| Author |
Topic  |
|
UnholyRishna
Member

409 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 00:47:29
|
Det har väl sagts förut.. Köp begagnat  |
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-) |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 01:20:20
|
| Satsa merparten på cd och försteg, dvs 60%. Återstoden till ett billigt slutsteg och en bra stativhögtalare. Det ger dig störst uppgraderingspotential och troligen mest hifi för pengarna. |
Hifiarkeologen |
Edited by - brumel on 2003/03/26 01:20:39 |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 08:23:27
|
Man tackar, jag kommer att ta kontakt vid tillfälle. MvhKristofer |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 09:14:17
|
Jag har visst lyssnat på på JPW-s minimonitorer hos Stereokompaniet. Jag tror inte det var den minsta modellen utan en som är något större. Det lät väldigt bra för priset, visst, men knappast som ett par Tukan eller liknande. Tukan kostade 8000 nya. Då hade Linn råd att sätta i samma element som satt i Keltik, alltså inget kattskit. De har hög kvalité och detaljeringsgrad, man kan höra vad som spelas och det var väl det som var Linns slagord : man kan följa enskilda melodier väl. Med en Genki-JPW så blir det inte särskilt detaljerat, vad ska man då propagera för, musikalitet
|
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 09:20:37
|
Brumel skrev:quote: Satsa merparten på cd och försteg, dvs 60%. Återstoden till ett billigt slutsteg och en bra stativhögtalare. Det ger dig störst uppgraderingspotential och troligen mest hifi för pengarna.
Visst ger det uppgarderingspotential, men knappast det mest prisvärda ljudet. Om man gör som du skriver, då måste man ju snarast byta högtalare t ex, och då hamnar man ju lite utanför frågans ämna så att säga. Då har man ju inte alls fått "troligen mest hifi för pengarna". Ditt förslag verkar dumt, tycker jag. Men du får naturligtvis tycka så om du står för det . Var bara beredd på viss kritik .
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 09:53:54
|
Det är trots allt högtalarna ljudet ska komma ut ur. Så satsa så mycket som möjligt på dem i första hand.
|
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 11:10:33
|
Håller med Knoppen! Det här med "skräp in-skräp ut" är ju något gammalt trams som lever kvar från tiden då Linn bara sålde skivspelare.... Det är mycket enklare att bygga hyfsade CD-spelare och försteg för 5 papp än vad det är att få till ett par högtalare för den summan.
Zip: Lyssna runt på många olika högtalare kring 10-15 papp och välj därefter förstärkare. Köp billiga(men bra!!!) kablar(tex Supra).
|
Mvh |
 |
|
|
zip
Member

117 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 12:42:16
|
quote: Lyssna runt på många olika högtalare kring 10-15 papp och välj därefter förstärkare.
Jo, det sammanfattar rätt bra den uppfattning jag fått av alla inlägg, tack för hjälpen!    |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 12:58:28
|
"Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa"
Kunde inte sagt dett bättre själv. mvh Kristofer |
 |
|
|
Moz
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 15:06:41
|
Det här med "skräp in-skräp ut" är ju något gammalt trams som lever kvar från tiden då Linn bara sålde skivspelare.... Det är mycket enklare att bygga hyfsade CD-spelare och försteg för 5 papp än vad det är att få till ett par högtalare för den summan.
