HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nätspänningen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2003/03/25 :  21:53:56  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Det är inte bara fördelar att bo på landet. Nätspänningen fluktuerar å det våldsammaste här hemma. Det kan vara allt ifrån 230 volt upp till 248 volt.Nu har jag ju inte så exklusiv spänningsmätare så värdena är väl inte så exakta men skillnaden finns där förvisso, det går inte att komma ifrån. Detta måste påverka ljudet och kanske rentav vara skadligt för apparaterna. Kanske då framför allt vad gäller digitala källor, eller???? Jag vet inget om sådant men kanske någon på forumet gör? Tycketr nog att det märks fast det kan ju vara annat som spelar in också när ljudet ibland skiftar mellan lyssningstillfällena. Har jag rätt eller fel??

Basmuller

mus
Member

262 Posts

Posted - 2003/03/26 :  08:47:44  Show Profile Send mus a Private Message
Jag har samma problem, jag får justera biasen på mitt slutsteg beroende på vilken tid på dagen det är!
Jag har dessutom en del DC på linjen verkar det som, det brummar nämligen om CD-spelaren ibland.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/26 :  09:08:47  Show Profile Send n/a a Private Message
Har för mig att du inte skall behöva tilllåta 248 volt. Begär en mätning av din leverantör så kanske det går att åtgärda eventuella fel. Du skall ha 220-240 volt i uttagen. Du kan väl iofs börja med att låna ett bättre instrument av någon granne eller kompis, även om det låter långsökt att du skulle ha så pass stor felvisning.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/26 :  09:16:07  Show Profile Send dole a Private Message
Har man apparater som är för 230v och spänningen går upp till 248v.
Det är inte helt hälsosamt för grejorna.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

300b
Member

70 Posts

Posted - 2003/03/26 :  13:50:22  Show Profile Send 300b a Private Message
Skulle tro att +8% ligger inom toleranserna för överspänning, men kontrollera med din elleverantör.
Go to Top of Page

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2003/03/26 :  22:31:53  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Jo, jag har faktiskt en kompis som hade liknande problem. Sydkraft kom dit och satte upp en mätare men den var inte graderad. Så det var bara dom som kunde läsa av den. Till honom sa de sedan att det var inom toleranserna. Jag tror att jag skall ta hit en "riktig" elektriker och låta honom mäta upp spänningen. Då blir det väl ialla fall lite svårare för kraftbolaget att krångla sig ur.

mus- Vad har du för slutsteg som du kan justera biasen på??

Basmuller
Go to Top of Page

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2003/03/26 :  22:50:52  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Hmmmmmmm nu kopplar det! Du har naturligtvis ett rörslutsteg, eller hur mus??

Basmuller
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/26 :  22:56:48  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det finns ett EU-direktiv om nätspänning som jag sett men kommer inte ihåg de exakta sifforma. Men det är något i stil med de +- 8% som 300b angav. Ditt max på 248 V nuddar 8 procent plus.
Nätaggregaten är konstruerade för att tåla vissa spänningsvariationer. Det är därför som man inte bytt ut nätdelar i gamla apparater när spänningen höjdes från 220 till 230 V.
Vad jag har förstått är underspänning ett värre problem, förstärkarna tappar en del effekt.
Slutligen är det frågan om hur exakt din mätare är. Att det är variationer är tydligt, men litet konstigt att spänningen aldrig skulle gå under 230 V. Jag bor i stad och gjorde en mätning förra året när elförbrukningen låg i topp under de kallaste dagarna under vintern. Mitt mätinstrument var en gammal, billig multimeter men hamnade nära 230 V. När jag drog på några tusen watt i köket gick den ner till 225 V. Men å andra sidan brukar jag inte lyssna när ugnar och spisar går på max.
Go to Top of Page

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2003/03/27 :  16:48:22  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Det är fullt möjligt att spänningen faktiskt går under 230 V ibland. Jag har aldrig mätt när det har varit hög belastning av hushållsapparater här hemma. Får nog prova det också. I värsta fall får man väl köpa en Terminator från HiFi Consult....Är det någon på forumet som har en dylik förresten??

Basmuller
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1477 Posts

Posted - 2003/03/27 :  17:51:10  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
det som gäller är 230V -8% och +10% eller om det var tvärtom.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000