Anders47!! Det är pinsamt att se ett sådant inlägg. Nej, tyvärr så börjar detta forum mer och mer bli som mitt förra förhållande. Jag älskar hifi men allt bråk och trams gör att det inte funkar i slutändan, man tröttnar.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/20 :  07:36:17  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Tomas A:

Forumet har nu nått ett sådant medlemsantal att vi måste bestämma oss hur vi skall göra. Det finns för många ute i cyberspace som vill in och käbbla bara för att det är kul, med förutfattade meningar och allmän frustration som bränsle. Vi orkar inte hålla på med lågnivåtjafs hela tiden. Jag förstår din fråga och tycker den är relevant. Allt detta blurr dränker snart de intressanta och seriösa diskussionerna. Ett av de allvarligaste "blurren" är när någon på frågan "vilken kabel skall jag uppgradera till" får svaret: "skit samma för det är ingen skillnad...blindtest....fysiker"....

Norman:

Om man bannar ordet jag föreslog så åker nog en viss målgrupp med på köpet, tror du inte.... (no offence)

Stegg:

Du har i dina sarkastiska inlägg inte geivit sken av att kunna så mycket utan mest öst frisstration över forumet. Gore-Tex har jag aldrig hört talas om i kablar, inte olja heller, luft lär vara en av de allra bästa medlen att ha som isolator.... Världsomspännande företag som Nordost, Transparent, kimber och föralldel MIT då har nog både mätutrustning och annat som behövs. Din sluggerkritik kanske kanske har DIY-kablar som mål eller de som tillverkar dem?
Att ditt yrke är ljud och musik ger dig per automatik inte nyckeln till den gåta som hifi innebär, inte den erfarenhet som många bitna hifi-rävar på detta forum besitter och alldeles uppenbarligen inte den ödmjukhet inför hobbyn som kunde vara önskvärt. Hur många duktiga andra du känner som tycker saker om MIT är ju ganska irrelevant om man säger... Att angripa tillverkarna med de ordval du väljer är en direkt förolämpning mot många här på forumet (de som orkar bry sig om ännu en) Då blir jag sarkastisk och lite elak för du är nummer 253..... Välkommen att lägga om skrivstil.

Lennart J:

Se där ett sätt jag aldrig provat, vi tackar för ett tips som bygger på egna erfarenheter!

Peter Å:

Många tycker tvärtom, att det är mest skillnad på högnivåkablar eftersom de oftast är längre och just för att det går högnivå i dem. Själv tycker jag att det är lika viktigt och att man måste prova både signal- och högtalarkablage på samma gång när man testar nya märken eller kvalitetsnivåer.

Erik Johansson:

Det finns mycket att testa därute! Man måste hitta rätt nivå med tanke på anläggningen i övrigt. Ni kommer säkert att hitta en nivå där det inte gör någon skillnad längre. När kompisen uppgraderar är det bara att börja igen...

JoelH:

Jag förstår vad du är ute efter men jag fattar också Anders47 när han ogillar ditt sätt att framföra det på. Själv gillar jag "mikrofruktoljor som ger håret näring".

Tänk på att forumet i sig och väldigt sällan någon av deltagarna kommer med direkta felaktigheter av den typ som säljaren med "högre verkningsgrad" () gjorde. Du kan inte dra alla över en kam för att någon looser på Siba uttalat sig klantigt. Det mesta av en signal "färdas" dock på ytan och inte sällan är den därför av silver som är en bättre ledare, oxiderar "snällare", men att signalen skulle "hoppa iväg" annars...

Nin:

Håll ut, vi får hjälpas åt.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2003/03/20 :  07:37:58  Show Profile Send JoelH a Private Message
Oj, jag ser att ironin inte riktigt gick fram.

Det enda jag kan göra är att be tusen gånger om ursäkt och ta bort mitt inlägg.

Ska se till att hålla mig saklig i fortsättningen! Men jag står fast vid att det roligt att läsa här, som helt ny på hififronten lär jag mig nya saker hela tiden!

Men det är väl så att käbbel startar käbbel, så för att få ett seriöst forum är det nog vettigt att lägga ner inlägg i stil med mitt förra helt.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/20 :  07:51:39  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
JelH:

Ingen skada skedd! Det kan gärna stå kvar som exempel. Alltså jag fattar mycket väl hur du menar med ditt ironiska inlägg (jag är ju inte precis oerfaren själv på den ironiska/sarkastiska sidan...) men precis som du skriver själv så skapar det ibland onödigt mycket vågor på ytan.

Som helt ny på hififronten har du kommit till helt rätt ställe!
Här finns alla "läger" representerade, rörfreakarna, det snälla folket DIY, transistortroende, elektrostatiska föreningen, Quad-dyrkarna, vetenskaparna (många inom samma fält som du själv, Tomas A är en jäkel på små saker i mikroskop) och många andra.

Kan du berätta hur ditt hifiliv ser ut?

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/03/22 :  12:41:26  Show Profile Send 24U a Private Message
*ler*
Sladd's underbara sammanfattning bör höjas till det bevingade...

Är själv kabeltroende från att ha varit förnekare. Trots att jag
är elektroingenjör... Men efter att studerat teorin med ledaren
fram och åter från högtalaren är den med självklarhet en del i
totala belastningen på ampen. Och kablar låter olika, så är det.
En del mer olika än andra. Egna örat bästa domaren. Ta hem och prova.
Låt gärna en Audioquest Caldera vara med bland proven, vilket blev
mitt val, men jag gör inga anspråk på att den är "rätt" för alla.
Varje amp, kabel och högtalare i en oändlig variation, ger en oändlig
mängd laster (impedanser). Att Supra är den enda med ingenjörsmässiga
skäl till sina kontruktioner, håller jag inte med om; läs Audioquests
hemsida vad gäller kabelteori. De saker som tas upp där är inte bara
dogmer, dom bekräftas i sin helhet av ÅK3 växelströmslära på 4-årigt
tekniskt gymnasium, den utbildning som förmodligen ett flertal av med-
arbetarna på Jenving i Ljungskile gått...
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000