| Author |
Topic  |
|
CDP
Member

212 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 16:09:26
|
Jag skulle vilja rekommendera just Dynaudio-högtalarna för lyssning på låg volym. När man drar ned, tappar de inte lika mycket i dynamik som en del andra högtalare. Mina egna just nu, Acoustic Energy 109 är ett skräckexempel: Just när det börjar bli lite väl högt börjar mellan-bas och diskant att få lite balans, men innan dess är det mycket lite diskant och ne massa bas.
Jag gillar Dynaudio på grund av att de behåller dynamiken när man lyssnar "smått" och egentligen, är det mesta avtiden låg lyssning för mig. |
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 16:48:45
|
Knoppen! Visst tusan är det tur man har en LP12! Hur skulle det annars se ut? |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 16:55:42
|
Johan! OK, jag börjar förstå vad du menar. Jag håller helt med dig m fl vad gäller CD-spelare resp vinylspelare. Däremot förstärkeriet...det behöver (oftast) kosta en del det också, för att man ska få både "kropp, värme och realism" i ljudet.
En reflektion ang CD-spelare, just med tanke på att du t ex skulle kunnat leva med en budgetapparat inkopplat på riktiga high-end-prylar. Åldras inte en CD-spelare fortare än mycket annat i apparatväg? Om det är så, hur sjutton kan en och annan bland vanligt folk (med normala inkomster) köpa dessa svindyra modeller för 50 000, 100 000 eller mera?
tompa |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 19:42:00
|
Elekrostater låter mycket bra vid låga volymer. Har inte hittat något som slår en elektrostat på låga volymer. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 19:45:44
|
Kan inte klass-a drift vara en alternativ väg att gå annars? Brukar det inte sägas att det ger riktigt bra ljud vid låga volymer?  |
Objektivist |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 20:01:20
|
| Oavsett vad paneler mäter i nearfield så gillar jag att det inte finns nåt filter (Quad bla). Det tror jag är en bidragande orsak till att många högtalare låter, just det - högtalare. Vill man upptäcka sin skivsamling på nytt kan det vara en ide att skippa lådkonceptet. Ingen inspelning av naturliga instrument behöver någon form av låda för att låta. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 20:07:57
|
Klass A-drift låter troligt, för att komma sanningen närmare. Jag har aldrig haft nöjet att köra något i klass A, så ni som vet kan väl berätta hur det skiljer sig ljudmässigt ifrån vanlig AB-drift. Hur är det med värmeutvecklingen vid ren klass A, är den alltid ett problem? Om det nu blir så glödhett med klass A, försämrar inte detta i så fall livslängden på sådana apparater?
tompa |
 |
|
Topic  |
|