HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare som låter bra på låg volym?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2003/03/24 :  16:09:26  Show Profile Send CDP a Private Message
Jag skulle vilja rekommendera just Dynaudio-högtalarna för lyssning på låg volym. När man drar ned, tappar de inte lika mycket i dynamik som en del andra högtalare. Mina egna just nu, Acoustic Energy 109 är ett skräckexempel: Just när det börjar bli lite väl högt börjar mellan-bas och diskant att få lite balans, men innan dess är det mycket lite diskant och ne massa bas.

Jag gillar Dynaudio på grund av att de behåller dynamiken när man lyssnar "smått" och egentligen, är det mesta avtiden låg lyssning för mig.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/24 :  16:48:45  Show Profile Send NtR a Private Message
Knoppen!
Visst tusan är det tur man har en LP12! Hur skulle det annars se ut?

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/24 :  16:55:42  Show Profile Send tompa a Private Message
Johan! OK, jag börjar förstå vad du menar. Jag håller helt med dig m fl vad gäller CD-spelare resp vinylspelare. Däremot förstärkeriet...det behöver (oftast) kosta en del det också, för att man ska få både "kropp, värme och realism" i ljudet.

En reflektion ang CD-spelare, just med tanke på att du t ex skulle kunnat leva med en budgetapparat inkopplat på riktiga high-end-prylar.
Åldras inte en CD-spelare fortare än mycket annat i apparatväg? Om det är så, hur sjutton kan en och annan bland vanligt folk (med normala inkomster) köpa dessa svindyra modeller för 50 000, 100 000 eller mera?

tompa
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/24 :  19:42:00  Show Profile Send dole a Private Message
Elekrostater låter mycket bra vid låga volymer. Har inte hittat något som slår en elektrostat på låga volymer.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/24 :  19:45:44  Show Profile Send DasIch a Private Message
Kan inte klass-a drift vara en alternativ väg att gå annars? Brukar det inte sägas att det ger riktigt bra ljud vid låga volymer?

Objektivist
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/24 :  20:01:20  Show Profile Send brumel a Private Message
Oavsett vad paneler mäter i nearfield så gillar jag att det inte finns nåt filter (Quad bla). Det tror jag är en bidragande orsak till att många högtalare låter, just det - högtalare. Vill man upptäcka sin skivsamling på nytt kan det vara en ide att skippa lådkonceptet. Ingen inspelning av naturliga instrument behöver någon form av låda för att låta.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/24 :  20:07:57  Show Profile Send tompa a Private Message
Klass A-drift låter troligt, för att komma sanningen närmare.
Jag har aldrig haft nöjet att köra något i klass A, så ni som vet kan väl berätta hur det skiljer sig ljudmässigt ifrån vanlig AB-drift. Hur är det med värmeutvecklingen vid ren klass A, är den alltid ett problem? Om det nu blir så glödhett med klass A, försämrar inte detta i så fall livslängden på sådana apparater?

tompa
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000