Vet inte riktigt om jag kan hålla med i detta resonemang... Tidigare i den här tråden pratas det om ProAc-kloner som man kan snickra till själv för ca 7000 kr (exkl arbetskostnad) Nypris ska visst vara 36 000 och då ställer man sig frågan var de 29 000 kr i mellanskillnaden går till? Visst, utvecklingskostnader, maskiner, löner osv osv men det verkar ändå ganska magstarkt. Det verkar som om vi alla lever i någon slags illusion av att hifi-fabrikanterna sysslar med rymdforskning och vräker ut pengar på forskning och utveckling. Till viss del kanske när det handlar om elektroniken (Krell, Linn, Mark Levinson osv). Men, högtalartillverkarna..? De flesta köper in färdiga komponenter och vad nu än deras marknadsförare säger så ställer jag mig lite tveksam till sanningshalten i hur många tusentals timmar det tagit att utveckla och "lyssna fram" det senaste underveket. I dag har när de även har tillgång till CAD-maskiner som sågar, fräser och borrar fram materialet till lådorna på nolltid och sedan slänger på faneeret av bara farten så tror jag nog att kostnaderna per låda sjunkit rätt rejält. Högtalarutvecklingen har gått väldigt mycket framåt de senaste åren och idag kan man få väldigt bra högtalare för ganska lite pengar. Det var någon annan som nämnde att "Det är trots allt högtalaren som låter, så satsa pengarna på dom". Det resonemanget tycker jag är lite bakvänt. Det är som kockarna brukar säga "Utan förstklassiga råvaror, går det inte att laga förstklassig mat" Dyra högtalare på billig elektronik är att kasta pengarna i sjön. Naturligtvis gäller det samma åt andra hållet. Varför kväva bra elektronik med billiga högtalare? Det gäller att hitta en balans. Att man måste betala dubbelt så mycket för högtalarna för att de ska vara likvärdiga med elektroniken, det är trams!;) MVH |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 15:39:53
|
Hej Moz!
Jag hävdar att signalen från källan fram till öronen förstörs till största delen i högtalarna (och i samverkan med lyssningsrummet). Distorsion och frekvensgångsavvikelser är mångdubbelt större i högtalare än CD-spelare eller förstärkare. Det kan du väl åtminstone inte förneka?
Och vilka högtalare tycker du har utvecklats otroligt mycket de senaste åren? Jag lovar dig att inte speciellt mycket har hänt på högtalarfronten, inte inom de senaste 10 - 15 åren i alla fall. Inget nytt revolutionerande sedan 50-talet egentligen. Det är mest en förfining som skett inom material och datorsimulering. Men man kan även sätta en klantpelle bakom en dator/mätsystem, så...
Och vilka är de högtalare som du tycker är "väldigt bra för ganska lite pengar"?
Angående pris på ett par högtalare så blir det ofta sådana påslag i butik sedan leverantörer i flera led, skattmasen, och butiken ska ha sitt, så det är inte så konstigt. Arbetstiden borde man ju också räkna med i ett DIY-projekt, om man ska jämföra det med ett butikspris av föärdiga högtalare.
/Johan
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 16:01:16
|
quote: Vet inte riktigt om jag kan hålla med i detta resonemang... Tidigare i den här tråden pratas det om ProAc-kloner som man kan snickra till själv för ca 7000 kr (exkl arbetskostnad) Nypris ska visst vara 36 000 och då ställer man sig frågan var de 29 000 kr i mellanskillnaden går till? Visst, utvecklingskostnader, maskiner, löner osv osv men det verkar ändå ganska magstarkt. Det verkar som om vi alla lever i någon slags illusion av att hifi-fabrikanterna sysslar med rymdforskning och vräker ut pengar på forskning och utveckling. Till viss del kanske när det handlar om elektroniken (Krell, Linn, Mark Levinson osv). Men, högtalartillverkarna..? De flesta köper in färdiga komponenter och vad nu än deras marknadsförare säger så ställer jag mig lite tveksam till sanningshalten i hur många tusentals timmar det tagit att utveckla och "lyssna fram" det senaste underveket. I dag har när de även har tillgång till CAD-maskiner som sågar, fräser och borrar fram materialet till lådorna på nolltid och sedan slänger på faneeret av bara farten så tror jag nog att kostnaderna per låda sjunkit rätt rejält. Högtalarutvecklingen har gått väldigt mycket framåt de senaste åren och idag kan man få väldigt bra högtalare för ganska lite pengar. Det var någon annan som nämnde att "Det är trots allt högtalaren som låter, så satsa pengarna på dom". Det resonemanget tycker jag är lite bakvänt. Det är som kockarna brukar säga "Utan förstklassiga råvaror, går det inte att laga förstklassig mat" Dyra högtalare på billig elektronik är att kasta pengarna i sjön. Naturligtvis gäller det samma åt andra hållet. Varför kväva bra elektronik med billiga högtalare? Det gäller att hitta en balans. Att man måste betala dubbelt så mycket för högtalarna för att de ska vara likvärdiga med elektroniken, det är trams!;) MVH
Bra sagt! |
 |
|
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 16:26:13
|
fredde,
Det finns ju både guldkorn och rötägg bland högtalartillverkare, och det råder verkligen inget självklart förhållande mellan pris och ljudkvalitet. Men därmed tycker jag inte du per automatik kan dra slutsatsen att flertalet högtalare skulle vara icke-prisvärda jämfört med CD-spelare och stärkare! OK du kan bygga en "ProAc-klon" för 7.000 spänn men försök att göra business med det konceptet! För det första skulle du nog ganska snabbt få ProAc's jurister flåsande i nacken om du gick ut och sålde högtalaren, och om du i stället försökte utveckla grundkonceptet hamnar du nog snabbt väldigt långt bort från ProAc's kvalitet om du börjar rota runt i designen. Du bygger tyvärr ingen världsklass-högtalare från scratch med en simuleringsprogram från HiFi-kit och lyssningssejourer i vardagsrummet om du inte har en jääädrans tur!
