| Author |
Topic  |
|
marcus
Ej medlem längre

344 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 20:19:52
|
Dynaudio kräver ju ganska hög volym innan man får bra dynamik osv. Pga klagande grannar skulle jag vilja ha tips på högtalare som låter bra på låga volymer.
Funderar på att skaffa Naim Nait 5 så hellst några som inte är så trögdrivna. |
Edited by - marcus on 2003/03/22 20:20:18 |
|
|
motionsync
Member

121 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 20:25:07
|
Jag trör att för att få en bra ljud på låg volym mäste man ha en bra högtalare & förstärkare kombi. Jag har Audiovectors M1 Super & tidigare en Teac förstärkare. När jag köpte min Primare i20 förstärkare ljud har blivit inte mycket bättre men funkar bra på låg volym. Jag tycker att en dual mono förstärkare med mehr än 50 watt (70-100) skulle hälper mycket. Men det är vad jag trör och jag är inte en expert :-)
"Trust only your own ears!" |
 |
|
|
marcus
Ej medlem längre

344 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 21:36:18
|
| Jag har Primare 30.1 som är en dual mono förstärkare på 115 watt har jag för mig. |
 |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 21:48:44
|
Det bästa jag hört på låga volymer var Audio Note AN-E högtalare, drivna av Audio Note Soro med Audio Note DAC2. Alltså rörförstärkare och rördac. Försäljaren (på Audio consult i Köpenhamn) ställde själv in volymen på låg nivå för att visa hur bra det lät. Rumskänslan var klockren. Demorummet hade i.o.f.s. säkert en betydande roll i det hela, det var ganska kraftigt dämpat på väggarna.
Off topic: Det bästa jag hört på hög volym var faktiskt Mosen, hemma hos konstruktören. Vid tillfället drivna av rörförsteg och transistorslutsteg. Linn Ninka drivna av Klimax Twin var också mkt bra på hög volym. |
 |
|
|
Jonas N
Member

