| Author |
Topic  |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 14:07:25
|
En undran.... Hur gör ni?
Nu är ju sommaren på G...vilket ju är härligt...väl?.... men med den kommer oxå risk för åska.....inge kul!
Hur gör ni för att skydda mot nedslag/överslag? Stänger ni av elektroniken så fort ni lämnar huset? Eller lyssnar ni på väderrapporten innan ni åker till jobbet, och hoppas att den stämmer....eller skyddar ni på ngt annat sätt? osv.... vad?
Det är så trist att stänga av eftersom det tar sin lilla tid att få väl-ljud igen....
\\K-man |
|
|
Merkurius
Member

1750 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 14:14:54
|
| Jag åker alltid hem över sommaren så jag har inte det problemet, men om det nu skulle vara så att jag stannade hemma en sommar, så skulle jag nog inte stänga av grejorna i "förväg". Om det skulle gå kraftig åska så skulle jag stänga av. Det är ju, som du säger, lite jobbigt att stänga av när det tar tid innan det låter riktigt bra igen... |
 |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 14:19:21
|
...samtidigt som man antagligen sitter på jobbet när åskan snabbt bumlar igång.....och då har åskan redna gjort sitt hemma....?? 
\\K-man |
 |
|
|
Merkurius
Member

1750 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 14:25:16
|
Nej, det är ju lite svårt. Jag menade om man är hemma och åskan sätter igång under eftermiddagen när man är ledig. Även om det såg dåligt ut (på himlen) på morgonen skulle jag inte stänga av och chansa istället  |
 |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 14:30:52
|
OK, då är jag med! Är jag hemma så står det på så länge jag vågar, samma för mig! 
\\K-man |
 |
|
|
SW
Member

542 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 15:26:48
|
Det är absolut säkrast att dra ur kontakterna ur väggen. Fick en läxa förra sommaren när åskan hälsade på. De flesta prylar gick sönder utom stereoprylarna som tur var. ADSL-modem, router, flera nätverkskort, switch, parabolmottagare, microvågshuvuden,parabolswitch, DVD-spelare, scanner, allt gick sönder trots åskskydd på apparaterna. Fick ut allt på försäkring med 1000:- självrisk men det blir alltid en massa problem. |
S |
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 15:29:07
|
Stäng av! Det är årets hetaste stalltips! Min CD-spelare brann upp för tre år sen. Åska. |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
Kakan
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 16:48:19
|
Är det någon som istället för att fysiskt dra ur kabarna litar på olika typer av åsk- och stör-skydd mellan vägguttag och anläggningen ?
|
Kakan - kan ibland |
 |
|
|
Kydyl
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 17:08:11
|
| såna där stör-åsk-skydd fungerar bara bra om åskan slagit ner i ledningen långt borta från dig, dvs om du bor i en stad (=ledningar under jord ända in i huset) bör det vara tillräckligt har du däremot luftledning in i huset eller luftledning ganska nära huset (så som det ofta är på landet) så är det enda rätta att dra ut kontakten då åskskydden inte klarar för stora spänningar |
Confused by earlier errors. Bailing out... |
 |
|
|
niklass
Member

508 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 17:14:28
|
den här är inte så dum om man vill veta när det är dags att lämna kontoret för att åka hem o dra ur sladdarna.
http://www.wighsnews.com/vaxjo/askrisk4.html
/n |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
 |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 19:07:51
|
| Gör som vana under sommaren att alltid dra ut kontakterna innan jag åker någonstans, även om jag bara skall vara borta några timmar. Om man fixar så att huvudkontakten är lättåtkomlig så är det faktiskt inte ens betungande. |
 |
|
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 21:06:37
|
| Min Mor har åsknåja, drar alltid ur kontakterna även i stan. Det har hänt 1 GÅNG på 25 år att det inte vart urdraget när dom åkte från landet. Naturligtvis gick det som det gick TV eländet var en modern konstskulptur när dom kom dit. Fan tanten skulle ha köpt en lott! |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
|
CH
Member

1474 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 21:12:56
|
Ska inte en störskyddstrafo typ Terminator eliminera risken för skador pga åska helt o hållet..?!? Har för mig Olle sa något om detta.. Synd då bara att den inte främjar välljud, enligt min åsikt..
Själv drar jag alltid ur kontakterna under sommar/höst..har hela systemet kopplat via en trefaskontakt vilket gör det hela lite lättare.
|
 |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 21:19:59
|
Jo, det skall nog vara så med Terminatorn...har oxå fått den infon av Olle..... så då eldar man bara upp Terminatorn på ca 7, 20 eller 40 tusen... och det kan det ju vara värt  
Jag drar oxå alltid ur sladden varje gång jag skall vara borta på sommarhalvåret, om så bara över dagen....vill verkligen inte ha godiset uppbrännt! ...men det suger rejält att man inte får njuta av anläggningens fulla potential på sommarhalvåret!
...tur man får njuta fullt ut av hojen istället.... den är istället inte lika njutbar på vintern...
\\K-man |
 |
|
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 22:37:03
|
Centralt belägen lägenhet - mycket liten risk för skadliga spikar på elnätet p.g.a. åska eller annat - spänn av, det finns värre saker att bry sig om, krig t.ex. Hus på landet - ut med alla nätkablar till elektronik samt telekablar till modem etc. om det finns risk för åska under tiden du är borta från hemmet (jag känner inte till någon som GARANTERAR att deras åskskydd skyddar). Radhus - åskskydd och störskyddstrafo KAN ge tillräckligt skydd - är du fatalist eller inte? |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
| |
Topic  |
|