Det ÄR väldigt svårt att designa bra högtalare som kan mäta sig med de bättre modellerna ute på marknaden! Och att sedan göra det till konrurrenskraftiga priser är nog en rätt omfattande uppgift... Kolla bara på de högtalare som tillverkas av mindre "entusiastfirmor". Det är i de flesta fall inga direkta budget-prylar vi snackar om. Ska du göra kvalitetshögtalare i de lägre prisregionerna så hamnar du som företag ganska snabbt men snikelement från Kina och produktion i Bangladesh för att få det hela att gå ihop.
Hoppas jag inte retar upp alltför många DIY:are nu -- det är inte min avsikt att ifrågasätta kunnskapen och hantverksskickligheten hos hempulararna, eller förta nöjet i att konstruera och bygga högtalare. |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 16:29:51
|
Moz: Prisskillnaden mellan diy och färdiga produkter är ju lika stor på elektronik. Det finns verkligen inga billiga(säg under 5 papp) högtalare som ens är i närheten av att vara bra. Förstärkare finns det däremot en hel del relativt billiga som låter bra om man kan klara sig utan stora effekter. |
Mvh |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 16:51:53
|
Fredde!
Om du håller med Moz, får du också den äran att svara på nedanstående om du vill:
quote: Hej Moz!
Jag hävdar att signalen från källan fram till öronen förstörs till största delen i högtalarna (och i samverkan med lyssningsrummet). Distorsion och frekvensgångsavvikelser är mångdubbelt större i högtalare än CD-spelare eller förstärkare. Det kan du väl åtminstone inte förneka?
Och vilka högtalare tycker du har utvecklats otroligt mycket de senaste åren? Jag lovar dig att inte speciellt mycket har hänt på högtalarfronten, inte inom de senaste 10 - 15 åren i alla fall. Inget nytt revolutionerande sedan 50-talet egentligen. Det är mest en förfining som skett inom material och datorsimulering. Men man kan även sätta en klantpelle bakom en dator/mätsystem, så...
Och vilka är de högtalare som du tycker är "väldigt bra för ganska lite pengar"?
Angående pris på ett par högtalare så blir det ofta sådana påslag i butik sedan leverantörer i flera led, skattmasen, och butiken ska ha sitt, så det är inte så konstigt. Arbetstiden borde man ju också räkna med i ett DIY-projekt, om man ska jämföra det med ett butikspris av föärdiga högtalare.
/Johan
Hälsningar Johan |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 19:41:03
|
Hade jag köpt en sketen Denon cd för 2500, en förstärkare för 4000 och en högtalare för 12000 som dom sa på Hifiklubben hade jag nog ledsnat väldigt fort på mitt nyvunna hifiintresse.
Skillnaden är enorm mellan en budget-cd och en bra cd för 7-8 tusen. Det räcker att lyssna på en bra inspelad orkester för att märka hur musiken får liv med en bättre cd. När det gäller högtalare kan man fynda bra begagnat för 5000. Det tycker jag inte är dumt.  |
Hifiarkeologen |
Edited by - brumel on 2003/03/26 19:42:32 |
 |
|
|
Moz
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 20:02:34
|
Matson och Knoppen jag tror att vi har lite olika uppfattningar. Ni är helt klart Mullet-fans och det är väl ok... Är väl den gamla vanliga visan om trasiga leksaker..;) Knoppen, vad jag menade med utvecklingen är att priserna har sjunkit. Idag kan man få en betydligt bättre för ex 5000 kr än för säg 10 år sen.