289 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 21:49:19
|
Vilka Dynaudio kör du på?
Är det några som kan det där med bas, så är det dem på Von Schweikert. De kanske inte är så lättdrivna, men det får ju inte heller bli något självändamål när man söker bra dynamik på låg nivå. Du kan mycket väl få det du efterfrågar med något mer trögdrivna byggen. De har ett par nya stativare som verkar lovande. Har inte själv lyssnat på dem, men jag är en stor beundrare av Von Schweikerts övriga konstruktioner. |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 22:38:08
|
Intressant, det hade jag behövt! ´
Är det någon som kan sätta fingret på vad det är som ger denna trevliga egenskap? Det vore meget trevligt med ett par natthögtalare.. Det blir ju en hel del ugglande. 
Hög känslighet (eller skulle det verkligen behövas?), stabil last & högt Qms har nog lite med saken att göra.
Vad tippar ni på?
Du säger bygga, jag säger stabilt
Mjau! |
 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 22:45:59
|
Jag har erfarenheten att försteg kan göra väldigt mycket för dynamiken på lägre volymer. Hade tidigare Dali 5005 och NAD C350, och när jag kopplade bort NAD:ens förstegsdel och körde med Linn Wakonda istället blev det en sjuhelsikes förbättring på ren svenska!
Wakondan har ju mikroprocessorstyrd volymkontroll (utan rattar) och NAD:en hade ju volymratt, vet inte om det har med det att göra, men kanske spelar det roll..
Linn är inte dyrt, men vägen dit är det... |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 23:00:06
|
Hade också en C350, ös! 
Dock är det nya förstärkeriet lite sämre på lägre nivåer (Desto bättre på Höga )
Tror nog det vilar mer på höjtalerne.
Du säger bygga, jag säger stabilt
Mjau! |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 23:00:36
|
Quads paneler är bra på mikrodynamik. Även basen hörs på låg volym. Hemma kan jag köra på första volymsteget 1 av 60 och det hörs bra och med dynamik. Jag har Linn Sekrit med 90dB känslighet. Men det har nog inte med känsligheten att göra. Quad har ju urusel känslighet. Det har med dynamikförmåga att göra och det måste Dynaudio ha dåligt med eftersom dom låter så blodfattiga på låg volym.
Don´t fear the reaper |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 09:25:35
|
Marcus, du får det att låta som en sanning att Dynaudio typ "har dålig dynamik om man inte drar på". Sjävklart missar man en hel del ljud som faller under hörtröskeln om man spelar svagt. Det är inget som är specifikt för Dynaudio, som har ovanligt linjära dynamiska egenskaper. Snarare är det så att om man spelar mycket starkt så brukar högtalare minska dynamiken p g a värme i talspolarna som komprimerar dynamiken som stora konutslag som är olinjära.
Du kanske egentligen menar högtalare som har en viss "loudnesseffekt" med ett lite undertryckt mellanregister för att passa hörselns omvända känslighet. Sådana högtalare brukar passa bättre för svaga ljudtrycksnivåer. En högtalare som har sådana egenskaper är Chario Syntar 200. Lite lagom hängmatta. Man kan spela försvånansvärt starkt, men det låter grumligare då.
/Johan |
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 09:37:05
|
Jag tror Brumel har hittat nåt här. Panelhögtalare låter ofta bra på de flesta volymer, alltså även lågt. Däremot kan de dynamikkomprimera om man spelar väldigt högt. Det hänger med all säkerhet ihop, panelernas princip och konstruktion tål ju inte att membranet rör sig alltför mycket.
Har du plats och råd så prova Quad, har du bara plats prova Magnepan. Beggat förstås, i båda fallen. |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 09:44:07
|
| Låter som ett jobb för Audiovectors M3-serie, eller varför inte ett par mindre Carlsson... |
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 09:45:45
|
Brumel och NtR, ofta är sådana högtalare behäftade med mängder av partialresonanser som ger dem ett tillskott av "detaljer" som inte fanns på inspelningen. Kolla på mätninga av sådan ahögtalare och titta då på vattenfallsdiagrammte som viser utklingningen av ljud i tidsdomänen. Då kan man se en massa skräp!
|
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 09:56:44
|
Knoppen! Jag är inte så tekniskt bevandrad, men jag vet att det brukar sägas att det är väldigt svårt att mäta dipoler. Kan detta spela in på ditt resonemang?
I övrigt vet jag bara vad mina öron tycker, dessa brukar gilla Quad och Magnepan. Jag gillar däremot INTE det "detaljerade" ljud som man får när man pitchar diskanten på vanliga dynamiska högtalare för att lura kunden att tro att de har bättre upplösning än vad de har. Vasst och tråkigt, men väldigt vanligt.   |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 10:09:15
|
Det är svårt att mäta högtalare som har ett stort membran i förhållande till våglängden. De måste nödvändigtvis inte vara dipoler. Det är svårt att mäta frekvensgången för att man befinner sig i närfältet där ljudutstrålning från alla delar ger en frekvensgång som präglas av interferenser. Till viss del kan det faktiskt ge effekter på vattenfallsdiagrammet.
När du menar "pitchad" diskant, då förmodar jag att du menar att frekvensgången är höjd i det högsta frekvensområdet, och inte att diskantregistret spelas i högre tonart. Det är inte bra, men jag tycker inte att det är speciellt vanligt förekommande. Snarare är det flertalet mindre lämpade lyssningsrum som ger "vasst" ljud p g a tidiga reflexer. De flesta högtalare, även sådana som har förhöjt diskantregister, låter mycket bra i ett akustikreglerat rum.
NtR, har du bytt namn från Nicke Löfmark till NtR?
Johan |
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 10:17:26
|
Knoppen!
Hysch! Tyst, inte så högt! (tittar till höger och vänster, över axeln). Ja, det är Nicke Löfmark (viskar). Tänkte jag skulle vara under cover istället, alla andra är ju det. Blev lite blyg.
Det där med tidiga reflexer är säkert riktigt, det med stora membran också. Det jag menar är att jag inte vill hålla på att kompensera, utan jag vill hitta produkter som funkar direkt. Hemma hos mej, med det möblemang jag trivs med. Och då funkar inte de där ljusklingande grejorna.
Har du förresten ngn teori om varför många med mej gillar paneler. |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 10:29:48
|
Hej Nicke! Ok då vet jag vem jag pratar med. Själv funderar jag på att gå åt andra hållet, dvs byta från Knoppen till Johan Lindroos. Får se om det blir av...
Mina funderingar kring varför jag tror att många gillar högtalare som strålar ljud även bakåt, är att jag tror att de lyssnarna tycker att den förstorade ljudbilden är bra. Tyvärr tycker jag att det oftast blir på bekostnad av ljudbildens precision. Men sådana högtalare kan man få att låta bra om man har långt avstånd till väggen bakom dem, då kommer "bakväggsreflexen" sent i tiden vilket gör att örat hinner skilja det ljudet från direktljud, då kan det bidra till en ökad ambiens (som dock inte har något med inspelningen att göra). Om bakväggsreflexen kommer för tidigt, blir det mest en grötig ljudbild bara. Om man har kort avstånd till bakväggen, kan det vara en stor fördel att absorbera densamma. En kompis gjorde så efter min inrådan på sina nya QUAD 989 i sitt extremt stora vardagsrum, samt Dole. Och de är väldigt nöjda. Kolla sedan på bildreportagen, där CH (tror jag) går åt andra hållet, men där verkar det som att det blev mer och mer möbleringskänsligt med borttagandet av absorptionen, vilket inte är ett speciellt bra tecken.
Förresten, du kan ju fundera om du verkligen inte vill göra om lite i rummet. Varför leta efter apparater som råkar klangmässigt passa dit rum?, när det är andra saker som rummet ställer till med (såsom reflexer i tidsomänen, som ingen apparat kan korrigera, inte ens TacT, eftersom den korrigerar mest bara i låga frekvenser. Och det är bra, annars skulle man behöva lyssna sittandes i ett skruvstäd el likn.)
Johan |
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 10:40:23
|
OK, det är bra med vetenskap ibland. Rätar ut ett och annat frågetecken.
Jag har funderat. Förr. Jag kom fram till att här bor jag och min fru. Vi gillar möblerna och inredningen vi har och tycker om en ren men hemtrevlig miljö. Jag trivs bäst i vardagsrummet och jag gillar musik. Mycket. Det finns inget motsatsförhållande i detta, tycker jag. Det är bara det att jag har ett annat mål än du verkar ha, jag strävar efter största möjliga tillfredställelse. Det är inte nödvändigtvis största möjliga "sanning" eller så. Jag är bara ute efter att trivas. Med det menar jag inte att du har fel, bara att vi har olika mål. Eh, vänta nu, olika sätt att trivas menar jag.  |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 12:08:31
|
Det här är intressanta inlägg! Kan ni som vet mycket om det tekniska samt även har mycket erfarenheter av olika apparater och kombinationer av dessa, kan ni säga mig hur stor roll högtalarna resp för- o slutsteg/alt integr har. Den ringa erfarenhet jag har i denna fråga är, att förstärkeriet har en stor roll. Ju kraftfullare (strömstarkare?)förstärkare desto bättre dynamisk balans i en högtalare även vid lägre volymer. Stämmer detta, eller har jag bara inbillat mig det hela?
tompa |
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 12:27:17
|
| Jovisst spelar förstärkaren roll, finns det kraft finns det förutsättningar. Men, då kommer rör-gänget och säger att deras grejor låter bäst. Ibland har de rätt, så det hänger nog trots allt mer på högtalarna ändå. |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
Brosk
Member

