HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pengafördelning i ny anläggning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/30 :  13:51:56  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Lasseliten du skriver:"Men om en billig Philips läser av helt rätt, vad är det då för mening med dyra stabila transporter å puckar å grejer?"

Problemet ligger i det faktum att transporten i en billigare cd läser sämre pga instabilitet i läsningen av cdinformationen. Jag hör klara skillnader mellan att låta min cd, en Primare D30.2 (som i sig själv är mycket stabil)stå på diabasplattan alternativt att låta den stå direkt mot "racket"(hyllan). I början så trodde jag inte att detta var så nödvändigt som jag har kunnat lyssna mig till att det är.För den information som försvinner vid läsningen av transporten kan ej återskapas,utan då får korrigeringskretsarna försöka korrigera felet vilket är svårt och även hörbart när det misslyckas.MvhKristofer

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/03/30 :  17:21:55  Show Profile Send lasselite a Private Message
whiskyman/jag vet inte om det altman säger e sant. Enligt honom läser den av alla bitar rätt men pga olika former av störningar (vibrationer tex) uppstår tidsfel, jitter. Ett sätt att undvika en del jitter är att ha en störningfri avläsningsmiljö. Just prixis det som du uppnår. Jag har oxå svårt att tro att spelaren kan göra en perfekt avläsning. Jag menar, avläsningsfel och korrigeringskretsar på övertid har det ju pratats om sen CDn var ny. Läs det han skriver, det är rätt intressant, men tänk på att han vill kränga nån pryl.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/30 :  17:29:25  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Javisst det skall jag göra. MvhKristofer
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/03/31 :  00:08:01  Show Profile Send d_kay a Private Message
Jovisst vill han kränga prylar, men det intressantaste av argumenten är att transportern skapar jitter i s/pdif pga imperfekta motorer, etc som ger störningar i kraftaggregatet i själva cd-spelaren vilket i sin tur ger störningar i clock signalen till s/pdif. Så detta skulle kunna förklara varför folk vill avmagnetisera sina cd-skivor, eller lägga puckar på dem!!.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/31 :  00:19:51  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Är det någon som har sett några jittermätningar ± vibration hos spelaren?

Har inte Knoppen en jittermätare?

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/31 :  00:54:42  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Datorer och ljudkort är på kanten av området hifi.

Blind***t hänger på ett rep utanför kanten med Rödöga längst ned i ett krampaktigt grepp...

negativ? jag är väl aldrig negativ.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/31 :  01:11:33  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Datorer och ljudkort är på kanten av området hifi.

Blind***t hänger på ett rep utanför kanten med Rödöga längst ned i ett krampaktigt grepp...
*Suck*
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000