Matson, jag lyssnade på ett par sjyssta stativare (Dynaudio 42, tror jag de heter) för ett par veckor sedan. De kostar under 5000. Jag satt och tänkte på hur väldigt lite som skiljer från mina egna högtalare som kosta herrejösses mycket mer.... Jag skulle faktiskt kunna sitta nöjd med dessa. Möjligt att inte du kan det men smaken är ju olika. Lyssnade även på en komplett Rega-uppsättning i samband med ovan nämda lyssningssession och den lät fantastiskt för de pengarna. Jag hävdar inte att man ska skita i högtalarna och lägga pengarna på elektroniken. Man måste hitta en balans.
Conan, herregud! Ibland undrar jag om ni medvetet försöker missförstå vad folk försöker säga. Vem har pratat om att göra affär på klonade ProAccar??? Om du vill leva i villfarelsen om att det är extremt svårt och komplicerat att ta fram en högtalare så är det ok för mig. Min uppfattning är dock att det inte handlar om raketforskning.
Till sist, det är möjligt att jag har fel men det kan även ni ha...
Ha de!
|
 |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 20:12:56
|
Jag anser efter egen erfarenhet att en högtalare för ung. 10000, det är där jag tycker att man kan börja prata om högtalare och då framför allt en stativhögtalare, har en sån potential att man vinner mest på att se till att ha riktigt bra kringutrustning. Jag tycker som jag tidigare sagt att det inte skall överdrivas åt något håll men att köpa dyrare högtalare än cd-spelare tror jag inte på. Jag har själv haft ett sådant system och det blev aldrig bra. Det blev den effekten att endast ett fåtal skivor lät bra och resten stod olyssnat. Nu har jag tvärt om i mitt system och är mycket nöjd med det. Det lirar all sorts musik med mycket bra känsla. Jag tror också att det mesta av pengarna man betalar, oavsett om det är högtalare eller cd-spelare går till utvecklingskostnader. Jag tycker (tills någon överbevisat mig) att en bra stativhögtalare för ung. 10000 kan man leva länge med dvs uppgradera kringutrustningen en bra bit innan man byter burkar, istället för att göra tvärt om.
Då man tar billigare högtalare (under 10000) är jag dock mycket tveksam till att det är någon större ide att satsa för mycket på kringutrustningen. En högtalare med så mycket kompromisser är helt enkelt för dålig. Här tror jag på att försöka hålla en någorlunda jämn nivå men gärna se till att cd:n får lite extra krut, billiga cd-spelare är inte särskilt roliga heller.
Det har däremot gått framåt på högtalarsidan. Väldigt mycket dessutom. Då ett par Ninka (16000) slår Keltik (95000) på en rad punker kan man inte påstå annat. Om signalen däremot förvrängs mer i högtalaren än i cd-spelaren lämnar jag osagt, det vet jag inte. Rummet är nog det som påverkar ljudet mest, men det har ingenting med själva systemet att göra. Ett par dyra högtalare kommer dessutom att fungera som ett förstoringsglas mot dålig elektronik medan ett par billigare högtalare har den effekten att de blommar ut mer ju bättre kringutrustning man har på dem. Men som sagt, inom rimliga gränser, inga överdrifter åt något håll. Många av den här typen av frågor handlar väl mycket om personlig smak. Jag skriver vad jag tycker efter mina erfarenheter och efter den typ av ljud jag eftersträvar, och andra efter vad de tycker. I slutändan måste man trots allt lyssna och avgöra själv vad man tycker, men då är det jättebra om man fått höra några olika vinklar av det hela så man vet vilka alternativ som finns och vilka för/nackdelar respektive förslag har.
|
 |
|
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 00:28:23
|
Moz,
Nej, du sa inget om att göra business på klonade ProAccar, men du tyckte att 29.000 mellan klonen och butiksexet var absurt. Det jag ville ha sagt som kommentar till detta var bara att du kan inte jämföra priset på de enskilda delarna och butikens pris på den fabrikstillverkade.