426 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 12:30:46
|
I min erfarenhet kräver små lådor (tvåvägare) en viss ljudnivå innan de börjar spela bra. En större (trevägare) kan låta bra från låga nivåer. Det kanske har med konarea att göra. Alla generaliseringar är farliga, även denna. |
 |
|
|
marcus
Ej medlem längre

344 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 13:21:19
|
Det jag menade var att det krävs högre volym innan det låter bra med Dynaudio än med mer lättdrivna.
Brosk: Konstigt det där, borde vara tvärtom tycker man? |
Edited by - marcus on 2003/03/24 13:27:30 |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 14:05:20
|
Ok Marcus, då förstår jag mer hur du menar. Om man tar två par exakt likadana högtalare och spelar på dem vid olika volym, så kommer det paret som har den högsta känsligheten att subjektivt låta "bäst". Därför är det viktigt ha samma ljudtrycksnivå när man jämför högtalare (och annan ljudreproduktionsutrustning). T ex provade jag och HSIVP igår hans Admon-epkpeng-högtalare med mina Ino r56s. Mina har högre känslighet och vi kompenserade så att de spelade ungefär lika starkt. Admon lät klangmässigt förvånansvärt lika mina egna.
Tompa, om jag skulle dra till på ett slarvigt vis i procent vilka olika delar i anläggningen som påverkar/förstör ljudet mest så skulle det bli ungefär så här:
40% rummet 40% högtalarna 10% förstärkare 10% signalkällan och så lägger jag till kablaget på 1%, men då blev det 101%, men strunt samma
|
 |
|
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 15:17:56
|
Knoppen! Du sa visserligen att du generaliserade, men i alla fall...
Om jag ordnar fruktansvärt bra akustiska förutsättningar i mitt musikrum, så kommer jag relativt billigt undan eller åtminstone borde jag då lägga 4 ggr mer pengar på högtalare än förstärkare. Låt säg en budget på 30 000:
20 000 högtalare 5 000 förstärkare 5 000 signalkälla (vinylsvarv/CD-spelare) och så litet snören.
Rätt uppfattat?
Men jag tror inte riktigt på detta! Jag tror faktiskt förstärkaren och signalkällan har betydligt större påverkan, så amatör jag är.
tompa |
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 15:22:08
|
| Fast Knoppen, det där med 10% signalkälla vete tusan. Kolla vinylspelare t.ex. Mycket stor skillnad mellan Dual 503 och LP12, det får du väl ändå hålla med om. CD däremot är ju rätt liten skillnad på, även om jag som extremt känslig för vassa ljud bara kan leva med ett fåtal. Dessa är dock inte de dyraste som tur är. |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 16:01:07
|
Hej Niklas! Ja kanske om det är vinyl inblandat, då får man nog öka på ganska mycket på den procenten och minska på det andra.
Mitt exempel ovan skulle kunna vara tillämpligt för digitala signalkällor.
Tur att man har en LP12:a då... he-he.
Tompa!
Det jag menar är det som påverkar och förstör ljudet på sin väg från källan till öronen, INTE hur mycket pengar man ska lägga på saker och ting. Det ställer till väldeliga problem att börja blanda in hur mycket saker och ting kostar, eftersom priset inte alltid har med prestanda att göra.
Men den budget du föreslog efter mina procentangivelser verkar inte så tokig faktiskt. Faktum är att jag har hittat CD-spelare som tangerat det perfekta för mindre än 5000 kr, liksom det finns CD-spelare som är "urusla" för mångdubbla pengarna. Med en sådan biilig CD-spelare borde man inte skämmas för att ha högtalare för 200 000 kr eller mer, men det kan ju verka helnipprigt för många.
/Johan |
 |
|
Topic  |
|