"Skit-in-skit-ut"-filosofin tycker jag haltar en hel del. Visserligen stämmer det ju att senare delar av återgivningskedjan inte kan återskapa det som gått förlorat i avspelningsapparaten, men krutet måste ju läggas där det gör störst nytta! Den svagaste länken i en kedja kännetecknas inte av att den ligger först, utan av att den är svagast! Om så t.o.m. den sista länken i en kedja skulle brista först (om t.ex. matgästen på krogen har vinterkräksjukan) så hjälper det inte att allt annat är tipp-topp (förstklassiga råvaror och bra kockar). Den svagaste länken ska likförbaskat åtgärdas först (matgästen bör gå hem och komma tillbaka en annan dag)!
Svagaste länken, enligt min mening, är högtalare och lyssningsrum och det är därför där man ska lägga sitt krut i första hand för att få bästa möjliga verkningsgrad för sina surt förvärvade slantar. |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 01:22:58
|
Det stämmer att högtalaren har störst fel och att man kan göra mycket åt det. Men först måste man se till så att man har rätt grejor framför. Ser man på ett system nästan vilket som helst där användaren har några som helst hifiambitioner så hittar man en bra signalkälla. Och en bra förstärkare och en bra högtalare. Jag menar att det är lättare att välja rätt högtalare om man har rätt front end.
Först då vet man ju vilket ljud man vill att högtalaren ska reproducera. Man hittar sitt ljudideal och får veta hur skivorna man har kan låta.
Kanske man inte får all den djupbas man vill ha. Då får man skaffa en bättre och dyrare högtalare. |
Hifiarkeologen |
Edited by - brumel on 2003/03/27 18:08:42 |
 |
|
|
UnholyRishna
Member

409 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 02:43:45
|
Helt otroligt vilka proportioner detta har fått! Jag kan inget annat göra än att hålla med knoppen o co. Högtalaren är absolut viktigast. Helt klart. Jag och min bror jämförde min dyra primarekombo A30.1 och D20 mot hans Nad T741 sorroundstärkare(5000)och T541(cdspelare 3000) Och visst, det var en viss skillnad. Men inte i närheten så stor som när vi växlade högtalare. Det är bara så att högtalaren är den länk där störst förvrängning sker. Har man en dålig högtalare kvittar det hur fancy kringelektronik man har, det kommer aldrig att låta bra. Om man däremot har en riktigt fin högtalare, så kan du driva den med mycket enkel elektronik och det kommer fortfarande att låta helt ok. (förutsatt att förstärkaren orkar)Jag tycker personligen att det är vansinne att lägga mer pengar på en cd-spelare än på högtalarna. Visst finns där skillnader men de är inte tillräckligt stora för att prioriteras före högtalarvalet.
Naturligtvis måste följande skrivas: Notera att detta är min åsikt och inte något ultimat faktum. (bara så att man slipper få påhopp för det, trots att det inte för diskussionen vidare.)
Notera också att högtalaren inte nödvändigtvis bör vara svindyr för att låta bra.
Och är det inte såhär: kvalitet in -> Dålig förmedlare -> Skit ut.....
|
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-) |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 07:34:54
|
Ursprunget till sådana här diskussioner går ofta att härleda. "Källan är viktigast" kommer väl från Linnavdelningen. Ett sätt att marknadsföra sina produkter helt enkelt. Jag tar inte så mycket ställning i den frågan. "Minst på kablarna" är lättast att hävda då både EKK-falangen och Linngänget tycker detta.
Jag tror vi glömmer några viktiga saker förutom de självklara med smak etc. Alla som diskuterar här har olika erfarenhet och är olika mycket "impregnerade" av sina handlare, kompisar mm. Mycket av diskussionen kommer inte av vad man själv provat utan vad man anser om olika saker grundat på vad andra har sagt (sådana man tror på förstås). Inget ont i detta men det blir lite klurigare att ha på fötterna.
Om ni tittar på de som är riktigt bitna och har medel att förverkliga sina hifi-drömmar så uppstår i princip aldrig sådan här debatter. Varför då kan man fråga sig? (ALLA har ju en budget och om "källan först" hade regerat så borde nya DCS trippel maskineriet för 380 lapp spela någonstans till ett par Dynaudio 42, QRS Tellus eller liknande....)
Jo, jag tror att dessa personer med många års sökande har slutat upp med dessa "dogmer". Det finns bara ett sätt. Egna erfarenheter. Därför vill detta forum hela tiden inpränta vikten av att prova själv, var öppen för det du själv hör. Inget är "fel" så länge du gillar det du hör och har slantar i plånboken.
En gång så trodde jag att tjockleken på kablar var viktig. Det är den men bara upp till en viss självklar nivå, därutöver kan det bara bli mer än nog, massor av mer än nog eller överflöd. Att det skulle vara skillnad i ljudåtergivningen är en spärr som är svår att passera. Man värjer sig, söker stöd hos andra som inte tror och hoppas att man kan lägga de pengarna på en annan del i kedjan.
En vacker dag lånar man dock hem en kabel och det låter annorlunda. I mitt fall lät allt mycket bättre. Bara att köpa. Inte jämföra ens med annat. En klar miss. Det fanns mer att hämta och mer prisvärda alternativ än det jag först hängde in i anläggningen. Med tiden blir detta till ett behov att ha "koll" på hur de olika kabelfabrikaten presterar och står sig mot varandra. Ett ändlöst lyssnande och jämförande i många olika anläggningar. Intresse helt enkelt, kunskap, erfarenhet. Säkert en del placebo, andras anläggningarär är svåra att lyssna på men det går som regel ganska bra. Det man kopplar in hemma är det man kan lita på.
Högtaleri likaså. Man köper de man blir impad av första gången. Det är naturligt på något sätt. Lät bra, man är köpsugen och har pengarna. pang... I det skedet fixar man heller inte att göra en rundvandring med 10 olika kandidater. Man vet inte vad man skall lyssna efter, man klarar inte att "justera" intrycken efter de olika butikernas lyssningsrum etc. Men det är en början och om intresset håller i sig så händer samma sak. Man vill ha koll på det där med elektrostater, magnetostater etc. Så man lyssnar på dem i olika system, i butiker, hemma hos kompisar etc. Nästa är väl horn. Varför skall man ha sådana? Lyssna, finn gemensamma nämnare i ljudet, bli erfaren, tyck om det eller känn att det inte är din grej. Stativare, är det vägen att gå...sub, hur funkar det ihop....många timmar blir det 
Behöver jag nämna förstärkare? Lyssna på de små gudomliga trioderna, de biffiga bipolära monstren, hitta i ljuddjungeln helt enkelt.
CD-spelare? Samma sak.....
Så, det finns ingen handbok i fördelning mellan komponenter. Vad man kan hitta när man själv börjar finna sin profil och har samlat på sig erfarenhet är att kunna värdera andras intryck. Om t ex Timbre berättar lyriskt om en kväll framför en anläggning så vet jag på ett ungefär hur den låter. Om Björn berättar samma sak om en annan anläggning så har jag bra koll på det också. Det roliga är att dessa två anläggningar inte låter lika trots kanske astronomiska prislappar. Timbre och Björn har nämligen en smula olika infallsvinklar och ljudideal. På denna nivån blir det förvisso lite akademiskt, båda dessa tänkta system låter säkert sanslöst bra. Men de två skulle inte klara att leva med "den andres" ljudideal.
Och nu boys, är vi låååångt från handböcker och vad skall man lägga mest pengar någonstans. Det blir vid en viss punkt helt oviktigt.
Det är samma sak oavsett vilken nivå på plånbok vi resonerar kring, tillvägagångssättet måste vara det samma. Strunta blankt i att någon annan tycker kablar skall vara minsta utgiftsposten. Snart är kablar den största posten i mitt system och jag säger inte att det är korrekt. Men för mig är det rätt.
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 09:46:46
|
Kloka ord sladd |
"A man got to now his limitations" |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 10:43:47
|
| "Kloka ord sladd" Instämmer helt klart. MvhKristofer |
 |
|
|
Tank
Member

520 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 15:23:36
|
Vi försöker bara svara på frågan, sladd, och då måste man generalisera, tyvärr. Zips ljudideal generaliseras bort i detta fall, då zip i princip frågar efter våra egna ljudideal. Typ. 
Jag står fast vid att, för max välljud, ska den stora delen av pengarna läggas på högtalarna. Till er som tycker tvärtom, skulle jag bara vilja fråga om ni tagit något riktigt billigt (förstärkare från ett par datorhögtalare), en billig cd-spelare och kopplat det till kompetenta högtalare? Ni skulle bli förvånade, tror jag.  |
 |
|
Topic  |
|